کد خبر: ۵۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳

صدور شناسنامه سلامت برای 56 هزار نفر از عشایر فارس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد:در راستای ارتقاء بهداشت عشایر استان فارس هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای 56هزار نفر از عشایر استان شناسنامه سلامت صادر نموده و در حال مقدمات به کارگیری بهورزانی از خود عشایر است تا فرهنگ خودمراقبتی، بیش از پیش در استان نهادینه شود.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا،دکتر محسن مقدمی با گرامیداشت هفته سلامت با شعار خودمراقبتی خاطر نشان کرد:عده زیادی در جامعه، اقدام به خودمراقبتی می کنند و بخشی نیز با برداشت نامناسب از این مفهوم، خوددرمانی می کنند، اما عدم تطابق این اقدامات با علم پزشکی و بهداشت، سبب ناکارآمدی و در مواردی نیز عوارض جانبی برای افراد است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذای سالم در هفته سلامت، بیان کرد: این جشنواره با حضور رستوران های شیراز برگزار شده و شرکت کنندگان بر اساس تهیه غذای سالم رتبه بندی می شوند، هم چنین برپایی کلاس آموزش مقوی و مغذی کردن غذا برای بازدیدکنندگان و شهروندان، از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای این جشنواره است. مقدمی با تاکید بر لزوم توانمندسازی اقشار جامعه به شیوه علمی در مورد مبحث ˈ خودمراقبتی ˈ به تعریف این مفهوم پرداخت و گفت: خودمراقبتی به عملی گفته می شود که فرد از دانش و مهارت و توان برای حفظ و ارتقای سلامت خانواده خود استفاده کند که راهکارهایی از قبیل انتخاب سبک سالم زندگی و پیشگیری از حوادث را شامل می شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور انگلستان، آموزش خودمراقبتی به افراد جامعه، 50 درصد در بستری در مراکز درمانی، 40 درصد در مراجعه به پزشکان عمومی و 17درصد در مراجعه به پزشکان متخصص، هم چنین 50 درصد در روزهای غیبت شاغلان از محل کار اثر کاهشی داشته که این نتایج با توجه به شرایط بومی کشورهای مختلف، تا حدودی قابل تسری است.

امسال، یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، به نام هفته ملی سلامت در کشور نامگذاری شده و با توجه به شرایط بهداشتی جامعه، شعار یک عمر سلامت با خودمراقبتی برای این هفته در نظر گرفته شده است.ک/3

677

انتهای پیام /
نظرات بینندگان