کد خبر: ۵۵۶۸۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
حاشیه های خود ساخته دولت

دفاع روحانی از ماهواره؛ چـــــرا حالا؟

«حاشیه‌سازی» حالا به یکی از استراتژی‌های دولت تبدیل شده؛ استراتژی‌ای که برخی از کارشناسان بر این باورند آگاهانه پیگیری می‌شود تا عملکرد دولت در مسائل اصلی مورد مطالبه مردم کم‌تر دیده شود.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ یکی از ویژگی‌های عصر رسانه، این است که صاحبان و خط دهندگان رسانه‌‌ها می‌توانند با برجسته‌سازی موارد غیرمهم، حاشیه‌هایی به‌وجود آورند که مسائل مهم و اولویت‌دار، کم‌تر دیده شده و عملا کم‌تر مورد پرسش مخاطبان قرار گیرند. چنین شیوه‌ای فارغ از این‌که با علم و آگاهی و یا از سر غفلت صورت گیرد، نتیجه‌اش عدم برقراری ارتباط اصیل میان مخاطب و رسانه است به‌گونه‌ای مردم مسائل واقعی خود را دیگر در میان برنامه‌های رسانه‌ها دنبال نمی‌کنند.

بررسی عملکرد چند ماهه دولت روحانی نیز، رگه‌هایی از این معضل را نشان می‌دهد. «حاشیه‌سازی» حالا به یکی از استراتژی‌های دولت تبدیل شده؛ استراتژی‌ای که برخی از کارشناسان بر این باورند آگاهانه پیگیری می‌شود تا عملکرد دولت در مسائل اصلی مورد مطالبه مردم کم‌تر دیده شود. به عنوان مثال در حالی که چهار ماه از اولین اکران مستند «من روحانی هستم» می‌گذشت، ناگهان رسانه‌های حامی دولت، سخنگوی دولت، خود رئیس جمهور و ... آن را برجسته کردند و موضوعات مهم‌تری چون چرایی عدم انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی کم‌تر دیده شد. فیلتر شدن یا نشدن واتس‌آپ حاشیه دیگری بود که کم‌ترین جایگاهی در زندگی روزمره مردم ندارد اما با شدت قابل تاملی از سوی رسانه‌های حامی دولت پیگیری می‌شد همان‌گونه که ماجرای رفع فیلتر فیس بوک توسط وزیر ارشاد این دولت یعنی در سطح عالی‌ترین شخصیت فرهنگی دولت بارها و بارها مطرح شده بود. ماجرای شیر و خورشید که یونسی در شیراز گفته بود، ماجرای گیر دادن‌های باجا و بی‌جا به دولت، ممیزی کتاب و... از دیگر حاشیه‌هایی بوده و هستند که سایه‌شان هنوز بر سر مسائل اصلی مردم سنگینی می‌کند. اما در آخرین مورد از طرح مسائل غیرمهم و حاشیه‌ای، این‌بار خود رئیس جمهور روحانی وارد عرصه شد. او در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره گفت:

«دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت... امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم... من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند.»

فارغ از این‌که چه میزان از مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند و اثرات فرهنگی سوء آن چه است، این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در شرایط کنونی کم‌ترین بحثی در خصوص مقابله با ماهواره‌های نصب شده در منازل مردم در رسانه‌ها وجود ندارد؛ هیچ رسانه‌ای از مبارزه با ماهواره در پشت‌بام و بالکن نمی‌نویسد و نمی‌گوید... اما رئیس جهور ترجیح می‌دهد بحث ماهواره را در همایشی که هیچ نسبتی با موارد فرهنگی ماهواره ندارد مطرح کند و از اعتماد به جوانان در همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن بگوید!

ماهواره و خیلی از موارد دیگری که جایی در میان مشکلات اصلی مردم ندارند، به نظر می‌رسد در سبد حاشیه‌سازی دولت قرار دارند که به فراخور زمان از آن‌ها رونمایی می‌شود تا سایه‌شان بر سر مسائل مردم سنگینی کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
من خودم 3سال هست که ماهواره دارم هیچ تاثیری برمن نداشته بلکه اعتقادم هم به نظام بیشتر شده
یک روزی با ویدئو مبارزه کردید وامروز هم با ماهواره
با تکنولوژی نمیشه مقابله کرد
جعفریان
رئیس جمهور که قول رفع مشکلات معیشتی مردم رو در 100 روز داد چرا هر هفته یک حاشیه درست می کنه؟
تو هم بشین جلو ماهواره با شکم خالی و بیکاری هی کانال عوض کن و اعتقاداتت به نظام قوی تر بشه !
ناشناس
شما ظرفیتش را داشته اید ولی متاسفانه این یک حقیقته که خیلیها جنبه اش را ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
حقیقتا این از بی فکریست
آنچه به فرموده رهبر و امام عزیزتر از جانمان تهاجم و شبیخون فرهنگیست ایشان آن را منادی فرهنگ می دانند
چوپان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
مردم دنبال معیشت ، و مشکل اصلی ایران بیکاری جوانان تحصیلکرده است. آقای روحانی نباید بد قولی کند او قول داد مشکل بیکاری را حل کند حالا رفته سراغ موجه جلوه دادن ماهواره و فیس بوک و زهر ماری های دیگه . بخدا مشکل جوانان و مردم با این ادبیات فریب دهنده و عامه پسند حل نمی شود. مردم دادشان به آسمان بلند است و با صدای بلند می گویند آقای رییس جمهور بیکاری جوانان را باور کن و برای رفع آن فکری بکن.
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
حالا اگر توانستید جلو ماهواره و بدحجابی را بگیرید
بگیرید چرا نمی توانید جلو ش را بگیرید
متاسفم که نمی توانید جلو پیشرفت علم را بگیرید
پس لطفا خفه شوید طالبان ها
ناشناس
ناشناس جان میشه بفرمائید که بد حجابی چه ربطی به علم داره،نکنه برای این که کسی بخواد بد حجاب بشه باید زیر نظر اساتید مجرب دوره اموزشی ببینه و یا میشه بفرمائید در ماهواره چه پیشرفتی را مشاهده کرده اید
امير
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
از كليد رفع مشكلات چه خبر؟!!! آيا اصلا همچين كليدي وجود داره يا همش خالي بندي بود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
آقاي روحاني اين بود نتيجه اعتماد ملت شريف ايران به شما؟ الگوي شما غربي است يا اسلام ؟ شما يك روز به ديدار خانواده هاي شهدا،ايثارگر،جانباز، و انقلابيون مي رويد يك روز نقشه هاي شوم غرب را به راحتی تکرار مي كنيد
توصيه مي كنم از این ذوگانگی دوري كنيد نتيجه آن جز بدنامي و خشم خداوند متعال و ملت مظلوم عايد شما نمي شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
متاسفم بجای اینکه فکر شکم خالی مردم باشید گیر دادید به ماهواره من الان با مدرک فوق لیسانس بیکارم خدا از باعث وبانیش نگذره
ناشناس
کی گفته که هر کسی که مدرک میگیره باید شغلش اماده باشه،این را هیچ جای دنیا تضمین نمیکنند.میخواستید همون روز اول قبل از این که برید دانشگاه از مسئولین بپرسید که ایا اخرش به شغل میرسم یا خیر،بعد بری و درس بخوانی
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
دیگه کلیدکارسازنیست ... باید زنگ بزنیم تخیله چاه!
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
تمام این ها از روی جهالته
ماهواره خوبه خیلی هم خوبه
تنها کشوری که تو دنیا نتوانسته آنرا هضم کنه ایرانه
افغانستان ماهواره افغانستان صد داره ما باید گدایی کنیم تا بتوانیم یک پخش ماهواره ایی داشته باشیم
تحجر تحجر
شما نمی توانید با علم بجنگید پس کاری کنید که علم با شما رفیق باشه
ناشناس
بدبخت ماهواره که کاری به علم و پیشرفت نداره.مخت را کی زده که توی هپروتی،BBC یا شبکه من و تو
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
باید ماهواره و شبکه های داخلی را چند برابر کنیم..مرگ بر بی بی سی
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
ای بدبخت ها شماها فقط از بی بی سی و صدای آمریکا می ترسید؟