کد خبر: ۵۴۵۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳

قیمت بنزین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان می‌شود

فردا آخرین روز از ماه فروردین است و طبق گفته های قبلی مسئولان قرار است از اول اردیبهشت نرخ جدید حامل های انرژی اعلام گردد.
فردا آخرین روز از ماه فروردین است و طبق گفته های قبلی مسئولان قرار است از اول اردیبهشت نرخ جدید حامل های انرژی اعلام گردد، بازار و مردم بی صبرانه منتظر آخرین تحولات در این خصوص از سوی دولت هستند، پیش از این چندین سناریو برای افزایش نرخ بنزین از سوی افراد مختلف عنوان شده است اما تا کنون از جزئیات کامل طرح دولت در خصوص نرخ های جدید اطلاع رسانی نشده است.

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، صبح امروز نیز رئیس‌جمهوری از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته جاری خبر داد و به این ترتیب این احتمال وجود دارد که ساعت ۲۴ فردا شب این قانون اجرایی شود. بر همین اساس نرخ جدید بنزین نیز همزمان با علام خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری یا خود روحانی اعلام می‌شود. 

با توجه به حساسیت این موضوع شنیده شده مسئولان سامانه هوشمند کارت سوخت از هفته پیش در قرنطینه هستند و تا زمان اعلام نرخ جدید بنزین همچنان در قرنطینه خواهند ماند. 

اما آخرین خبر در این مورد نشان از افزایش ۶۰ درصدی در بهای حامل‌های انرژی دارد که این میزان می‌تواند در موارد مختلف متفاوت باشد و این احتمال وجود دارد که میانگین افزایش حامل‌های انرژی ۳۰ الی ۶۰ درصد باشد. 

غلامرضا مصباحی مقدم، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر افزایش ۶۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصدخواهد بود. 

این در حالی است که برخی رسانه‌ها به نقل از حجت الاسلام مصباحی‌مقدم خبری مبنی بر اینکه «مقصود از هدفمند سازی یارانه‌ها این بود که در قالب برنامه‌ای پنج گانه قیمت حامل‌های انرژی و سوختی به فوب خلیج فارس نزدیک شود، گام اول برداشته شد و گام دوم هم با شیبی ۶۰ درصدی در حال پیگیری است» را منتشر کرده‌اند. 

اما نمایندگان دیگری در مجلس هستند که نظر دیگری دارند و پیشبینی‌های مختلفی از قیمت سوخت دارند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پیش بینی کردند که افزایش نرخ حامل‌های انرژی حدود ۳۴ درصد و بنزین دولتی سهمیه‌ای ۷۰۰ و آزاد ۱۰۰۰ تومان باشد. 

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: توافق دولت و مجلس در موضوع هدفمندی یارانه‌ها این بود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیبی ملایم باشد. 

وی تاکید کرد: باید توان مردم برای افزایش قیمت‌ها را نیز مد نظر قرار داد و آنچه پیش بینی می‌شود، قیمت بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان و سهمیه‌ای دولتی نیز حدود ۷۰۰ تومان شود. 

این نماینده گرمسار در مجلس گفت: این قیمت سبب جلوگیری از قاچاق سوخت می‌شود و هم مصرف را کاهش می‌دهد و از طرفی هم درآمد مورد نیاز دولت را تامین می‌کند. 

مسعود می‌رکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: آنچه مجلس مصوب کرده حجم درآمد از هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت است و مجلس دولت را موظف کرده است که بخشی از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را به سمت سلامت سوق دهد. 

وی تاکید کرد: دولت باید از محل دریافتی فروش حامل‌های انرژی کمک‌هایی به تولید، سلامت، حمل و نقل و بیمه کند و اینکه هرکدام از حامل‌های انرژی چه قیمتی پیدا کند به تحلیل‌های تیم اقتصادی دولت بستگی دارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: کار‌شناسان ستاد هدفمندی یارانه‌ها باید تصمیم بگیرند که دولت چگونه می‌تواند با کمترین تغییر، بیشترین درآمد و کمترین فشار را به دهک‌های پایین جامعه وارد کند. 

می‌رکاظمی گفت: مجلس به این دلیل اختیار تعیین نرخ حامل‌های انرژی را به دولت داده است، زیرا دولت کار‌شناسان و اطلاعاتی در اختیار دارد که مجلس از داشتن آن‌ها محروم است. 

می‌رکاظمی تصریح کرد: اگر همه قوانین مربوط به هدفمندی مانند مالیات بر ارزش افزوده از حامل‌های انرژی اجرایی شود و سهم شهرداری‌ها، وزارت نیرو پالایشگاه‌ها و تولید کنندگان نیرو به طور کامل پرداخت شود، عددی که باید حامل‌های انرژی را افزایش داد، بیش از ۳۴ درصد است. 

حسین امیری خامکانی «نمی‌انده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی هم تصریح کرد: اتفاقی که در سال‌های گذشته افتاد این بود که میانگین جمع قیمت بنزین سهمیه‌ای، آزاد و سوپر حدود ۴۷۵ تومان بود. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این یعنی اثر روانی قیمت‌ها را روی ۷۰۰ تومان گذاشته اما چیزی که به دست دولت رسیده‌‌ همان ۴۷۵ تومان است. 

امیری خامکانی ادامه داد: خیلی از این کارت‌های سهمیه‌ای به طور قاچاق درآمده است و حدود ۹ هزار کارت در بندر عباس توسط دستگاه نظارتی مصادره شده است. 

نماینده مردم زرند در مجلس گفت: بسیاری از پمپ بنزین‌ها با کارت سهمیه‌ای، بنزین دولتی عرضه می‌کنند و متاسفانه رانت‌های بسیاری به وجود آمده است. 

امیری خامکانی خاطرنشان کرد: تا حدودی مجلس و دولت موافق تک نرخی کردن بنزین هستند و دولت هم در پی آن است و با توجه به این موضوع احتمال می‌دهم، قیمت بنزین تک نرخی شود و به سمت ۱۰۰۰ تومان برود. 

وی با بیان اینکه فضای ذهنی دولت به سمت تک نرخی کردن قیمت بنزین است، تصریح کرد: اگر دولت با شیب ملایمی تک نرخی کند، بنزین به قیمت ۱۰۰۰ تومان فروخته خواهد شد. 

نماینده مردم زرند تاکید کرد: دولت در اجرای قانون هدفمندی باید ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد تا در بخش‌های مختلف از جمله سلامت، تولید، بیمه و حمل و نقل هزینه کند. 

خامکانی افزود: دولت باید برای به دست آوردن این ۴۸ هزار میلیارد تومان یا هزینه‌های خود را کاهش دهد، یا افزایش بیش از اندازه قیمت حامل‌ها را در دستور کار قرار دهد که اگر دولت بتواند هزینه‌های خود را در زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها کمتر کند، می‌تواند به این درآمد دست یابد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
0
بشکن این دست که به این دولت رای داد اولیش هم دست خودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
0
اگر بنزین گران شود همه چیز به طور طبیعی گران می شود پس چه طوریه که دولت میگه هیچ چیز گران نمی شود به جز بنزین و گازوئیل و انرژی