کد خبر: ۵۵۱۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
اختصاصی شیرازه

مدیرکل دادگستری فارس: با افرادی که در مسیر خلاف نظام حرکت کنند برخورد می کنیم

با تلاش شوراهای حل اختلاف بالغ بر ۱۰۹ میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان به نفع محکومان مالی، گذشت از سوی شاکیان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رییس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر حمایت دستگاه قضایی فارس از سرمایه‌گذاری‌های سالم، گفت: امنیت سرمایه‌گذاری تنها مربوط به امنیت قضایی و انتظامی نیست بلکه باید تمام اقدامات کارشناسی و مراحل قانونی قبل از شروع کار انجام شود و زمانی که سرمایه‌گذار در چارچوب قانون سرمایه‌گذاری کرد همه از آن حمایت کنیم چراکه اگر سرمایه‌گذار فعالیتی را براساس مجوزی آغاز کرد و در وسط کار به دلایل کارشناسی جلو ادامه فعالیت را بگیریم، امنیت سرمایه‌گذاری خدشه‌دار خواهد شد.

دکتر ذبیح الله خداییان در جمع خبرنگاران در خصوص احداث برج‌های دوقلو در شیراز به مسئولین توصیه کرد: در ابتدای کار عجله نشود و از‌‌ همان ابتدا تمام مراحل به صورت کارشناسی و قانونی باشد.

این مقام مسئول با تصریح اینکه برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، خدمات و تجارت مراجع ویژه وجود دارد که باید بررسی‌ها را انجام دهند، خاطرنشان کرد: در مورد این برج، شهرداری، شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج مرجع قانونی هستند.

وی افزود: اگر مستندات در این پروژه قانونی باشد و همه مجوزهای لازم منطبق با معیارهای زیست محیطی و ترافیک و مسایل دیگر صادر شود کسی نمی‌تواند مانع سرمایه‌گذاری شود اما اگر قرار باشد قانون دور زده شود قطعا دستگاه قضایی با متخلفان برخورد می‌کند.

خداییان با بیان اینکه در سال گذشته برخورد قاطع دستگاه قضایی با متجاوزان به اراضی ملی و منابع‌طبیعی منجر به رفع تصرف از ۴ هزار و ۳۰۴ هکتار از اراضی تصرف شده به ارزش بیش از 20میلیارد ریال شده است، گفت: خوشبختانه زمین‌خواری در فارس مهار شده است و مرتب این موضوع را در شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی رصد می‌کنیم که امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها از جمله سپاه، نیروی انتظامی، اطلاعات و منابع طبیعی شاهد روزی باشیم که دیگر کسی به خودش اجازه تصرف در منابع طبیعی و اموال دولتی را ندهد.

رییس کل دادگستری استان فارس درخصوص پرونده 12میلیاردی با بیان اینکه در برخی رسانه‌ها به اشتباه القا شده بود که یک فرد ۱۲ میلیارد تومان حق ماموریت گرفته است، تشریح کرد: ۶ میلیارد تومان برداشت از اعتبارات عمرانی و تملک سرمایه‌ای و صرف آن در بخش هزینه‌های جاری، بیش از ۱۲ میلیارد تومان پرداخت حق ماموریت بدون صدور حکم ماموریت برای افراد مختلف و ۵۰۰ میلیون تومان هم اختلاس، عناوین مفاسدی است که در این سازمان رخ داده است.

خداییان با بیان اینکه در این پرونده کیفرخواست آن صادر و متهمان نیز احضار و تفهیم اتهام شده‌اند، گفت: رای اولیه برای این پرونده به زودی صادر خواهد شد و این رای در دادگاه تجدید نظر قابل دفاع و اعتراض است.

رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به این سوال که چرا بعد از چند سال که در یک دستگاه تخلفاتی اتفاق می‌افتد در زمان تغییر مدیریت موضوع علنی می‌شود، توضیح داد: به‌دلیل گستردگی کار و تعداد زیاد دستگاه‌های دولتی و اندک بودن بضاعت نیروی انسانی سازمان بازرسی ممکن است چند سال یک‌بار بازرسی کامل از یک دستگاه انجام شود و این موضوع هیچ ارتباطی به تغییر مدیریت دستگاه مربوطه ندارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود عدم اطلاع از قوانین، کم توجهی به موقعیت شغلی، عدم نظارت، بی‌اطلاعی و بی انضباطی مالی و عدم توجه به شایسته‌سالاری را از مهمترین دلایل تخلفات در دستگاه های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی‌که یک فرد با استفاده از رابطه به عنوان مسئول انتخاب می شود ولی دانش و توانایی مدیریت را نداشته باشد، اختیارات خود را به دیگران واگذار می کند و به دلیل نداشتن تخصص نمی‌تواند به خوبی بر کار زیرمجموعه خود نظارت داشته باشد.

وی درخصوص پرونده حادثه سایت دفن زباله برمشور نیز گفت: حکم اولیه در خصوص آن حادثه صادر شده و طبق آن ۶۰ درصد شهردای، ۳۰ درصد سازمان بازیافت و ۱۰ درصد آتش‌نشانی مقصر شناخته شده‌ است و مقصران محکوم به پرداخت کامل دیه هفت قربانی آن حادثه شده‌اند که البته در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

این مقام مسئول یکی از مشکلات موجود در شیراز را موضوع دیوارنویسی‌ و تبلیغات خانه‌های استیجاری دانست و در پاسخ به سوالی درخصوص میزان جریمه متخلفان، خاطرنشان کرد: دیوارنویسی و تابلونویسی مصداق تخریب بیت‌المال و اموال مردم است که ممکن است به جزای نقدی و جبران خسارت حکم داده شود ضمن اینکه شماره تلفن بلافاصله قطع می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: سال گذشته خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و درایت پلیس و سایر دستگاه‌های همکار، شاهد سرقت‌ از بانک و طلافروشی نبودیم و این یک موفقیت بود.

خدائیان کاهش ۱۵ درصدی آمار طلاق در فارس را نیز یک موفقیت دیگر دانست و افزود: سال گذشته در دادسرا‌ها با کاهش موجودی پرونده‌ها مواجه بودیم که این به‌واسطه تلاش تمام کارکنان محقق شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: سال ۹۲ بالغ بر ۷ هزار و ۸۸۰ پرونده موجودی داشتیم و با توجه به ۲۷۴ هزار و ۱۵۲ پرونده وارده و مختومه شدن ۲۸۰ هزار و ۶۰۱ پرونده، در پایان سال بالغ بر ۶ هزار پرونده از موجودی نیز کاسته شد و ابتدای سال ۹۳ موجودی پرونده‌ها به کمتر از ۲ هزار فقره رسیده است.

خدائیان با تصریح اینکه اطاله دادرسی در استان فارس طی سال‌های اخیر روند کاهشی را طی کرده است، گفت: با تلاش مجدانه‌ای که قضات و کارکنان دستگاه قضایی در فارس انجام داده‌اند، خوشبختانه متوسط وقت رسیدگی به پرونده‌ها یعنی زمان ورود تا ختم یک پرونده به کمتر از ۲۶ روز رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه بحث ارتقای امنیت همواره یکی از اولویت‌های دستگاه قضا بوده است، گفت: سال گذشته با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، در راستای مبارزه با دارندگان سلاح گرم و سرد برخود جدی شد. همچنین با توجه به برخورد قاطع با سابقه‌داران، اجرای احکام در ملا‌ءعام، متلاشی شدن بسیاری از باندهای ایجاد کننده ناامنی در فارس و تداوم مبارزه با مواد مخدر، شاهد ارتقای وضعیت امنیت در استان بودیم.

وی همچنین با اشاره به ورود ۱۹۸ هزار و ۲۰۰ پرونده به شوراهای حل اختلاف، یکی از موفقیت‌های دادگستری فارس را ختم ۳۵ هزار و ۸۰۰ پرونده به صلح و سازش دانست و گفت: در طول تاریخ استان فارس ختم این تعداد پرونده به صلح و سازش، بی‌سابقه بوده است که در این زمینه در کشور رتبه برتر را کسب کردیم.

رییس کل دادگستری فارس از آزادی ۶۵۳ محکوم مالی از زندان‌های فارس در سال گذشته خبر داد و افزود: با تلاش شوراهای حل اختلاف بالغ بر ۱۰۹ میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان به نفع محکومان مالی، گذشت از سوی شاکیان انجام شده است.

خدائیان با اشاره به توسعه خدمات الکترونیکی در دادگستری استان فارس گفت: اکنون با ایجاد ارتباط الکترونیکی بین سازمان‌هایی نظیر پزشکی قانونی، زندان‌ها با دادسرا‌ها و دادگستری فارس، امکان سوءاستفاده از نامه‌های اداری کاهش پیدا کرده و سرعت انجام کار به شکل مناسبی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته چند ساختمان دادگستری در شیراز و شهرستان‌های ‌خنج، مهر و پاسارگاد و مجتمع قضایی مربوط به تصادفات در شیراز افتتاح شد، گفت: امسال هم چند پروژه مهم در دست اجرا داریم و امیدواریم بتوانیم مجتمع‌های قضایی در شهرستان‌های جهرم، ‌فسا، استهبان و یک ساختمان هم در شیراز را به اتمام برسانیم.

این مقام قضایی از تشکیل ۲۰۷ پرونده در خصوص کارچاق‌کن‌های دستگاه قضایی در فارس خبر داد و گفت: امسال هم اولویت اول ارتقای ضریب امنیت است که امیدواریم با تداوم و توسعه همکاری‌های بین‌دستگاهی، موفق شده و به اهداف خود دست‌یابیم و روزی را شاهد باشیم که در استان فارس از افزایش درصد کشفیات یا وقوع جرایم مختلف، خبری ندهیم.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم با توسعه زیرساخت‌ها، فضایی فراهم کرده و بخشی از وظایف غیرقضایی را برون‌سپاری کنیم و امکانی فراهم شود تا هر فرد بدون نیاز به مراجعه مستقیم، از منزل یا هر نقطه‌ای بتواند دادخواست خود را تنظیم کرده و به دادسرا‌ها ارسال کند.

خدائیان همچنین به آغاز عملیات اجرایی مرکز آموزش قضایی جنوب کشور، ویژه قضات و کارکنان اشاره و اضافه کرد: این مرکز در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۳۵۶ متر مربع و با زیربنایی حدود ۲ هزارمترمربع احداث می‌شود و امیدواریم ظرف مدت یک سال به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسول در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص توهین میهمانان یکی از برنامه‌های شبکه فارس طی هفته های گذشته به مردم شیراز تصریح کرد: تحقیقات لازم را انجام خواهیم داد و چنانچه این موارد تایید شد به عنوان مدعی العموم می توانیم وارد بحث شویم و تحت هیچ شرایطی اجازه توهین و جسارت هیچکس به مردم شیراز و استان فارس را نمی‌دهیم.

رییس کل دادگستری فارس در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه در صورت فعالیت فتنه‌گران در استان چه برخوردی می‌کنید، تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رییس قوه قضائیه مبنی بر اینکه باید از فعالیت غیرقانونی افرادی که محکومیت دارند یا جزو عناصر فتنه بودند و بخواهند در نظم جامعه اخلال ایجاد کنند، جلوگیری شود. همچنین با هر فرد یا نهادی در استان که فعالیت‌های خلاف قانون داشته باشند و یا در مسیر خلاف نظام حرکت کنند به تبعیت از قانون و در چارچوب قانون با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

خداییان در پاسخ به سوال دیگری درمورد اخبار منتشر شده مبنی بر کشف 5هزار کیسه خون فاسد در سازمان انتقال خون توضیح داد: ما هم این خبر را شنیدیم و ظاهرا منبع خبر سازمان بازرسی بوده است اما تاکنون گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است. در عین حال ما پیگیر هستیم که ببینیم جزییات چه بوده و آیا این کیسه‌های خون فاسد قرار بوده است تزریق شوند یا آن‌ها را کنار گذاشته بودند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که سن جوان‌ترین و مسن‌ترین فرد زندانی در استان فارس را جویا شد، گفت: جوان‌ترین افراد زندانی دو نوجوان 12 ساله تبعه افغانستان هستند که یک نفر به جرم جعل سند و دیگری به جرم سرقت مستوجب تعزیر، زندانی شده‌اند. مسن‌ترین فرد هم متولد سال 1306 است که با محکومیت مالی در زندان به سر می‌برد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بیطرف
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
باسلام - به جناب خدائیان بفرمائید که عدم سرقت از بانکها و طلافروشی ها مرهون زحمات بسیجیانی است که حفاظت از بانکها را داشته اند و چند هفته ای است که از کار بیکار شده اند. کمکشان بفرمائید. تشکر
نادر نظیفی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
قسمت اختلاس 18.5 ملیارد تومانی چرا جزو تیتر شما نیست؟جنهحی عمل نکنید.باز هم شما گه منتشر کردید خیلی از سایت های همسو با شما کاه حتی آن را پوشش ندادند.آقای ق. نماینده محترم شیراز و سایت های همسو با شما که تمام تلاششان را کردند که روی قضیه را سزپوش بگذارند الان چرا چیزی نمی گویند؟