کد خبر: ۵۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
با حضور مسئولین شهرستان صورت گرفت؛

پایان مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویان جنوب کشور در کازرون

اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در کازرون برگزار شد.
بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور که در کازرون برگزار شد، عصر دیروز با معرفی برگزیدگان رشته های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ به کار خود پایان داد.

به گزارش شیرازه به نقل از غریو؛ گرامی فرماندار کازرون، رئیس و معاونین بخش های مختلف دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این برنامه حضور داشتند.

سید هاشم خاتمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی در ابتدای اختتامیه بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند از خواندن قرآن غافل نباشیم و حضرت علی نیز می فرمایند دانش آینده و درمان دردهایتان در قرآن است و همین دو برای تدبر در قرآن کفایت می کند.

وی افزود: دانشگاه سلمان فارسی این افتخار را دارد که میزبان بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم در منطقه پنج کشوری را با شرکت دانشگاه های دولتی 7 استان جنوبی کشور عهداه دار شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی با بیان اینکه به جهت اهمیت این جشنواره با مشورت اداره اوقاف شهرستان سعی کردیم از داوران مجربی که سابقه حضور در مسابقات ملی و بین المللی را داشته و خارج از استان فارس باشند استفاده کنیم؛ گفت: لذا در مرحله اول به مدت دو روز آثار ارسالی از 30 دانشگاه منطقه را در رشته های تلاوت ترتیل مورد ارزیابی قرار دادند و بر این اساس 20 نفر خواهر و 20 نفر برادر را در رشته های مذکور به عنوان برگزیدگان مرحله اول به وزارت علوم معرفی گردیدند که با عنایت به 80 نفری که وزارت علوم در حوزه حفظ قرآن به دانشگاه معرفی شد مجددا میزبانی 120 نفر از دانشجویان از 20 دانشگاه منطقه بر عهده دانشگاه سلمان فارسی قرار گرفت.

خاتمی تاکید کرد: همواره سعی ما بر این بوده که این داوری ها با بی طرفی و بر اساس آیین نامه انجام شود.

دبیر مسابقات قرآن دانشگاهی منطقه5 کشور در پایان گفت: از تمام دانشجویان و خصوصا بسیج دانشجویی که بدون هیچ چشم داشتی از چندین هفته قبل از اجرای مسابقات درگیر فراهم کردن شرایط برگزاری بودند تقیر می کنم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی صبوحی؛ مدیر مرکز تدبر درکلام وحی با بیان اینکه قرآن 4 آیه در باب تدبر دارد که همه را به تدبر دعوت می کند؛ گفت: در قرآن تدبر به عنوان یک وظیفه الهی در قبال قرآن معرفی شده است.

وی گفت: دو کلاس تدبر و تفسیر را به ما معرفی شده که تدبیر بر عهده شخص ما و تفسیر بر عهده معصومین و حضرت علی (ع) است که این خود تاییدی بر حدیث ثقلین است که پیامبر از قرآن و عترت به عنوان دو یادگار خود در میان مسلمین یاد می کند.

این فعال قرآنی اظهار کرد: این خطاست که کسی بگوید حافظ و قاری قرآن هستم و شبانه روز با قرآن انس می گیرم و بنابراین ما این وظیفه را انجام میدهیم و عده ای هم بروند در قرآن تدبیر کنند.

صبوحی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) فرمود قرآن خواندنی که با معرفت و تدبر همراه نیست مطلوب ما نیست؛ بیان کرد: قرآن خواندن اگر با تدبر همراه نباشد فایده کامل ندارد

وی افزود: البته قرآن بدون تدبر ثواب و نورانیت دارد ولی هدف نیست بلکه مسیر است. آنقدر باید قرآن بخوانیم که امکان تدبر در قرآن برای ما میسر شود.

مدیر مرکز تدبر درکلام وحی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) خطاب به حاج احمد می فرمایند با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو و مبادا گمان کنی قرائت بودن فهم اثر ندارد که این شیطان است؛ گفت: برخی به این حرف امام استناد می کنند و می گویند قرآن خواندن بودن تدبر اشکالی ندارد در حالی که این برداشت ناصواب و محصول متدبرانه نگاه نکردن است.

صبوحی افزود: اگر انسان توان تدبر در قرآن ندارد و قرائت متدبرانه بلد نیست دو راه دارد. یکی این که قرآن را کنار بگذارد که این وسوسه شیطان است. راه دیگر این است که آنقدر در محضر قرآن قرآن بماند که زمینه تدبر در قرآن برایش فراهم شود.

مدیر مرکز تدبر درکلام وحی با بیان اینکه هر سوره ای از قرآن می خواهد انسان را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برساند که این کار قدم به قدم صورت می گیرد؛ تاکید کرد: باید آموزش گام به گام سوره را برای حرکت دادن فرد و جامعه را درک کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه تدبیر و تدبر با هم است؛ تدبر را به معنای دریافت تدبیر الهی دانست و گفت: باید در درون آیه ها تدبر کنیم تا سوره ها را بفهمیم و در سوره ها تدبر کنیم تا قرآن را بفهمیم .

صبوحی ادامه داد: به عنوان مثال سوره منافقون از نقطه ای که جریان نفاق با ظاهر پسندیده و فریبنده در جامعه اسلامی فعالیت می کنند شروع می شود. در ادامه خداوند از پیامبر میخواهد که طردشان کند چرا که در واقع دشمن هستند. در قدم سوم می فرماید شاید بعضی فریب خورده باشند که در اینصورت اگر عذخواهی نکردند بدانید که منافقان مستکبر هستند.

مدیر مرکز تدبر درکلام وحی افزود: دو توطئه سیاسی و اقتصادی دارند که توطئه اقتصادی پایه توطئه سیاسی است که اگر بشکند توطئه سیاسی هم فرو می ریزد و خدا می فرمایند برای شکستن آن باید انفاق کرد.

وی تاکید کرد: تا جایی که میسر است باید فهممان از قرآن را عملی کنیم و آن وقت خواهیم دید که قرآن کتاب زندگی در ابعدا مختلف آن است.

این فعال قرآنی تدبر در قرآن را تنها راه خروج قرآن از مهجوریت دانست و گفت: قرآن در میان ما غریب است و عمده وقت ما یا صرف قرآن نمی شود و یا محدود به قرائت و حفظ می شود که این یک خطر بزرگ است. توقف در قرآن اگر با تدبر همراه نباشد یک خطر بزرگ است.

صبوحی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: موسسه تدبر در کلام وحی آماده است به همه مراکز خدمات تدبیری ارائه دهد و در این خصوص دوره های مختلف آموزشی برگزار کند.

مدیر مرکز تدبر درکلام وحی افزود: بیش از 200 مربی، 100 مدرس در رشته های مرتبط قرآنی تربیت کرده ایم و در حال حاضر بیش از 2 هزار دانش پژوه در سراسر کشور داریم.


سیدرضا نجیبی؛ نفر اول بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور در رشته تحقیق برادران در گفتگو با غریو بیان کرد: این مسابقات بهانه و توفیقی است که جوانان قرآنی که به تعبیر امام صادق(ع) قرآن با پوست،گوشت و خونشان عجین شده بر سر سفره پر برکت قرآن جمع شوند و بتوانند آمادگی های خود در عرصه های مختلف قرائت،ترتیل و حفظ قرآن کریم سنجیده و به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: جامعه به رفتارها و معارف قرآنی نیاز دارد و این مسابقات مقدمه ای برای عمل به قرآن و اجرای معارف آن در ابعدا گوناگون زندگی فردی و اجتماعی است.


نجیبی در پایان گفت: باید با رفتار و عمل خود حداقلتوجه حلقه نزدیک خود را به قرآن جلب کنیم.

نفر اول رشته قرائت تحقیق خواهران در بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور در گفتگو با غریو اظهار کرد: در این مسابقات حلقه های قرآنی دور هم جمع می شوند و این خیلی خوب است چرا که قرآن از مهجوریت دور می شود.

وی افزود: محافلی که معمولا همیشه وجود دارند مخصوصا محافل هنری و ورزشی و این خوب است که محافل قرآنی نیز شکل بگیرد و انگیزه های قرآنی ترویج شود.

این برگزیده مسابقات قرآنی با تاکید بر اینکه باید به آیاتی که می خوانیم عمل کنیم؛ گفت: وقتی در عرصه قرآنی قدم برداشتیم باید به دیگران هم کمک کنیم و چند نفر مثل خودمان را تربیت کنیم.


حمید جهان شاهلو دارنده مقام دوم رشته ترتیل برادران در بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور نیز در گفتگو با غریو اظهار کرد: این مسابقات تلاشی برای ترویج فرهنگ قرآنی است و علاوه بر این جوانان قرآنی دور هم جمع می شوند و یکدیگر را تشویق می کنند که این مورد در مسابقات ورزشی و .. دیده نمی شود که رقبا همدیگر را تشویق کنند.

وی با بیان اینکه برای عمل به قرآن باید آن را فهمید؛ تاکید کرد: مهمترین شاخصه یک قاری عمل به قرآن است و بنابراین وقتی بقیه از وی الگو می گیرند. وقتی چهره های قرآنی اعمالشان درست باشد گرایش جامعه به معارف قرآنی نیز بیشتر می شود.


رضا پولادی رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در گفتگو با غریو ضمن تاکید بر اینکه هیچ راهی جز اسلامی و الهی شدن جوامع بشری وجود ندارد؛ بیان کرد: باید دروغ،نفاق ،حرام خواری و تنبلی در جامعه اسلامی ریشه کن شود و این وقتی میسر می شود که عالم را محضر خدا بدانیم و در این صورت گشایش بزرگ صورت می گیرد.

پولادی گفت: برگزاری جشنواره های قرآنی آن هم در سال فرهنگ یکی از کارهای بنیادی است که در دانشگاه ها می توان انجام داد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی در پایان ضمن اشاره به برگزاری در بسیت و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان منطقه پنج کشور در این دانشگاه ؛ اظهار کرد: این فعالیت ها باید بر تدبر در قرآن استوار گردد که دانشگاه سلمان فارسی با همکاری موسسه تدبر در کلام وحی در قدم بعد پیشتاز برگزاری مسابقات تدبر در قرآن کریم خواهد شد.

نظرات بینندگان