کد خبر: ۵۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
رئیس میراث فرهنگی کشور:

اداره 16 آثار تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو، هئیت امنایی می شود

برنامه های حفاظت و مرمت تخت جمشید به یک زمان خاص اختصاص ندارد و این کار از چند دهه گذشته آغاز و ادامه خواهد داشت .

به گزارش شیرازه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صبح امروز در بازدید از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید از هئیت امنایی شدن 16 اثر ثبت جهانی و از جمله تخت جمشید در یونسکو خبر داد .

بر اساس گزارش مرودشت نا، مسعود سلطانی فر با بیان اینکه این طرح در دولت تدبیر و امید تبیین شده است گفت: اداره و برنامه ریزی در خصوص برنامه های مختلف مرمتی، بازسازی، احیاء وبهره برداری این اماکن به هئیت امنا واگذار می شود .

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال 93 این طرح اجرایی می شود افزود: ترکیب این هئیت امنا شامل مسولان اجرایی، سیاسی، پژوهشگران و هئیت های علمی خواهد بود که با همکاری مسئولین استانی مشخص می شوند تا اداره و استفاده منابع مالی در این خصوص در آن تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور از مهمترین اهداف هئیت امنایی شدن این سایتهای جهانی را بالا بردن ظریب بهره وری عنوان کرد .

معاون رئیس جمهور همچنین در خصوص بازگشت الواح تاریخی به کشور، با بیان اینکه در طی سال ۱۳۲۷، 1350 و1383  تاکنون مجموعا ۳۵۰ قطعه از این الواح به کشور بازگردانده شده است خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته دفاعیات خوبی صورت گرفته و در یکسال گذشته تلاشهای بیشتری برای بازگشت این الواح انجام شده است .

سلطانی فر افزود: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که پشت پرده آن قطعا لابی صهیونیستها بوده، توانستیم جلوی حراج این الواح را بگیریم.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به رفع توقیف این اشیاء و در صورتی که تقاضای تجدید نظر نشود در چند روز پیگیری های مستمر حقوقی برای بازگشت الواح صورت می گیرد .

رئیس میراث فرهنگی کشور همچنین به برنامه های حفاظتی و مرمتی این بنای عظیم تاریخی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های حفاظت و مرمت تخت جمشید به یک زمان خاص اختصاص ندارد و این کار از چند دهه گذشته آغاز و ادامه خواهد داشت .

وی بابیان اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید یک مجموعه بسیار نفیس و ارزشمند تاریخی و فوق العاده پویا در هویت تمدنی و تاریخی این مرزوبوم است اذعان داشت: این بنای تاریخی نشان می دهد که گذشته ایران تاچه حد پربار بوده است .

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه فعالیتهای پژوهشی و مرمتی از رکود برخوردار بوده اظهارداشت: بدنبال فعال سازی این بخشها هستیم تا مورد استفاده گردشگران خارجی و داخلی و همچنین هئیتهای علمی و دانشگاهیان قرار بدهیم.

در این بازدید که از هتل آپادانا، گیت ورودی، مجموعه خدماتی رفاهی تخت جمشید و همچنین سایت تخت جمشید انجام شد، برومندی نماینده مردم مرودشت ، ارسنجان وپاسارگاد و طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور را همراهی کردند .

نظرات بینندگان