کد خبر: ۵۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

مدیریت جهادی چیست؟ مدیر جهادی کیست؟/ قسمت سوم : انجام کارهای معمول «مدیریت جهادی» نیست

به گزارش شیرازه، پایگاه اطلاع رسانی سپاه فجر فارس «تنویــر» یادداشت هایی را در خصوص شعار سال به قلم غلام حسین غیب پرور منتشر می کند که قسمت دوم آن را در ادامه می خوانید:

رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.

 اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

تلاش و کار چند برابری

لازمه رسیدن به مقصد تلاش و حرکت است؛ وقتی حرف از کار جهادی می زنیم یعنی سرعت رسیدن به هدف می بایست چند برابر باشد و این موضوع محقق نمی شود مگر با عزم و اراده و همت مضاعف. بر این اساس است که قرآن کریم به صراحت می فرماید«لیس للانسان الی ماسعی» و لذا در این مدل از مدیریت حرف از ایستایی و خمودگی و در جا زدن نیست؛ بلکه حتی کم کاری، بی حوصلگی و به روال شرایط عادی گام برداشتن نیز انحراف از این خط مشی است. چرا که در جای دیگر خداوند متعال تاکید می کند: که تنها«والسابقون السابقون» که سبقت گیرندگان و پیش قراولان در عرصه صف آرایی جنود شیطان در مقابل جنود رحمان* به مقام «اولئک المقربون» نائل می شوند. 

موضوع مهم دیگری که در این بین مطرح می شود این است که لزوما افزایش کار از نظر کمی همیشه مطلوب نیست. توجه هم زمان به افزایش کیفیت کار مساله بسیار حیاتی دیگری است که نبایست از آن غفلت کرد. گرچه به مثابه آیه نورانی «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» می توان دریافت که اگر مسیر حرکت، مجاهدت در راه حق باشد، خداوند سبحان برکتی به عمل مبتنی بر این تلاش از حیث حجم و محتوا؛ کمیت و کیفیت، سطح وعمق خواهد بخشید.


*سوره مبارکه نساء/ آیه 120
نویسنده :
غلامحسین غیب پرور
نظرات بینندگان