کد خبر: ۵۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

مصوبات چهل و چهارمین جلسه شورای شهر شیراز چه بود؟

کمیسیون خدمات شهری هر هفته طرحی در حمایت از معتادان به شورا می‌آورد که با این حساب باید یک معاونت امور معتادین راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، در چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز درخواست رییس کمیسیون عمران جهت اجرای پیاده‌روسازی همسان در سطح شهر شیراز در دو بند به تصویب رسید.

رییس کمیسیون عمران در این خصوص توضیح داد: براساس این مصوبه شهرداری موظف است هنگام صدور پروانه ساختمان‌های جدید، تیپ پیاده‌رو را منطبق با نقشه و الگوی پیاده‌روسازی منطقه مورد نظر به مالک جهت ساخت پیاده‌رو ابلاغ کند و بعد از ساخت و ساز نیز نظارت کند، ضمن اینکه این اقدام از ایجاد باغچه‌های سلیقه‌ای در جلو ساختمان‌ها جلوگیری و به حفظ فضای سبز کمک می‌کند.

رضا محمدیان ضمن تاکید بر اینکه این مصوبه مانع از وظیفه اصلی شهرداری برای پیاده‌روسازی نیست، خاطرنشان کرد: اگر در ساخت و ساز جدید پیاده‌رو قبلی آسیب نبیند، شخص ملزم به بازسازی پیاده‌رو نیست.

محمد حق‌نگر، عضو شورای شهر ضمن اذعان به اینکه در پیاده‌روسازی در سطح شهر بسیار اسراف می‌شود، افزود: باید الگوی پیاده‌رو هر خیابان مشخص شود؛ به عنوان مثال پیاده‌روهای بلوار میرزای شیرازی، نورافشانی هم دارد که این حق خیابان زند است.

محمدیان درخصوص بند دیگر این مصوبه توضیح داد: شهرداری شیراز باید قبل از آسفالت کردن خیابان‌های بالای 20متر در صورت نیاز به لوله‌گذاری برای آب‌های سطحی این کار را انجام دهد.

شهردار شیراز هم در این خصوص خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز قبل از آسفالت کردن خیابان‌ها از سایر دستگاه‌ها نیز استعلام می‌کند و بر اساس قانون تا دو سال بعد به هیچ دستگاهی نباید اجازه حفاری داده شود اما مشکل این است که دستگاه‌ها نیاز به حفاری دارند اما به دلایل مختلف از جمله عدم بودجه زمان دقیقی برای حفاری به شهرداری اعلام نمی‌کنند.

علیرضا پاک‌فطرت ضمن اظهار تاسف از اینکه برخی دستگاه‌ها هنوز 6 ماه از آسفالت کردن برخی خیابان‌ها نگذشته است و درخواست حفاری می‌دهند، تاکید کرد: باید سایر دستگاه‌های اجرایی به موقع به استعلام شهرداری پاسخ دهند و تا دوسال درخواست حفاری نداشته باشند.

در ادامه جلسه پیشنهادات برخی اعضای شورای شهر درخصوص سرمایه‌گذاری به تصویب رسید. رییس شورای شهر در این خصوص توضیح داد: شهرداری ظرف یک‌ماه مشخصات کلیه اراضی با مالکیت شهرداری که ظرفیت سرمایه‌گذاری را دارد با نوع قابلیت سرمایه‌گذاری به شورا اعلام نماید.

غلام‌مهدی حق‌دل افزود: همچنین باید تا نیمه خردادماه شهرداری مشخصات کلیه اراضی که در اختیار شهرداری قرار دارد مثل ارتفاعات و اراضی اطراف شیراز که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را تهیه و به شوار اعلام کند.

به گفته وی در این جلسه مقرر شد پس از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال جاری مقدمات برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری توسط شهرداری در شیراز فراهم شود.

در ادامه جلسه شورای شهر شیراز رییس کمیسیون عمران درباره پیش‌بینی بسته‌های اوراق مشارکتی تاکید کرد: با توجه به تاخیر در دو پروژه از چهار پروژه‌ای که در سال 91 اوراق مشارکت آن به فروش رسیده است، شهرداری باید حداکثر تا 15 خردادماه سال جاری برای شروع پروژه اقدام کند.

محمدیان با تصریح اینکه شهرداری موظف است هر دو ماه یک‌بار میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را به کمیسیون عمران گزارش دهد، گفت: شهرادری باید نسبت به طراحی و انتخاب پیمانکار پروژه‌های اوراق مشارکتی سال 92 که اوراق آن در اسفندماه سال گذشته به فروش رسید تا پایان مهرماه اقدام کند.

وی همچنین عنوان کرد که شهرداری طرح‌های خود جهت فروش اوراق مشارکتی سال 93 را تا نیمه مردادماه سال جاری به شورا تحویل دهد.

در ادامه چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز پیشنهاداتی درخصوص ساماندهی معتادان پرخطر خیابانی ارائه و تصویب شد.

حق‌نگر، عضو کمیسیون خدمات شهری این پیشنهاد را اینگونه تشریح کرد که مستند به ماده 71 آیین اصلاحی قانون شوراها به منظور جلوگیری از ورود معتادان به معابر عمومی و حفظ امنیت شهروندان و از طرفی با وجود مراکز بازپروری و امکانات مناسب جهت نگه‌داری معتادان خیابانی با توجه به مصوبه 20 اردیبهشت‌ماه سال گذشته شورا و همچنین عدم معرفی مکان مناسب به منظور ساماندهی معتادان پرخطر از سوی فرمانداری جهت پرداخت مال‌الاجاره توسط شهرداری مقرر شد که شهرداری در عوض پرداخت مال‌الاجاره با همکاری شورا و مشارکت شورای مبارزه با مواد مخدر به سهم مساوی تا پایان سال 93 هزینه نگه‌داری معتادان پرخطر در مراکز بازپروری را متقبل شود.

محمدیان در واکنش به این دستور کار که در نهایت به تصویب رسید، گفت: کمیسیون خدمات شهری هر هفته طرحی در حمایت از معتادان به شورا می‌آورد که با این حساب باید یک معاونت امور معتادین راه‌اندازی کرد. ارائه خدمات به معتادان در مراکز بازپروری باعث شده تمام معتادان کشور در شیراز جمع شوند؛ بهتر است این هزینه‌ها را به منظور پیشگیری از اعتیاد و همچنین افزایش تعداد فرهنگسراها کرد که جوانان معتاد نشوند.

بهرام پارسایی، دیگر عضو شورای شهر نیز بیان کرد: مقرر شده بود که معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در سطح شهر برای اینکه مردم به متکدیان کمک نکنند، تبلیغات کند اما با وجود گذشت 4 ماه از این قرارداد هیچ تابلویی که در این زمینه فرهنگ‌سازی کند در سطح شهر دیده نشده است.

رییس شورا نیز در پاسخ به اعتراض محمدیان و معین تصریح کرد: پیگیری وضعیت معتادان پرخطر بحث جدیدی است که کمیسیون خدمات شهری با دلسوزی آن را پیگیری کرده است؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که سال گذشته شورا پرداخت اجاره‌بهای محل نگه‌داری معتادان را مصوب کرده بود.

حق‌دل معتاد را یک بیمار نیازمند یاری توصیف کرد و با اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی نیروی انتظامی اعلام کرد: در ایام نوروز آمار بزهکاری 37 درصد کم شده بود که علت آن جمع‌آوری معتادان بود؛ درحالی که 30 درصد دزدی‌ها و 10 درصد قتل‌ها توسط معتادان انجام می‌شود و حضور آن‌ها در شهر مشکلاتی را ایجاد کرده است لذا جمع‌آوری و رسیدگی به آن‌ها ضروری است.

ابراهیم شعرا، دیگر عضو شورای شهر نیز خاطرنشان کرد: تا مدتی قبل معتادان جلو مسجد مشیر به صف نشسته بودند اما امروز که معتادان از این منطقه انتقال داده شده‌اند شاهد برپایی جشنواره «سی راه» و بازگشت امنیت به منطقه بودیم.

امینی، معاون شهرداری شیراز هم گفت: از بین 664 معتاد دستگیر شده 49 درصد متعلق به استان فارس بودند و با هماهنگی وزارت کشور و مسئولین 18 استان معتادان مربوط به هر استان به همان استان انتقال داده می‌شوند.

شهردار شیراز نیز با تصریح اینکه پرسه‌زدن معتاد در شهر توریستی مانند شیراز زیبنده نیست، خاطرنشان کرد: چندین مرتبه با همکاری سایر دستگاه‌ها معتادین جمع‌آوری می‌شوند تا تعداد آن‌ها کاهش یابد و در صورت ادامه روند با هماهنگی دستگاه قضایی برخودها تشدید می‌شود.

در ادامه جلسه شورای شهر پیشنهاد رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی جهدت مساعدت مالی برای برگزاری مراسم اعتکاف در شیراز بررسی شد که طبق مصوبه اعضای شوار مبلغ 50 میلیون تومان برای کمک به 25 مسجد برگزار کننده مراسم اعتکاف در نظر گرفته شد. همچنین توزیع این مبلغ برعهده سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری است که کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر نحوه توزیع نظارت می‌کند.

نظرات بینندگان