کد خبر: ۵۴۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
مدیر نشر آرما:

تیغ ممیزی ارشاد بیشتر سر بچه‌ حزب‌الهی‌ها را می‌تراشد

به باور من تیغ ممیزی این روزها تنها کله بچه‌های حزب‌الهی را می‌تراشد و ناشران دیگر خیلی راحت کتاب‌هایشان را منتشر می‌کنند.
یازدهمین نشست صبح ناشر با حضور مجتبی‌ شاه‌مرادی مدیر نشر آرما صبح روز یکشنبه 31 فروردین ماه و در محل سازمان رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ در ابتدای این نشست شاه‌مرادی با اشاره به آغاز به کار فعالیت این موسسه در سال 88 اظهار داشت: نشر آرما به کمک تیمی از فعالان فرهنگی که پیش از آن در فعالیت‌های مطبوعاتی از جمله انتشار دو ماه‌نامه هابیل فعال بودند آغاز به کار کرد. این گروه بعد از مدتی فعالیت مطبوعاتی به این نتیجه رسید که  جنس برخی از اظهارنظرها و صحبت‌های اندیشه‌ای متعلق به مطبوعات نیست و باید آنها را در قالب کتاب متمرکز و منتشر کرد و از همان موقع بود که به فکر ایجاد یک دفتر نشر افتادیم.

وی افزود: تمرکز ناشران فعال و خوب در تهران مساله‌ای بود که ما را به این فکر واداشت که  موسسه نشری با تکیه بر ظرفیت‌های خارج از مرکز ایجاد کنیم و در جایی خارج از تهران چراغی روشن کنیم.

شاه‌مرادی ادامه داد: در نشر آرما از ابتدا تاکید ما به فعالیت روی شورای نشر  بوده و برای این منظور حلقه‌ای از متخصصان در این زمینه را گرد خود جمع کرده‌ایم. حوزه کاری نشر ما نیز با وجود اینکه عمومی است اما سعی داریم بر روی بخش‌های مغفول مانده و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در راستای انقلاب اسلامی بهره ببریم و در همین راستا حوزه‌های مغفول مانده‌ای چون گردشگری اسلامی را مورد توجه قرار دادیم. البته جز این در موضوعات تاریخ معاصر و اندیشه و داستان نیز وارد شدیم که در بخش داستان تاکید ما به استفاده از نویسندگان جوان اما دارای حرف و رویکرد مشخص است. در کنار این مساله حوزه مطالعات فرهنگی نیز از دیگر بخش‌هایی است که به صورت جدی مورد توجه ما قرار گرفته است.

مدیر نشر آرما افزود: ما تاکنون موفق به انتشار 53 عنوان کتاب شده‌ایم و در نمایشگاه کتاب نیز 20 عنوان تازه ارائه خواهیم کرد. از مجموعه کتاب‌های منتشر شده نیز به جز 10 مورد سایر آثار به تجدید چاپ رسیده است و حدود پانزده عنوان از آنها نیز بیشتر از دو نوبت چاپ شده‌اند. نکته مهم در این میان برای ما وقت گذاشتن و تامل برای انتخاب کتاب و انتشار آن است و بر همین مبنا شاید از میان هر 12 عنوان اثر ارائه شده به ما یکی برای منتشر شدن انتخاب شود.

شاه مرادی در ادامه با اشاره به موضوع تبلیغات و تاثیر آن در اقتصاد نشر گفت: اعتقاد ویژه‌ای در مجموعه ما وجود دارد مبنی بر اینکه باید برای امر تبلیغات کتاب دست به یک سرمایه‌گذاری ویژه زد. البته معتقدم در صورتی که چرخه تبلیغات کامل نباشد این پروسه موفق نخواهد بود. در نشر آرما حدود 10 درصد از شمارگان هر عنوان کتاب صرف تبلیغات می‌شود. هر کتابی پس از انتشار برای دریافت نقطه نظرات هم به یک متخصص در زمینه موضوع کتاب و هم برای اهالی رسانه ارسال می‌شود و حس می‌کنم با وجود هزینه‌بر بودن این موضوع در نهایت برای ما سود‌آور خواهد بود.

وی در همین زمینه گفت: اگر فکر کنیم با تبلیغ کتاب پس از مثلا 30 سال همه مردم ما کتابخوان می‌شوند اشتباه است و غیر واقعی. به هر حال آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. با این حال موضوع تبلیغات به ویژه تبلیغات تلویزیونی در فروش کتاب موثر است و برای موسسه ما نیز به طور نسبی منجر به افزایش فروش کتاب شد.

مدیر نشر آرما در ادامه مساله ممیزی را پرچالش‌ترین موضوع نشر در کشور معرفی کرد و گفت: در نشر ایران از پس هر مساله اقتصادی شاید بتوان برآمد اما از پس ممیزی نه، دلیلش هم این است که همه پروسه‌ها جز ممیزی برای خودشان تعریفی دارند. ما الان کتاب‌هایی داریم که سه‌سال است در پروسه ممیزی باقی‌ مانده‌اند و جوابی در مورد آنها به ما داده نشده است. وقتی کتابی را به اداره کتاب می‌دهی زمان بندی مشخصی برای پاسخ دهی در مورد آن به شما وجود ندارد و همین مساله از نظر اقتصادی ضربه می‌زند.

وی ادامه داد: به باور من تیغ ممیزی این روزها تنها کله بچه‌های حزب‌الهی را می‌تراشد و ناشران دیگر خیلی راحت کتاب‌هایشان را منتشر می‌کنند. من ناشران حزب‌الهی زیادی را سراغ دارم که از مساله ممیزی می‌نالند اما راه به جایی نمی‌برند. وقتی شما سرمایه‌گذاری می‌کنی اما زمان از دستت می‌رود، هم ممکن است سرمایه شما نابود شود و شاید هم کلا از دستتان برود.

شاه‌مرادی گفت: اگر ما برگه‌های اداره کتاب را به دست خبرنگاران بدهیم و همراه با آن متن کتاب را هم عرضه کنیم دیگر برای ارشاد و اداره ممیزی حیثیتی باقی نمی‌ماند. مساله این است که موضوع ممیزی در کشور ما کاملا سلیقه‌ای است و هیچ ضابطه‌ای ندارد. جالب است که در همه دولت‌ها مدیران تغییر می‌کنند اما بررس‌های اداره کتاب ثابت می‌مانند و نمی‌دانم کسی که هشت سال در ذهنش نشسته که با نگاهی خاص به کتاب نگاه کند را چطور می‌توان تغییر داد که طور دیگری به کتاب نگاه کند.

مدیر نشر آرما تاکید کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی و بر پایه کتاب بود و با این مبنا ظلمی که الان به کتاب وارد می‌شود و بی‌اهمیتی به آن قابل توجیه نیست.

وی در پایان از ارائه کتاب‌هایی چون 1621 شامل خاطرات سید حمید رضا میر‌محمد صادقی که از نخستین روزهای جنگ تا پایان آن در اساره بوده است، بنی‌هندل نوشته محسن حسام مظاهری، حجاب با حجاب و سبک زندگی نوشته محمد رضا زائری، نام‌ها و نهضت‌ها نوشته موسی نجفی، رمان‌های مسجد پروانه و عشق زیر روسری با ترجمه محسن بدره، تن و جان آدمی اثر کورورش علیانی به عنوان تازه‌های نشر این موسسه در نمایشگاه کتاب خبر داد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نویسنده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
0
تا آنجا که همه دنیا میدانند در دوره قبلی این تیغ بدستان ارشاد بودند که پدر ناشران و نویسندگان را درآوردند. اگر کسی از وضعیت فعلی مینالد باید تعجب کرد؛ چون خداییش خیلی برای صدور مجوز، راحت میگیرند. احتمالا این ناشر کتابهای تخریبی و نا مناسب با خواست مردم ، مد نظرش بوده است.