کد خبر: ۵۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

رئیس اتاق تعاون فارس: ساخت مراکز تجاری موجب تشدید اختلاف طبقاتی می شود

این ثروت در صورتی که در قالب تعاونی فراگیر ملی صورت گیرد و همه مردم در سود آن شریک باشند سبب افزایش منافع ملی و رفاه عمومی می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، رئیس اتاق تعاون فارس با اشاره به جایگاه تعاون در جلوگیری از انحصارات اقتصادی و منتفع شدن همه اعضا از سود فعالیت ها، گفت: سرمایه گذاری در برج های تجاری شیراز در قالب شرکت های تعاونی فراگیر ملی صورت گیرد.

بهروز فرهنگیان اظهار کرد: فارغ از اینکه این برج ها در چه مکانی قرار گرفته اند و یا از نظر فیزیکی این حجم رفت و آمد در خیابان ها امکان پذیر است یا نه، برج های تجاری به لحاظ اقتصادی دارای محاسن و معایبی هستند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات در قالب مراکز تجاری الگوی جدید اقتصادی در سرمایه گذاری هستند که به الگوی شبدری معروف اند، افزود: در این الگو مردم به صورت مستقیم به کالای مورد نیاز خود مراجعه می کنند و بنابراین هزینه فروشنده برای توزیع کاهش، قیمت ها نیز کاهش و رفاه مردم افزایش می یابد.

فرهنگیان گفت: ساخت مراکز تجاری سبب افزایش رقابت در بازار و تخصصی تر شدن بازار توزیع کالاها می شود و مردم به دلیل کاهش هزینه از جمله هزینه های ناشی از جابه جایی از یک به فروشگاه دیگر، ارزش بیشتری دریافت می کنند.

وی به معایب این مراکز تجاری نیز اشاره کرد و گفت: این برج ها الگویی سرمایه داری است و برای کشورهایی مناسب است که از رفاه اقتصادی بیشتری برخوردارند حال آنکه در جامعه ای که اختلاف طبقاتی وجود دارد، ساخت این مراکز تجاری باعث تشدید این اختلاف طبقاتی می شود.

رئیس اتاق تعاون فارس اضافه کرد: این مراکز تجاری سبب کشش بازار از سنتی به مدرن می شود و بنابراین بازار سنتی کم رونق تر و کسب و کار در فضای سنتی از بین می رود و اگر چه ممکن است فرصت جدید کسب و کار ایجاد شود اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک دچار ورشکستگی می شوند.

فرهنگیان با بیان اینکه ساخت این مراکز سبب می شود تا مبالغ بسیاری برای حضور در این مراکز هزینه شود، اظهار کرد: در این مراکز به دلیل مملو بودن از کالاهای خارجی، فروشندگان برای ایجاد جذابیت به ارائه هر چه بیشتر کالاهای لوکس و خارجی می پردازند که این امر سبب ضربه وارد آمدن به صنعت می شود.

فرهنگیان ضمن هشدار درباره ایجاد انحصار در سرمایه گذاری و ساخت این برج ها، تصریح کرد: اگر این سرمایه گذاری سبب ایجاد انحصار و هدایت درآمدها به سمت تعداد محدودی شود، نامطلوب است اما می توان از طریق اختصاص سهام به مردم همه جامعه را از منافع این سرمایه گذاری منتفع کرد.

رئیس اتاق تعاون فارس با بیان اینکه ساخت برج های تجاری با تفکر سرمایه داری است حال آنکه در کشور اسلامی باید الگویی متناسب معرفی شود و بهتر است در قالب مشارکت باشد، خاطرنشان کرد: این ثروت در صورتی که در قالب تعاونی فراگیر ملی صورت گیرد و همه مردم در سود آن شریک باشند سبب افزایش منافع ملی و رفاه عمومی می شود.

نظرات بینندگان