کد خبر: ۵۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
امام جمعه شیراز در دیدار اصحاب رسانه:

در فارس سرمایه‌گذار طالب مجهول مطلق است/ ساخت برج‌های تجاری متعدد به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مدون است

امام جمعه شیراز بر لزوم برنامه‌ریزی درخصوص گردشگری و تدوين برنامه‌ آمايش استان فارس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، امام جمعه شیراز ضمن تاکید بر ضرورت حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، تشکیل بسیج رسانه را نیاز جامعه دانست و گفت: هماهنگی اصحاب رسانه از طریق بسیج رسانه میسر و امکان‌پذیر است زیرا بسیج، ساختاری دارد که هماهنگی در آن راحت‌تر از سایر دستگاه‌ها است.

آیت‌الله اسدلله ایمانی در جلسه هم اندیشی اصحاب بسیجی رسانه‌های استان فارس با موضوع نقش رسانه ها در تحقق شعار سال به تبیین جایگاه رسانه پرداخت و اساس تداوم و پایداری در کارها را در گرو ابلاغ آن به دیگران عنوان و اظهار کرد: اگر کاری هرچقدر هم که زیربنایی و اثرگذار باشد اما جمعی وجود نداشته باشد که بتواند آن را به شکل صحیحی منعکس کند، آن اقدام نمی‌تواند اثرگذاری مطلوبی در جامعه داشته باشد.

وی با تشبیه رسانه به چشم و گوشی که آنچه را می‌بیند و می‌شنود مانند یک تابلو در اختیار جامعه قرار می‌دهد؛ بر ضرورت صحیح و دقیق دیدن و شنیدن تاکید کرد و گفت: اگر رسانه در دیدن، شنیدن یا انعکاس دادن واقعیات، اشتباه کند طبعاً آنچه که در جامعه مطرح می‌شود به شکل صحیحی نخواهد بود.

امام جمعه شیراز با بيان اينكه همواره پيامبر اکرم(ص) دعا مي‌كردند كه خداوند واقعيت‌ها را آنچنان كه هست به ايشان نشان دهد، گفت: وقتی بزرگترین شخصیت جهان استمرار بر این تقاضا دارد؛ تقوای انسان اقتضا می‌کند آنچه را که صحیح دیده است، صحیح نیز منعکس کند و حقیقت را با عواطف و تمایلات دیگر مخلوط نکند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه اگر رسانه نبود علم تاریخ نداشتیم، بیان کرد: امروز مسئولیت اصحاب رسانه بسیار سنگین است چراکه چشم و گوش مردم باز شده و منتظرند که ببینند رسانه‌ها چه گزارش‌هایی را منعکس می‌کنند.

اگر دردها را نادیده بگیریم، نمی‌توان جامعه‌ای سالم داشت

این مقام مسئول، شناخت دردها و اقدام شایسته در راستای درمان‌ آن‌ها را سبب نجات جامعه از درجازدن و رکود عنوان و اظهار کرد: اگر دردها را نبینیم یا نادیده بگیریم، نمی‌توان جامعه‌ای سالم و صالح داشت.

نماینده ولی ‌فقیه در استان فارس با اشاره به چهار عنصر شورای فرهنگ عمومی از جمله تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و پیگیری تشریح کرد: در این شورا از طریق اتاق فکر که نخبگان فرهنگی آن را اداره می‌کنند، تصمیم‌سازی انجام می‌شود و پس از مطرح و تصویب شدن در شورا، توسط دبیر شورا به استاندار اعلام می‌شود که پیگیری مصوبات برعهده دبیر شورا است اما تاکنون آنچنان که انتظار بوده، پیگیری‌‌ها انجام نشده است که امیدواریم در سال جاری مصوبات شوراي فرهنگ عمومي با جديت بيشتري پيگيري شود.

آیت الله ایمانی استفاده صحیح از ظرفیت عظیم قرآنی در فارس را موجب جبران خلاءهای فرهنگی دانست و با اشاره به موسسه‌های قرآنی فرا استانی و مراکز رشد و تربیت مربی قرآن در استان فارس گفت: از تمام ظرفیت‌های قرآنی فارس استفاده نشده است در حالی که گسترش سایه قرآن در جامعه ضروری است زیرا از طریق معارف قرآنی، فتنه‌ها، گرفتاری‌ها و تاریکی از جامعه ما رخت برمی‌بندد که در این خصوص اصحاب رسانه نقش ویژه‌ای دارند.

وی در ادامه نیازهای فرهنگی جامعه را برشمرد و با تاکید بر نقش ویژه رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی خاطرنشان کرد: ترویج قانونمداری، بالا بردن آستانه تحمل، فرهنگ عفاف و حجاب، تولید درست و مصرف صحیح، فرهنگ بهره‌برداری صحیح از امکانات و مواهب و همچنین ترویج فرهنگ شناسایی ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد که ضرورت این مسائل را برای جامعه تبیین و تشریح کنند.

در فارس برنامه‌ریزی مدونی برای اقتصاد ارائه نشده است

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه اقتصاد بر فرهنگ استوار و متمرکز است، تصریح کرد: در فارس برنامه‌ریزی مدونی برای اقتصاد ارائه نشده است يا اگر هست من خبر ندارم و باید توجه داشت که به کار بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی نیازمند هستیم.

این مقام مسئول، گردشگري را اولويت اول در مباحث اقتصادي فارس دانست و با اشاره به ظرفيت‌هاي مذهبي، تاريخي، طبيعي، فرهنگی، علمي و پزشكي اين استان، لزوم تدوين برنامه بيست‌ساله در اين بخش را مورد تاكيد قرار داد و گفت: توليد و كشاورزي در اولویت دوم و سوم استان فارس است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی درخصوص گردشگری و تدوين برنامه‌ آمايش استان فارس خاطرنشان کرد: باید بدانیم که به عنوان مثال تا 20 سال آینده به چه تعداد مراکز اقامتی و در چه حد و قواره‌ای نیاز داریم و اینکه هر روز شاهد ساخت برج‌های تجاری در نقاط مختلف شهر هستیم به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مدون است.

آيت‌الله ايماني با بیان اینکه در فارس سرمایه‌گذار طالب مجهول مطلق است، تصریح کرد: بايد در زمینه اقتصادي دفترچه و سندهايي داشته باشيم كه سرمايه‌گذار بداند در كدام بخش استان و در چه زمينه‌اي مي‌تواند سرمايه‌گذاري كند، بعد سرمايه‌گذاران را دعوت كنيم و موانع را هم از سر راه آنان برداريم.

به حاشیه کشاندن کشاورزی در فارس خیانت است

وي به حاشیه کشاندن و نابودی کشاورزی در استان فارس را خیانت و جنایت توصیف کرد و با تاکید بر هدایت این بخش اقتصادی گفت: موضوع كشاورزي فارس بسيار مهم است و ما مي‌توانيم از بازار جنوب كشور و بازارهاي كشورهاي منطقه‌ جنوب خليج فارس، براي عرضه محصولات كشاورزي استفاده کنیم؛ همچنین کشاورزی باید از معیشتی به صنعتی و اقتصادی تبدیل شود که تحول و دگرگونی در کشاورزی و بازاریابی محصولات بر عهده مسئولین استان است.

وي راه‌اندازي صنايع فرآوري محصولات كشاورزي را لازمه‌ رونق اين بخش برشمرد و تاكيد كرد: همه هم و غم تمام مسئولان استان با همكاري رسانه‌ها بايد اين باشد كه مشكل بيكاري حل شود و فارس از اين شرايط نامطلوب خارج شود.

سند فرهنگی فارس اجرایی نشد

آيت‌الله ايماني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه برای استان فارس «سند فرهنگي» تنظیم و از اين سند رونمايي شده است، گفت: متاسفانه در اجرای اين سند مشكلات و معضلاتي وجود دارد، مثل بقيه‌ مسائل كه در اجرا دچار مشكل و آسيب می‌شوند.

وي از پيگيري ايجاد قرارگاه فرهنگي موردنظر مقام معظم رهبري، در استان فارس خبر داد و با يادآوري اينكه مقام عظماي ولايت در خصوص جبهه‌فرهنگي نيز تاكيد داشته‌اند، گفت: براي ايجاد و ساماندهی قرارگاه فرهنگي از افراد با گرايش‌هاي مختلف استفاده شده است و پس از آن جبهه‌فرهنگي با حضور و استفاده از عموم فرهنگي‌كاران كه چهارچوب اصلي را قبول دارند، ايجاد خواهد شد.

وي با بيان اينكه اكنون براي سال جاري ارتباط تعريف شده‌اي با روسا و اساتيد دانشگاه‌ها در دستور كار داريم، گفت: خلاءهايي بين دانشگاه و حوزه وجود داشته كه با ارزيابي‌هاي انجام شده در حال رفع است و در ارتباط با هنرمندان و كساني كه اهل هنر هستند هم برگزاری جلساتي پیش‌بینی شده كه يك جلسه آن هفته گذشته برگزار شده است.

آيت‌الله ايماني ابراز اميدواري كرد كه با تغييرات ايجاد شده در توليت آستان مقدس احمدي و محمدي(ع) و همكاري مجموعه‌هايي نظير شهرداري و شوراي شهر، گشايش‌هاي خوبي در عرصه فرهنگ ايجاد و زمينه ايجاد زائرسراهاي ارزان‌قيمت توسط دستگاه‌هاي مختلف در شهرستان‌هاي فارس و استان‌هاي كشور، در اطراف حرم مطهر احمدبن‌موسي(ع) ايجاد شود.

امام جمعه شيراز گفت: حرم سوم اهل بيت(ع) يك ظرفيت است كه با استفاده مطلوب از آن شيراز در آينده در موضوع گردشگر مذهبي حتي از گردشگران تاريخي و طبيعي و پزشكي هم پيشي خواهد گرفت.

نماينده ولي فقيه در فارس در خصوص مصلي نماز جمعه نيز گفت: امروز در شهرهايي نظير مشهد و قم هم كه مصلاي نمازجمعه ايجاد شد، محل برگزاري نماز از مصلا به حرم بازگشت، در شيراز هم با توجه به فضايي كه اكنون ساخته شده و شبستان و رواق امام خميني(ره)، اين ظرفيت وجود دارد و به‌خوبي از آن استفاده خواهد شد.

ارتقای جایگاه فرهنگی و اقتصادی فارس، هدف مشترک همگان باشد

آيت‌الله ايماني چشم‌انداز توسعه حرم احمدي و محمدي(ع) در شيراز را مطلوب ارزیابی کرد و با بيان اينكه با اتصال مجموعه‌ حرم، زمينه اتصال آن به خيابان لطفعلي خان زند فراهم مي‌شود، گفت: بايد حرم مطهر از بن‌بست خارج شود و بعد در مسير حرم سيد‌علاالدين حسين(ع) هم همين اقدامات انجام شود.

امام جمعه شیراز در پایان تاکید کرد: ممکن است میز و صندلی همه ما فرق کند اما باید همه یک هدف مشترک داشته باشیم که ارتقای جایگاه فرهنگی و اقتصادی استان است و در راستا همه مردم، مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس باید تلاش کنند.

از سند منشور اخلاقی رسانه‌های فارس رونمایی می‌شود

همچنین در این جلسه رییس بسیج رسانه استان فارس از تدوین پیش‌نویس منشور اخلاقی فعالان رسانه‌های فارس خبر داد و افزود: برای اولین بار در کشور با کمک و همفکری اهالی رسانه فارس و ایجاد یک کارگروه موفق به تنظیم منشور اخلاقی شدیم که تلاش می کنیم با پیگیری‌ها در وزارت ارشاد، این منشور به عنوان یک سند ملی در استان فارس رونمایی شود.

اسماعیل قزلسفلی ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در عملیاتی و محقق شدن شعار سال گفت: توجه به اخلاق در رسانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل توجه به مسائل اخلاقی در اولویت کار بسیج رسانه است.

نظرات بینندگان