کد خبر: ۵۵۰۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

ساخت بزرگترین کارخانه تولید «قند مایع» خاورمیانه در قیروکارزین+ عکس

خرما طلایی نام کارخانه ای است که با محصولات منحصر به فرد خود در خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا می تواند نمادی برای قیروکارزین باشد

به گزارش شیرازه به نقل از پرگون، وجود صنعت در هر منطقه باعث پیشرفت و شناختن آن منطقه به جامعه بزرگتری مانند کشور می باشد. وجود صنایعی که به نحوی در آن نوآوری وجود داشته باشد می تواند چشمان تیز بین مردمی که به دنبال مسائل نو و جدید هستند را به سمت آن مکانی که دارای این خصوصیت می باشد معطوف کند.

شهرستان قیروکارزین یکی از شهرستان های جنوبی استان فارس می باشد که علی رغم داشتن پتانسیل های زیادی در بخش مختلف هنوز گمنام مانده است. نبود کارخانه‌جات و بنگاه های صنعتی یکی از عواملی بوده است که تاکنون نگذاشته این شهرستان به آنچه لایق آن است برسد. اما چند سالی که اقداماتی مثبت در جهت صنعتی کردن و شناساندن این شهرستان به مردم کشور برداشته شده است. یکی از مهمترین کارخانه‌جاتی که شاید بتوان به جرأت گفت، می تواند قیروکارزین را از این گمنامی بیرون بیاورد، کارخانه صنعتی «خرما طلایی» قیروکارزین است.

«خرما طلایی» نام کارخانه ای است که با محصولات منحصر بفرد خود در خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا می تواند نمادی برای قیروکارزین باشد تا به آنچه استحقاق آن را دارد برسد. کارخانه خرما طلایی قیروکارزین تولید کننده قند مایع می باشد که از نظر فناوری و نوع محصول کم‌نظیر می باشد. این مجتمع سومین کارخانه ای است که در جهان بعد از کشور های آمریکا و مراکش به تولید این نوع از قند مایع پرداخته است.

برای شناسایی بهتر این مجتمع و محصولات تولیدی آن به کارخانه رفتیم و مصاحبه ای در خصوص چگونگی تولید محصولات با مدیر این کارخانه آقای «فرود سخن سنج شکوهی» معلم بازنشسته ای که با فکر و خلاقیت خود توانسته است گامی مهم در توسعه صنعتی شهرستان بردارد انجام داده ایم

.

ایده شما برای ساخت کارخانه از کجا آغاز شد؟

ایده این کار بر اثر خواندن مقاله ای پزشکی که در آن از وجود نوعی قند که از خرما بوجود می آید و برای بیماران دیابتی مناسب است گرفتم. زیرا منطقه ای که من در آن زندگی می کردم با توجه به تولید بسیار زیاد خرما می توانست زیرساخت مناسبی برای ایجاد این کارخانه باشد.

کار ساخت کارخانه را از کی آغاز کرده اید و اکنون در چه مرحله ای می باشد؟

در سال 1382 به اتفاق پسرم برای گرفتن مجوز این کارخانه اقدام کردیم و پس از زحمات بسیار و طی 7 سال تلاش در سال 89 بالاخره توانستیم مجوز های لازم را از وزارت خانه های مربوطه جهت ساخت کارخانه قند مایع بگیریم و در این راه لازم است از مهندس البرزیان که اکنون در قید حیات نمی باشند نیز بسیار تشکر کنم که زحمات زیادی برای اینجانب کشیده اند. سپس از سال 89 که کلنگ این کارخانه بر زمین زده شد بدون وقفه کار انجام گرفته است و امیدواریم در مرداد ماه سال جاری به بهره برداری برسد.


در خصوص ظرفیت تولید، زیربنا و نوع محصولات تولیدی توضیح بفرمایید؟

ظرفیت تولید قند مایع این مجتمع در سال 80000 تن می باشد که در کنار آن 45000 تن نیز خوراک دام تولید می شود . این محصولات مربوط به فاز اول کاخانه می باشد که در در مجموع برای اتمام کامل پروژه 4 فاز در نظر گرفته شده است. فاز دوم کارخانه تولید سرکه بالزامیک می باشد و فازهای سوم و چهارم به ترتیب الکل صنعتی و روغن هسته خرما می باشد که تولید سرکه بالزامیک از خرما برای اولین بار در قاره آسیا صورت در این کارخانه صورت خواهد گرفت. زیربنای مورد استفاده در این مجتمع نیز در مجموع 62000 متر مربع می باشد که از نظر ساخت و ساز 11000متر مربع سوله، 14000 متر مربع ساختمان های اداری و باسکول، 900 متر مربع فضای بسته بندی و سبد سازی و بقیه نیز به ساختمان مسجد، خوابگاه، سردخانه، و غیره تعلق گرفته است.

میزان اشتغالی که در این مرکز ایجاد خواهد و بازار مصرف محصولات توضیح بفرمائید؟

ظرفیت اشتغال این در این کارخانه 160 نفر مستقیم و حدود 1000 نفر غیر مستقیم خواهد بود که سعی شده تا جایی که امکان دارد از ظرفیت بومی شهرستان در جهت جذب نیرو استفاده شود. در حال حاضر نیز که این کارخانه در مراحل ساخت می باشد حدود 70 نفر پرسنل و کارگر در آن مشغول بکار می باشند.


بازار مصرف استفاده از قند مایعی که در این مجتمع تولید می شود بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکاست و به همین دلیل اقدامات اولیه در خصوص صادرات به این کشور ها انجام داده ایم.

هزینه انجام شده در این کارخانه چه میزان بوده است؟

تا کنون در این کارخانه حدود 26 میلیارد تومان هزینه شده است که از این مبلغ 20 میلیارد تومان وام ارزی و ریالی از طرف دولت پرداخت شده و 6 میلیارد تومان آورده خود ماست و تا پایان کار نیز به 4 میلیارد اعتبار دیگر نیاز داریم. این هزینه زیاد به این دلیل بوده است که از نظر تاسیسات این کارخانه از بروزترین کارخانه های کشور می باشد که از تکنولوژی های روز دنیا بهره می برد و همچنین سعی شده امکانات رفاهی زیادی جهت پرسنل ایجاد شود تا بتوانیم بهترین بهره را از نیروی انسانی خود ببریم.


سخن پایانی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در راستای اقتصاد مقاومتی که مد نظر رهبری معظم انقلاب است این کارخانه نه تنها به تامین نیاز های داخلی پاسخ خواهد داد بلکه می تواند بدلیل منحصر بفرد بودن در منطقه یک وابستگی نیز برای کشورهای دیگر به ایران اسلامی ایجاد کند و همچنین لازم می دانم از تمامی مسئولان، ادارت کل استان فارس، امام جمعه شیراز، کمسیون صنایع و معادن مجل ، ادارت شهرستان قیروکارزین و همچنین از آقایان مهندس اشکان محمدی مدیر کارخانه و آقایان محمد و امین سخن سنج شکوهی مدیر عامل و قائم مقام کارخانه که زحمات شبانه روزی در جهت ساخت وتکمیل این پروژه کشیده اند تقدیر و تشکر می کنم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رجو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
اینا همش دروغه
هزینه کارگاهش رو نداره بده!