کد خبر: ۵۶۱۵۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
نماینده مردم شیراز در «زنگ حساب شیرازه»/ قسمت دوم

به اصولگرا بودنم افتخار می‌کنم/ وکیل‌الدوله کم نداریم

عدم رعایت قوانین توسط وزیران، نمایندگان و مسئولین در هر کدام از سه قوه برای استفاده از ماهواره و یا فیلترشکن و غیره مصداق «هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک» است و توجیهی ندارد.

به گزارش شیرازه، اولین «زنگ حساب» سال 93 شیرازه که برای دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به صدا در آمده بود، حالا با پاسخ‌‌های او به سوالات شما مخاطبان محترم همراه شده. اما به دلیل کثرت سوالات و پاسخهای بعضا طولانی دکتر قادری، بنا شد در دو قسمت منتشر شود که قسمت اول آن روز 6 خرداد همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، منتشر شد و امروز قسمت دوم پاسخ های دکتر قادری به سوالات مخاطبان به صورت زیر منتشر می‌شود.

18- تابلوهای بزرگ، هزینه‌های گزاف و ریخت و پاش تبلیغاتی شما را فراموش نکرده‌ایم! راستی مگر مجلس رفتن چقدر درآمد دارد که این‌همه هزینه می‌کنید؟ و راستی‌تر، خوب بلدی با همه کنار بیای که هیچکس به پر و پات نچسبه! فرمولش چیست؟

من با صدای بلند اعلام می‌کنم که در دور نهم انتخابات مجلس هزینه‌های بنده از کاندیداهای راه یافته به مجلس در شیراز و حتی شهرستان‌ها خیلی کمتر بوده است.

به اصولگرا بودن خودم افتخار می‌کنم

در دور هشتم انتخابات دو مرحله‌ای شد. برگزاری انتخابات دو مرحله‌ای مثل برگزاری دو انتخابات است. اگر در ادعای خود صادق هستید و قصد اتهام زنی ندارید، به عنوان نمونه به روزنامه‌های زمان انتخابات مجلس نهم در شیراز مراجعه و حجم فضاهای اشغال شده توسط کاندیدا‌ها در این روزنامه‌ها را مشخص و با قیمت امروز هزینه درج آگهی محاسبه تا مشخص شود شما راست می‌گویید یا بنده در گفته‌هایم صداقت دارم.

من در انتخابات گذشته رای خود را مدیون تلاش‌های چهارساله دوره هشتم خود می‌دانم. تبلیغات بدون کار نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه ضد تبلیغ هم هست. بنده یک نیروی منتقد هستم و به اصولگرا بودن خودم افتخار می‌کنم.

در زمان استانداری احمدزاده، اگر مدیری به تلفن من جواب می‌داد با او برخورد می‌کردند!

اگر اهل زد و بند بودم، کسب دو رای دیگر برای انتخاب شدن در دوره سوم شورای شیراز و شهردار ماندن که هزینه‌ای نداشت. اگر این برچسب‌ها به بنده می‌چسبید که باید مقرب همه دولت‌ها و همه استانداران فارس می‌شدم. اگر رنگ عوض کردن در مرام من جایگاهی داشت، باید از جایگاه‌های همشهری‌هایم در دولت خاتمی هم سهمی می‌بردم. من همزمان با شهرداری احمدی‌نژاد، شهردار شیراز بودم. اگر موید دیدگاه‌های ایشان بودم که جایگاه بالایی پیدا می‌کردم. بنده در شرایطی با احمد‌زاده کرمانی مخالفت کردم که در استان تنها بودم و حتی اگر رسانه‌ای با من مصاحبه می‌کرد و یا مدیرکلی به تلفن من جواب می‌داد با او برخورد می‌کردند.

من در شرایطی برای انتخاب استاندار فارس در دولت روحانی به‌دنبال استانداری سردار وحیدی و مهندس نوذری بودم که این دو بزرگوار سابقه رفاقت و دوستی قبلی با من نداشتند و آقای دکتر احمدی همشهری من بود.

برای رای و حفظ موقعیت از اصول و باور‌هایم عدول نمی‌کنم

من اگر دنبال پست و جایگاه بودم خودم را به جناح‌های فعال در مجلس می‌چسباندم و از جایگاه‌های این جناح‌ها استفاده می‌کردم. طبیعی است کسی که موضع شفاف دارد و در همه موارد نظر خودش را به‌صورت شفاف بیان می‌کند، مغضوب جناح‌ها واقع می‌شود. افرادی که موضعی ندارند و حاضرند با همه کار کنند و مزاحم کسی نباشند، دیگران هم مزاحمشان نمی‌شوند. در این بده بستان‌ها وارد نشده و نخواهم شد. جایگاه معلمی در دانشگاه را بر هر پست و جایگاهی حتی نمایندگی مجلس ترجیح می‌دهم و برای رای و حفظ موقعیت از اصول و باور‌هایم عدول نمی‌کنم.

19- حمایت بعضی از نمایندگان از مدیر کل فعلی ارشاد به نظر می‌رسد شما را به چالش اگر و اما انداخته است لطفا نظر قاطع خود را بدهید؟

ممکن است بر عملکرد مدیرکل ارشاد انتقاداتی وارد باشد ولی ایشان را از نظر اعتقادی، مالی و اخلاقی فردی سالم می‌دانم. ایشان به حوزه کاری ارشاد تسلط کافی دارند. اهل تعامل با هنرمندان هستند و شناخت ایشان به مسائل دینی هم کافی است. اگر وزیر محترم و استاندار محترم بنای بر تغییر مدیرکل ارشاد را داشته باشد تا زمانی‌که اطمینان حاصل نشود، فرد جایگزین بهتر از فرد فعلی است، حتما با تغییر مخالفت خواهد شد.

20- دولت این همه شلوغ بازی درآورد تا سرپوشی باشه برای افزایش مقدار یارانه؛ این همه سر و صدای اسم نویسی مجدد درست کرد و «به مرگ گرفت تا مردم به تب راضی بشن»؛ چرا نماینده‌ها سکوت کردند؟ میزان واقعی یارانه‌ها با احتساب افزایش تورم ۱۶ هزار تومان است؛ احمدی‌نژاد می‌گفت این را به ۲۰۰هزار تومان افزایش می‌دهد و بعد قیمت‌ها را بالا می‌برد؛ چرا همه سکوت کردید؟

آنچه احمدی‌نژاد دنبال می‌کرد با نگاه ما و قانون متفاوت بود. کارهایی که دولت روحانی هم در ثبت‌نام مجدد و تلاش برای حذف داوطلبانه انجام داد و یا شیب تندی که درخواست داشت و متاسفانه مجلس هم تا حدی رضایت داد، مورد تایید بنده نیست. دولت در اقدامی غیرصادقانه و در بازی با اعداد، اعلام کرد که فقط می‌خواهد به‌طور متوسط ۳۳ درصد قیمت‌ها را اضافه کند در حالی‌که برای افزایش متوسط حدود ۹۰ درصد پیشنهاد آورده بود. مجلس با یک شیب کند‌تر ۷۵ درصد افزایش را مصوب کرد و در ‌‌نهایت دولت عملاً شیب ۵۰ درصد را اجرا کرد. بحث ما با دولت این بود که افزایش بیش از ۵۰ درصد به صلاح نیست. وقتی شما نمی‌خواهید بیشتر از ۵۰ درصد قیمت‌ها را اضافه کنید، چرا می‌خواهید مصوبه ۹۰ درصدی بگیرید و با این کار به انتظارات تورمی دامن بزنید؟ ما تلاش خودمان را کردیم ولی در همه دوره‌ها وکیل‌الدوله کم نداریم. در این دوره هم وکیل‌الدوله‌ها تا اندازه‌ای نظر دولت را تامین کردند.

21- این همه زمینخواری چرا رسیدگی نمی‌شود؛ حراج زمین‌های منابع طبیعی چرا رسیدگی نمی‌شود؟ مگر پای چه کسانی وسط است؟

زمین‌خواران پول دارند و اهل رابطه و خریدن افراد هستند. برخورد با آن‌ها کار ساده‌ای نیست. اگرچه برخوردهای خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست و انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند. در یکی از این موارد در استان خودمان، موردی است که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. گزارش‌هایی رسیده که حدود چند هزار هکتار از اراضی ملی را به عنوان موقوفه سندسازی کرده و به عنوان متولی وقف درآمد‌هایش را می‌گیرند و در سفرهای اروپا و آمریکا و خوشگذرانی‌های آنجا هزینه می‌کنند. انتظار داریم دستگاه قضایی ورود پیدا کند. از مسئولین ذیربط هم خواسته‌ایم برای احقاق حق دولت، طرح دعوی کنند. کسی که درآمدهای آنچنانی دارد طبیعی است که خریدن افراد برایش هزینه‌ای ندارد. پیگیری موضوع توسط افرادی انگشت شمار پرهزینه است. اگر انتظار بر این است که نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی وارد شوند، باید حمایت و همراهی مردمی هم باشد. تک صدا‌ها در نطفه خفه می‌شوند. پیگیری بدون خواست مردم به‌جایی نمی‌رسد هرچند ما پیگیر هستیم و اگر مردم بخواهند جدی‌تر دنبال می‌کنیم.

22- با توجه به اینکه امسال ۴ نماینده فارس از جمله حضرتعالی عضو موثر کمیسیون بودجه بودید چرا میانگین کاهش اعتبارات کل کشور ۲۲درصد ولی میانگین کاهش بودجه استان فارس ۳۸ درصد می‌باشد لطفا علت را توضیح دهید؟ به نظرتان مشکل چگونه حل می‌شود؟

سهم اعتبارات استانی فارس در بودجه امسال نسبت به بودجه پارسال بیشتر است. این بدان مفهوم است که کاهش اعتبارات استانی فارس از بقیه نقاط کشور کمتر بوده است. در اعتبارات ملی، سهم ما بیشتر کاهش یافته است. دلیل آن‌هم روشن است. دولت اعلام کرد که برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد کل اعتبار مورد نیاز و برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد فقط ۴۵ درصد اعتبار سال ۹۲ آن‌ها را در سال ۹۳ و برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی زیر ۲۰ درصد فقط ۵ درصد اعتبار سال ۹۲ آن‌ها را در سال ۹۳ تامین می‌کند.

این فرمول اگرچه توجیه مناسبی از نظر کارایی اقتصادی دارد ولی ناعادلانه است و درصد پائین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ملی ما باعث شد تا سهم اعتبارات ملی ما از کل بودجه عمرانی کاهش بیشتری داشته باشد. راه حل کار و تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش‌های غیر دولتی است.

23- وقتی شما در سخنان خود می‌فرمایید که بودجه‌های استانی نباید صرف هزینه‌هایی همچون زیر ساخت آب شود در حالی‌که اکثر صنایع به آب نیازمندند و شهرستانی همچون خرامه در حال حاضر به شدت نیازمند به ورود صنعت است و پس از گذشت سه دوره نمایندگی مجلس در این دوره صاحب نماینده شده است، به نظر شما این حرف باعث وقت کشی نمی‌شود؟ آیا باعث نمی‌شود که دو سال باقی مانده نماینده مردم خرامه در مجلس وقت چک و چانه زدن با مسئولین استانی و کشوری تلف شود؟ آیا باعث نمی‌شود که محرومیت ۱۲ ساله خرامه وارد فاز جدید شود و همچنان در بلاتکلیفی بماند؟

بحث من این بود که برای آبرسانی به روستا‌ها و شهر‌ها بودجه و ردیف ملی اختصاص نداده‌اند. اگر دولت این رویه را اصلاح نکند و ما ناچار شویم با بودجه‌های استانی مشکل آب خودمان را حل کنیم، مباحثی مثل راه‌های روستایی، توسعه شرک‌های صنعتی و ده‌ها نیاز استانی بدون پاسخ می‌ماند.

همانطور که برای گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها از بودجه ملی استفاده می‌شود، برای آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها هم از بودجه ملی استفاده شود تا شکاف توسعه بین استان‌های کم آب و پرآب بیشتر نشود. اگر داشتن گاز یک حق است، داشتن آب یک حق اولی‌تر است.

24- با توجه به اینکه همه چیز در ۳۵ سال گذشته هزار برابر شده آیا ارز که تنها ۴۰۰ برابر شده است، خود یک سوبسید نیست به خوشگذرانان که خارج بروند و نیز به چین که کالای بنجل بفرستد، یا به ماشین‌های لوکس؟

درست است که افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات و سفرهای خارجی می‌شود ولی با توجه به وابستگی تولید داخلی به ارز خارجی برای واردات مواد اولیه، افزایش بی‌حساب و کتاب نرخ ارز منجر به تشدید تورم و رکود در کشور می‌شود.

25- آیا درست است که به جای تولید پایه و حمل ونقل عمومی، اقتصاد را فقط به خودرو خلاصه کنیم با این همه شلوغی و آلودگی؟

سیاست‌های تولید خودرو در کشور اشکال دارد. به‌جای پرداخت یارانه به تولید خودروهای شخصی باید به سمت پرداخت یارانه به تولید حمل و نقل عمومی حرکت کنیم. وظیفه دولت تامین خودرو ارزان نیست، وظیفه دولت تامین حمل و نقل عمومی ارزان، راحت و سریع است.

26- آیا قیمت نازل گازوئیل با این همه قاچاق سوخت صحیح است؟

با افزایش قیمت گازوئیل ممکن است مشکل قاچاق حل شود ولی مشکل بار تورمی و رکودی که دارد را چه کنیم؟ باید هم از روش‌های قیمتی و هم روش‌های غیرقیمتی استفاده کنیم. تامین سی‌ان‌جی در کنار مرز‌ها و کاهش نیاز به گازوئیل، افزایش تدریجی قیمت گازوئیل، استفاده از خودروهای با سوخت کمتر، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی و ... راه حل مشکلات حامل‌های انرژی است.

27- آیا به جای ماهی ۴۵ هزار تومان برای روستا‌ها جاده و پارک و مدرسه می‌ساختید و گازکشی و آب آشامیدنی بهتر نبود؟

درست است باید به سمت استفاده از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال برویم. هدف این بود که در ابتدا بخشی از فشار افزایش قیمت‌ها کمتر شود. در ادامه اگر زیرساخت‌ها را تقویت و اشتغال ایجاد کنیم هزینه افزایش قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل می‌شود.

28- چرا در ماجرای برج‌های دوقلو در حمایت از هم جناحی‌های خود در شورای شهر شیراز، وارد شدید اما نسبت به خیلی از مسائل از جمله مسائل فرهنگی و یا مفاسد اقتصادی و سوء تدبیر شهرداری در حادثه سایت پسماند و یا برف سال گذشته، سکوت کردید؟

من هیچ فرد و یا گروهی را صددرصد تایید و یا رد نمی‌کنم. دوستان ما در شورای شهر و شهرداری محسنات زیادی دارند. درکارشان هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. در ماجرای برج‌های دوقلو اعلام موضع کرده‌ام. اگر شهرداری و شورا می‌خواهند امتیازی را برای مالک این زمین قائل شوند، باید برای دیگران هم چنین امتیازی را در نظر بگیرند. اینکه عده‌ای از دانشجویان و یا اساتید دانشگاه بگویند اینجا باغ بماند را حرف غلطی می‌دانم. در مرکز شهر با قیمت بالای زمین توجیهی برای نگهداری باغ وجود ندارد. اینجا مرکز تجاری شهر است. اینکه می‌گویند شهرداری با قیمت منطقه‌ای این باغ را تملک کند از آن حرف‌های غیر منصفانه است. اگر شهرداری هم بخواهد زمین را با کاربری سبز و قیمت روز تملک کند بازهم منابع و ظرفیت‌های مالی شهر را به هدر داده است. وقتی در خیابان زند تراکم ۳۶۰ درصد است، دادن تراکم بالا‌تر از این درصد، مگر با توجیه بزرگ‌تر بودن زمین و عدم تبدیل آن به قطعات کوچک‌تر، عادلانه نیست. برای این موضوع هم در شهرداری و شورا فرمول وجود دارد. نیازی به ویژه دیدن این پروژه وجود ندارد. اگر براساس ضوابط شهرداری و شورا سهم مالک از این زمین ۳۰ درصد و یا حدود ۳۰ درصد است، واگذاری سهم بیشتر به صرف اینکه ممکن است دادگاه ما را وادار به امتیاز بیشتر کند هم توجیهی ندارد. دادن تراکم بالای ضابطه به مالک زمین، شهرداری و شورا را با مشکل مواجه می‌کند. نظراتمان را درجلسه مشترک با شورا، شهرداری، نمایندگان مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی، معاون عمرانی استانداری و نمایندگان امام جمعه، سپاه، دادگستری و اطلاعات داده‌ایم. اگر برای شهرداری تراکم اضافی در نظر بگیریم کسی حق اعتراض ندارد، چون منافع آن به عموم مردم می‌رسد. تراکم بالای ۵۵۰ درصدی برای یک مالک و منظور نکردن برای دیگران با عدالت سازگاری ندارد. لج و لجبازی نه از ناحیه معترضین و نه از ناحیه شورا و شهرداری پذیرفتنی نیست. اینکه ما یک حرفی زده‌ایم و باید روی حرف خودمان بایستیم، مرام ملانصرالدین است.

شما به مالک مطابق فرمول و ضابطه تراکم بدهید و از ترس دادگاه امتیاز اضافی ندهید، نگران بقیه مسائل نباشید. اگر کسی بخواهد جلو کارهای قانونی شما را بگیرد با او برخورد خواهند کرد. اگر دادگاه هم حکمی کرد که خلاف عرف باشد برای لغو آن کمک می‌کنیم. اگر زورمان به حکم خلاف عرف نرسید و ناچار به امتیاز اضافی شدید، برشما حرجی نیست و دیگران باید پاسخگو باشند. اینکه عده‌ای بگویند چون قبلا شهرداری مبلغی را به‌عنوان عوارض گرفته ولذا باید به‌خاطر آن مبلغ، امتیاز ویژه دهد هم درست نیست. برای آن هم در ضوابط شهرداری و شورا چارچوب وجود دارد.

دانشجویان هم باید فضای استان را برای جذب سرمایه‌گذار آرام و جذاب نگه دارند. اگر بحثی دارند در یک فضای آرام و بی‌هیاهو دیدگاه‌های خود را بیان کنند. اگر صدایی قابل بلندشدن است، باید برای عقب افتادگی‌های شهرستان و استان بلند شود. اینکه گفته شود، سومین حرم اهل بیت جای برج سازی نیست، این هم درست نیست. اگر شیراز جای فعالیت‌های مرتبط با بخش گردشگری نیست، پس کجا باید این فعالیت‌ها توسعه یابد؟ اگر در شیراز گردشگری ترویج نشود، با این کم آبی و محصور بودن بین کوه‌ها توسعه صنعت پتروشیمی و فولاد در شیراز توجیه دارد؟ صدا و سیما هم حق ندارد یک‌طرفه به قاضی برود. اگر می‌خواهند بحثی را مطرح کنند، فضا را برای طرح دیدگاه‌های مخالف و موافق فراهم کنند.

29- بار‌ها اعلام شده با اعدام، جنایت و مواد مخدر ریشه کن می‌شود گرچه عده‌ای برعکس فکر می‌کنند. البته من هم با گروه اول موافقم اما پرسش من این است که آمار اعدام طبق تحقیقات باید به طور استاندارد در یک کشور چند تا باشد تا این آسیب‌های اجتماعی ریشه کن شود؟

صدور حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه با معلول است و مبارزه با معلول همیشه کافی نیست. رشد قاچاق مواد مخدر در کشور ما تحت تاثیر تولید مواد مخدر در افغانستان است و تا زمانی که تولید مواد مخدر کاهش نیابد، قاچاق مواد مخدر نیز همچنان وجود خواهد داشت. استانداردی برای اعدام وجود ندارد، اگر تعداد تعداد اعدام‌ها کاهش یابد انگیزه برای قاچاقچیان بیشتر می‌شود. تلاش برای افزایش فرصت‌های شغلی، ایجاد محدودیت در مرزهای کشور با افغانستان، تشدید مبارزه با قاچاقچیان و غیره منجر به کاهش قاچاق مواد مخدر می‌شود.

30- شما در جریان مشکلات شهرک فجر دوکوهک هستید؛ چرا کاری نمی‌کنید؟ مگر قرار نبود جاده کامیون‌های حامل شن و ماسه از جاده دسترسی به این شهرک که مردم و زن و بچه‌ها از آن استفاده می‌کنند جدا شود؟ چرا نشد؟ حتما باید اتفاقی بیفتد که کاری بکنند؟ اخیرا شهرداری این جاده را بهسازی کرده و کامیون‌ها با هم کورس می‌گذارند!

من فکر می‌کنم مشکل اصلی شهرک فجر دوکوهک، عدم واقع شدن در محدوده شهر شیراز بود که با پیگیری اهالی و تلاش‌های مشترک فرمانداری، شهرداری و نمایندگان مجلس حل شد و خوشبختانه از زمانی که شهرداری وارد شده است، مشکلات مردم کمتر شده و مراجعه کمتری به دفتر نمایندگان می‌شود.

موضوع جدا شدن مسیر عبور کامیون‌ها از مسیر تردد مردم هم زیاد پیگیری شد و نیاز است که باز هم پیگیری شود. شهرداری، معدن‌داران و راه و شهرسازی باید در یک اقدام مشترک، مسیر تردد کامیون‌ها را جدا کنند که برای پیگیری و حل مشکل نیاز به ورود استانداری و فرمانداری است. قبلا پیگیر بوده‌ایم، بازهم پیگیری می‌کنیم تا مشکل حل شود.

31- چرا در موارد مهمی مانند توافقنامه ضعیف ژنو؛ برج‌های بی‌ضابطه ۲۵طبقه شیراز؛ پاداش‌های بدون قانون؛ سبدکالا و کلا مسائل اصلی شهر و کشور موضع روشن و انقلابی نمی‌گیرید؟ فقط دولت قبل بد بود و باید هر روز فحش می‌خورد؟!

موضع بنده درمود همه موارد ذکر شده شفاف و روشن است. درمورد برج‌های دوقلو در سوال شماره 28 نظر خود را به صورت شفاف بیان کرده‌ام. درمورد پاداش مدیران شهرداری هم عرض می‌کنم این فضاسازی ضرورتی نداشت؛ درست است که هرکس شهردار می‌شود، باید کم بودن حقوق و مزایای شهرداری را بپذیرد ولی در شرایطی که پرداخت‌های کلانی در دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود، این‌همه سر وصدا نیز کاری اخلاقی نبود. مگر کار شهرداری از کار یک پزشک خانواده دردسر کمتری دارد و یا پرداختی به یک شهردار از پرداختی به یک قاضی دادگستری بیشتر است و یا از رقم پرداختی به یک کارمند شرکت نفت بیشتر است که این‌همه فضاسازی بر روی آن انجام شود در حالی که هر کدام از مهندسان عمران با نظارت بر چند ساختمان در ماه چند برابر شهردار دریافتی دارند و یا یک کارشناس رسمی دادگستری در ارزیابی چند ملک دریافتی چند برابری نسبت به شهردار دارد، فضاسازی برای یک پاداش چهار و خورده میلیون تومانی در ماه کار جالبی نبود.

علاوه بر آن این روال در شورای سوم شهر و سال‌های قبل از شهرداری بنده هم وجود داشته است چرا در موارد قبلی جوسازی نشده است؟

درمورد سبد کالا و توافق‌نامه ژنو هم مواضع صریح و روشنی داشته‌ام و سبد کالا را به این شکل غلط می‌دانم. سبد کالا باید به دو دهک پایین درآمدی جامعه تعلق بگیرد و به جای چند قلم، قدرت انتخاب بیشتری فراهم شود، سبد کالا پوست خربزه‌ای بود که زیرپای دولت گذاشته شده و تکرار آن به شکل قبلی کاملاً اشتباه است.

برای روشن شدن ابعاد توافق‌نامه ژنو از صدا و سیما خواستم که به مخالفین هم فرصت طرح دیدگاه‌ها داده شود. توافق‌نامه در آن حدی که دولت روی آن مانور می‌دهد، گره‌گشا نیست و بدگویی مخالفین هم درست نیست.

32- با توجه به اینکه هیچگونه امتیاز و مزایایی به جانبازان زیر 25درصد تعلق نمی‌گیرد خواهشمندم برای این عزیزان هم در مجلس فکری کنید.

سعی مجلس بر این بوده که به‌مرور امتیازاتی که به جانبازان بالای 25درصد تعلق می‌گیرد را به جانبازان زیر 25درصد هم تسری دهند اما تعداد زیاد این جانبازان و محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای دولت چنین اجازه‌ای را نداده است. به‌مرور که جانبازان بالای 25درصد از خدمات بهره‌مند شدند، ان‌شاءالله سایر جانبازان هم بهره‌مند خواهند شد. چون این تسری بار مالی دارد و نیازمند همراهی دولت است، اقدام مجلس بدون همراهی دولت با اخطار شورای نگهبان و عدم رعایت اصل 75قانون اساسی مواجه می‌شود. با وجود همه محدودیت‌ها سعی می‌شود امتیازهای بدون بار مالی تسری داده شود.

33- متاسفانه اوایل دولت آقای روحانی خبری منتشر شد مبنی بر فساد اقتصادی یکی از مدیران فارس؛ واقعا چرا در استان فارس که خوشبختانه نیروهای اصولگرا حاکم بودند و طبق اظهارات خود شما در زمان استانداری صادق عابدین وضعیت تقریبا مناسب بود، باید چنین اتفاقی بیفتد؟ چرا شما نباید از یک اداره کل به این بزرگی اطلاع نداشته باشید و کنار گوش شما چنین فساد بزرگی اتفاق بیفتد؟

آقای قادری این سوال من که سالیانی است با وجود همه نواقص کار اصولگرایان استان هنوز خود را حامی آن‌ها می‌دانم مرا آزار می‌دهد که چرا اصولگرایان بر اشتباهات اطرافیانشان سکوت می‌کنند و هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند؟

درمورد پرونده فساد و تخلفات اداری، دیوان محاسبات و سازمان‌هایی مثل بازرسی وظیفه بررسی و رسیدگی به مشکلات را دارند و نماینده نه وظیفه و نه امکانی برای رسیدگی به حساب‌های دستگاه‌های مختلف دارد.

دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به نمایندگی از مجلس و قوه قضائیه، حق ورود به جزئیات حساب‌های دستگاه‌های اداری و رسیدگی به گزارش‌های مردمی را دارند و در تشکیلات آن‌ها قاضی هم وجود دارد تا اگر تخلفی شکل گرفت، حکم صادر شود.

در پرونده جهاد کشاورزی، نه در معرفی رئیس آن و نه در تداوم کارش نقشی نداشته‌ام و علیرغم تهیه امضاء از ناحیه تعداد قابل توجهی از نمایندگان دور گذشته و این دوره، بنده هیچ نامه‌ای را به نفع ایشان امضا نکردم. بنده حتی یک ریال هم از ایشان کمک مالی نگرفته‌ام. در این دوره که ایشان مسئولیت داشته در بین کاندیداهای شیراز کمترین هزینه تبلیغات را داشته‌ام و نیازی کمک گرفتن از ایشان و یا سایر افراد نداشته‌ام.

در پرونده جهاد، صحبتی که با رئیس سازمان بازرسی کل کشور داشتم، ایشان اعلام کرد که بنده نگفته‌ام 12 میلیارد تومان حق ماموریت یک نفر است، رسانه‌ها اشتباه نوشته‌اند. به ایشان گفتم چرا اشتباه رسانه‌ها را تصحیح نکردید، گفت متن صحیح صحبت من در سایت سازمان هست و نیازی به تصحیح خبر رسانه‌ها نبود!

آنچه باعث شد تا بنده به موضوع ورود پیدا کنم، اتهامی بود که متوجه سازمان جهاد کشاورزی و کلیه پرسنل خدوم آن در استان شده بود؛ اگر رئیس سازمان و معاونین تخلفی کرده‌اند با آن‌ها برخورد شود، چرا باید سازمان در معرض اتهام قرار بگیرد؟

اگر بنا هست موضوعی رسانه‌ای شود چرا اطلاعات درست نمی‌دهند و اگر اطلاعات غلطی توسط رسانه‌ها داده می‌شود چرا این اطلاعات غلط تصحیح نمی‌شود؟

به‌هر حال بنده همیشه مدافع رسیدگی به تخلفات بوده‌ام ولی احجاف و حق‌کشی حتی در حق یک کارمند متخلف را درست نمی‌دانم چه رسد به اینکه به‌خاطر تخلف یک یا چند مدیر، آبرو و احترام کلیه پرسنل آن دستگاه زیر سوال برود.

34- بیشتر مردم قانون را رعایت نمی‌کنند: ماهواره دارند، از فیلترشکن استفاده می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند در حالی‌که در کشورهای دیگر قانون شکنی به ندرت دیده می‌شود. اشکال کجاست؟

عدم رعایت قوانین توسط وزیران، نمایندگان و مسئولین در هر کدام از سه قوه برای استفاده از ماهواره و یا فیلترشکن و غیره مصداق «هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک» است و توجیهی ندارد.

ممکن است برخی از قوانین مشکل داشته باشد ولی رعایت قوانین بد بهتر از بی‌قانونی است چراکه اگر بنا باشد حرمت امام‌زاده توسط متولی حفظ نشود، نباید از دیگران انتظاری داشته باشیم.

دولت اگر اجرای قانونی را مایه زحمت مردم می‌داند و یا اعتقادی به قانونی ندارد برای اصلاح قانون، پیشنهاد بیاورد اما اینکه خود مجریان قانون و قانونگذاران در پشت‌پا زدن به قانون پیشقدم باشند، توجیهی ندارد و نباید هم به مردم کوچه و بازار برای عدم رعایت موارد جزیی قانون خرده گرفت.

35- سرانجام وضعیت نابه سامان مسکن مهری که امید بسیاری از خانواده‌های کم درآمد به آن است چه می‌شود؟ چرا اقدام جدی به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شهرک مهر امام رضا(ع) انجام نمی‌شود؟! پیگیری‌ها در این خصوص چه نتیجه‌ای داشته است؟

دولت مکلف است که تعهدات دولت قبلی درمورد مسکن مهر را انجام دهد در این راستا برای حل مشکلات مسکن مهر امام رضا(ع) و شهر صدرا و سایر شهرستان‌های فارس جلساتی با وزیر و معاونین مربوطه داشته‌ایم که برای تسریع در تکمیل واحدها و زیرساخت‌ها قول‌هایی داده‌اند، بخشی از مشکلات در حال رفع شدن است و بخشی از مشکلات مثل فاضلاب نیاز به اعتبار بیشتری دارد؛ باید پیگیری‌ها ادامه یابد و اگر امکانی هم فراهم شد، بودجه بیشتری اختصاص داده شود.

دولت قبلی در حوزه‌های مختلفی خودش را متعهد کرده بود که انجام این تعهدات با این بودجه‌ها و با این نه‌چندان مثبت دولت فعلی به مسکن مهر قابل انجام نیست و باید به‌مرور تعهدات عملی شود.

36- یک سد باید چند بار در این استان افتتاح شود؛ سد رودبال در شهرستان استهبان در آخرین سفر ریس جمهور قبلی به استان فارس افتتاح شد کافی است در گوگل جستجو کنید تا متوجه شوید که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و سایت صدا وسیما فارس هم خبر افتتاح قبلی را تایید می‌کند اما در روز دوم خرداد ۹۳ هم برای بار دوم توسط وزیر نیرو افتتاح شد؟!

درمورد سد رودبال، در اواخر دولت قبلی بدون تکمیل شدن سد، اعلام افتتاح شد و ظاهراً افتتاح سد بهانه‌ای شد تا وزیر را برای بازدید از شهرستان‌ها و مشاهده مشکلات و کلنگ‌زنی آبرسانی به شرق استان ببرند. مطلب شما درست است وطرح‌ها را نباید قبل از اتمام، افتتاح کرد و اگر برای یک بار اعلام افتتاح شد، برنامه گذاشتن برای بار دوم صحیح نیست.

37- با توجه به مصاحبه شما در سال گذشته درباره راه‌اندازی شرکت تعاونی توسعه و سرمایه گذاری شیراز، جهت سهامدار شدن مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به حساب شماره ۲۴۰۰۱۱۱۱۰۵۰۱۰۵۱ بانک توسعه تعاون واریز کردیم ولی با مراجعه به فرمانداری و دفتر جنابعالی هیچ کس پاسخگو نیست. چکار کنیم؟

برای واریز پول به‌حساب شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شیراز، اطلاعیه‌ای داده نشده است. اگر پولی پرداخته‌اید به دفتر مراجعه تا با مسئولین بانک تعاون تماس گرفته که نسبت به استرداد پول شما اقدام نمایند. تلاش‌هایی در جریان است تا با همکاری بسیج سازندگی که تعاونی توسعه و عمران شهرستان شکل بگیرد و اگر این هماهنگی به سرانجام رسید، آگهی خواهد شد.

38- شهرداری کارهای نمایشی دهان پرکن بی‌ثمر با هزینه گزاف انجام می‌دهد مثلا پل کابلی ولیعصر با تخریب پارک و میدان هیچ گره ترافیکی باز نمی‌کند چرا کنترلی نیست؟

مجلس و دیوان محاسبات در رسیدگی به بودجه، طرح‌ها و پروانه‌های شهرداری نقشی ندارد بلکه شورا بودجه را مصوب، شهرداری اجرا و شواری شهر هم تفریغ بودجه انجام می‌دهد. اینکه بودجه‌های شهرداری در چه طرحی و تا چه مبلغی هزینه شود و آیا کار نمایشی است یا زیربنایی و غیره شورای شهر باید پاسخگو باشد.

صحبت ما درمورد کم و کیف طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری، ارشادی است و الزامی برای توجه به آن وجود ندارد. با توجه به سوابق کاری در شهرداری و شورای اسلامی شهر و ارتباط تحصیلات با حوزه کاری شهرداری و شواری اسلامی اگر پیشنهاد و یا نظری باشد به دوستان شورا و شهرداری منتقل می‌کنیم و در استفاده از بودجه‌های محلی و دریافت اوراق مشارکت و کمک به حل مشکلات اداری در کنار آن‌ها هستیم ولی پاسخگوی عملکرد آن‌ها نیستیم.

39- با توجه به وجود رقم‌های کلان بدهکاران بانکی و عدم شکایت بانک از این افراد آیا درخصوص رفع مشکل قانونی ورود مستقیم دستگاه قضا بدون نیاز به شکایت بانک‌ها برای بدهکاران کلان بانکی اقدامی انجام داده‌اید؟

با رایزنی و همفکری تعدادی از دوستان نماینده و کمک مرکز پژوهش‌ها قرار است طرحی تهیه شود که به بانک‌ها اجازه دهد در صورت کافی نبودن وثایق از سایر اموال و دارایی وام‌گیرندگان برای استرداد مطالبات استفاده کنند.

در مجلس طرح اجازه تمدید وام‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به این دلیل که بیشتر مورد سوءاستفاده دانه‌درشت‌ها قرار می‌گرفت و بدهکاران جزء و آن‌هایی که دستشان به هیأت مدیره بانک‌ها نمی‌رسید، امکان استفاده از این ظرفیت را نداشتند رد شد؛ طی نامه‌ای از دولت و بانک مرکزی خواستیم که اسامی بدهکاران دانه‌درشت به بانک را اعلام تا شاید در وصول مطالبات گشایشی صورت بگیرد. اگر اقدامی از ناحیه دولت برای وصول مطالبات انجام نشد از سایر ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات استفاده خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جانباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
1
درمورد جانبازان زیر 25 درصد باید عرض کنم خیلی از تسهیلات احتیاجی به بودجه ندارد مثلا معافیت یکی از فرزندانشان از خدمت نظام وظیفه یا استفاده از سهمیه برای قبولی در دانشگاه و..........
ارزشمدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
4
اقای دکتر قادری به خدا برات این همه غصه ضرر دارد چرا بی کفایتی خود و توانمندی نمایندگان عزیز را توجیه می کنی برادر ارزشی شعاری حرف زدن تا کی لطفا مردم را باشعور تصور نمایید.تخلف های خود را کم میشماری و توانمندی نماینده عزیزی که باعث ابروی شهر شیراز شده را کم و بی ارزش؟تعامل داشتن با دولت و نه جنگ و جدل مگه بد است.نماینده عزیزی که مد نظر حضرتعالی هست در دوره صادق عابدین با ایشان اختلاف نظر هم داشتند اما یکبار نشد در تضعیف ایشان و دولت قدم بردارد انصاف داشته باش برادر عزیز
نسل سومی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
2
سلام
هیچ یک از نمایندگان شیراز به این شکل صریح و صمیمی مصاحبه نداشته اند ، از جناب آقای قادری تشکر ویژه دارم.
احسنت
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
6
سلام ‘ اين سايت مدتي است فقط از آقاي دكتر قادري مطلب مي نويسد.مسئولين محترم اين سايت تلاشهاي بقيه نمايندگان شيراز را تحت پوشش قرار دهند .نمي دانم راي بالاي دكتر صادقي نماينده اول شيراز در مجلس براي انتخاب هيات رئيسه نشانه چه بود؟ راستي مي گويند تعدادي از نمايندگان شيراز هم به به او راي ندادند. خوب است كه مردم همه چيز را مي دانند.
حسن
چون دکترقادری صادق است عملا ونه شعارا
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
1
خدا قوت آقای دکتر. تا شما را به عنوان نماینده خود داریم اندکی از آلاممون تسکین پیدا می کنه. دردها و مشکلات و کم کاری های مسوولین در استان زیاد است. علاج هم کاره و کار
حرف حساب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
0
درود بر شرف جناب آقای دکتر قادری عزیز که هم دلسوز انه از منافع مردم دفاع می کند و هم صاحب نظر در مباحث اقتصادی و اجتماعی است و هم مردانه به اصولگرا یودن خود افتخار می کند.دکتر قادری همچون شما در این زمانه کم است وقتی می بینیم کسانی را که دنبال داد وستد و تکمیل رزومه خود هستند و مردم را هالو حساب می کنند!
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
0
شما قادری نماینده لامرد هستی نه شیراز
ذره بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
0
دکتر قادری این همه سال که در مجلس بوده به اندازه یک دهم دکتر ضرغام صادقی کار نکرده.دکتر ضرغام صادقی همیشه حماییت می کنیم