کد خبر: ۵۴۴۵۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
نماینده رهبر انقلاب در فارس درباره برج‌های تجاري چه می‌گوید؟

احداث مجتمع‌های تجاری اساسا سرمايه‌بري است نه سرمايه‌گذاري

متاسفانه مبناي ايجاد مجتمع هاي تجاري بالا بردن توليدات داخلي نيست و تنها براي عرضه توليدات خارجي، بالا بردن قاچاق كالا، و خروج سرمايه از كشور جان گرفته اند.

مراقب باشيد طرح هائي که مي خواهيد اينجا اجرا كنيد، از بيرون محيط شماها برايش طراحي نشده باشد، با بعضي از توجيه هاي گوناگون، توجيه هاي اقتصادي، تأسيس مركز تجاري... رهبر انقلاب ( مد ظله العالي) 17/2/89

به گزارش شیرازه، از حدود 10 سال قبل روند تجاری سازی شیراز، با ساخت مجتمع های تجاری فراوان اوج گرفت. اکنون پس از گذشت قریب به یک دهه از آن تصمیمات سراسر اشتباه شاهد آن هستیم که نه تنها رتبه ی اول بیکاری در کشور را داراییم که هر کدام از آن مجتمع های به اصطلاح تجاری به معظل عظیم فرهنگی تبدیل شده اند. در چنین شرایطی شورای چهارم شهر شیراز، در آخرین جلسه کاری سال 92 در اقدامی ضد کارشناسی احداث برج های دو قلوی اداری- تجاری در خیابان زند شیراز را با قید 2فوریت به تصویب رساند. بدون هیچ توضیحی جهت اطلاع و تبعیت عملی مسئولین استان و شهر شیراز از نماینده ولی فقیه در استان، مواضع حضرت آیت ا... ایمانی را درباره ی مجتمع های تجاری در چند سال اخیر را منتشر می کنیم.

1- نماینده مقام معظم رهبری در فارس در دیدار با معاون وزیر اقتصاد و جمعی از مسئولان اقتصادی استان اظهار داشت: استان فارس در قبل از انقلاب صنایع مونتاژ داشت و بنا بر دلایلی از نظر صنعتی و اقتصادی محروم ماند و در بحث کشاورزی نیز با توجه به خشکسالی نتوانستیم موفقیت لازم را بدست آوریم. مدیریت ارشد استان نیز در بحث جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام لازم را نداشته است. باید در بحث مسائل کلان جامعه و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام لازم را داشته باشیم. در سرمایه گذار داخلی و خارجی گرایش منفی وجود دارد و متاسفانه اقتصاد فارس به سمت پیله وری رفته است. اصلاح در جهت گیری اقتصادی نبوده است و سرمایه گذاری منحصر به ساخت مغازه و فروشگاه، پاساژ و مجتمع تجاری و ساختمانهای بلند شده است. این مجتمع های بی حساب و کتاب برای ترافیک شهر ما معظلی شده است. به نظر می رسد به جای سرمایه گذاری سرمایه برداری است.

( سایت رسمی حضرت آیت ا... ایمانی 19/4/90)

2- آيت ا... اسد ا... ايماني، در اولين نماز جمعه سال 89، در شيراز، با اشاره به اينكه در اين شهر سرمايه گذاري به سرمايه بري تبديل شده، تصريح كرد: اين شرايط به گونه اي وجود دارد كه آنهايي كه برج تجاري مي سازند، با عنوان سرمايه گذار تلقي مي شوند، اما با كمي دقت مي توان متوجه شد كه در اين مسير آن سرمايه گذار زرنگ، پول مردم را جمع و با همان پول ساخت و ساز كرده و از درآمد حاصل از آن در كشورهاي غربي به خوش گذراني مي پردازد ... در گذشته نيز برخي از مسئولان نام اين كار را سرمايه گذاري گذاشته اند اما اين سوال را بايد مطرح كرد كه چرا موجودي نقدينگي شيراز در مقايسه با ساير كلانشهر هاي ايران كمتر است و در رابطه بايد اين موضوع را مطرح كرد زيرا عده اي سرمايه مردم را مي برند.

 (خبرگزاري مهر)

3- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شيراز از عملكرد شهرداري شيراز در دادن مجوز به پروژه هاي تجاري و به ويژه برج هاي دو قلوي شيراز به شدت انتقاد كرد و گفت: 80% اعتبارات شهرداري در مناطق شمال شهر و مرفه نشين هزينه شده و فقط 20% اين اعتبارات به مناطق جنوب شهر اختصاص يافته است كه بايد با اين گونه تبعيض ها ريشه اي برخورد كرد.

وی اظهار داشت: شهرداری شیراز برای دریافت عوارض، به ساخت برج های دوقلوی چندین طبقه مجوز می دهد و کاری به حقوق شهروندان و همسایگان اینگونه ساختمان های بلند ندارد و شهرداری باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که این برج ها ایجاد می کنند. وی افزود: ساخت این همه مرکز تجاری در شهر تبعات منفی بدنبال دارد... رواج اینگونه مراکز تجاری در مناطق خاصی از شهر مفاسد بسیاری را به دنبال دارد و نباید به بهانه به دست آوردن چند امتیاز مالی حقوق شهر را نادیده گرفت.

( رجا نيوز)

4- نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز در مصاحبه با ايرنا، به بيان نظرات خود در خصوص مجتمع هاي تجاري پرداختند. ايشان معتقد است: احداث مجتمع های تجاری در شیراز در واقع حذف منافع مردم و تامین منافع مالی برای تعداد اندکی سرمایه گذار است. آیت ا... اسد ا... ایمانی افزود: اغلب این مجتمع های نوپا در خیابان های پر تردد شهر هستند که در حقیقت مصادره منافع جامعه به حساب می آید. وی ادامه داد: در صورتی که مجتمع های تجاری جدید تجاری نیاز واقعی شهر محسوب شود باید در خیابان های دور دست، نه در مرکز شهر و مرکز جمعیتی احداث شود که متاسفانه مسولان به این امر توجه ندارند.

امام جمعه شیراز گفت: احداث مجتمع هاي تجاري اساساً سرمايه بري است نه سرمايه گذاري. فرد سرمايه گذار با پيش فروش كردن واحدها و بهره گيري از تسهيلات بانكي، برج تجاري را علم مي كند و از ابتدا سرمايه اندكي از خودش را در اين مسير مي گذارد. وي اظهار داشت عموماً نيازهاي خدماتي و رفاهي جامعه مانند فضاهاي ورزشي، درماني و ... بر اساس نياز جامعه طراحي و برنامه ريزي مي شود، اما در مورد مجتمع هاي تجاري اين مهم صدق نمي كند.

آيت ا... ايماني افزود، فضاهاي تجاري در شيراز 6 برابر نياز جامعه توسعه يافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحي نشده است. به گفته وي، پيش از اين مغازه ها وابسته به توليد افراد بودند و مبناي توزيع كالا و خدمات، توليدات داخلي بود، مگر امروز توليدات داخلي چه سهمي در اين واحدهاي توزيعي دارند. وي گفت: متاسفانه مبناي ايجاد مجتمع هاي تجاري بالا بردن توليدات داخلي نيست و تنها براي عرضه توليدات خارجي، بالا بردن قاچاق كالا، و خروج سرمايه از كشور جان گرفته اند.

( ايرنا)

5- آيت الله اسدالله ايماني سه سال پیش در گفتگو یا ایرنا گفت: اغلب اين مجتمع هاي نوپا در خيابان هاي پرتردد شهر هستند كه در حقيقت مصادره منافع جامعه به حساب مي آيد.
وي ادامه داد: در صورتي كه مجتمع هاي جديد تجاري نياز واقعي شهر محسوب شود بايد در خيابان هاي دور دست ، نه در مركز شهر و مركز جمعيتي احداث شود كه متاسفانه مسوولان به اين امر توجه ندارند.
وي اضافه كرد: در خيابان شلوغي مانند عفيف آباد يا چهار راه پانزده خرداد كه پيش ازاين مجتمع هاي تجاري بوده اند و مردم را در مضيقه رفت و آمد گذاشته اند بازهم مبادرت به احداث مجتمع هاي جديد مي شود.
وي بيان كرد: اين بدان معناست كه حقوق شهروندان را ضايع و به فرد خاصي واگذار كرده اند .
امام جمعه شيراز گفت: احداث مجتمع هاي تجاري اساسا سرمايه بري است نه سرمايه گذاري، فرد سرمايه گذار با پيش فروش كردن واحدها و بهره گيري از تسهيلات بانكي، برج تجاري را علم مي كند و از ابتدا سرمايه اندكي از خودش را در اين مسير مي گذارد. وي اظهار داشت: عموما نيازهاي خدماتي و رفاهي جامعه مانند فضاهاي ورزشي ، درماني و... بر اساس نياز جامعه طراحي و برنامه ريزي مي شود اما در مورد مجتمع عاي تجاري اين مهم صدق نمي كند. آيت الله ايماني افزود: فضاهاي تجاري در شيراز شش برابر نياز جامعه توسعه يافته و در واقع در جهت منافع مردم طراحي نشده است. به گفته وي ، پيش از اين مغازه ها وابسته به توليد افراد بودند و مبناي توزيع كالا و خدمات ، توليدات داخلي بود ، مگر امروز توليدات داخلي چه سهمي در اين واحدهاي توزيعي دارند. وي گفت: متاسفانه مبناي ايجاد مجتمع هاي تجاري بالا بردن توليدات داخلي نيست و تنها براي عرضه توليدات خارجي ، بالابردن قاچاق كالا و خروج سرمايه از كشور جان گرفته اند.
وي افزود: با واردات و توزيع كالاهاي خارجي در كشور ، كارخانه هاي توليدي يكي پس از ديگري رو به كم كاري ،كاهش توليد ، تعطيلي و ورشكستگي گذاشته اند . نماينده ولي فقيه در استان فارس اظهار داشت:برخي مسوولان حقوق شهروندان را فداي حقوق افراد خاص كرده اند و امكانات را در اختيار گروه خاص گذاشته اند .
وي اضافه كرد: آنها تنها عوارضي را كه از ساخت و ساز اين واحدها نصيب شان مي شود را در نظر دارند اما به زمين خوردن توليد داخلي و افزايش شغل هاي كاذب فكر نمي كنند. آيت الله ايماني گفت: مسوولان ايجاد اشتغال در كارخانه ها و عوارضي كه از توليد در اختيار جامعه قرار مي گيرد را نمي بينند و اين مهم به جز ظلم و خيانت به جامعه نيست.

(ایرنا)

6- نماينده ولي فقيه در فارس از گسترش مفاسد اخلاقي و مالي در شيراز به بهانه سرمايه گذاري انتقاد كرد و گفت: عده اي تسهيلات بانكي و امكانات دولتي و مردمي اين شهر را به بهانه سرمايه گذاري در تجارت، براي ساخت برج ها و مجتمع هاي تجاري محصولات خارجي استفاده مي كنند و از اين راه سودهاي هنگفتي به جيب مي زنند. نماينده ولي فقيه در استان، هم از منظر اقتصادي و ضديت اين گونه اماكن با توليد ملي و خروج سرمايه از استان، هم از زاويه فرهنگي و اجتماعي، و همچنين تأثير آنها بر ترافيك و ... مخالفت خود را اعلام كرده است.

( روزنامه كيهان)

به گزارش شیرازه، لیست برخی از مجتمع های تجاری در کلان شهر شیراز، از قرار زیر است:


مجتمع بزرگ تجاری و تفریحی خلیج فارس / مقابل شهرک گلستان

مرکز تجارت جهانی، ایران-شیراز / قصردشت - حدفاصل عفیف آباد و ولیعصر

مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس / خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری حافظ / خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری سینا / خیابان زرگری نرسیده به چهارراه ستارخان

مجتمع تجاری انوری / خیابان انوری

مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس / چهارراه پارامونت

مجتمع تجاری تفریحی پارس / چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری الماس / چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری پارسه / ابتدای خیابان قصردشت از پارامونت

مجتمع تجاری تفریحی سعدی / خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری دناسا / خیابان ملاصدرا

مجتمع تجاری تفریحی آفتاب فارس / معالی آباد نبش خیابان شهید رهبرماه

مجتمع تجاری گاندی / معالی آباد

مجتمع تجاری پارمین / معالی آباد

مجتمع تجاری آناهیتا(ویژه تلفن همراه) / خیابان ملاصدرا نبش خیابان خلیلی

مجتمع تجاری آناهیتا ۲ (ویژه تلفن همراه) / خیابان قصردشت نرسیده به چهارراه ملاصدرا

مجتمع تجاری ایران زمین / چهارراه پارامونت

مرکز خرید شیراز / خیابان قصردشت سه راه برق

PC Center(ویژه رایانه) / خیابان ملاصدرا

مرکز تجاری شهر(عمده فروشی) / خیابان توحید (داریوش)

مرکز صوت و تصویر فارس (ویژه موبایل) / خیابان توحید (داریوش)


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
2
کاملا درست و معنادار سرمایه برداری نه سرمایه گذاری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
1
آقایان شورایی که شعار اصول گرایی تان گوش فلک را کر کرده است. تحویل بگیرید
ناشناس
Germany
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
0
کدام اصول گرا!؟ کدام اصلاح طلب!؟ همه سر یک سفره نشسته اند! دعوا سر این است که چه کسی بالای سفره بنشیند و از آن بیشتر ارتزاق کند. می بینیم که از شورای اصول گرا همان مصوباتی خارج می شود که از وشورای اصلاح طلب صادر شده بود.
یحیی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
1
سلام
من احترام خاصی برای همه قائل هستم و این مطالب را کاملا قبول دارم ولی یک نکته را می خواستم عرض کنم.آمار می گوید که بیشتر از 5ملیون نفر هر سال به ترکیه،دوبی،تایلند و ..... می روند که شاید 80%^آنها برای خرید می روند.می شود حساب کرد که جه ارزی از کشور خارج می شود.چرا در مملکت خودمان این خریدها انجام نشود تا این چول صرف توسعه و کارافرینی در مملکت خودمان نشود؟ضمن این که جولان کالاهای خارجی را به هر حال در مملکت می بینیم.ضمن این که با توضیحاتی که شهردار داده اند این مراکز قرار است در توریسم درمانی فعال باشند که باعث ایجاد اشتغال و درآمد خواهد شد.
یحیی مقدم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
1
سلام
فقط یک آمار بگم:از استان فارس روزی 5 پرواز به دوبی وهر روز پرواز به ترکیه و تایلند و ... هست که معمو لا تمام پرواز ها پر است و اکثر مسافران برای خرید می روند.خودتان حساب کنبد چه پولی از مملکت خارج می شود.جه عیب دارد این پولها در مملکت خودمان خرج شود و اشتغال ایجاد گردد ضمن اینکه ناهنجاری های فرهنگی که از این سفرها ایجاد می شود به حداقل می رسد. به هر حال اجناس خارجی که در مملکت ما وارد می شود حداقل اشتغالزائی شود و با ورود قانونی اجناس و پرداخت گمرکی به تولید هم کمک شود.ضمن اینکه طبق گفته شهردار این دو مرکز کاربری پزشکی هم دارند و می تواند به قطب پزشکی هم تبدیل شود.
شهروندs
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
1
جناب یحیی مقدم خیلی ساده از موضوع گذشتید!
1-از اینکه پول کشور به دبی و تایلند میرود یک فاجعه اقتصادی است مردم از سوبسیدی که روی ارز داده میشود استفاده میکنند وبرای تفریح میروند نه برای خرید یا کار اقتصادی چرا از تایلند و دبی و ترکیه کسی به ایران نمی آید!
2-فروش جنسهای بنجل چینی هیچ نفعی برای اقتصاد ندارد ویران کردن اقتصاد است
3-زدن ساختمان جای هزاران درخت در جایی که همه فضا سبزها را تخریب کرده اند و خیابان کشش ندارد با ورودی غیر استاندارد که صف ورودی پارکینگ خیابان را قفل کند با شغلهای کاذب، جنایت است
4-ساختمان 50 طبقه بسازند اما با ورودی استاندارد در خیابانی که گنجایش داشته باشد مثل حاشیه جنوب شهر
5-با ساختمان سازی قطب پزشکی ایجاد نمیشود.
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
1
آقا یحیی در کشورهای دیگر دنیا یک ساختمان 50 طبقه میسازند ترافیک خیابان هیچ اختلال ایجاد نمیشود اما در شیراز یک ساختمان چهار طبقه در عفیف آباد ساخته شد خیابان یک طرفه شد، دهها پلیس هر روز مشغولند،ورودی خروجی پارکینگ تردد در خیابان را مختل کرده، خیابان تبدیل شده به صف خودرو های ورود به پارکینگ، تازه دو مجتمع دیگر ( سعدی و سپهر ) هم بزودی افتتاح میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
0
هر کس در حیطه تخصص خود باید اظهار نظر کنه بگذارید شهردارکارشو بکنه