کد خبر: ۵۵۷۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
بهارنارنج شمالی و فالوده کرمانی

نمادهای فرهنگی شیراز از استانهای دیگر سردرآورد

نمادهای فرهنگی شیراز این روزها در سایه غفلتهای متولیان امر سر از استانهای دیگر درآورده است.
بهار نارنج، پالوده یا همان فالوده و سروناز کلماتی هستند که اذهان را به سمت یک محیط جغرافیایی خاص می کشاند و آنهم شیراز است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، سروناز شیراز، بهار نارنج شیراز و فالوده شیرازی اجزای جدایی ناپذیر این شهر هستند، نمادهایی که در طول تاریخ به نام این شهر ثبت شده و جزو میراث معنوی این شهر محسوب می شود.

غیر ممکن است از شیراز صحبت شود اما از فالوده شیرازی، بهار نارنج شیراز و یا سرو شیراز یادی به میان نیاید و اینها نمادها هستند که تاریخ برای مردم این شهر فرهنگی به یادگار گذاشته است.

اما در سایه برخی غفلتهای فرهنگی، این روزها استانهایی هستند که برای بهار نارنج که متعلق به شیراز است جشنواره برگزار می کنند یا فالوده را میراث شهر خود می دانند.

بهار نارنج در ساری و فالوده شیرازی در کرمان حاصل کم توجهی مسئولانی است که غرق در روزمرگی شده اند و کمتر به این فکر می افتند که از میراث معنوی شهر نیز باید محاظفت کنند.

این روزها نمادهای فرهنگی شهر در سایه روزمرگی های متولیان فرهنگی شیراز در حال تسخیر از سوی دیگر شهرهای کشور است. نمادهایی که هرکدام به تنهایی می تواند گردشگران بسیاری را غرق در زیبایی های خود کند و فرهنگ دیرین این خطه را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

مدیر بنیاد فارس شناسی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دنیا عصر رقابت شده، گفت: عرصه رقابت اینگونه نیست که افراد منتظر هم مانده و ببینند که دیگران چه فعالیتهایی انجام می دهند.

منصور طبیعی افزود: ما معتقد هستیم که شیراز به عنوان یک شهر بسیار قدیمی دارای المانهای خاص خودش است که فقط مربوط به شیراز است.

وی تاکید کرد: در این خصوص نباید منتظر ماند و دید دیگران چه کارهایی انجام می دهند و بعد با اعتراض وارد شده و اعلام کنیم که این نماد مربوط به شیراز است.

مدیر بنیاد فارس شناسی اظهار داشت: در حال حاضر نیز در سطح کشور المانهایی که مالکیت معنوی آن برای شیراز است از سوی دیگر استانها پیگیری و به نام آنها ثبت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون پیگیری ثبت فالوده شیرازی به نام کرمان و یا بهار نارنج به نام مازندران بیان کرد: این موضوع باید به صورت جد در دستور کار مدیران فرهنگی قرار گیرد و شورای فرهنگ عمومی استان و شورای شهر شیراز به این موضوع ورود کند.

طبیعی با تاکید بر اینکه دستگاه های فرهنگی موظف به پیگیری ثبت این نمادهای معنوی هستند، گفت: این مسائلی که از سوی دیگر استانها پیگیری می شود در حالیکه به نام شیراز است یک هشدار جدی به مسئولان ذی ربط محسوب می شود از این رو ضروری است که مدیران استان در کنار هم به صورت جدی به این موضوعات ورود کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وظیفه بنیاد فارس شناسی در این خصوص چیست، گفت: این بنیاد یک نهاد غیر دولتی است البته به طور حتم می تواند در کنار دستگاه های دیگر وارد شود اما به دلیل اینکه اعتبارات فرهنگی در اختیار دستگاه های دیگر است نمی توان انتظار داشت که بنیاد فارس شناسی به تنهایی وارد شود.

طبیعی خواستار برنامه ریزی دقیق در این خصوص  به منظور حمایت از المانهای فرهنگی شیراز و استان فارس شد و اظهار داشت: در این راستا ضروری است که پژوهش و تحقیقات گسترده ای انجام شود و در نهایت با برنامه ریزی دقیق، اعتبارات به این سمت سوق داده و برای دفاع از المانهای شهرمان و ثبت آنها اقدام کرد.

مدیر بنیاد فارس شناسی بر ضرورت تشکیل یک ستاد در این حوزه تاکید کرد و گفت: با تشکیل این ستاد می توان با برنامه ریزی دقیق و ارائه راهکارهایی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای دفاع از المانهای فرهنگی شهر اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم انسجام بین دستگاه های ذی ربط این امر محقق نمی شود، گفت: با تشکیل این ستاد باید ناظرانی در این حوزه تعریف و تا به نتیجه رساندن مسئله، موضوع را دنبال کنند.

رئیس شورای شهر شیراز نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تمام اعضای شورای شهر بر این باورند که المانهای فرهنگی از قبیل بهار نارنج، فالوده و.. جزء  میراث شیراز است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه نگهداری از آنها را بر عهده دارد.

غلام مهدی حقدل بیان کرد: در این راستا ضروری است که میراث فرهنگی وارد شده و نه تنها از این المانها بلکه از ده ها اثر فرهنگی دیگر در سطح شهر که قابلیت ثبت جهانی هم دارد دفاع کند.

وی خواستار پیگیری موضوع از سوی میراث فرهنگی به صورت جدی شد و افزود: کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز این موضوع را پیگیری می کند اما تکلیف نهایی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری بر عهده میراث فرهنگی است.

رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: شورا برای همکاری با میراث فرهنگی برای ثبت آثار فرهنگی و حتی آداب و رسوم مردم شیراز و استان فارس آمادگی کامل دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز پیرامون این موضوع گفت: به دلیل گستردگی فعالیت در این اداره کل موضوعات به صورت موردی پیگیری نمی شود.

مصیب امیری بیان کرد: ثبت فالوده شیراز و بهار نارنج باید از سوی دستگاه هایی شهرداری، شورا و ... پیگیری شود.

وی اظهار داشت: البته این بدان معنا نیست که میراث فرهنگی بهاین موضوع ورود نمی کند بلکه می توان پیگیری این موضوع را با همکاری سایر ارگانها در دستور کار قرار داد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
Bande bi nazaram
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
بیخیال!
ما مردم آرومی هستیم...