کد خبر: ۵۴۵۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
آیا دولت دست پیش را گرفته؟

روایت یارانه‌ای دولت از رسانه‌ ملی؛ صدا و سیما خوب است٬ صدا و سیما بد است!

در کمتر از یک هفته٬ دو روایت متفاوت از همکاری صدا و سیما با دولت در خصوص هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ یکی از انتقادات زیادی که طی روزهای گذشته از سوی برخی از نیروهای انقلابی به صدا و سیما صورت می‌گرفت، این بود که چرا خود را این‌گونه به تریبونی صد درصدی برای دولت تبدیل کرده تا بلکه بخشی از مردم از دریافت یارانه انصراف دهند. اما صدا و سیمایی که چندی قبل رئیس‌‌اش خیلی صریح گفت که نمی‌تواند به دلیل مصالحی، نظر منتقدان توافق ژنو را پوشش دهد، باز هم بدون این‌که چیزی بگوید، نظرات برخی منتقدان شیوه عملکرد دولت در عرصه هدفمندی یارانه (و نه اصل هدفمندی) را رسانه‌‌ای نکرد تا دولت بدون کم‌ترین چالشی هدف خود را که البته هدفی مثبت و در راستای تحول اقتصادی بود، محقق سازد.

تقدیر مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی هدفمندی از صدا و سیما

هم‌کاری صدا و سیما با دولت تا جایی بود که مورد تقدیر وزیر ارشاد قرار گرفت. علی جنتی که رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی دولت در حوزه هدفمندی یارانه هم هست، چندی قبل وقتی برای بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی رفته بود، به خبرنگاران گفت:

«به نظرم این سازمان [صدا و سیما] بهترین برخورد و همکاری خوبی را با دولت داشته و تعامل مثبتی با وزارت ارشاد برای اطلاع رسانی از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دارد. نماینده صدا و سیما مرتب در جلسات ما شرکت می کند و همکاری خوبی با دولت داشته است. امیدواریم مجموعه این فعالیت ها در زمینه اهداف هدفمندی یارانه ها، موثر واقع شود تا پولی که وجود دارد، واقعا به نیازمندان برسد».

این اظهار نظر جنتی به خوبی نشان می‌دهد که صدا و سیما در این حوزه چقدر متناسب با اهداف دولت حرکت کرده است.

آمارهای غیررسمی از تعداد انصرافی‌ها

اما حالا کمی ماجرا متفاوت شده. چند روزی است اخباری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم از دریافت یارانه انصرفا داده‌اند. خبرگزاری مهر اولین رسانه‌ای بود که این مساله را مطرح کرد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، تعداد ثبت‌نام کنندگان برای دریافت یارانه از مرز 70 میلیون نفر گذشته است! اگرچه دولت چندین بار گفت که این آمار را تائید نمی کند و آمارهای رسمی که فقط از سوی خود دولت منتشر خواهد شد، باید ملاک قرار گیرد، اما باز هم برخی نمایندگان مجلس آمارهایی اعلام کردند که نشان می داد تعداد انصرافی‌ها کم است؛ کم‌تر از آن‌چه که تصور می‌شد.

انتقاد از صدا و سیما شروع می‌شود!

اما محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور امروز در حاشیه گردهمایی معاونان برنامه ریزی و اشتغال و مدیران کل دفاتر امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور در وزارت کشور از عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار مربوط به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه قدردانی کرد و اظهارداشت: البته رویکرد رسانه ملی در همه موارد متناسب با دیدگاه های دولت نبود. معاون اجرایی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مخاطب ما دهک های 9 و 10 بودند اما از برنامه های صدا و سیما چنین هدفی مشاهد نشد و این از برنامه های صدا و سیما برآمد که همه مخاطبان انصراف دهندگان یارانه ها هستند. شریعتمداری یادآور شد: در تبلیغاتی که متاسفانه به صورت عمومی انجام شد، زبان صحبت با دهک های 9 و 10 گم شده بود و حتی گاه مردم تشویق به ثبت نام برای دریافت یارانه می شدند!

صدا و سیما مقصر است، تمام!

آن‌چه در این‌جا محل بحث است قطعا این نیست که آیا آمارهای سایت‌ها و نمایندگان مجلس از تعداد انصرافی‌ها درست است یا غلط؛ بلکه بحث بر سر این است که وقتی اصلی‌ترین مقام مسئول در دولت در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای هدفمندی‌ یارانه‌ها، یعنی وزیر ارشاد ابراز رضایت بسیار زیادی از عملکرد صدا و سیما می‌کند، چرا باید یک مقام عالی رتبه در دولت، دهان به انتقاد از نحوه تبلیغات در صدا و سیما بگشاید؟ آیا شریعتمداری نمی‌توانست این انتقادات را در طی این 12 روز که فرایند ثبت نام و انصراف از یارانه در جریان بود، به اطلاع جنتی برساند و او هم به صدا و سیما تذکر بدهد؟ یا حتی خود شریعتمداری مستقیما این انتقاد را به ضرغامی و یا رسانه‌ها بگوید؟ چرا حالا که احتمالا آمار انصرافی‌ها با تصور دولت برابری نمی‌کند، این انتقادات باید مطرح شود؟ آیا قرار است در این عدم موفقیت احتمالی دولت و عدم اقبال مردم برای انصراف از یارانه‌ها، دولتی‌ها مقصر اصلی را صدا و سیما معرفی کنند؟ آیا ...

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
چرخش اینگونه ای صدا و سیما به سمت مبحث انصراف از یارانه ها به حدی مصنوعی و واضح بود که همه به این رفتار شک کرده بودند. از طرفی افراط صدا و سیما در مباحث اجتماعی که باعث لوث این رسانه شده است دیگر مورد پذیرش آحاد ملت نیست و لذا تبلیغ صدا و سیما از دو جهت اثر تخریبی داشت. اول اینکه کاملا نعلوم بود مصنوعی و فریبنده است و دوم اینکه حقیقت این استکه حنای این رسانه دیگر رنگی ندارد
ناشناس
گیرم که حرفت درسته! خب چرا وزیر ارشاد اینقدر تعریف و تمجید کرد؟ چرا حالا که آمارها مشخص شده دولتی ها زبان به انتقاد گشوده اند؟
دم خروس پیداست جناب ناشناس
سپیدانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
شریعتمداری : مخاطب ما دهک های 9 و 10 بودند اما از برنامه های صدا و سیما چنین هدفی مشاهد نشد و این از برنامه های صدا و سیما برآمد که همه مخاطبان انصراف دهندگان یارانه ها هستند.