کد خبر: ۵۴۶۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

امام جمعه موقت شیراز: قبله های استان فارس تصحیح شود

امیدواریم با تغییر مدیریت در آستان مقدس احمدی و محمدی شاهد تحرک بیشتری باشیم و این حرم مطهر تبدیل به یک پایگاه مهم فرهنگی در سطح استان شود.

به گزارش شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین رضوی اردکانی ضمن اشاره به اهمیت و وجوب تعیین قبله گفت: سالی دوبار خورشید بر روی کعبه قرار می گیرد و می توان دقیق ترین قبله را مشخص کرد.

وی قبله بعضی از مساجد را دارای درجاتی از انحراف و غیر دقیق دانسته و اظهار داشت: ائمه جماعات در این زمینه وظیفه اصلی را بر عهده دارند و لازم است بطور جدی پیگیر این مطلب باشند.

وی تصریح کرد: انحراف قبله در کل کشور مبتلی به است و خیلی از مساجد معروف حتی آنهایی که در زمان صفاریان ساخته شده و صدها سال از ساخت آنان می گذرد؛ می بینیم دارای انحراف قبله است. چون تحقیق نشده و برخی اطلاع ندارند.

وی اظهار داشت: در یکی از شهرستان های استان با هیئتی از جانب آیت الله ایمانی رفتیم، از 19 مسجدی که بررسی کردیم، 17 مورد انحراف داشتند؛ حتی مسجد جامع قدیمی آن شهر که جزء آثار باستانی بود قبله آن انحراف داشت . بعضی از حرم های مطهر امامزادگان نیز قبله آن انحراف دارد .

امام جمعه موقت شیراز ادامه داد: باید دعوتی از ائمه جماعت مساجد، هیات امناء و معتمدین انجام شود تا به این مسئله رسیدگی کامل شود؛ روحانیت شیراز پیگیری این قضیه باشد و حداقل قبله های استان فارس تصحیح شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز در بخش دیگری از سخنان خویش به طرح توسعه حرم های مطهر اشاره کرده و گفت: امیدواریم با تغییر مدیریت در آستان مقدس احمدی و محمدی شاهد تحرک بیشتری باشیم و این حرم مطهر تبدیل به یک پایگاه مهم فرهنگی در سطح استان شود.

وی با اشاره به برخی ضعف های مدیریتی در سنوات گذشته در این حرم مطهر افزود: متاسفانه 450 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی در سال گذشته و قبل از آن برگشت خورد.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی اردکانی در ادامه به کمبود فضا در حرم مطهر حضرت سیدعلاء الدین حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در مناسبت ها و شب های دوشنبه صحن این حرم مطهر جوابگوی خیل عظیم زائرین نیست و بسیاری از مردم در خیابان ها و میدان اطراف حرم مطهر حضور دارند که مسئولین آستان باید جهت تحقق پروژه 57 هکتاری عزم خود را جزم کنند و حداقل یک صحن وسیع جهت پاسخگویی به تعداد کثیر زائران این آستان مقدس بزودی ساخته شود.

امام جمعه موقت شیراز در بخش پایانی سخنان خود به توسعه فرهنگی شیراز اشاره نمود و گفت: پایگاه اصلی روحانیت در حال حاضر مساجد است؛ و اقامه نماز بهترین راهکار توسعه فرهنگی است؛ زیرا با اقامه نماز جوان ها به برنامه های مختلف مساجد جذب می شوند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد : جای تاسف است که بسیاری از مساجد فاقد امام جماعت هستند و در بعضی از روستاها حتی کسی که بتواند نماز میت بخواند، پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: تقویت گروه های تبلیغی باید در اولویت کار حوزه ها قرار گیرد و اگر روحانیون فعال، خوش فکر و برنامه ریز شناسایی شوند، می توانیم برنامه های موثر فرهنگی مفیدی را پیش بینی کنیم. مساجد باید تجهیز شوند و برنامه داشته باشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مدرس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
متاسفانه اشتباه بودن قبله در خيلي از مكان ها هست كه بايد با روش هاي صحيح اقدام به اصلاح و نيز توضيحات براي بدون مشكل بودن نماز هاي قبلي خوانده شده با قبله قبل باشد
مسافر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
با سلام.مسجد بین راهی جهرم پس از سالها تغییر قبله داد و بایه زاویه بیش از نود درجه قبله تغییر کرده.وقتی از علت این کوتاهی بزرگ پرسیدم کسی جواب نداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
باعرض معذرت لازم است سرویس بهداشتی پمپ گاز ابرقو که یک دهن کجی فاحش به موضوع قبله است مورد رسیدگی مسئولین واقع شود تذکرات مکرر مافایده نداشت.
نماز
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
سلام یکی از کانکسهای دسشویی ابشار مارگون دقیقا روبروی قبله هست کسی پاسخگو نبود لطفا پیگیری نمایید.