کد خبر: ۵۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

لارستان؛ سرزمین آب انبارها+ تصاویر

اکثر آب انبار های لارستان مربوط به دوره صفویه و قاجاریه می باشد که مصالح به کار رفته در مخزن این آب انبارها سنگ و ساروج و در سقف آن از داخل، سنگ و ساروج و از بیرون، برای خنک بودن از گچ و کاهگل استفاده شده است.
به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از لادستان ، آب انبارها در لارستان به سه فرم ساخته شده است: برکه‌های دایره‌ای شکل که مخصوص مسلمانان منطقه بوده است، برکه‌های استوانه‌ای و کشیده که برای یهودیان لارستان ساخته می شده تا آب شرب آن‌ها از مسلمانان جدا باشد و برکه‌های صلیبی که در واقع راه ارتباطی ۴ برکه را به صورت صلیب به هم متصل می کرده است.

اکثر آب انبار های لارستان مربوط به دوره صفویه و قاجاریه می باشد که مصالح به کار رفته در مخزن این آب انبارها سنگ و ساروج و در سقف آن از داخل، سنگ و ساروج و از بیرون، برای خنک بودن از گچ و کاهگل استفاده شده است.

آب انبار مدرس واقع در میدان مدرس که مربوط به دوره صفویه می باشد.



آب انبار دروازه شیراز واقع در ورودی شهر که مربوط به دوره صفویه می باشد.



چهار برکهاول بگال مربوط به دوره قاجار است و در محله دم دروازه، جاده بگال، پشت قلعه اژدهاپیکر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هم اکنون این چهاربرکه در حال تخریب می باشد.





آب انبار معتمد مربوط به دوره قاجار است و در انتهای محله پیرغیب، سه راه شهید باقرپوریان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در حال حاضر از این آب انبار استفاده می شود.







آب انبار کمپانی یکی از زیباترین آب انبارهای لار می باشد که در پشت حوزه علمیه واقع شده و مربوط به دوره صفویه است و هم اکنون در حال تخریب می باشد.









آب انبار آرد فروشان اثری تاریخی مربوط به دوره صفوی است و در خیابان شمالی بازار قیصریه، روبروی درب شمالی بازار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که در حال حاضر از این آب انبار استفاده می شود.





آب انبار قنبرعلی بیگ واقع در محله قنبربیگی لار که مربوط به دوره صفویه است. در این بنا یک کتیبه به خط نستعلیق دیده می شود که با ابیاتی بیانگر ساخت آب انبار در عهد سلطان حسین صفوی توسط فردی خیر به نام میرمحمد تقی است.





آب انبار قبرستان واقع در محله کوریچان که مورد استفاده یهودیان آن زمان در لارستان بوده است که در حال حاضر این آب انبار در حال تخریب می باشد.



آب‌‌ انبار سید جعفری واقع در کوی گاله می باشد و در مسير غربى شهر لار قرار دارد. قطر طاق آن ۱۴ متر و ارتفاع آن ۱۰ متر و عمق منبع آب ۲۰ متر است. آب آن از طريق شبکه آبرسانى عصر صفويه تأمين، که در حال حاضر این مسیر تخریب شده است و هم اکنون از این آب انبار استفاده می شود.





آب انبار بام بلند لارستان به فاصله کوتاهي از چهار برکه بگال شهر لار واقع گرديده است، از تاريخ ساخت بنا اطلاع دقيقي در دست نيست. طرح بناي اين آب انبار همانند ديگر آب انبارهاي منطقه لار است با اين تفاوت که گنبد آن حالت کله قندي به خود گرفته و از ارتفاع بيشتري برخوردار است. اين بنا به ثبت آثار ملی ایران رسيده است و برخی از قسمت های این آب انبار در حال تخریب می باشد.





آب انبار آقا از آب انبارهای بزرگ شهرستان لار که در محله پیرغیب شهر قدیم و در جهت جنوب شرقی بقعه میر علی‌بن حسین شهریار قرار گرفته‌ است. تاریخ ساخت این بنا مربوط به دوره صفویه است. این آب انبار ساختمانی است دایره‌ای شکل با سقف مخروطی و مخزن آبی به عمق تقریبی ۱۴ متر که در زیر سطح زمین ساخته شده است و در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. هم اکنون از این آب انبار استفاده می شود.



عکس : علی اصغر امینی
نظرات بینندگان