کد خبر: ۵۵۰۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز خبر داد:

جشنواره «سی راه» در شیراز/ هفته شیراز فقط متعلق به شهرداری نیست/ اگر 7 تکه شوم دست از تفکراتم برنمی دارم

با وجود اینکه در شرح وظایف من یک کلمه نوشته نشده که بنده کار عمرانی انجام دهم اما در هفته 24 بازدید از 12 پروژه در دست اجرا دارم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز از برگزاری نخستین جشنواره « سی‌راه» از 15 تا 22 اردیبهشت‌ماه در شیراز خبر داد و ضمن بیان اینکه برای اولین بار وفاق جمعی برای تغییر فضای شهر و افزایش نشاط مردم شکل گرفته است، افزود: این جشنواره به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و دفتر تسهیلگری، بهسازی و نوسازی منطقه تاریخی فرهنگی و با همکاری سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی، شرکت عمران و بهسازی، بنیاد حافظ شناسی، انجمن دوستداران خانه‌های میراثی، انتشارات نوید، انجمن معماران، انجمن عکاسان و شهرداری منطقه هشت برگزار می‌شود.

محمد فرخ‌زاده در جمع خبرنگاران مکان برگزاری جشنواره «سی‌راه» را جنب مسجد مشیر واقع در محله سنگ سیاه اعلام و اظهار کرد: در این جشنواره برنامه‌های نمایشگاهی با رویکرد کارگاهی و معرفی میراث فرهنگی، معنوی و مذهبی برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی در خانه‌باغ‌های موجود در بافت قدیم با حضور هنرمندان اجرا می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه در آخرین روز جشنواره مسئولین شهرداری سایر کلانشهرها در جشنواره حضور می‌یابند و از آن برای شهر خودشان الگو برداری می‌کنند، سایر برنامه‌هایی که در این جشنواره دنبال می‌شود را نام برد و گفت: اجرای موسیقی سنتی در باغ ایلخانی، تئاتر خیابانی و نمایش عروسکی در منزل سعادت، اجرای تعزیه و پرده‌خوانی در بقعه بی‌بی‌دختران، نقالی و برپایی چایخانه سنتی در منزل کاویانی، عصر شعر و نقد ادبی، مسابقه صحیح‌خوانی غزلیات حافظ و کارگاه عکاسی در آرامگاه سیبویه و همچنین برپایی غرفه‌های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، خوارک‌های سنتی و غیره از جمله برنامه‌هایی است که در این جشنواره دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های برگزار شده در هفته شیراز، گفت: امسال برنامه‌های بزرگداشت هفته شیراز با رویکرد متفاوت اجرا شد از جمله اینکه برای نخستین بار همزمان با برگزاری جشنواره خرم‌رود، مسیر خرم‌رود را که سال‌ها به محل پسماند تبدیل شده بود به دست مردم و دوستداران محیط زیست پاکسازی و در آنجا برنامه اجرا شد.

فرخ‌زاده افزود: برای نخستین بار همایش گردشگری شهری در شیراز و تور گرامیداشت مشاهیر و مفاخر شیراز برگزار شد.

وی همچنین خبر داد: در اولین همایش معرفی جاذبه‌های شیراز که 14 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار می‌شود، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی فارس برای اساتید و مسئولین آژانس‌های مسافرتی تبیین می‌شود.

فرخ‌زاده با اعلام اینکه هنرمندانی از جمله اصغر همت، احمد علامه و زهرا سعیدی نیز در این جشنواره حضور می‌یابند، اظهار کرد: جشنواره خرم‌رود با برنامه‌های جذاب و متنوع فرهنگی هنری در محل سد نهر اعظم و در بستر رودخانه خشک تا 15 اردیبهشت‌ماه از ساعت 16 الی 22 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسئولین دفاتر تسهیل‌گری و مسئول سازمان بهسازی بافت‌های فرسوده اداره مسکن و شهرسازی جهت شرکت در این نشست خبری دعوتنامه فرستادیم اما نتوانستند حضور یابند، گفت: هفته شیراز فقط متعلق به شهرداری نیست و متعلق به تمام دستگاه‌ها است؛ اگر مدعی هستیم که در زمینه‌های مختلف مانند سلامت، الکترونیک، گردشگری و غیره قطب هستیم، باید هریک از دستگاه‌ها از این هفته به عنوان فرصتی برای معرفی دستاوردهای خود استفاده کند و تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند اما متاسفانه شاهدیم که همبستگی بین دستگاه‌ها وجود ندارد.

فرخ‌زاده تصریح کرد: برای گرامی‌داشت هفته شیراز حدود 30عنوان برنامه برای دستگاه‌های مختلف تعریف کردیم و به استانداری فرستادیم اما تازه هفته قبل به منظور پیگیری، رونوشت آن را به فرمانداری داده‌اند و جای تاسف است که دستگاه حاکمیتی بحث را جدی نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث اقتصاد و فرهنگ کلیدواژه‌های الگوی تفریح سالم و نشاط معنوی را باید در نظر داشت، گفت: معتقدیم کار اجتماعی کردن یعنی در مردم را جمع کردن و حرکت ایجاد کردن و در این راستا هفته شیراز را بهانه‌ای قرار دادیم تا فضای شهر تعدیل و مردم پرشور و نشاط شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد: وظیفه ما در قبال هفته شیراز، یک نگاه پاسداشت و بزرگداشت این هفته است و اینکه مردم را از داشته‌های شهر شیراز مطلع کنیم اما وظیفه جذب گردشگر بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

فرخ‌زاده ادامه داد: بنابر اعلام مسئولین مربوطه تمام هتل‌های شیراز تا آذرماه رزرو است و مشکل کمبود گردشگر نداریم بلکه مشکل شیراز کمبود هتل است و ما تازه یادمان افتاده است که باید در حوزه هتل‌سازی جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم در صورتی که در این سال‌ها باید کمک می‌شد که در بافت فرسوده مهمانپذیرها احیا می‌شدند و مجوز ساخت هتل‌ها صادر می‌شد.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه در جذب توریست فقط بحث تبلیغات مطرح نیست، تصریح کرد: ‌موضوع جذب توریست با تلیغات حل و فصل نمی‌شود بلکه عملکرد وزارت خارجه در سطح بین‌المللی و فضای سیاسی کشور نیز موثر است و ‌باید در مسائل گردشگری گوشه چشمی نیز به حوزه مسائل سیاسی و بین‌المللی داشت زیرا از زمانی که در نهمین مصوبه شورای امنیت ایران را توریست ممنوع اعلام کردند، آمار گردشگران خارجی کاهش یافت و از وقتی که این لفظ توریست ممنوع از روی ایران برداشته شد تمام هتل‌های شیراز پر شده است.

فرخ‌زاده با یادآوری بازدید هیئتی از اتریش و کره جنوبی از شیراز، اعلام کرد: شهردار وایمار قول داد که زمینه سفر تیمی از شیراز به این شهر در مهرماه را فراهم کند که به معرفی شیراز بپردازند. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی امارات متحده عربی برنامه معرفی شیراز را خواهیم داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با اشاره پروژه بوستان 580 هکتاری، وجود دریاچه طبیعی و سورتمه را برای شهر واجب دانست و گفت: بحث ایجاد تله‌کابین را به شدت دنبال می‌کنیم و در شورای شهر مصوب شد که شهرداری برای ساخت تله‌کابین منتظر ورود سرمایه‌گذار نماند و خودش کار را آغاز کند چراکه معتقدیم به عنوان یک عامل توسعه است و فضای فکری مردم را باز و عامل نشاط آن‌ها را فراهم می‌کند.

فرخ‌زاده با بیان اینکه از هر سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی فرهنگی حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل‌گری، معاونت اقتصادی را ایجاد کردیم و سیاسیت‌های تشویقی در نظر گرفته شده است. همچنین در راستای انجام وظیفه و حتی فراتر از آن پیشگام ساخت زائرسرا و مهمانپذیر در این بافت شده‌ایم و همچنین با خرید خانه‌های قدیمی و قرار دادن آن در اختیار هنرمندان، مراکز گردشگری ایجاد کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی اجتماعی به حوزه عمرانی برای نخستین بار به منظور احیای بافت فرسوده خبر داد و تشریح کرد: 15 میلیارد تومان اعتبار عمرانی در شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی برای بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است؛ از جمله برای طرح شیراز قدیم که در کمیسیون گردشگری شورا تصویب شد بالغ بر 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم فاز مطالعات این طرح به زودی به پایان برسد.

این مقام مسئول افزود: برای تملک خانه‌های قدیمی 10 میلیارد ریال، احداث مرکز گردشگری مذهبی 5 میلیارد ریال، احداث زائرسرا 10 میلیارد ریال، پاکسازی بافت فرسوده 2 میلیون ریال و بابت اقدامات نرم‌افزاری 2 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

فرخ زاده با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده و فرهنگی و تاریخی در شیراز گفت: در این خصوص برقراری امنیت و پیشگیری از وقوع جرم با حضور دستگاه های قضایی و انتظامی و اقدامات لازم در حوزه درمان سبب ایجاد رغبت در سرمایه گذار برای سرمایه‌گذاری در این بافت می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه نیاز به آرامش داریم چراکه در آرامش می‌توان به خوبی از عهده کارها برآمد، تصریح کرد: اگر قرار است شهر روی پای خودش بایستد، باید فضایی آرام و امن همراه با منطق وجود داشته باشد.

فرخ‌زاده با اشاره به سخنان یکی از اعضای شورای شهر خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در شرح وظایف من یک کلمه نوشته نشده که بنده کار عمرانی انجام دهم اما در هفته 24 بازدید از 12 پروژه در دست اجرا دارم.

وی تاکید کرد: کسی پیش خودش فکر نکند که من باید کار اجرایی انجام دهم بلکه وظیفه من به عنوان یکی از معاونان شهردار این است که تمام سازمان‌ها، مناطق و مجموعه شهرداری را در کنار هم قرار دهیم و پشتیبانی کنیم تا کار انجام شود و به هدف برسد.

فرخ‌زاده ضمن تاکید بر اینکه با دقت، برنامه و اعتقاد کار انجام می‌دهیم، اظهار کرد: معتقدم مردم شایسته بهترین‌ها هستند و امروز بر سر حرف‌هایمان پافشاری می‌کنم به طوری که اگر 7 تکه شوم و مرا بر سر هفت کوه بگذارند بازهم از این تفکراتم دست برنخواهم داشت.

سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری شیراز به منطقه تاریخی فرهنگی انتقال یابد

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز هم به فعالیت دفاتر تسهیلگری در بافت های قدیم شهر اشاره و خاطر نشان کرد: دفاتر تسهیلگری نوسازی و بهسازی شهری یکی از اهرم های اجرایی برای مداخله مثبت و مؤثر در بافت های قدیمی و تاریخی و همچنین یکی از محرک های اصلی توسعه در این پهنه های بسیار مهم و با ارزش شهری هستند.

جواد بهادری با اشاره به فعالیت 9 دفتر تسهیلگری در بافت های قدیمی شیراز به اهداف تأسیس این دفاتر اشاره و اظهار کرد: دفاتر تسهیلگری نقش بسزایی را در احیاء بافت قدیم و ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در میان ساکنان این بافت ها ایفا می کنند.

دبیر شهرسازی و معماری شهرداری های کلان شهرهای ایران، ایجاد امنیت و هویت بخشی به بافت قدیم را از دیگر کارکردهای دفاتر تسهیلگری عنوان کرد و افزود: تقویت حس مسئولیت پذیری و مشارکت مردمی به همراه ایجاد روح زندگی، نشاط و شادابی در میان ساکنان بافت های قدیمی از جمله مهم ترین اهداف و برنامه های دفاتر تسهیلگری می باشد.

وی در همین ارتباط به تشریح وضعیت دفتر تسهیلگری بافت قدیم شیراز پرداخت و گفت: این دفتر با مرمت و احیاء یکی از منازل تاریخی شیراز و استقرار یک تیم کارشناسی مجرب و با انگیزه، فعالیت خود را آغاز کرده و سعی می‌کند با همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و سازمان های مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان نوسازی و بهسازی، ضمن ایجاد یک تحول مثبت و سازنده، منطقه تحت پوشش خود را به منطقه ای در خور شأن و منزلت بافت قدیم و تاریخی شیراز و همچنین سومین حرم اهل بیت(ع) تبدیل کند.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز از برگزاری جشنواره «سی راه» در بافت تاریخی این شهر خبر داد و افزود: این جشنواره که برگرفته از نام قدیم و تاریخی شهر شیراز می‌باشد، با هدف جلب توجه مسئولان و همچنین شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه و بالفعل بافت تاریخی در هفته شیراز برگزار می‌گردد.

بهادری ضمن دعوت از عموم مردم و مسئولان، برگزاری نمایشگاه های هنری، تئاتر خیابانی، حضور هنرمندان و اجرای مسابقات گوناگون را از جمله برنامه های این جشنواره اعلام کرد و ادامه داد: بدون شک حضور مردم و مسئولان شهر در محل جشنواره می‌تواند به ایجاد تحرک در بافت تاریخی کمک کند و قابلیت های بالقوه و بالفعل آن را نمایان سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گسترش فیزیکی و افقی پیرامون شهرها را موجب تخریب اراضی کشاورزی و باغات ارزیابی کرد و ابراز داشت: این نوع گسترش صرفاً باعث بالا رفتن هزینه‌های خدمات و تأسیسات زیربنایی می شود، در حالی که می توان با اهمیت دادن به بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از ظرفیت های بسیار ارزشمند درون شهرها، علاوه بر کاهش هزینه تأمین زیرساخت‌ها، در راستای توسعه درونی فضای شهری و تخصیص خدمات مورد نیاز به ساکنان بافت‌های قدیمی گام برداشت.

دبیر شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلان شهرهای کشور خواستار حمایت هر چه بیشتر دولت از این گونه بافت ها شد و تصریح کرد: دولت می تواند با استقرار سازمان ها و ادارات مختلف در این پهنه و همچنین اختصاص اعتبارات لازم در راستای سرزندگی، رفع موانع و مشکلات و هویت بخشی به این بافت ها نقش مؤثرخود را ایفا نماید.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز در ادامه، مقاوم سازی ساختمان های واقع در بافت قدیم شهر را از جمله مهمترین ضروریات ارزیابی کرد و بیان داشت: یکی از موضوعات مهم در بافت قدیم توجه به مقاوم سازی ساختمان هاست و تلاش ما به عنوان متولین نوسازی و بهسازی در این است که خطرات ناشی از زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی را به حداقل ممکن برسانیم اما در این راه نیازمند همکاری و تعامل سازنده ادارات برای همگرایی و هدفمند کردن برنامه ها با یکدیگر می‌باشیم.

حضور سازمان‌ها و ادرات در احیای بافت تاریخی فرهنگی نقش دارد

بهادری با اعتقاد بر اینکه در منطقه تاریخی فرهنگی که مساحتی بالغ بر 360 هکتار دارد قبل از فرسودگی کالبدی، فرسودگی فرهنگی و اجتماعی رخ داده است، گفت: به دنبال این هستیم که هویت فرهنگی و اجتماعی و احساس تعلق و مسئولیت در این بافت را تقویت کنیم که لازمه آن مشارکت‌پذیری مردم است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده یک تهدید نیست بلکه سرمایه و فرصتی در خدمت مدیریت شهری است، اظهار کرد: حضور سازمان‌ها و ادرات در احیای بافت تاریخی فرهنگی نقش بسزایی دارد بنابراین اعتقاد دارم که ابتدا باید سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری شیراز به این منطقه انتقال یابد.

با همکاری رسانه‌ها 90درصد از بافت قدیم شیراز از وجود متکدیان و معتادان پاکسازی شد

معاون اجرایی شهرداری منطقه 8 نیز گفت: بیشترین معضل در منطقه تاریخی فرهنگی ورود معتادان و متکدیان بود که برای حل این مشکل 50 درصد کار را رسانه‌ها انجام دادند که سایر مسئولین مربوطه را نسبت به این موضوع حساس کردند و اکنون حدود 90 درصد از منطقه پاکسازی شده است.

حمیدرضا کشتکار با اشاره به ساخت مجتمع فرهنگی، مذهبی و تفریحی در خیابان 9دی تشریح کرد: فاز اول این مجتمع که فرهنگی است در حال نما کردن می‌باشد که آن را به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تحویل می‌دهیم. همچنین فاز مذهبی و تفریحی مجتمع تا اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از به بهره‌برداری رسیدن فرهنگسرای علمدار تا شهریورماه در محور منصوریه خبر داد و گفت: علاوه بر محوطه سازی در بافت قدیم شیراز، تعدادی پارکینگ و سرویس بهداشتی در حال ساخته شدن است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
واقعا اگر همه ارگان ها به روز شیراز اهمیت می دادند، میشد یه فرصت برای توسعه شیراز!
البته اگر شهر همسایه این کار رو بکنه ما می کنیمش چماغ و می کوبیم سر خودمون!
همین شیرازه، هیچ حرکتی نمی کنه! حالا ببین...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
منابع مالی عمده شهرداری از عوارض و ... است که منشا ان مردم و کسبه و فعالیت های مردمی است لذا مردم حق دارند از نحوه هزینه کرد آن با اطلاع باشند شهرداری که پاسخگو نبوده و نیست پس مردم شورا را انتخاب کردند شورا هم که در مسایل اخیر نشان داده از حداقل های امور شهری بی اطلاع است با این استدلال به مسایل فرهنگی نیز اگر نگاه کنیم بودجه های میلیاردی معاونت فرهنگی معلوم نیست گره از کدام وضعیت شهر باز کرده است شیراز در حداقل ها ی فرهنگی مانده است نگاهی به نماها - اویزان بودن لباسها و نمایان بودن از خیابان- فرهنگ زباله و در همی ترافیک و نا زیبایی محیطی و المان های بی ربط و بسیار مسایل دیگر نشان از نبود تخصص و تفکر می دهد آفت دیگر حوزه فرهنگی شهرداری حرفهای بزرگ زدن ولی بی اثر و بی مقصود و بی ربط با جریان بوم شناسی شیراز و شیرازی های اصیل است بی برنامگی در منابع چند صد میلیاردی شهرداری در عمران و فرهنگ محرز است حاضریم از همین تریبون مناظره با مستندات کنیم - مسیله مهم دیگر خرج کردن از بزرگان برای خود است - هفته اصفهان را ببینید آیا جز شیکی و سرزندگی و نو اوری میبینید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
این شورای شهر شیراز را چه می شود ؟لطفا از بحث تاسیس تله کابین با هزینه چند میلیاردی با تعمیر و نگهداری چندین میلیونی خارج شوید سرمایه مردم و منابع مالی شهر را در عرصه های عمرانی و زیبا سازی به کار گیرید مردم با نشاط تر می شوند از یک طرف حرف عدم درگیر شدن شهرداری را به مسایل سرمایه بر می زنید از سوی دیگر مصوب پرژه های سنگین مثل تله کابین می زنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
آقای فرخ زاده بسیار محترم هستند،اما ای کاش از این همه شعاردادن دست برداشته وحداقل یک کار راعملیاتی اجرایی ومادام العمرکنند.ایشان فقط شعرمیدهند.اخیرا مشاهده می شود که از سوی بسیاری از مدیران شهرداری واعضاء شورای شهر طرد شدند.این اقدام باعث تاسف است.چراکسی آنقدربرکارهای پوچ پافشاری کند که شخصیتش زیرسوال برود.باشعارکاری حل نمیشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
جناب آقای فرخ زاده و امثالهم دنبال کار فرهنگی نیستند،نمونه بارز هم پیگیری های شخص خودم در حوزه برپایی نمایشگاه های فرهنگی در ایام نوروز امسال بود که با رد درخواست از طرف ایشان مواجه شدیم و با پیگیری هایی که انجام دادیم در نهایت با پر رویی هرچه تمام خواستار پرداخت 6 میلیون تومان برای برپایی نمایشگاه فرهنگی شدند!
یکی نیست به این آقایون بگه کار فرهنگی رو با کارهای تجاری شون قاطی نکنند!
تا زمانی طمع مال و ... در بین مسئولین هست کار فرهنگی در شیراز انجام نمیشه!
مطمئن باشید