کد خبر: ۵۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳

توقیفی که حتی علی مطهری هم با آن مخالف است و شمس الواعظین آن را انتقام جویی دولت می‌داند!

با گذشت یک ماه از توقیف این هفته‌نامه، جای خالی آن به چشم آمده و نه تنها نخبگان سیاسی، که افکار عمومی نشریه‌خوان هم هنوز سوالات خود درباره این توقیف را بی‌پاسخ می‌دانند.

با گذشت یک ماه از توقیف هفته نامه 9دی توسط هیئت نظارت بر مطبوعات همچنان افکار عمومی منتظر توضیحات وزارت ارشاد درباره دلایل این توقیف است.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، اگرچه دولت تدبیر و امید برای کاستن از بازتابهای رسانه‌ای توقیف هفته‌نامه 9دی تدبیری خاص اندیشید و اعلام این توقیف را به روزهای پایانی سال و آغاز تعطیلات نوروزی موکول کرد، اما با این کار هم نتوانست اقدام خلاف آزادی بیان خود را لاپوشانی کند.

با اینکه از میانه‌های اسفندماه خبرهایی مبنی بر تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف هفته‌نامه 9دی شنیده می‌شد اما مقامات رسمی وزارت ارشاد این اتفاق را تکذیب کردند و وجود هرگونه برنامه‌ای برای توقیف این نشریه را شایعه خواندند.

علاوه بر حسن ظن، آن چیزی که موجب می‌شد این تکذیبها جدی گرفته شود سخنان مکرر رییس جمهور و مدیران فرهنگی‌اش مبنی بر لزوم حفظ آزادی بیان بود. رییس جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات بار دیگر بر لزوم آزادی برای منتقدان تاکید کرده بود و همین امر باعث می‌شد تا همگان فکر کنند با وجود این سخنان صریح، امکان ندارد دولت راستگویان تکذیب‌های خودش را تکذیب کند و با زیر سوال بردن ادعاهای رییس دولت درباره آزادی منتقدان حکم به توقیف 9دی بدهد.

 

اما از آنجا که همیشه همه چیز آنطور که باید پیش نمی‌رود، درست بعد از سخنان رییس جمهور و در حالی که دو سه روز به پایان سال مانده بود حکم توقیف هفته نامه 9دی اعلام شد. جالب آنکه این تصمیم توسط هیئت نظارت بر مطبوعات که زیر نظر وزارت ارشاد است گرفته شده بود و همین باعث می‌شد علاوه بر راستگویی، جلوی ادعاهای دولت درباره آزادی منتقدان در بیان نظراتشان علامت سوالی جدی قرار بگیرد.

هرچند که رییس دولت یازدهم بدون توجه به این علامت سوال همچنان به سخنرانی درباره آزادی منتقدان ادامه داد و در اولین جلسه هیئت دولت در سال 93 گفت: «بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم»!

اولین واکنش به این حکم توسط حمید رسایی مدیرمسئول 9دی ابراز شد. او با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحات معاونت مطبوعاتی درباره توقیف 9دی را پاسخ داد.(اینجا) اما با پایان تعطیلات نوروزی و راه افتادن چرخ مطبوعات واکنش‌ها به توقیف 9دی ادامه پیدا کرد و مشخص شد تدبیر دولت یازدهم آنطور هم که فکر کرده بودند جواب نداده و توقیف پرتیراژترین هفته‌نامه سیاسی کشور خیلی هم کم هزینه نخواهد بود.

این واکنشها تا جایی پیش رفت که علی مطهری، نماینده مجلس و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات هم صدایش درآمد و ضمن اعلام مخالفتش با توقیف 9دی، گفت: «در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلا تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدینی و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم.»

این عضو هیات نظارت بر مطبوعات با متفاوت دانستن مساله توقیف روزنامه بهار توسط این هیات، گفت: «من در ماجرای روزنامه بهار موافق توقیف بودم چون مساله اعتقادی بود.»

 

اما علی مطهری تنها شخصیت نزدیک به دولت یازدهم نبود که این توقیف را زیر سوال برد. حتی  مجتبی عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه آرمان روابط عمومی که از رسانه‌های حامی دولت و نزدیک به هاشمی رفسنجانی است نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: «هیچ دولتی نباید نگاه تبعیض‌آمیز به رسانه ها داشته این تبعیض‌ها دست و پای مطبوعات را می‌بندد و سبب می‌شود که مطالب مفید منتشر نشود.... مهمترین عامل در پیشبرد اهداف دولت مطالب رسانه‌ها است چه حمایت و چه نقد و دولت باید از این فرصت استفاده کند.»

او همچنین گفت: «زمانی که رئیس دولت و وزیر ارشاد با توقیف مخالفت می‌کنند و هیئت نظارت اینچنین تصمیمی را می‌گیرد، دولت باید پاسخگو باشد.»

اما واکنش‌ها به توقیف 9دی فقط به به فعالان سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای داخل محدود نشد و حتی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی هم با ورود به ماجرا سعی کرد کمی از بار فشار وارد به دولت کم کند و تا جایی که می‌تواند ادعاهای این دولت درباره آزادی منتقدان و... را از زیر علامت سوال بیرون بکشد. اما ناگهان سرکنگبین صفرا فزود و جدای از اینکه حمایت چنین شبکه‌ای از یک اقدام به خودی خود حقانیت آن را زیر سوال می‌برد، سخنان شمس الواعظین در این شبکه تشت رسوایی این توقیف را از بام انداخت.

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در بخشی از گفتگوی خود در حالی که هفته نامه ٩ دی را تریبون افسران جنگ می نامید ادعا کرد که ٩ دی به دلیل توهین به رییس جمهور توقیف شده. وی در پاسخ به سوال مجری که از او خواست عنوان کند 9دی دقیقا چه توهینی به رئیس جمهور کرده با دستپاچگی گفت: «الفاظی که 9دی در توهین به رئیس جمهور به کار برده را واقعاً نمی شود به کار برد و با استانداردهای بی بی سی نمی توان آنها را گفت!»

دروغ بی بی سی و شمس الواعظین آنجا آشکارتر می شود که با رجوع به متن نامه وزارت ارشاد که علت توقیف 9 دی در آن ذکر شده و تصویر ان توسط مدیر مسئول در فضای مجازی منتشر شده، مشخص می شود علت توقیف، انتشار چهار یادداشت انتقادی درباره توافقنامه ژنو و دو خبر درباره هزینه های اضافی در نهاد ریاست جمهوری و جابجایی های گسترده در دولت بوده است.

شمس الواعظین همچنین در بخشی از سخنانش اذعان می کند که توقیف  9 دی واکنش دولت به توقیف بهار و آسمان بوده و به صراحت می گوید که دولت می خواسته به منتقدانش بگوید اگر شما مثل روزنامه بهار و آسمان را توقیف کنید ما هم رسانه های شما را توقیف می کنیم.

اما حتی شمس الواعظین و بی‌بی‌سی هم نتوانستند در آن برنامه از کنار تناقض‌های گفتاری و عملی دولت درباره آزادی بیان و آزادی منتقدان بگذرند و مجبور شدند به این تناقض‌ها اعتراف کنند و در پایان توقیف این هفته‌نامه را کاری اشتباه بخوانند!

البته این همه واکنش‌ها نبود اما باید گفت که با گذشت یک ماه از توقیف این هفته‌نامه، جای خالی آن به چشم آمده و نه تنها نخبگان سیاسی، که افکار عمومی نشریه‌خوان هم هنوز سوالات خود درباره این توقیف را بی‌پاسخ می‌دانند.

نظرات بینندگان