کد خبر: ۵۵۲۱۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
درباره یونسی و اظهار نظرهایش

مشاور «حاشیه ساز» دولت چه رویایی در سر دارد؟!

سفر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی و مذهبی به شیراز، بیشتر از این‌که «متن» داشته باشد، «حاشیــه» داشت!

به گزارش سرویس سیاسی شیــرازه؛ سفر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی و مذهبی به شیراز، بیشتر از این‌که «متن» داشته باشد، «حاشیه» داشت! او که سابقه وزیری اطلاعات در دولت اصلاحات را هم دارد خود، اصلی‌ترین عامل این حاشیه‌ها بود؛ صحبت‌های علنی و غیرعلنی او گواه این مساله است. به نظر یونسی دو وظیفه اصلی را در سفر به استان فارس دنبال می‌کرد؛ یکی مرتبط با مسئولیت آشکار خود و دیگری ماموریتی که چند ماهی است بر عهده گرفته؛ هر دو اما نسبتی با دغدغه‌های اصلی مردم نداشتند.

خواسته‌هایی که شنیده نمی‌شود، حاشیه‌هایی که ساخته می‌شود

یونسی در سفر خود به شیراز با عشایر غیور، یهودیان و علمای اهل سنت دیدار کرد. او در جلسه تجلیل از شخصیت مرحوم بهمن بیگی حضور یافت و برای عشایر حاضر در جلسه سخنرانی کرد. به جلسه اقوام و طوایف در استانداری فارس رفت و سخنان نمایندگان ایل‌ها را شنید. با علماء و ائمه جمعه اهل فارس دیدار کرد و مشکلات آن‌ها را از زبان خودشان شنید. او حتی به کنیسه یهودیان هم رفت و با یهودیان دیدار کرد.

اگرچه یونسی در این دیدارهای کاری خود سعی کرد از عظمت کوروش، شباهت‌های نسل جوان «حکومت بنی‌اسرائیل» با جریان اصلاح‌طلبی ایران، بدبینی یک عده به عشایر! «شیر و خورشید» و جایگزینی نماد هلال احمر با آن، عرفان‌طلبی، ویژگی روح ایرانیان و ... سخن بگوید اما آن‌چه که شنید، کم‌تر مرتبط با این مباحث بود.

انگار دولتی که قرار با نقد عملکرد احمدی نژاد و حاشیه سازی هایش سرکار آمد بنا نیست خود را از مشغول شدن به موضوعات دست چندم و نظریه پردازی های شاذ مدیرانش دور کند.

وقتی یهودیان عزیز که سال‌های سال است در کنار سایر شهروندان شیرازی زندگی می‌کنند، او را دیدند، اطرافش تجمع کرده و مشکلات و درخواست‌های خود را که عمدتاً در خصوص مباحث مالی و اقتصادی بود بیان کردند. در دیدار مشاور رئیس جمهور با سران عشایر یکی از نمایندگان ایلات هم کمبود بودجه در حوزه کشاورزی را به یونسی یادآوری کرد و دیگری از ضرورت ایجاد تفرج‌گاه و رونق گردشگری در منطقه خود گفت.

مشکلات اقتصادی همان‌طور که این روزها یکی از اصلی‌ترین مسائل مردم است، یکی از مهم‌ترین مشکلات اقلیت‌های قومی و مذهبی هم هست. تورم و بیکاری همه مردم ایران را آزار می‌دهد؛ اکثریت و اقلیت هم ندارد. یونسی اگرچه دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌‌های مذهبی است، اما این خواسته مهم اقلیت‌های قومی و مذهبی را باید به گوش رئیس جمهور برساند. اگرچه او در زمینه اقتصادی، مسئولیتی ندارد اما شنیدن صدا و خواسته اصلی مردم، می‌تواند او را از حاشیه‌سازی‌ها دور کند.

از زیرآب‌زنی استاندار تا روشن کردن فتیله انتخابات مجلس

اما یونسی علاوه بر این دیدارهای رسمی و مرتبط با حوزه کاری خود، جلسات علنی و غیرعلنی کاملا سیاسی‌ای با گروه‌ها و اشخاص دیگری در استان هم داشت. او که چند ماهی است مسئول بسیج نیروهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس آینده است، در حالی به این دیدارها رفت که باز هم رنگ و بویی از مسائل اصلی مردم در آن بیان نشد.

آن‌چه در جلسه او با اعضای اصلی ستاد روحانی در استان مطرح شد، به خوبی این را نشان می‌دهد که چقدر بحث‌های جناحی و سیاسی بر سفر او سایه انداخته بود. آن‌ها از این گلایه داشتند که با این‌که در پیروزی روحانی موثر بودند اما تا کنون کمترین استفاده‌ای از آن‌ها در مسئولیت‌های اجرایی نشده است! آن‌ها گلایه داشتند که چرا فلان فرماندار و فلان مدیرکل اصولگرا هم‌چنان در سمت خود فعال‌اند و چرا فلان اصول‌گرا و به تعبیر خودشان ارزشی به فرمانداری رسیده است!

این اعضای ستاد روحانی در فارس حتی از تعداد نیروی انسانی خود در شهرهای استان که آمادگی مسئول شدن دارند، هم گفتند که حالا مورد بی‌مهری واقع شده‌اند! در نهایت اما تلاش برای تخریب چهره استاندار به دلیل عدم توجه به افراطیون، حرف تکراری آن‌ها بود که به یونسی هم منتقل شد. اگرچه یونسی پاسخ آن‌ها را داد و گفت که برای رئیس جمهور، گرایشات سیاسی در انتصابات چندان مهم نیست، اما این سوال هم‌چنان وجود دارد که در این جلسه، چه دردی از دردهای مردم دوا شد؟

آیا درد مردم در شرایط سخت اقتصادی کنونی این است که یونسی به اعضای ستاد روحانی این مضمون را بگوید: انتخابات ریاست جمهوری گام اول ما بود و باید گام بعدی را در انتخابات مجلس برداشت؛ چرا که اگر این گام برداشته نشود، انگار اتفاقی در انتخابات ریاست جمهوری نیفتاده!

درسی که روحانی از این سفر باید بگیرد

سفر یونسی به شیراز، اگرچه حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن داشت اما حاوی پیام مهمی بود که اگر دولت به آن توجه کند، به نظر در بهبود شرایط تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. عشایر، اهل سنت، یهودیان و ... و در یک کلام مردم ایران از دولت یک انتظار دارند؛ کار، کار، کار. بحث‌های روشنفکری و حاشیه‌پردازی‌های بیهوده‌ای چون قرار گرفتن «شیر و خورشید» در نماد هلال احمر، نه به درد دنیای مردم می‌خورد و نه آخرت آن‌ها که اگر این مفید بود حاشیه سازان دولت قبل به نان و نوایی می رسیدند.

رئیس جمهور روحانی اگر سفر دستیار ویژه‌اش به شیراز را به درستی تحلیل کند، از استقبال معنادار جوانان با شعار «مرگ بر فتنه‌گر» از یونسی تا سیاسی‌بازی‌های او و روشن کردن زود هنگام آتش انتخابات مجلس و از همه مهم‌تر از خواسته‌های اصلی مردم، خواهد فهمید که در اعزام نمایندگان دولت به استان‌های کشور، باید دقت بیشتری کند. مردم منتظر کار و اقدام عملی دولت‌‌اند نه بازی‌های انتخاباتی و زنده کردن نمادهای شاهنشاهی. یونسی در سفر به شیراز، بیشتر از این‌که نماد اراده دولت برای حل مشکلات باشد، نشانه‌‌ای از حاشیه‌سازی و مشکل آفرینی داشت. آیا روحانی به این مسئله واقف است؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
5
مرگ بر فتنه گر
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
بنظرم بیاییم و درست تحلیل کنیم اگه ما به این موضوع ها ارزش و بها ندهیم خود کسانی که این مباحث را مطرح می کنند خسته می شوند و ادامه نمی دهند
ان ها می فهمند یه عده ای به این مباحث حساسند برای اینکه خود را مطرح و حساسیست دیگران را تحریک کنند دست به حاشیه سازی و اصرار بر آن دارند
بیاییم شعار سال یعنی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را به طور عملی محقق کنیم نه با حرف و حاشیه سازی
حضرت آقا زنده باد
شیرازی
Netherlands
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
امام خمینی (ره) نیز به زعم شیخ یونسی جزو آن عده‌ای بوده‌اند که نماد شیر و خورشید را یک نماد سلطنتی می‌دانستند! و بر اساس همین ایشان 36سال پیش در تاریخ57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور هستند، می‌فرمایند:
"ما مبارزۀ با فساد را با دایرۀ امر به معروف و نهی از منکر که یک وزارتخانۀ مستقل بدون پیوستگی به دولت، با یک همچو وزارتخانه‌ای که تأسیس خواهد شد انشاءاللّه مبارزۀ با فساد می‌کنیم؛ فحشا را قطع می‌کنیم؛ مطبوعات را اصلاح می‌کنیم؛ رادیو را اصلاح می‌کنیم؛ تلویزیون را اصلاح می‌کنیم؛ سینماها را اصلاح می‌کنیم. تمام اینها به فرم اسلام باید باشد. تبلیغات، تبلیغات اسلامی، وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌های اسلامی، احکام، احکام اسلام. حدود اسلام را جاری می‌کنیم؛ خوف از اینکه غرب نمی‌پسندد نمی‌کنیم
ریزبین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
در شگفتم از یک سو کسی جرات شعار سیاسی ندارد از سویی دیگر عده ای راحت در ملا عام بدون مزاحمت شعار سیاسی میدهند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
این استقبال معنا داری را که شما ذکر کردید فقط یک جمع ده نفره بود . پس لطفا آن را به جوانان شیرازی نسبت ندهید
یک فر مطلع
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
بر خلاف ادعای که در متن فوق شده است آقای یونسی هیچ دیداری با ائمه جمعه استان نداشته است حتی تقاضای ایشان جهت ملاقات با آیت الله ایمانی هم پذیرفته نشده است. و حضرت آیت الله ایمانی یا تدبیر و درایت و بصیرت ایشان را نپذیرفتند.ائمه جمعه استان دلیلی نمی بینند با کسانی که همراه فتنه گران بوده اند، ملاقات یا دیداری داشته باشند.