کد خبر: ۵۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

توصیه‌رئیس اتحادیه‌طلا و جواهر به کسانی که می‌خواهند طلا و سکه بخرند

به کسانی که می خواهند برای سرمایه گذاری، طلا و سکه بخرند توصیه می کنم این کار را نکنند، خریدن طلا و سکه برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، گرانی دلار در روزهای اخیر و رسیدن به مرز 3400 تومان و گرانی قیمت طلا و سکه باعث شد تا به سراغ احمد وفادار رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران برویم و از وی بپرسیم دلیل نوسانات این روزهای بازار چیست ؟

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق پیش بینی می کند قیمت دلار، سکه و طلا به زودی به ثبات می رسد و قیمت دلار به 3000 تومان برگردد.
 
 آقای وفادار همان طور که می دانید قیمت دلار حدود دو هفته است که روند افزایشی به خود گرفته است. تحلیل شما از نوسانات اخیر دلار در دوسه هفته اخیر چیست ؟ 

البته هم اکنون قیمت دلار با آن نوسانی که چند روز پیش در حال حرکت بود ، دیگر حرکت نمی کند، من دو دلیل را در نوسانات قیمتی دلار اثرگذار می دانم. نخست اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و زمزمه های افزایش قیمت حامل های انرژی و دیگری ورود سوداگران به بازار. 
 
یعنی افزایش قیمت ها بیشتر جنبه روانی داشت؟

بله؛ مردم فکر می کردند با افزایش قیمت بنزین، همه چیز گران می شود. البته این تلقی و گمان در حدود سه سال پیش نیز رخ داد. وقتی فاز اول هدفمندی نیز در سال 89 قرار بود اجرا شود، خیلی ها فکر می کردند همه چیز گران می شود؛ و به تبع آن طلا و دلار نیز گران خواهد شد.

این تلقی طبیعی است، البته ادامه دار بودن این فکر و حدس و گمان می تواند خطرناک باشد که همان طور که دیدید این طور نشد و قیمت تقریبا از دو روز پیش در حال کم شدن و ثبات پیش می رود .  

 
درباره ورود دلالان به بازار ارز گفتید،  این عامل چه تاثیری در قیمت ها دارد ؟

دلالان ارز در نوسانات قیمت دلار در ایران خیلی اثرگذار هستند، شما بارها دیدید همین دلالان بارها به واسطه قدرتی که دارند بازار را در دو سال اخیر به هم ریختند، آنها دنبال سود هستند و برایشان مهم نیست که کجا سرمایه گذاری کنند، هر جا سود و بازدهی باشد می روند آنجا، در این چند روز هم وقتی دیدند بازار مقداری بهم ریخته است وارد بازار شدند و با نوسان گیری سود خود را بردند و گرنه هیچ اتفاق خاصی دربازار ارز رخ نداده که یک دفعه دلار در مدت  چند روز از 3000 تومان به 3400 تومان برسد.

پیش بینی قیمت طلا ،سکه و دلار تا 30 روز آینده/توصیه به کسانی که میخواهند طلا و سکه بخرند
 
چه عواملی در کنترل و آرامش بازار نقش دارند؟
 
دو عامل اثرگذار بود. یکی ورود بانک مرکزی به بازار و اظهارات دو روز پیش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ارز به مقدار کافی هست و قرار است دلار به بازار عرضه کنیم و دیگری ریختن اضطراب، نگرانی و ترس مردم از آینده بازارها.

مردم فکر می کردند با افزایش قیمت بنزین، دلار بسیار گران می شود، اما وقتی دیدند بعد از چند روز اتفاق خاصی نیفتاد مطمئن شدند و نگرانی شان رفع شد .
 
پیش بینی تان از آینده قیمت دلار وسکه چیست ؟ منظورم در چهار پنج هفته آینده است ؟

ثبات قیمت دلار و سکه و طلا آغاز شده و من فکر نمی کنم تلاطمی را در یک ماه آینده در بازار مشاهده کنیم، پیش بینی من از قیمت سکه و طلا نیز در یکماه آینده همین حول و حوش است؛ البته مقداری ارزان تر از ارقام کنونی.

تحلیل من این است قیمت دلار تا چند روز آینده به محدوده 3100-3000 تومان برسد و قیمت سکه و طلا نیز که تابعی از قیمت دلار است به واسطه ثبات قیمت دلار ارزان تر از ارقام فعلی خواهد شد . 

پیش بینی قیمت طلا ،سکه و دلار تا 30 روز آینده/توصیه به کسانی که میخواهند طلا و سکه بخرندتوصیه تان به مردم چیست ؟ در این وضعیت و شرایط طلا بخرند یا نخرند ؟


به کسانی که می خواهند برای سرمایه گذاری، طلا و سکه بخرند توصیه می کنم این کار را نکنند، خریدن طلا و سکه برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست. من بارها دیده ام برخی از مردم طلا می خرند به امید اینکه شش ماه آینده گران شود و آن را بفروشند، من این کار را اقتصادی نمی بینم . 

توصیه تان به دولت چیست ؟

از بانک مرکزی درخواست می کنم نظارتش را بر بازار بیشتر کند،نگذارند سوداگران و دلالان به راحتی وارد بازار شوند،اگر بانک مرکزی بازار را هدایت و نظارت کند نوسانات هم به حداقل می رسد . 

قیمت واقعی دلار و سکه را چه میزان میدانید ؟


دلار باید در محدوده 3000-2800 تومان باشد، همین هم خواهد شد و بیشتر از 3000 تومان نمیشود، قیمت سکه نیز در محدوده یک میلیون تومان تا 950 هزار تومان است . بنابراین نوسان در این حوزه قیمتی موقتی است . 
نظرات بینندگان