کد خبر: ۵۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
استاندار فارس:

باید گمشده اخلاق را از میان اشعار و کتاب‌های سعدی بیرون کشید

درس‌های سعدی باید در مدارس و خانه‌های ما حضور داشته باشد و اشعار او به درستی قرائت و تفسیر شود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سید محمد احمدی ‌امشب در مراسم بزرگداشت یادروز سعدی اظهار داشت: برگزاری چنین مراسمی در روشن‌تر کردن چهره تابناک سعدی و تبیین اندیشه بلند وی موثر است.

وی افزود: ابعاد وجودی سعدی، انسان‌شناسی سعدی و پندهای او در تمام ابعاد زندگی انسانی اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، می‌تواند تعالی بخش زندگی امروزین بشر باشد.

نماینده عالی دولت در فارس اضافه کرد: بزرگداشت سعدی، بزرگداشت انسانیت، اخلاق، حکمت و فضیلت است.

وی با بیان این که سعدی حکیمی است که به ابعاد مختلف زندگی توجه دارد، خاطرنشان کرد: اخلاق جان‌مایه زندگی بشری است و بیشترین رنگ را در ادبیات اشعار و حکایات سعدی دارد.

به گفته وی، عشق به انسان و مهر به انسانیت در اشعار سعدی موج می‌زند و انجا که می‌گوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند» قانون زندگی تعالی‌بخش را بیان می‌کند.

مدیر ارشد اجرایی فارس تصریح کرد: من گمان نمی‌کنم جز در آیات و روایات و سخنان معصومان کسی سخنانی بالاتر از سعدی در مقام انسان و انسانیت گفته باشد.

به گفته وی، خلقت انسان و نظم حاکم بر جوامع انسانی در بعد اجتماعی از خانواده تا جامعه جهانی در بیتی مانند «بنی آدم اعضای یکدیگرند» مصداق دارد.

وی ابراز داشت: امروز تمام گرفتاری‌های بشر به سبب بی‌قراری است که برخی افزون‌طلبان برای خود قائل هستند و سعدی به آنان نهیب می‌زند «تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهندآدمی».

احمدی ادامه داد: توجه به حکایات و ادبیات و پند‌آموز سعدی نیاز اساسی جامعه بشری است و باید گمشده اخلاق را از میان اشعار و کتاب‌های سعدی بیرون کشید و به عنوان مشق بشر به وی عرضه کرد.

وی خواستار آن شد که خلاصه کتاب‌ها، حکایات و حکم سعدی به نسل جوان عرضه شود و در ادامه گفت: سعدی نه تنها شیرازی و ایرانی، که متعلق به بشریت و متعلق به تمام کسانی است که برای بشر دل می‌سوزاند و از حکمت و معرفت بهره برده‌اند.

استاندار فارس اضافه کرد: درس‌های سعدی باید در مدارس و خانه‌های ما حضور داشته باشد و اشعار او به درستی قرائت و تفسیر شود.

وی بیان کرد: وجود وسایل ارتباط جمعی ما را از برخی حقایق دور کرده و ما می‌توانیم در رسانه ملی با مدد گرفتن از ادب دوستان و سعدی‌شناسان و ساخت فیلم و سریال، مردم را با سعدی آشناتر کنیم.

نظرات بینندگان