کد خبر: ۵۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳

مدیریت جهـــادی چیست؟/ قسمت اول: اخــلاص

اگر اخلاص شد آن وقت خود پرستی ها خود محوری ها و اینها برکنار خواهد شد.
شیرازه: پایگاه اطلاع رسانی سپاه فجر فارس «تنویر» یادداشتی را از غلامحسین غیب پرور منتشر کرده است که در ادامه می خوانید.
رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.
اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

در محاسن اخلاقی یکی از ملاک های مهم که به آن تاکید فراوانی شده است اخلاص می باشد.اخلاص یعنی انگیزه و تصمیم گیری فقط برای خدا باشد.

ممکن است افرادی اراده های خوبی داشته باشند ولی انگیزه آنها مادی است اما کسانی که در پی تقرب به خداوند هستند اراده آنان برخواسته از انگیزه های الهی است.

آیات و روایات متعددی در مورد اخلاص آمده است. خداوند کریم در آیه 29 سوره اعراف می فرمایند: بخوانید خدا را از سر اخلاص و در هر عبادت رو به سوی او آرید.

امیر المومنین در توصیف بندگان مومن می فرمایند: «قد اخلص لله فاستخلص; یکی از صفات برجسته آنان این است که خویش را برای خدا خالص کرده، و خداوند خلوص او را پذیرفته »

امام صادق(ع) نیز شرط بندگی خدا را در هر حرکت، خالص شدن نیت عنوان می کنند. چه بسیار مردانی که در طول انقلاب اسلامی به خصوص در دوران دفاع مقدس خالصانه در راه خدا جهاد کردند و با خون در راه اسلام به امام عاشورایی خود لبیک گفتند.

از طرفی به این نکته نیز باید اشاره کرد که همان قدر که اخلاص در نیت مهم است اخلاص در عمل نیز از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

اخلاص در عمل شاید به ظاهر دشوارتر به نظر رسد اما حقیقت امر آن است که لازمه ی کار جهادی یعنی کار برای رضای خدا، توجه داشتن به این مقوله است.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در مورد اخلاص می فرمایند: «یک حرکتی را شما انجام می دهید برای خدا، یک اقدامی را میکنید برای خدا، یک تصمیمی را می گیری برای خدا هیچ کس نمی فهمد. این را خدای متعال، میفهمد، میداند ، می نویسد.

اعتماد دارید به خدای متعال؟ حسن ظن دارید به خدای متعال؟ حالا گیریم نفهمیدن دیگران، مگر دیگران چقدر به ما مزد می دهند؟ در مقابل مزد الهی.

بسیجی اینطور فکر می کند. اخلاص به خرج می دهد مخلصا لله کار را انجام می دهد. اگر اخلاص شد آن وقت خود پرستی ها خود محوری ها و اینها برکنار خواهد شد. ثروت اندوزی برای خود، دست دراز کردن اینجا و آنجا، اینها دیگر ممنوع خواهد شد اینها ناشی از شرک است، شرک پنهان. در مدیریت کشور، در نظام های عمومی کشور وسازمانهای عمومی کشور در فعالیت های گوناگون در فعالیت های موسوم دولتی در فعالیت های شخصی همه جا روحیه بسیجی می تواند خودش را نشان بدهد»

با این اوصاف اخلاص در نیت و عمل موجبات بیرون رفتن تمام رذایل نفسانی را فراهم می کند و باعث رشد معنوی می شود. و این رشد معنوی حتما در مسیر جهاد موثر خواهد بود.

نویسنده :
غلام حسین غیب پرور
نظرات بینندگان