کد خبر: ۵۴۶۶۹
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
برجهای دوقلو محور نشست طلاب، کارشناسان و دانشجویان

رئیس دانشکده معماری: برخی نگران هستند که اگر بحث علمی صورت گیرد، زوایای قضیه شفاف شود/ مدیر حوزه علمیه دانشجویان: چرا شیراز را فقط در تعداد برجها با دیگر شهرها مقایسه می کنید؟

در مخالفت با ساخت این برج ما جز استدلال‌های منطقی چیز دیگری مطرح نکردیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با اشاره به مصوبه دو فوریتی شورای شهر شیراز در آخرین روز کاری سال 92 گفت: طرح ساخت برج‌های دوقلو به صورت میان‌بر و دو فوریتی به شورا رفت و در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه مورد بحث کارشناسی دقیق قرار نگرفت.


دکتر خلیل حاجی‌پور در نشست خبری که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تصویب پروژه ساخت برج 25 طبقه در شیراز، نظرات گروه‌های تخصصی استعلام شده است که نشان می‌دهد این تصمیم‌گیری شفاف و روشن نبوده است و ابهاماتی درخصوص سطح اشغال و سقف تراکم این برج وجود دارد.


وی با بیان اینکه رویکردها و برداشت‌های نارسا و ناقصی درخصوص بلندمرتبه‌سازی و سرمایه‌گذاری در شهر وجود دارد، گفت: در هر اقدامی باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت بنابراین در بلندمرتبه‌سازی و سرمایه‌گذاری هم باید به تمام ملاحظات اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی و مسائل شهری و ترافیکی توجه کرد؛ چیزی که در این مصوبه به هیچ عنوان دیده نشده است.

حاجی‌پور ضمن رد این استدلال که میانگین طبقات ساختمان‌ها در شیراز 1.2 است و توسعه شیراز باید عمودی باشد، گفت: در تهران هم علیرغم جمعیت عظیمی که دارد میانگین طبقات 2.2 است.

وی طرح‌های اینچنینی را به دلیل فقدان سند بالادستی دانست و پیشنهاد داد: مطالعات کارشناسی و علمی شهرسازی بر اساس چشم‌انداز تعریف شده برای شیراز در قالب یک سند فرادست تدوین و ارائه شود.

استادیار دانشگاه شیراز ضمن اذعان به اینکه با سرمایه‌گذاری تجاری در شهر مخالف نیستیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری برای برج‌سازی نه تنها مولد نیست بلکه مخرب است و تبعات منفی آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه تفکیک یک باغ مشجر در پرترافیک ترین محدوده شهری شیراز و در محور تاریخی- هویتی زند با هیچ یک از آموزه های علمی و شهرسازی همخوانی ندارد، تصریح کرد: از منظر مطالعات پدافند غیرعامل این باغ یکی از معدود پهنه های سبز و بازی است که می تواند احیاء شود؛ حال این سوال مطرح است که چرا سرمایه‌گذاری را باید صرفا متوجه باغات محدودی کنیم که در مرکز شهر قرار دارد ضمن اینکه بر اساس اسناد فرادست کاربری اینجا به عنوان باغ و فضای سبز تعریف شده است.

مسئول گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی فارس با اشاره به نگرانی‌هایی درخصوص مکانیزم و نحوه صدور مجوز و مکان یابی پروژه تصریح کرد: باید پرسید جایگاه طرح‌های شهرسازی کجاست؟ آیا اگر مالک باغ دیگری در همان محدوده در آینده با ادعای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد چنین درخواستی داشت، باز هم می‌توانند مجوز ساخت بدهند و زیرساخت‌ها را برای آن‌ها هم فراهم کنند؟

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با اشاره به جنبه نمادین و سیگنال‌های منفی این ساختمان در مقیاس شهری گفت: این برج تناسب و تناسخی با محیط پیرامون، نقش هویتی محور زند و جایگاه و چشم انداز شهر شیراز ندارد چراکه خیابان زند یکی از قوی‌ترین و تاثیرگذارترین محورهای تاریخی، هویتی و فرهنگی شهر شیراز است که این تصمیم با تضعیف این جایگاه، گسست و انقطاعی در نقش تاریخی این محور ایجاد می‌کند.

حاجی‌پور در ادامه بازهم تبعات منفی ساخت این برج را گوشزد کرد و افزود: تفاهم‌نامه اخیر منجر به آشفتگی در سیما و منظر خیابانی محور هویتی زند و در تعارض با سیمای ارتفاعی پیرامون خود بوده، تشدید حجم ترافیک مرکزی شهری را موجب شده، محرک و مشوق تغییر کاربری در توسعه‌های آتی گردیده و بازتاب‌های نامناسب اجتماعی و فرهنگی را در مقیاس شهری دامن می زند. مضاف بر این ساخت یک برج در راسته اصلی شهر، نقشی قابل توجه در تغییر نقشه‌شناختی ساکنان داشته، تصویر ذهنی گردشگران را از یک شهر تاریخی- فرهنگی داری هویت به شهری شبه مدرن و فاقد اصالت سوق می‌دهد. همچنین تمامی این موارد با طرح راهبردی- ساختاری شیراز به عنوان سند بالادست در تعارض جدی قرار دارد.

مدیر گروه مطالعات شهری فاطر افزود: به نظر می رسد رویکرد مخرب، پوپولیستی و بدون تعریف چشم انداز روشنی از توسعه شهری و تمرکز بر پروژه های زودبازده و نمایشی از شهرسازی که مدیریت شهری در کلانشهری مثل شیراز در دستور کار قرار داده است نوعی همگامی و همراهی با جریان «ضد برنامه ریزی» است که آینده ای روشن نمی توان برای آن تصور نمود.

فرآیند تصمیم‌گیری در چرخه مدیریت شیراز معیوب است

حاجی‌پور با تاکید بر اینکه فرآیند تصمیم‌گیری در چرخه مدیریت شیراز معیوب است، این سوال را مطرح کرد که منفعت و صلاح شهر را چه کسی و بر چه معیاری باید تشخیص دهد؟ آیا چند نفر تحصیلکرده رشته عمران بدون دریافت نظرات کارشناسان شهرسازی و متخصصین مربوطه می‌توانند با سرمایه‌گذار توافق و برای شهر تصمیم‌گیری کنند؟

مسئول گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی فارس با یادآوری اینکه بحث منتقدین بی‌سواد مطرح بود و اکنون منتقدین خائن و مریض هم به آن اضافه شد، تصریح کرد: برخی نگران هستند که اگر بحث علمی صورت گیرد، زوایای قضیه شفاف شود.

وی ضمن انتقاد از اینکه با باز کردن باب انگ زدن می‌خواهند باب گفتگو را ببندند، خاطرنشان کرد: وابسته به هیچ گروه سیاسی و تشکلی نیستیم و به عنوان استاد دانشگاه به طور مستقل نقدهای منصفانه و مشفقانه‌ای را مطرح کرده‌ایم که امیدواریم پذیرا باشند. همچنین در جهت تکمیل فرآیند صحیح تصمیم‌گیری و تهیه و تدوین سند جامع گردشگری اعلام آمادگی می‌کنیم؛ هرچند که تا هفته گذشته به عنوان مشاور کمیسیون شهرسازی در جلسات شوار شرکت می‌کردیم اما از هفته قبل دعوت نشدیم!

اگر مجتمع های تجاری اشتغال زایی دارد، چرا در شیراز که 6 برابر ظرفیت، مجتمع های تجاری دارد آمار بیکاری اینقدر بالاست؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هم در این نشست خبری گفت: توجیه اعضای شورای شهر برای احداث برج 25 طبقه در خیابان زند که این روزها به شدت بحث برانگیز شده بحث سرمایه گذاری و اشتغال زایی است؛ نکته جالب تر این است که کار ما به جایی رسیده نقل خاطره ای از یکی از سفرای خارجی مبنای برنامه ریزی و توسعه شهری ما می‌شود.


مجتبی رئیسی گفت: برخی مسئولین شهرسازی نقل می‌کنند چون یکی از سفرای خارجی در سفر به شیراز از نبودن یک برج در قسمت مرکزی شهر تعجب کرده برنامه ریزان شهری به فکر احداث این برج افتادند. اما کسی نگفت این سفیر کدام کشور بوده به احتمال زیاد جزو سفیرهای کشورهای اروپایی نبوده چون در آن کشورها برج ها ضریب خاصی ندارند.

 وی به بیان آماری از تولید ناخالص ملی برخی کشورها پرداخت و گفت: توکیو، ثروتمندترین شهر جهان 1191 میلیارد دلار، نیویورک با 1133 میلیارد دلار پاریس 460 میلیارد دلار ، لندن 452 میلیارد دلار ، مکزیوسیتی 315 میلیارد دلار ، هنگ کنگ 244 میلیارد دلار سئول 218 میلیارد دلار، شانگهای 139 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارند؛ اینها قطب های نظام کاپیتالیستی هستند باید بررسی کرد که آیا این قطب ها برج های تجاری را آن طور که ما ترویج می کنیم، قبول دارند و اجرا می‌کنند.

وی لیست بزرگترین مجتمع های تجاری دنیا را ارائه داد و گفت: هیچ شهر اروپایی تا رتبه بیستم این لیست قرار ندارد. شیراز رتبه ششم این لیست است. رتبه نوزدهم و بیستم مجتمع های تجاری در آمریکاست.

این فعال دانشجویی اعلام کرد: بزرگترین مجتمع تجاری آمریکا 327 واحد تجاری دارد اما به عنوان مثال تعداد واحد تجاری خلیج فارس شیراز 2500 واحد بوده است. مبنای رتبه بندی گینس میزان زیربنا بوده اگر رتبه بندی براساس تعداد واحدهای تجاری بود مجتمع تجاری خلیج فارس رتبه اول را کسب می‌کرد.

وی تصریح کرد: سوال ما این است که کالاهایی که قرار است در این مجتمع ها عرضه شود تولید کجاست؟ کسانی که می گویند احداث برج ها اشتغال زایی به دنبال دارد باید پاسخ بدهند آیا کارخانه تولیدی سراغ دارند که قرار است محصولات آن در این برج ها عرضه شود؟ طبیعتاً ما کارخانه ای نداریم و از طرفی تحقیقات میدانی نشان می دهد عموم کالاهایی که در مجتمع های تجاری عرضه می شود محصولات شرق آسیاست. کسانی که ادعا دارند که احداث برج ها باعث اشتغال زایی می شود پاسخ دهند که براساس استانداردهای جهانی به ازای هر چقدر واردات کالا چند نفر نیروی داخلی بیکار می شوند. در این صورت می توان به راحتی محاسبه کرد به ازای این برج سازی ها چند نفر بیکار می شوند؟

وی افزود: علاوه بر آن انتظار می رود مسئولین شهری بررسی کنند آیا این برج سازی بیشترین استفاده از سرمایه موجود را به دنبال دارد یا راه های استفاده بهتر از سرمایه جهت اشتغال زایی هم وجود دارد؟

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: تقریباً میانگین نسبت سرمایه به اشتغال در سال 91در اوج نوسانات بازار سکه و ارز 80 میلیون تومان بود. در صنایع کوچک پایین دستی هم این نسبت 50 میلیون تومان اعلام شده است. اما به عنوان مثال اگر 2 یا 3 نفر در هر واحد تجاری مشغول شوند نسبت سرمایه به اشتغال در مجتمع های تجاری 250 میلیون تومان است در حالی که این نسبت در صنعت 80 میلیون تومان است. ما 13 پتروشیمی نیمه تمام در فارس داریم چرا سرمایه گذار را به این سمت سوق نمی دهیم؟

وی با بیان اینکه تهران 50 درصد نقدینگی کشور و شیراز 5 درصد نقدینگی کشور را دارد، افزود: درحالی که درآمد سرانه در شیراز نصف تهران است چرا شیراز بعد از تهران گران ترین شهر کشور است؟ دلیل کاملاً واضح است، یک دانشجوی ترم دو اقتصاد هم این را درک می کند ؛ مجتمع تجاری از پس هزینه اجاره بر نمی آیند، واسطه گری افزایش می یابد و کالا در شیراز گران تر می شود و تمام تئوری های اقتصادی بخاطر این مجتمع ها در شیراز نقض می شود.
رئیسی با اشاره به فرمایشات نماینده ولی فقیه در فارس گفت: این پروژه ها بیشتر به سرمایه برداری شبیه است تا سرمایه گذاری ؛ برخی به اسم اشتغال زایی در این شهر اشتغال زدایی می کنند. اگر مجتمع های تجاری اشتغال زایی داشت چرا در شیراز که 6 برابر ظرفیت مجتمع های تجاری دارد آمار بیکاری اینقدر بالاست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در ادامه این جلسه از مواضع اخیر نماینده ولی فقیه در فارس و ابراز نگرانی ایشان از این روند قدردانی کرد و گفت: طرحی که با عجله به صورت دو فوریتی تصویب شود؛ اعضا هیچ فرصتی برای مشورت و کار کارشناسی در کمسیون ها ندارند دو فوریت مربوط به مواردی است که طولانی شدن آن به ضرر شهر باشد نه برای موارد این چنینی که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.


عظیمی تصریح کرد: از عجائب روزگار است که رئیس شورا در همان جلسه ای که اعلام می کند امام جمعه شیراز به شورا توصیه کرده که شفاف سازی کنند، منتقدان خود را مریض می خواند.

وی افزود: اصلا ما همه مریض و بی سواد هستیم شما که سالم و با سواد هستید چرا جواب سوال های تخصصی مطرح شده درباره پروژه درخصوص نسبت سرمایه گذاری و اشتغال زایی مباحث ترافیکی مباحث شهرسازی را نمی دهید و فقط خود را به برچسب زنی مشغول کرده اید. ما با تهدید و برچسب زنی از صحنه خارج نخواهیم شد و به صورت تخصصی پیگیر موضوع خواهیم بود.

دکتر پاک شیر: آیا سرمایه‌گذار خودش باید مکان‌یابی پروژه را تعریف کند یا باید بر اساس اسناد بالادستی باشد؟
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز نیز در این نشست خبری تخصصی گفت: در مخالفت با ساخت این برج ما جز استدلال‌های منطقی چیز دیگری مطرح نکردیم و فکر نمی‌کردیم با موضع‌گیری‌های غیرکارشناسی مواجه شویم.


علیرضا پاکشیر با بیان اینکه در دهه‌های اخیر تمام کلان‌شهرهای جهان با پدیده تغییرات شهری مواجه بوده اند، تصریح کرد: طی سه دهه گذشته تغییرات شهری در شهرهای ایران به صورت کنترل شده و هدفمند نبوده است چراکه هیچ کدام از مسئولین استانی و کشوری اتفاقات رخ داده در شهرهای ایران از سال 60 تاکنون را پیش‌بینی نکرده بودند.

وی ضمن بیان اینکه ناخواسته وارث شهری با تغییرات لجام‌گسیخته شده‌ایم خطاب به مسئولین شهری گفت: براساس کدام تحلیل کارشناسی یا سند توسعه شیراز به این نتیجه رسیدید که در این نقطه خاص نیازمند برج25 طبقه هستیم؟

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به طرح استراتژی توسعه شهری تاکید کرد: شیراز جاذبه‌های ادبی، فرهنگی و مذهبی بسیاری دارد و نباید تنها یک بحث اقتصادی صرف را مدنظر قرار داد بلکه باید انگیزه‌های ورود به شهر شیراز، انگیزه‌های دیگری باشد.

وی با بیان اینکه در درجه اول شهرداری موظف به محافظت از فضای سبز در برابر آسیب‌های احتمالی است، خاطرنشان کرد: برخی مسئولین دستگاه‌های اجرایی، ضوابط موجود را رعایت نمی‌کنند و خودشان متقاضی تغییر کاربری‌ فضاهای سبز و باغ‌ها هستند.

عضو هیات علمی بخش شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با بیان اینکه پیامدهای احداث این برج گریبانگیر شهردار بعد خواهد شد، تصریح کرد: مگر طرح ترافیک به منظور ایجاد محدودیت در جذب سفر به مرکز شهر اجرا نشد؛ مشکل ترافیک این محدوده را چگونه تعریف کرده‌اید؟ کجاست پیوست ترافیکی پروژه که توجیه کننده باشد؟ مگر شما از ثقلیت خدماتی در شهر رنج نمی‌برید؟

پاکشیر ضمن تاکید بر اینکه ما هم از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم این سوال را مطرح کرد که آیا سرمایه‌گذار خودش باید مکان‌یابی پروژه را تعریف کند یا باید بر اساس اسناد بالادستی باشد؟

وی با اشاره به نقش و جایگاه شورای شهر به عنوان یک نهاد سیاست‌گذاری و تقنینی، مشخص کردن افق‌های دور و تدوین طرح‌های جامع توسعه شهری از جمله گردشگری مذهبی، پزشکی، اقتصادی و غیره را وظیفه نهادهای شهری از جمله شورای شهر دانست.

مدیر حوزه علمیه دانشجویان: از لحاظ فرهنگی این برج ها مرکز پمپاژ فرهنگ غربی هستند

مدیر حوزه علمیه دانشجویان هم در این نشست خبری گفت: جای تاسف است که رییس شورای شهر شیراز منتقدان شورا را مریض خطاب کرده است؛ این کار شایسته شورای کلان شهر شیراز نیست همه ما با الگوگیری از پیشوایان دینی خود باید از انتقاد استقبال کنیم.


حجت الاسلام عرفانی فرد تصریح کرد: در مباحث مشابه با پروژه برج های دوقلو باید پیرو ادله بود و مایه گذاشتن و هزینه کردن از اشخاص صحیح نیست. اگر ادله متقنی در این مورد وجود دارد چرا اعضای شورای شهر با اعمال فشار جلسه پرسش و پاسخ در حوزه را لغو کردند و حاضر به پاسخگویی نشدند؟
مدیر حوزه علمیه دانشجویان با ابراز خوشحالی از اتحاد و هماهنگی در مجموعه شورای شهر  و شهرداری شیراز گفت: اتحاد و همدلی بسیار خوب و مناسب است اما باید این اتحاد به سمت کارهای خیر باشد.

وی افزود: جذب سرمایه گذار کاری خوب و مناسب است اما باید متناسب با نیازهای شهر باشد؛ سرمایه گذار که نباید انتظار داشته باشد برای مسئولین شهری تعیین تکلیف کند و مکان سرمایه گذاری خود را مشخص کند.

حجت الاسلام عرفانی فرد تاکید کرد: این مصوبه جای تعجب دارد زیرا هیچگونه کار کارشناسی در آن انجام نشده و به شهادت اساتید شهرسازی مشکل فنی دارد اما متاسفانه مسئولین شهری در مقابل اصلاح آن موضع می گیرند و اینگونه رفتارها به ضرر شهر شیراز است.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که احداث برج25 طبقه تاثیرات فرهنگی و نرم افزاری زیادی روی شهر دارد، خاطرنشان کرد: مسئولین شهری پاسخ دهند که آیا تحقیقی درباره آثار و پیامدهای مجتمع های تجاری صورت گرفته است؟ از لحاظ فرهنگی این برج ها مرکز پمپاژ فرهنگ غربی هستند.

مدیر حوزه علمیه دانشجویان گفت: مقایسه شهرها با هم در همه موارد درست نیست؛ هر شهری بافت و ساختار خاص خود را دارد. علاوه بر آن چرا فقط در تعداد برجها باید شیراز با دیگر شهرها مقایسه شود؟ چرا در بحث صنعت و یا تعداد کتابفروشی ها و مراکز فرهنگی شیراز را با مشهد و تهران مقایسه نمی کنند؟

حجت الاسلام عرفانی فرد یادآور شد: امیدواریم شورای شهر و شهردار شیراز به این موارد توجه داشته باشند تا دیگر نیازی به اعتراض نباشد. البته درخواست مجوز برای تجمع هم کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه دادن پاداش و عیدی کلان به شهردار و معاونین نیز جای بحث دارد، گفت: منکر زحمت و تلاش شهردار و معاونین نیستیم اما چه دلیلی دارد که پاداش چندین میلیونی برای آنها در نظر گرفته شود. اگر این کار قانونی است چرا یک روند مشخص ندارد و در قالب طرح دوفوریتی برای آن تصمیم گیری می شود.

برج 25 طبقه، تراکم تراکم ساختمانی را در شیراز به 600 تا 700 درصد می‌رساند

در ادامه این نشست خبری تخصصی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم اظهار کرد: طبق قانون اگرجایی کاربری باغ داشته باشد، جزو فضای سبز محسوب و در صورت موافقت نهادهای مربوطه برای ساخت و ساز ، تنها می‌توان حداکثر 10 درصد آن‌ را در دو طبقه ساخت.

محمد کبگانی تصریح کرد: اگر این پلاکی که قرار است در آن برج ساخته شود، زمین محسوب شود، تنها به مالک آن هزار متر داده می‌شود و اگر باغ محسوب شود طبق قانون باغات باید با آن برخورد می شود.

وی افزود: در صورت صدور مجوز ساخت به این برج‌ها، باید از این پس به هر شخصی که بخواهد در قصردشت هم برجی بسازد به استناد مورد قبلی مجوز داده شود، همانگونه که اگر شخصی بخواهد با شرایط مجتمع خلیج فارس مشابه آن را بسازد وظیفه داریم به او مجوز دهیم.

عضو هیئت علمی شهرسازی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در شهرسازی باید اصول شهرسازی رعایت شود، خاطرنشان کرد: ما ضابطه 280 درصد و 300 درصد تراکم ساختمانی در شیراز را داریم در حالی که با این برج‌ها، تراکم به 600 تا 700 درصد می‌رسد که این خود سبب عوارض جانبی زیاد و جدی می شود، بنابر این دلایل اعتراض ما بخاطر عدم ارائه طرح و گزارش شهرسازی جامع و اصولی است که در آن فشردگی و تراکم، امکانات حمل و نقل و جابجایی و غیره دیده شده باشد.

مهم‌ترین ایراد این طرح این است که با منظر و هویت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز هماهنگی ندارد

مسئول بخش شهرسازی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه اعتراض استادان شهرسازی فقط برای انجام رسالت دانشگاهی آنها بوده است، اظهار کرد: طرح برج‌های دو قلو، از ابعاد مختلف همچون قوانین شهرسازی و زیست محیطی و به لحاظ قانونی اشکالات زیادی دارد که میزان حساسیت ایجاد شده برای این پروژه را افزایش داده است.

سهند لطفی با بیان اینکه داشتن برنامه‌ریزی شهری قبل از طراحی پروژه‌ها ضروری است، گفت: برخی ممکن است بگویند که اشکالات مطرح شده درخصوص این برج با تکمیل طراحی برطرف می‌شود، اما در معماری و طراحی شهری نمی‌توان کاستی‌های مرحله قبل را برطرف کرد.

رییس بخش شهرسازی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این طرح باید به لحاظ مسائل ترافیکی، دیوارگذاری، تراکم ساختمانی، فضای خدماتی، فضای سبز، پارک‌ها و حمل و نقل عمومی توجه شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ایراد این طرح این است که با منظر و هویت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز هماهنگی ندارد و مدارکی وجود دارد که برای این پروژه کار کارشناسی شده انجام نگرفته است. کبگانی در پایان توصیه کرد که تراکم و فشردگی به توازن حمل و نقل افزایش یابد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
8
زنده باد
وحدت حوزه و دانشگاه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
7
ممنون از روشنگریتان
دانشگاه زنده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
دکتر پاکشیر
پیامدهای احداث این برج گریبانگیر شهردار و شورای بعد خواهد شد
این حرف دقیقی است که در این هیاهو کمتر به آن پرداخته شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
5
جریان «ضد برنامه ریزی» است...

جالبه که همین آقایون مخالف طرح هدف 90، که یک برنامه بود، بودند!
عبد
عزیز من دلیل نمیشه هر چیزی که اسم برنامه روش بذارن مفید باشه!
شما اول از محتوای برنامه هدف 90 مطلع شو و از بندهایی که با عدالت ضدیت دارد آگاه شو، بعدا درموردش قضاوت کن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
بی مروت ها چرا عکس لطفی و کبگانی نگذاشتید تا کمی مشهور شوند خوش به حال حاجی
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
آیت الله مطهری
"مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف جامعه خود مبارزه کند هرچند از محبوبیت او کاسته شود."
درود بر اساتید
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
بسم تعالی

آقایان عزیزی که دائم دم از فرهنگ غرب و اشاعه آن در جامعه میزنند، انگار یادشان رفته که همین میز و صندلی و تریبونی که پشت آن قرار گرفته است از غرب است.
این هنر نیست که ما دائم تا سرمایه گذاری به این شهر آمد، جلسه بگذاریم و اعلامیه بدهیم و از نظر خودمان آنرا تشریح کنیم.
در بسیاری از شهرهای چین- آمریکا- اروپا و ژاپن در مرکز شهرشان ساختمان های بیش از 40 طبقه و 50 طبقه ساخته میشود. آنوقت ما برای ساخت یک ساختمان معمولی 25 ظبقه در یکی از بخش های مرکز شهر، باید این همه تحدید شویم و دست به گریبان و زنخدان باشیم.
تاسف دارد.
عبد
دوست عزیز
انگار شما مطلع نیستید که واحدهای تجاری شهر شیراز 6برابر سرانه ی استاندارد است و در حال حاضر شیراز در این مورد مقام ششم را در شهرهای دنیا دارد!
چرا فقط ساختمانهای بلند مرتبه را برای مقایسه شهرها مد نطر می گیرید؟
ساخت مجتمع تجاری نه به اشتغال زایی کمک می کند نه سرمایه گذاری. چرا که کالای چینی وارد بوتیک و مغازه می شود و پول و سرمایه ایرانی صرف خرید آن می گردد.
عبد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
با تشکر از اساتید دانشگاه و حوزه
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
عبد جان
پیشنهاد میکنم بیشتر اخبار رو نگاه کنید این دو برج تجاری نیست و قرار نیست بوتیک باشه
وقتی اساتید دانشگاهمون میان اینطوری بدون اطلاع حرف میزنن دیگه وای به حال بقیه
یعنی اگر بگم یه مسجد میخوایم بسازیم به ارتفاع 400 متر هیچ مشکلی نداره استقبال هم میکنن اما خدا نکنه اسم برج بیاد
مثل اینکه کلا بعضی اقایون کلا به ساختمان های بیشتر از 20 طبقه الزایمر دارن
ناشناس
دکتر جان سلام!!! آلرژی نه آلزایمر!
شهروند
سلام به همه
آقا اصلا فرض کن مسجد!
شما حاضری درختا رئ قطع کنی، فضای سبز رو خراب کنی مسجد بسازی؟؟؟؟؟؟؟
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
آقای عبد ؛

میشود به من بگویید سرانه استاندارد واحد های تجاری چقدر است؟؟
شیراز در این مورد مقام ششم را در بین شهر های دنیا ندارد. مجتمع خلیج فارس از لحظ تعداد واحد خرید مقام اول را دارد. خب به نظر شما این کار اشتغال زایی است یا موجب بروز بیکاری میشود؟
کسی ساختمان های بلند مرتبه را برای مقایسه مد نظر قرار نمیدهد. ساختمان های بلند یکی از اقسام مقایسه است.قرار نیست کلانشهر ها فقط به طول زیاد و خانه های ویلایی 2 طبقه مربوط شوند.چرا در تهران اینگونه تجمع و تشکل ها به راه نمیافتد؟
شما خواستار پیشرفت شهر نیستید. فقط خواستار زوال و تو سری خوردن شیراز هستید. مخصوصا آن قیاس های مسخره و نابجا. متاسفم.
طهماسبی سروستانی
Australia
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
بعنوان یک تحصیلکرده معماری دو موضوع را یاداور می شوم خواهشا سانسور نکنید
1- نباید کسی که شهرسازی خوانده حالا گیرم استاد باشدو اصلا علامه دهر
به این راحتی تفکر و طرح بقیه را زیر سوال ببرد /
2- یک گروه تندرو پشت این قضیه است و بنام دفاع از شهر می خواهد خودش را مطرح کند و از اعتبار اساتید حوزه و دانشگاه سو استفاده می کند
ناشناس
برادر اطلاعاتی که پشت صحنه ها رو به خوبی می بینی، اساتید پیشکسوتی مثل دکتر پاکشیر و و یا در جایگاه ریاست دانشگاه مثل دکتر حاجی پور نیازی ندارن خوشون رو آلت دست یه گروه به قول شما تندرو قرار بدن. آش اینقدر شور شده که صدای همه دراومده. خوبی این ماجرا این بود که همه گروه های اجتماعی و علمی متحد شدن. از حوزه تا دانشگاه تا گروه های دوست دار محیط زیست و تشکل های دانشجویی.
ناشناس
جناب پورفسور اولا به این راحتی نبوده. منتقدین این مصوبه تحت فشار و بایکوت خبری دارن حرفشون رو میزنن و انواع اتهامات از جمله اتهام حضرت عالی رو هم نوش جان می کنن. از اون گذشته تازه جامعه داره از خواب بیدار میشه. تازه دانشگاه به رسالت اصلی خودش داره نزدیک میشه. نقد وضع موجود همیشه از رسالت های ذاتی دانشگاه بوده.
شیراز زیبا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
5
واقعا تبریک میگم به مجموعه اساتید دانشگاه شیراز نسبت به مواضع شجاعانه/عالمانه/دلسوزانه و اینده نگرشان
و جای تاسف برای شهرفروشان نزدیک بینان ما
اقایان
تهران الگوی مناسبی نیست؟ شهری که ملیار ها سرمایه نفت این مملکت هزینه شده و حال جای زندگی نیست
ایا ترافیک را احساس نمیکنید
بهتر نیست به فکر درامد پایدار باشیم نه تراکم و شهر فروشی
مجتمع خلیج فارس چه سودی داشته ؟
ایا وقتی شهر بازی بود بیشتر استقبال نمی شد و رغبت به رفتن نبود؟
ستاره /حافظ /سعدی/سپهر با کدام توجیه در یک خیابان مجوز داده شده؟
چرا این خیابان یکطرفه شد ؟چرا ناله و نفرین اهالی محله بالاست؟
دیگر بس است بفکر ریه و نفسها و اعصاب مردم هم باشیم
و با فکر بازتر طرحی نو در اندازیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
جناب طهماسبی همانطور که اساتید فوق گفته اند بحثها باید پیرو استدلال باشد با انگ زدن هم مشکلی حل نمی شود.اینها همدرمقابل می توانند بگویند برجسازان لیبرال و عوامل نفوذی دشمن هستند! تازه بنا بفرض که اینجور باشد باید حرفشان را نقد وبررسی کرد نه اینکه با تندرو خواندن نظرشان را غلط خواند. راستی ملاک تندروی وکندروی چیست؟
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
تو رو خدا نذارید به خاطر پول باد آورده ی 200- 300 میلیاردی که شهرداری به جیب میزنه (به خاطر اضافه تراکمی که می فروشد) چهره شهر زیبایمان را خراب کنند، درختها را قطع کنند، فضای سبز را از بین ببرند، هویت ایرانی اسلامی شهر را زیر سؤال ببرند، تبعات اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و شهرسازی منفی را باعث شوند و در یک کلام شهرمان را بفروشند...
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
بنده به عنوان دانشجوی رشته شهرسازی دانشگاه شیراز یک سؤال ساده دارم.
با اطلاع دقیقی که بنده به دست آوردم، در حال حاضر شهر شیراز 6 برابر سرانه ی استاندارد، واحد تجاری در مجتمع های متفاوت دارد پس چه نیازی است که بازهم مجتمع تجاری تاسیس شود؟
(البته به دوستانی که گمان می کنند قرار نیست در این برج ها واحد های تجاری تاسیس شود با اطلاعاتی که از اعضای شهرداری دریافت کردم خاطر نشان می کنم که چنین نیست و قرار است واحدهای تجاری بسیاری در این برج ها تاسیس شود هرچند خلاف قول مسؤلین باشد)
در حال حاضر مجتمع خلیج فارس به عنوان رتبه یک جهان در تعداد واحدهای تجاری، کلی واح خالی دارد. جای بسی تامل!
ناشناس
دوست عزیز دانشجوی محترم قرار نیست این برج ها تجاری بشن اول خبر رو خوب دنبال کن بعد حرف بزن قراره برج های پزشکی بشه و هتل
ناشناس
بر خلاف ادعای شورا و شهرداری هیچ تضمینی در مورد نوع کاربری وجود نداره. شهرداری اساسا نوع فعالیت ها رو نمی تونه کنترل کنه. شهرداری اگر زمانی تونست کنترل کنه یه واحد تجاری خرازی نباشه، ساندویچی باشه؛ می تونه بگه من می خوام برج پزشکی بسازم و واحد های تجاری برا فروش کالاهای پزشکیه!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
سلام
با توجه به وجود بیمارستان امام رضا(ع) با آن تعداد زیاد مراجعان و بیماران و ترافیک حاصله از آن، بیمارستان شهید مطهری، بیمارستان نمازی، دانشکده مهندسی1 دانشگاه شیراز، هلال احمر، انتقال خون، دانشگاه پزشکی، گذر از خیابان نمازی به ملاصدرا، خوابگاه ارم و دروازه قرآن و بولوار چمران، زیرساخت ترافیکی برای احداث 2 برج 25 طبقه ای وجود دارد؟
گویا یادمان رفته به تازگی برای بولوار زند طرح ترافیک اجرا شد!!!
ناشناس
شهروندی که فرق بیمارستان و درمانگاه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پزشکی را نمی دانذ چرا باید اظهار نظر فنی کند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
درود بر اساتیدی که علی رغم همه توهین ها و تهمت ها از رسالت خود کوتاه نمی ایند و در مقابل مصوبات خلق الساعه شورا وشهرداری و تصمیمات غیرکارشناسی آن ها ذره ای کوتاه نمیآیند.
آیا دفاع از حقوق عموم مردم وظیفه اعضای شورای شهر نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
http://alef.ir/vdciwparut1ar32.cbct.html?223950
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
مردم شيراز با تمام وجود از اين طرح، استاندار، شهردار شوراي شهر دفاع ميكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
۵۰۰ تا حسینیه و مسجد ساختید، هیچ بی سرپناه و گرسنه ایی تجمع نکرد.!
اونهم با پولهایی که معلوم نیست از کدوم جیبتون در میاد.؟
جیب خودتون یا از خلاصه کردن سفره مردم..!؟
حالا برای یه برج ۲۵ طبقه، ۲۵۰ بار تا آسمان رفتید و برگشتید..!

باغات زیبای زرگری رو خراب کردید دانشگاه قرآنی ساختید با اون نما و فنس و بنرهای آویزون….
کجای قرآن دستور قتل عام درختان و باغات پر از نعمت رو داده…
در یکی از زیباترین خیابانهای شیراز کنار ساختمان کشتی، حوزه علمیه ساختید، کسی لام تا کام حرف نزد، یعنی اصلا به مردم شیراز چه.!؟

واعظان کین جلوه در محراب ومنبر میکنند...........
رضا جوان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
بابا جمع کنید این عقاید مسخرتون رو
پمپاژ فرهنگ غرب .......
همین حرفها رو میزنید مردم بهتون میخندن
والا با همین حرفها 35 سال خون مردم رو کردین تو شیشه
آخه آدم دو زاری مگه هرکاری غربی ها میکنن از پایه و اساس غلطه چون اونا دین و ایمان ندارند و فقط شما و اطرافیا نتون میرید بهشت
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
شما که خودتون قوم و خویش خدا میدونید، اول بفرمایید بگید این لغت از کجاتون در اومد.!؟

کاش تو مدرستون اول فارسی یاد میگرفتید، که البته این انتظار عبث و زیادیه..
دوم اینکه
پمپاژ یه لغت غربیست.!!،
سوم این لغت هیچ مصداق و کارایی در این مورد نداره..اصلا چه ارتباطی به شقیقه شما داره.!؟

فرهنگ کسب کردنیست نه پمپ کردنی..!
چهارم سری بعد که سر-زمین رفتید از نزدیک یه نگاه عالمانه تر به پمپ، کارکرد پمپ، و محل پمپ،بندازید..

و اما با استفاده از فرهنگ لغت خودتون، آیا پمپاژ 24 ساعت سنتهای عربی ایرادی نداره.!؟
دانشجو معماری داتشگاه کاشان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
آهای توکه واسه همه زبون میکشی

مردم از پشت کوه نیمدن (مثل خودت)اینجوری جوابشون میدی

ماتسفم واست