کد خبر: ۵۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
نامه یک اتحادیه دانشجویی به زنگنه و ابتکار:

آیا اصرار بر آلاینده بودن بنزین داخلی، با منافع یک گروه خاص ارتباط دارد؟

واردات مجدد بنزین، وابستگی مجدد و در مخالفت آشکار با بند ۱۳ سیاست های اقتصادی مقاومتی نیز هست و به نوعی خیانت به استقلال کشور محسوب می شود.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه ای سرگشاده به وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مسئله مورد بحث «حفظ اعتماد مردم و ارائه آمار شفاف و علمی» است. زیرا بدون شفاف شدن این داستان تصور می‌گردد که خود دولت نیز مستندات موثقی از آلاینده بودن این نوع بنزین نداشته و اهدافی همچون «تخریب چهره دولت سابق» یا «بهانه‌تراشی برای صدور مجوز جهت واردات بنزین» و یا حتی خدایی نخواسته «دست داشتن افرادی ذینفع در بحث واردات بنزین» را دنبال می‌کرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از جهان؛ متن کامل این نامه به شرح زیر است:

وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس بیژن نامدار زنگنه

ریاست محترم سازمان محیط زیست سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار

سلام علیکم؛

با تحریم واردات بنزین در سال ۸۹ و ناکافی بودن بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها، دولت وقت برای خنثی کردن تحریم‌ها و تأمین بنزین مورد نیاز داخل، با اجرای تغییرات فنی در برخی واحدهای پتروشیمی ‌موفق به تولید بنزین توسط این پتروشیمی‌ها شد و این واحدهای صنعتی در دوره‌ای حتی در حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین تولید کردند. (هم اکنون مصرف بنزین در کشور حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز است که حدود ۶۰ میلیون لیتر توسط پالایشگا‌ها، ۷ میلیون لیتر توسط پتروشیمی‌ها تولید و حدود ۳ میلیون لیتر نیز وارد می شود.)

اما چند صباحی است که بحث آلاینده بودن بنزین پتروشیمی‌ها و لزوم توقف تولید این بنزین در پتروشیمی‌های کشور را به کرات از زبان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت و همچنین برخی دیگر از مسئولین این دو نهاد شنیده‌ایم.

این فضای رسانه‌ای که از حدود بهمن ماه ۹۲ و عمدتا توسط ریاست محترم سازمان محیط زیست با استفاده از تمام رسانه‌های ارتباط جمعی اعم از صدا و سیما و مصاحبه با روزنامه‌ها

در صورتی که هزینه‌ی سه سال از این واردات صرف تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس شود، این پالایشگاه با ظرفیت بالای بنزین خود به بهره‌برداری خواهد رسید و احتمالا موجب خودکفایی کشور در بنزین می‌شود

و خبرگزاری‌های مختلف آغاز شده و توسط وزیر محترم نفت تکمیل شد و ایشان اظهار داشت که: این بنزین قطعا آلاینده و خارج از حد استاندارد است.حال آنکه پیش از این وی گفته بود که بنزین پتروشیمی ها پاک است.

اما نکته قابل بحث اینجاست که اخیرا برخی مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و بسیاری از کارشناسان صنعت نفت اعلام کرده‌اند که بنزین پتروشیمی‌ها کیفیت خیلی بالاتری از بنزین تولیدی در بسیاری از پالایشگاه‌های قدیمی موجود در کشور دارد.

علاوه بر اینها مشخص شده است از آنجا که این بنزین در پتروشیمی‌های حوزه خلیج‌فارس تولید می‌شود اصلا انتقال آن به کلان شهرهایی مثل تهران صرفه اقتصادی نداشته و این بنزین در همان شهرهای جنوب کشور مصرف شده است. پس نسبت دادن آلودگی کلان شهرها به این نوع بنزین یک فرضیه نادرست است.

به همین دلیل موارد زیر را خطاب به خانم دکتر ابتکار و آقای مهندس زنگنه گوشزد می‌نماییم:

1. شک نیست که جان مردم و سلامت آنها بر هر چیزی ارجحیت دارد. آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور و خصوصا کلان شهرها بر همگان عیان و با چشم نیز قابل تشخیص است و باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود. اما صادق بودن با مردم و ارائه اطلاعات صحیح و واقعی به آنها نیز مورد انتظار مردم و خصوصا جامعه دانشگاهی می‌باشد.

2.  سرکار خانم ابتکار

از جناب‌عالی به عنوان یک رئیس با سابقه و با تجربه در سازمان محیط زیست انتظار می‌رود که به جای زنجیره‌ای از مصاحبه‌های خبری و رسانه‌ای، مقداری هم بنابر تخصص خود با زبان علمی با مردم سخن بگویید. جناب‌عالی در ماههای اخیر بیش از ۱۰ بار این جمله را تکرار کرده‌اید که بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده است اما یک بار هم گزارشی از نتایج یک آنالیز آزمایشگاهی و علمی از کیفیت این بنزین ارائه نکرده‌اید، آن هم بعد از این همه جنجال بر سر آلوده بودن یا نبودن این نوع بنزین، آیا سازمان عریض و طویل محیط زیست نمی‌تواند یک آنالیز آزمایشگاهی به جامعه ارائه کند و این قائله را برطرف نماید؟!

3. جناب آقای زنگنه

فراموش نکنید که تلاش برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و انعقاد قراردادهای بین المللی نباید به هر هزینه‌ای باشد و نباید حاضر شویم برای شروع این تعاملات یا برای پس‌گرفتن پول‌های بلوکه شده‌ی خودمان به کشوری باج دهیم یا فضاسازی رسانه‌ای بر سر بنزینی که هنوز کیفیت واقعی‌اش مشخص نیست را بهانه مجوز انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی بکنیم. دولت محترم باید توجه داشته باشد که اگر بدون شفاف شدن این واقعیت که آیا بنزین پتروشیمی‌ها آلوده کننده هست یا خیر، تولید بنزینِ این واحدها قطع و بنزین وارداتی جایگزین آن شود، در این صورت مخاطب یعنی مردم اینگونه برداشت می‌کنند

از «کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی» و «سازمان بازرسی کل کشور» انتظار می‌رود به جای آنکه منفعلانه فقط به قضایا نظاره کنند بررسی جامعی در زمینه آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و کیفیت بنزین وارداتی انجام دهند و از سه برابر شدن واردات بنزین به دلایل نامشخص جلوگیری نمایند.

که گزاره «آلاینده بودن بنزین پتروشیمی‌ها» یک گزاره صحیح و یک فرض درست بوده است. آن وقت اگر کشور به هر دلیلی مجددا بر سر واردات بنزین به مشکل بخورد، دیگر امکان استفاده از ظرفیت بنزین پتروشیمی‌ها وجود نخواهد داشت.

4. اگرچه معتقدیم طبق تحقیقات و محاسباتی که واحد آموزش و تحقیقات این اتحادیه انجام داده است، هزینه‌ای که دولت بنا دارد صرف واردات ۱۰ میلیون لیتر در روز بکند، در صورتی که هزینه‌ی سه سال از این واردات صرف تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس شود، این پالایشگاه با ظرفیت بالای بنزین خود به بهره‌برداری خواهد رسید و احتمالا موجب خودکفایی کشور در بنزین می‌شود؛ با این وجود مسئله‌ی این تشکل دانشجویی واردات یا عدم واردات بنزین نیست. مسئله مورد بحث «حفظ اعتماد مردم و ارائه آمار شفاف و علمی» است. زیرا بدون شفاف شدن این داستان تصور می‌گردد که خود دولت نیز مستندات موثقی از آلاینده بودن این نوع بنزین نداشته و اهدافی همچون «تخریب چهره دولت سابق» یا «بهانه‌تراشی برای صدور مجوز جهت واردات بنزین» و یا حتی خدایی نخواسته «دست داشتن افرادی ذینفع در بحث واردات بنزین» را دنبال می‌کرده است.

5. وزیر محترم نفت

همانطور که مستحضرید در بند ششم ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به «افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و كالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی با هدف كاهش وابستگی به كشورهای محدود و خاص» اشاره شده است. با توجه به آنکه پالایشگاه‌ها بیش از آنکه به عنوان یک صنعت سود ده مطرح باشند به صنایعی استراتژیک در کل دنیا معروف‌اند. لذا شایسته و ضروری است که با سرمایه‌گذاری و اهتمام مناسب در جهت ساخت پالایشگاه‌های جدید و تکمیل طرح‌های موجود اقدام شود تا در آینده نزدیک از واردات کالای اساسی و استراتژیکی به نام بنزین که معمولا یکی از مهمترین مستمسک‌های دشمنان قسم‌خورده ایران در تحریم‌ها بوده است، بی‌نیاز شویم.

واردات مجدد بنزین، وابستگی مجدد و در مخالفت آشکار با بند ۱۳ سیاست های اقتصادی مقاومتی نیز هست و به نوعی خیانت به استقلال کشور محسوب می شود. و اکنون این سوال در اذهان ما دانشجویان خودنمایی می کند که آیا پای منافع گروه یا جریان خاصی در میان است که دروغ بزرگ اتهام آلاینده بودن بنزین داخلی از سوی مسئولان تکرار می شود؟ آقای زنگنه ما منتظر هستیم تا پاسخ سوالات خود را بشنویم امیدواریم که در این مسئله مانند موضوع مذاکرات هسته‌ای، مردم و دانشجویان نامحرم دولت نباشند.

در پایان با توجه به هزینه بالای اقتصادی و امنیتی واردات بنزین برای کشور، از «کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی» و «سازمان بازرسی کل کشور» انتظار می‌رود به جای آنکه منفعلانه فقط به قضایا نظاره کنند بررسی جامعی در زمینه آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و کیفیت بنزین وارداتی انجام دهند و از سه برابر شدن واردات بنزین به دلایل نامشخص جلوگیری نمایند.

و من الله التوفیق
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

نظرات بینندگان