کد خبر: ۵۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

امام جمعه شیراز: تا معروف را به مردم نشان ندهیم نمی‌توانیم نهی از منکر کنیم

آنچه که جواب می‌دهد این است که ما اعلام کنیم ده‌ها مورد باغ در شیراز و حاشیه برای مراسم عروسی مفرح و با نشاط وجود دارد که با حفظ شئونات اسلامی مراسم را برگزار می‌کنند و اگر باز افرادی خلاف قانون عمل کردند تمام دستگاه های مرتبط باید محکم برخورد کنند

به گزارش شیرازه، نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس اظهار داشت: مسئله احیای وقف و موقوفات در اسلام و حفظ موقوفه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس ادامه داد: فقهای بزرگوار ما برای اینکه درگیر مسائل وقف نشوند شرایط سختی را برای تبدیل وقف و جابجایی موقوفات مطرح کردند که اگر مواردی با سو نیت همراه باشد، این مقررات از آن حرکات ناصواب جلوگیری و وقف از حالت وقفیت خارج نشود.

بر اساس گزارش روابط عمومی نهاد نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس، آیت الله ایمانی در جلسه ستاد احیاء موقوفات فارس ضمن عرض تبریک ماه مبارک رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) گفت: مقررات و قوانین ما از قوانین شرع گرفته شده که آن‌ها هم در دادگاه‌ها و مراکز قضایی مورد توجه و تبعیت قرار گرفته است اما مسئله‌ اصلی توانایی ما در رساندن بازدهی وقف به بهترین شکل ممکن است.

امام جمعه شیراز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مسائل اقتصادی افزود: با توجه به اینکه سازمان اوقاف یک سازمان اقتصادی نیز محسوب می شود، یکی از مسائل مربوط به احیای موقوفات توجه به وقف جدید و بهره برداری از موقوفات موجود در بالاترین حد درآمد است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: با این سرمایه عظیمی که در اوقاف متراکم است و اینکه استان فارس پس از تهران بیشترین موقوفات را در اختیار دارد، باید پیرامون تناسب یافتن درآمد موقوفات به نسبت سرمایه موقوفات اندیشه کرد، چراکه ممکن است سرمایه صدها میلیارد ولی درآمد ده‌ها میلیارد باشد و این وفق پیدا نمی‌کند.

رئیس جامعه روحانیت شیراز اظهار داشت: سال گذشته که بهترین سال وصول درآمدهای موقوفات بوده من باور نمی‌کنم که به سه تا 10 میلیارد رسیده باشد و این یعنی سرمایه سنگین ولی در آمد در حد عادی که باید فکری شود تا زمین‌ها و سرمایه‌ها را با همکاری سایر مسئولین و بخش خصوصی به ثمردهی بیشتر برسانیم.

حضرت آیت الله ایمانی تصریح کردند: با توجه به تناسب سال، سازمان اوقاف برای به ثمر رساندن بیشتر موقوفات برنامه‌ریزی‌های کلانی داشته باشد.

آیت الله ایمانی در این جلسه تاکید کرد: عنایت دستگاه قضایی برای حفظ موقوفات و همراهی منابع طبیعی کار ارزشمندی بود که در استان فارس صورت گرفت، تعامل مثبت و سازنده‌ای که هر دو اداره کنار هم قرار گرفتند و با همکاری اداره ثبت توانستند ارقام موقوفه را احیا کنند و این بزرگترین و بهترین خدمت بود که انجام گرفت.

امام جمعه شیراز گفت: ما در کارهای مثبت تقدیر و تشکرمان کم و در کارهای منفی عکس العمل‌مان خیلی بزرگ است. امیدوارم در کارهای مثبت هم تقدیر و تشکر مناسب صورت گیرد و نمونه بارز آن همین مسابقات قرآن و سی و ششمین دوره آن در شیراز بود که اگر دستگاه های ذی ربط همکاری نمی‌کردند، اوقاف به تنهایی قادر به انجام این کار عظیم نبود ولی با همکاری ارگان‌ها و نهاد‌ها، شهر زیر پوششی از این مسابقات قرار گرفت.

حضرت آیت الله ایمانی تصریح کرد: در وقف عام هرکسی در حد خودش می‌تواند کمک کند و نیازی به وقف های کلان نیست و موضوع مورد تایید مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بوده و در جنوب کشور استان فارس پیش بینی شده است که لازم است تریبون‌ها، رسانه‌ها، مطبوعات و ائمه جمعه خطبه‌های نماز راجع به وقف عام تبلیغ کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس خاطرنشان ساخت: امام زادگان ما ظرفیت بسیار بالایی دارند که نسبت به آن ها غفلت و کم توجهی شده و ما باید برای امام زادگان به عنوان صله رحم پیامبر(ص) فکر اساسی کنیم و هم از اقبال و حضور مردم در آنجا برای مراسم فرهنگی و اعتقادی برنامه داشته باشیم. در شیراز امام زادگان صحیح النسبی وجود دارد که به علت عدم مدیریت صحیح به مرکز اعتیاد و مصرف مواد مخدر مبدل شده و ما باید به این موضوع رسیدگی کنیم چرا که فردای قیامت همین امام زاده جلو ما را می گیرد.

حضرت آیت الله ایمانی ادامه دادند: امام زادگان ظرفیت خوبی برای نشر فرهنگ اسلام و فرهنگ قرآن دارند که باید در قالب گروه‌هایی با کمک به اوقاف در زمینه شناخت امام زادگان و حفظ امام زادگان از عناصر منحرف در این زمینه کوشا باشیم. حمایت از موقوفه وظیفه همگانی است و طبعا سازمان اوقاف وظیفه بیشتری دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به طرح پیشنهادی مبنی بر باغ‌های جایگزین برای مراسم عروسی به جای این باغ‌ها با مراسم خارج از شئونات بیان داشت: من این مورد را تایید می‌کنم و بهتر است باغ‌های باقی مانده را احیا کنید تا با به‌کارگیری یک گروه قوی، یک فساد هم از مفاسد سطح جامعه برچیده شود، چرا که سازمان اوقاف یک نهاد فرهنگی نیز هست و ما تا معروف را به مردم نشان ندهیم نمی‌توانیم نهی از منکر کنیم، چرا که در این صورت برخورد کردن جواب نمی‌دهد.

امام جمعه شیراز اضافه کردند: آنچه که جواب می‌دهد این است که ما اعلام کنیم ده‌ها مورد باغ در شیراز و حاشیه برای مراسم عروسی مفرح و با نشاط وجود دارد که با حفظ شئونات اسلامی مراسم را برگزار می‌کنند و اگر باز افرادی خلاف قانون عمل کردند تمام دستگاه های مرتبط باید محکم برخورد کنند.

نظرات بینندگان