کد خبر: ۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

ماجرای یک سد پرحاشیه در فارس؛ یک بار ساخته می‌شود، چند بار افتتاح می‌شود

سد رودبال در جنوب شرق فارس در کیلومتر 25 جاده داراب - استهبان واقع شده که ساخت آن در سال 1382 آغاز شد.
به گزارش شیرازه، موضوع افتتاح پروژه های عمرانی در کشور ما داستان خاص خودش را دارد. افتتاح زودهنگام و افتتاح چند باره پروژه های دولتی ازموضوعاتی که تابحال بسیارمورد انتقاد قرارگرفته و البته به هیچ گوشی هم فرونرفته است.

هنوز از یادها نرفته است که وزارت راه و ترابری دولت نهم در روزهای پایانی عمر این دولت ، راه‌آهن 506 کیلومتری اصفهان - شیراز را نصفه و نیمه افتتاح کرد که در نوع خودش بی‌نظیر و به یادماندنی بود.

ماجرای افتتاح‌های چند باره هم دست کمی از افتتاح‌های زودهنگام ندارد. در دولت های نهم و دهم و حتی یازهم بارها دیده شده که پروژه عمرانی توسط مقامات مختلف یا حتی توسط یک شخص چند بار افتتاح می‌شود.

 6 تیرماه سال 92 بود که مراسم افتتاحیه 15 پروژه عمرانی در فارس از جمله سد رودبال با حضور محمود احمدی نژاد برگزار شد.

افتتاح سد رودبال درحالی صورت گرفت که تا آن زمان حداقل چند بار تجهیزات و امکانات لازم برای افتتاح این سد مهیا شده بود اما به دلیل برخی اعتراضات به تاخیر می‌افتاد.

با گذشت 11 ماه از ان زمان، همین سه روز پیش(1 خردادماه 93) این پروژه با خوش اقبالی! مواجه شد و قیچی حمید چیت چیان وزیر نیرو را به خود دید. در حالی که به گفته برخی از اهالی اطراف سد برخی راه‌های دسترسی به این پروژه عمرانی هنوز ساخته نشده است.

البته این اولین باری نیست که یک سد دوبار افتتاح می شود! اما طنز تلخ ماجرا اینجاست که مسئولین فعلی دولت تدبیر و امید در زمان احمدی نژاد این موضوع را دستمایه تخریب او قرار داده بودند و حالا که نوبت به آنها رسیده، چنین موضوعی از هیچ قبحی برخوردار نیست.

سد رودبال در جنوب شرق فارس در کیلومتر 25 جاده داراب - استهبان واقع شده که ساخت آن در سال 1382 آغاز شد.

سد رودبال از نوع خاکی، سنگریزه ای با هسته رسی مایل ، دارای حجم مخزن 82 میلیون مترمکعب با ارتفاع از پی 81 متر، طول تاج 480 متر، حجم بدنه 2 و 4 دهم میلیون متر مکعب و سرریز‌ از نوع دریچه دار به عرض 50 متر و با ظرفیت تخلیه 3 هزار و 660 متر مکعب بر ثانیه است.

این سد بخشی از آب آشامیدنی شهرستان های منطقه اجرای طرح و همچنین آب صنایع پتروشیمی است که هم اکنون در منطقه در دست ساخت را تامین و 4 هزار و 300 هکتار از اراضی دشت مرکزی داراب را آبیاری می کند.

نظرات بینندگان