کد خبر: ۵۴۴۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
به بهانه روز مادر

«ام احمد»؛ مادر گمنام شاهچراغ + عکس و فیلم

یاد کردن از «ام احمد» مادر حضرت شاهچراغ(ع) نه یک یادآوری ساده که یک وظیفه است؛ وظیفه‌ای که حرمت شاهچراغ(ع) ، آن را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ امروز که روز مادر است و روز زن، می‌شود از خیلی‌ها یاد کرد؛ از خود حضرت زهرا(س) گرفته تا زنان بزرگ اسلام و تاریخ و مادران شهدا و حتی مادران خودمان. اما برای ما شیرازی‌ها، که شهر و استان‌مان ملقب شده به سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، یاد کردن از «ام احمد» مادر حضرت شاهچراغ(ع) نه یک یادآوری ساده که یک وظیفه است؛ وظیفه‌ای که حرمت شاهچراغ(ع) ، آن را سنگین‌تر می‌کند.

زنی پارسا و مورد احترام خاندان امامت

مادر احمد بن موسی به «ام احمد» شهرت داشت. امام موسی بن جعفر نیز در وصایا و سخنانش از او با همین لقب یاد نمود. احمد با برادرش امام رضا علیه السلام از دو مادر بودند نام مادر گرامی امام رضا علیه السلام تکتم بوده است. ام احمد، زنی پارسا و مورد محبت اهل بیت و علاقه زیاد خاندان امام بود.

امانت‌دار امام

پس از سفر هارون الرشید به مدینه و مشاهده نفوذ معنوی امام کاظم علیه السلام و ترس از فرو ریختن حکومت غاصبانه‌اش،‌ فرمان دستگیری امام را صادر کرد. از آنجا که ام احمد در بین همسران آن حضرت نزد امام کاظم احترام و موقعیت ویژه‌ای داشت امام قبل از حرکت به بغداد،‌ ودیعه‌های امامت رااشیاء موروثی از پیامبر – به او سپرد و رازهای امامت را فقط به او بیان کرد.

یک توصیه مهم به همسر: او امام است

امام در لحظه سفر به سوی بغداد، به ام احمد فرمود: «کل من جائک و طالب منک هذه الامانه فی ای وقت من الاوقات،‌ فاعلمی بانی قد استشهدت و انه هو الخلیفه من بعدی و الامام المفترض الطاعه علیک و علی سائر الناس» (بحار الانوار،‌ علامه مجلسی،‌ ج48،‌ص307) شخصی که به تو مراجعه کرد و این امانت را خواست در هز زمانی که باشد،‌ بدان که من شهید شده‌ام و آن شخص جانشین بعد از من و امام واجب الطاعه بر تو و دیگران مردمان است.

یک توصیه مهم به فرزند: این‌جا بخواب

امام در مدت چهار سالی که در زندان بود،‌ امام رضا علیه السلام را مامور کرد که شب‌ها در خانه «ام احمد» بخوابد. شیخ کلینی به سند خود از خدمتکار خانه امام موسی بن جعفر علیه الاسلام نقل می‌کند که آنگاه که «ابو ابراهیم،‌ موسی بن جعفر را به سوی بغداد می‌بردند،‌ آن حضرت به فرزندش، ‌امام رضا علیه السلام دستور داد تا شب‌ها در منزل آن حضرت بخوابد.» مسافر می‌گوید ما هر شب بستر امام رضا علیه السلام را در دهلیز خانه می‌انداختیم و آن حضرت بعد از صرف شام در آنجا می‌خوابید و صبح به خانه خویش می‌رفت.

امانتی که طلب شد، امانت‌داری که خبردار شد

یک شب که بستر حضرت را انداخته بودیم حضرت نیامد. اهل خانه نگران و هراسان شدند و ما نیز از نیامدن آن حضرت سخت پریشان شدیم. وقتی روز شد،‌آن حضرت به منزل آمد و فرمود: «هر آنچه پدر به تو سپرده بیاور.» ام احمد بی‌درنگ فریادی کشید و سیلی بر رخسارش زد و گریبانش را درید و گفت: به خدا مولایم وفات کرد. حضرت رضا علیه السلام مانع گریه و زاری او شد و فرمود: مبادا سخنی بگویی و آن را اظهار کنی تا خبر شهادت پدرم به حاکم مدینه برسد. آنگاه ام احمد زنبیلی را با دو یا چهار هزار دینار نز ایشان آورد و به امام رضا علیه السلام تحویل داد. پس از شهادت امام هفتم علیه السلام اولین کسی که با وی بیعت نمود،‌ ام احمد بود. مردم مدینه نیز برای عرض تسلیت به خانه ام احمد مراجعه می‌کردند و این همه دلایلی آشکار بر شخصیت والای این بانو است.

وقتی همسایه‌ها برای اولین بار نامش را می‌شنوند!

در وسط كوچه پر ازدحام، در هياهوي خودروهايي كه بي صبرانه منتظر ورودبه پاركينگ هستند، اتاقكي آجري يكه و تنها بدون حفاظ و حريم پا برجاست. اينجا آرامگاه مادر شاهچراغ (ع) مشهور به ام احمد است؛ بقعه اي غريب و تنها كه كمتر كسي در شيراز از وجود آن مطلع است. اين بقعه در يكي از كوچه هاي خيابان طالقاني شيراز حدود 250 متري شمال حرم شاهچراغ واقع شده و پاركينگ طبقاتي طالقاني در چند قدمي آن قرار گرفته است. از سه راه طالقاني كه وارد خيايان اصلي مي شوم ، از برخي از مغازه داران سراغ اين بقعه را مي گيرم اما گويي بار اولي است كه اين نام را مي شنوند.

مادری در همسایگی پسر اما گمنام!

خادم پير و مهربان آرامگاه دعوتم مي كند تا داخل شوم ، اتاقكي كه وسط آن مقبره مادر شاهچراغ وجود دارد بيش از ده متر مساحت ندارد ، كنار بقعه مي ايستم و فاتحه اي مي خوانم ، سه زائر مرد داخل آرامگاه هستند ، اگر دو نفر ديگر وارد شوند ديگر جاي حركت نداريم. پيرمرد خادم با شوق از من مي خواهد تا از بناي بيرون آرامگاه و سر در آن عكس بگيرم ، شايد ديگران هم از اين بقعه خبردار شوند. شيراز نام و جايگاه خود را از حرمت حرم مطهر شاهچراغ (ع) دارد و مردم از سراسر كشور براي زيارت حرم اين بزرگوار به شيراز مي آيند. همچنين مسلمانان كشورهاي حاشيه خليج فارس به احمد بن موسي (ع) عشق و علاقه خاصي دارند و به حرمت آن به اين شهر سفر مي كنند اما كسي از آرامگاه مادر اين بزرگوار مطلع نيست!

وقتی محور توسعه از روی بقعه می‌گذرد!

يكي از پيرمردان مغازه دار در كوچه آرامگاه مادر شاهچراغ گفت: اين آرامگاه سالهاست بدون تغيير و بازسازي مانده است و بالاخره در توسعه خيابان از بين خواهد رفت. حاج حبيب می‌گفت: اگرچه توسعه خيابانها و كوچه ها بر بهبود شهرسازي اثر گذار است اما بايد به آثار و اماكني كه در مسير قرار دارد نيز توجه شود. وي ادامه داد: در خيابان نمازي شيراز به موازات اين خيابان، آرامگاه ديگري منتسب به پسر شاهچراغ (ع) است كه آن نيز نياز به توجه و نگهداري دارد. حاج حبیب باز هم می‌گفت: آرامگاه خادمه شاهچراغ (ع)، آبش خاتون، كسي كه اولين گنبد و بارگاه را براي اين حرم مطهر ساخت بدليل بي توجهي‌ها به مخروبه‌اي تبديل شده است و كسي پاسخگو نيست.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
0
ما می دونستیم ولی معلوم نیس کی در بازه خیلی هم دلمون می خواد بریم عرض ادب کنیم ولی ساعتهایی که باز هست رو نمی دونیم خیلی هم دلمون می گرفت .ساعتها ش رو بنویسند ، در اخبار استان و... اعلام کنندو...
محسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
0
اگرچه من در چنین شرایط بد اقتصادی فکر نمیکنم گسترش بی حدوحصر اماکن متبرکه کار درستی باشه اما خب این وضعیت هم انصافا مناسب مقبره پاک این بانوی بزرگ نیست. چیزی که جالبه حتی هزینه کرد هم برای اینگونه اماکن با مصلحت اقایون اتفاق میفته نه ثواب یادرستی کار. اگه حالا همه مردم اینجا رو میشناختن و مثل حرم اقا امام رضا سریز میکردن سمتش اونوقت میومدن خرجش میکردن. دو تا حالت باید داشته باشه تا اینکارو بکنن یا بقاء سیاسیشون به اینجور کار بسته باشه یا منافع مالی بتونن ازش کسب کنن