کد خبر: ۵۳۹۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
شیرازه از اقدامات خوب دولت گزارش می دهد:

آیا «جرات» روحانی در هدفمندی یارانه‌ها با چاشنی «تدبیر» همراه خواهد بود؟

تا این‌‌جای کار، شجاعت روحانی در این عملیات جدید، قابل تقدیر است. باید منتظر ماند که آیا روحانی و تیم اقتصادی‌اش، با عملکرد خود در عرصه اجرایی این حوزه مهم، می‌توانند اقتصاد را سامان دهند یا نه.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ این روزها، اصلی‌ترین مشغله دولت «آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها» به مهمترین دغدغه ذهنی مردم نیز تبدیل شده است. در حالی از فردا اولین گروه سرپرستان خانوار باید برای دریافت یارانه، اطلاعات خود را از راه‌های مختلف به اطلاع دولت برسانند که برخی کارشناسان از احتمال افزایش تورم در صورت آغاز این مرحله سخت سخن گفته‌اند. از سوی دیگر قیمت بنزین نیز بناست هم‌زمان با دور جدید هدفمندی یارانه‌ها، افزایش یابد. این مسئله نیز به نحو دیگری می‌تواند روی نرخ تورم اثرگذار باشد.

همه این‌ها کار دولت را سخت می‌کند. اما روحانی و تیم اقتصادی‌اش عزم خود را جزم کرده‌اند تا این جراحی دردناک بر اقتصاد ایران را انجام دهند؛ عملیاتی که اگر به درستی صورت گیرد، اقتصاد بیمار ایران را پس از تحمل درد ناشی از تیغ جراحی، رو به بهبودی خواهد برد و اگر تیغ جراح، با بی‌دقتی پیش رود، وضع بیمار را وخیم‌تر از قبل می‌سازد و عملا نارضایتی مردم از جراح را افزایش می‌دهد. این مسئله باعث نگرانی مردم شده است؛ حالا در لایه‌های مختلف اجتماعی در سطح جامعه، همه از گران شدن اجناس سخن می‌گویند.

شجاعت دولت اما در آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، قابل تقدیر است؛‌ شجاعتی که احمدی‌نژاد نیز در اجرای فاز یک هدفمندی به خوبی از خود نشان داد. باید همه بی‌تعارف قبول کنیم که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها و البته کارشکنی برخی سودجویان زالو صفت، به مرحله‌ای رسیده است که باید پذیرای چاقوی تیز جراحان باشد. آغاز این عمل جراحی اما برای روحانی هزینه دارد. برخی طبقات مردم که حتی به او رای داده و حامی او هم محسوب می‌شوند، ممکن است به دلیل گرانی‌های جدید از او روی برگردانند. اما به نظر می‌رسد دولت به خوبی درک کرده که منافع ملی بلند مدت ایران را نباید به بحث‌های سیاسی خود گره بزند، کما این‌که از نظر سیاسی هم او می‌داند که نمی‌تواند با وضعیت اقتصادی کنونی، مقبولیتش را بیشتر کند. از این منظر، شاید برخی اقدام دولت را نوعی خودکشی سیاسی بدانند.

اما از سوی دیگر، اگر روحانی بتواند با اقدام جدی، مدیریت جهادی و برنامه ریزی شده، با آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، اقتصاد ایران را به سامان مناسب خود برساند، او قطعا پیروز میدان سیاسی هم خواهد بود. تا این‌‌جای کار، شجاعت روحانی در این عملیات جدید، قابل تقدیر است. باید منتظر ماند که آیا روحانی و تیم اقتصادی‌اش، با عملکرد خود در عرصه اجرایی این حوزه مهم، می‌توانند اقتصاد را سامان دهند یا نه. قطعا هدفمندی کامل یارانه‌ها با دو مولفه شجاعت و تدبیر می‌تواند به سرمنزل مقصود برسد. روحانی حالا شجاعتی هم‌چون احمدی‌نژاد در اجرای فاز یک هدفمندی را از خود نشان داده است. باید منتظر ماند و دید آیا شعار تدبیر که از سوی دولت مطرح شده در درست عملیاتی کردن گام دوم این قانون محقق خواهد شد؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
1
دلیل رکود اقتصادی این است که احمدی نژاد هدفمندی یارانه ها را درست اجرا نکرد