کد خبر: ۵۴۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳

زلزله‌ای که 42 سال پیش جان 5000 قیروکارزینی را گرفت+ تصاویر

شهرستان قیروکارزین به علت قرار گرفتن بر روی کمربندی از زلزله که از اروپای جنوبی تا آسیای جنوبی کشیده شده تاکنون چندین بار مورد خشم طبیعت قرار گرفته است.
 به گزارش شیرازه به نقل از پرگون، قرار گرفتن ایران در مناطق فعال لرزه ای سبب شده در طی 5 دهه ی گذشته تعداد زیادی حوادث طبیعی در مقیاس بزرگ در این کشور اتفاق بیفتد. اغلب شهرها و روستاهایی که بوسیله زلزله صدمه دیده اند در نواحی شمال، شمال شرقی و جنوب ایران واقع شده اند. یکی از شهرهای کوچک و لرزه خیز ایران قیرکارزین می باشد که در جنوب ایران واقع شده است.

شهرستان قیروکارزین به علت قرار گرفتن بر روی کمربندی از زلزله که از اروپای جنوبی تا آسیای جنوبی کشیده شده تاکنون چندین بار مورد خشم طبیعت قرار گرفته است و علت اصلی آن حرکت صفحه ی عربستان به طرف شمال شرقی است.

در سحرگاه 21 فروردین 1351 مصادف با تاریخ 10 آوریل 1972 میلادی زلزله شدیدی در ساعت 5 و 37 دقیقه بامداد روی داد وجان حدود 20% از کل جمعیت منطقه یعنی 5010 تن را گرفت و 1710 تن را مجروح ساخت. تلفات شهر قیر سه چهارم جمعیت 5000 نفری آن بود، این زلزله تمام آبادیهای منطقه را با خاک یکسان کرد و خسارات زیادی به بخش کشاورزی و دامداری وارد نمود، به طوری که حدود 5 کیلومتر قنات با 180 چاه ویران شد. جاده قیر – فیروز آباد بر اثر ریزش سنگ بسته شد.

مرکز این زمین لرزه شهر قیر بود. شهر قیر قسمت اعظم سکونتگاه هایش ویران شد و تقریبا 75 درصد از ساکنان‌اش که در حدود 5000 نفر بودند از بین رفتند و در روستاها نیز تمام روستاهای قیروکارزین تخریب شدند.
در ادامه تصاویری از این واقعه فاجعه بار آمده است:






















نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
0
نقل مطالب باذکر پایگاه خبری شیرازه بلامانع است اما ماکه مطالب دیگران می نویسیم بدون ماخذ اشکال ندارد مطالب بالا از کتاب جغرافیای قیر وکارزین نوشته آقای محمود محیط نوشته شده چر ا منبع نمی نویسید ؟