کد خبر: ۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

امام جمعه شیراز: شعر سعدی برآمده از آموزه‌های دینی و اسلامی است

عشق سعدی به خداوند، از نوع عشق‌های کوچه‌ بازاری نیست او عاشق پدیده‌ای است که همه چیز در سایه وی قرار دارد و آن چیزی جز آیات خداوند متعال نیست.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، آیت الله اسد الله ایمانی در مراسم بزرگداشت سالروز سعدی که در آرامگاه سعدی برگزار شد، اظهار کرد: منت‌دار و سپاسگزار خداوند هستیم که در چنان شب مبارکب با جمعی از فرهیختگان گرد هم آئیم تا هر کس در حد توان و بضاعت خویش توشه‌ای از حکمت و معرفت سعدی برگیرد.

امام جمعه شیراز با خواندن غزلی از سعدی با مطلع « عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» گفت: آنچه آثار سعدی و شخصیت وی را از دیگر شاعران ممتاز کرده تنها اشراف وی بر ادبیات نبوده، بلکه عشق سعدی به انسانیت و هستی  وی را ممتاز کرده است.

وی با بیان اینکه سعدی عاشق خداست، افزود: عشق سعدی به خداوند، از نوع عشق‌های کوچه‌ بازاری نیست او عاشق پدیده‌ای است که همه چیز در سایه وی قرار دارد و آن چیزی جز آیات خداوند متعال نیست.

امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: موجودات آینه‌هایی متعدد هستند که زیبایی‌ها و نشانه‌های خالق خود را به سعدی می‌نمایانند از این رو سعدی عاشق پدیده‌ای است که بتواند جلوه‌گر عشق الهی باشد.

آیت الله ایمانی با بیان اینکه سعدی عاشق انسان‌هایی است که با قدم‌های خاکی و نفس‌های آتشین خود پیوند دهنده مهر خداوند بر زمین هستند، افزود: نوع نگاه سعدی به آفرینش و فضای معرفتی اشعار او جدا از مطالعات دینی او در نظامیه بغداد برآمده از بستر فرهنگی و تاریخی اقلیمی است که در آن زاده شده و در آن رشد و نمو یافته است.

وی با اشاره به نقش شیراز در شکل‌گیری شخصیت سعدی گفت: شیراز و فارس برج الاولیاء و شهر عرفان بوده و وجود نورانی و مقدس احمد بن موسی(ع) و دیگر امامزادگان  شیراز را به پایتخت معارف شیعی و اسلامی تبدیل کرده‌اند و بی‌شک در شکل‌گیری شخصیت ادبی سعدی بی‌تأثیر نبوده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به نقش بزرگان در شکل گیری شخصیت سعدی خاطرنشان کرد: محققان متعددی براین باورند که بعید است سعدی به عنوان قله ادب فارسی در قرن هفتم در شهری ظهور پیدا کرده باشد که پیش از او شاعرانی توانا و فرهیختگانی چون حسین بن منصور حلاج، ابن خفیف و روزبهان بقلی در آن نزیسته‌ باشند.

وی تصریح کرد: عرفان و حکمت سعدی و در کنار آن زهد، اخلاق و دیگر ارزش‌های انسانی آنچنان در قصاید، مثنوی‌ها و گلستان وی از همان آغاز فراگیر بود که ابن بطوطه سیاح مشهور اسلامی چند دهه پس از مرگ سعدی نشانه محبوبیت اشعار و شهرتش را در سروده‌های دریانوردان چینی دیده ویژگی‌ای که خود سعدی نیز در دوران حیاتش به آن تصریح دارد.

وی با اشاره به رواج اشعار سعدی در غرب و اروپا افزود: نگاه ویژه سعدی به عنوان عارف، عاشق، روشنگر و معلم اخلاق که تا سده‌های معاصر و در  ادب فارسی رواج یافته از سده هیجدهم میلادی نیز در فرانسه و تا حدودی در دیگر کشورهای اروپایی او را به عنوان مصلحی اجتماعی معرفی کرده است.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: شعر سعدی جلوه‌گاه مناسب برای رایج شدن مفاهیم دینی در جامعه امروز است و او چون برخی وازدگان عناصر شعری‌اش را از دیگر کشورها وارد نکرده و خود تلاش کرده که با بهره گیری از مفاهیم غنی اسلامی تولید کننده ادبی  باشد و نه مصرف کنندهچون شاعرانی که اکنون جز نامی از ایشان باقی نمانده است.

آیت الله ایمانی با بیان اینکه مفاهیم اشعار مورد توجه سعدی همه برآمده از آموزه‌های دینی و اسلامی اوست، بیان کرد:  این مسئله سبب شده که به موازات رواج شعرش بسیاری از این تعالیم جاوید به دیگر کشورها و تمدن‌های غرب صادر شود و جای خرسندی است که شعر او علاوه بر نظر شعر عمل نیز است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: از تورق کلیات سعدی بر می‌آید که او در اغلب  مفاهیم شعری‌اش به قرآن و حدیث نظر داشته او با الهام از آیاتی که بیانگر تسبیح همه موجودات در پیشگاه الهی هستند بارها به مفهوم عبادت موجودات و همه پدیده‌های هستی اشاره داشته  و در کنار آن به طور مستقیم همنوعانش را به پرستش خداوند ترغیب کرده است.

وی افزود: سعدی نه تنها از آیات قرآن بلکه از احادیث به ویژه احادیث پیامبر (ص) و امام علی(ع) برای بیان هدف خود استفاده می‌کند به طور مثال این حدیث که الدهر یومان، یوم لک و یوم علیک سعدی آن را چنین به نظم می‌کشد دریاب کنون که همتت هست به دست/ کین دولت و ملک می‌رود دست به دست.

آیت الله ایمانی خاطرنشان کرد: سعدی با این بیت مسئولان را به بهره‌گیری و استفاده از فرصت خدمت تشویق کرده، نکته‌ای که امروز هم برای مسئولان راهگشا است.


نظرات بینندگان