کد خبر: ۵۶۳۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
دغدغه محیط زیست؛ از روحانی تا استاندار فارس

آیـــا نطق آتشین رئیس جمهور دل کسی را می سوزاند؟!

حامیان محیط زیست بر این باورند که محیط زیست و حفاظت از آن، بخشی از توسعه است که نسل‌های بعد نیز از آن سود خواهند برد و نباید به بهانه توسعه شهری و استانی، تخریب محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه؛ «به مردم و سازمان های مردم نهاد اطمینان می دهم که دولت یازدهم حفاظت از محیط زیست را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی خود می‌داند»؛ این را رئیس جمهور روحانی روز شنبه در حالی که به سازمان حفاظت از محیط زیست رفته بود، گفت. او اما در اقدامی قابل تقدیر، خواسته‌های مردم و گروه‌هایی که دغدغه حفظ محیط زیست دارند را نوعی «امر به معروف و نهی‌ از منکر» خواند و گفت: «منکر یک عمل غیرشایسته است و همه گروه های مردم نهاد که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند اقداماتشان در حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور نهی از منکر و امر به معروف است».

اما این اظهارات رئیس جمهور در حالی بیان می‌شود که استان فارس طی ماه‌های اخیر که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده و استاندار منصوب آن رسما کار خود را آغاز کرده، شاهد حوادثی ناگوار است؛ حوادثی که به محیط زیست آسیب‌های قابل توجهی وارد کرده. در این میان انتظار مردم و گروه‌هایی محیط زیستی استان از استاندار فارس، انتظار بالایی نیست؛ آن‌ها صرفا می‌خواهند اراده عملی استاندار در محفظت از محیط زیست را فارغ از شعار و سخنرانی ببینند؛ آن‌ها به دنبال این‌اند که استاندار در همان حدی که رئیس جمهور دغدغه حفاظت از محیط زیست را دارد، به حفظ محیط زیست درون‌شهری و برون‌شهری شهرهای استان اهتمام بورزد؛ آن‌ها بر این باورند که محیط زیست و حفاظت از آن، بخشی از توسعه است که نسل‌های بعد نیز از آن سود خواهند برد و نباید به بهانه توسعه شهری و استانی، تخریب محیط زیست در دستور کار مقامات استانی و شهرستانی قرار گیرد. این‌ها انتظارات زیادی نیست؛ انتظارات معقولی است که رئیس جمهور نیز با شدت بر آن تصریح کرده است.

نگاهی به محیط زیست استان طی ماه‌های قبل اما، چندان نشان‌گر حفاظت از آن نیست. نمونه‌‌های زیر را می‌توان در این خصوص ذکر کرد؛

قطع درختان برای ساخت مجتمع رفاهی در آباده

در ایام نوروز بیش از 300 اصله درخت واقع در حد فاصل پارک جنگلی شهید فرهمند و سرای سالمندان آباده ریشه کن شده است. در این زمین، حدود چهار هزار درخت 10 الی 15 ساله دیگر وجود دارید که از ظواهر امر این گونه برمی آید آن ها نیز به زودی ریشه کن می شوند، چرا که اگر قلع و قم شدن هم آنها را تهدید نکند به دلیل بی آبی در حال خشک شدن هستند. برخی منابع محلی بر این باورند، این زمین به مساحت حدود 4/5 هکتار برای ساخت مجتمع رفاهی بین راهی تخصیص داده شده است. فرماندار آباده نیز این خبر را تائید کرده است.

تاسف بارتر زمانی است که بر اساس برخی شنیده ها شاهد این هستیم که پشت صحنه این اتفاق مجموعه ای متشکل از برخی افراد صاحب نفوذ از مدیران بازنشسته استانی است.

جنگل‌های «رستم» در آتش

بیش از 60 هکتار از پوشش های مرتعی ، درختان بلوط ، بادام ، درختچه های بادام کوهی و بنهبخشی از جنگل های منطقه کوه سیاه رستم در آتش سوخت. رئیس منابع طبیعی شهرستان رستم در این خصوص گفت: بعد از برداشت گندم متاسفانه کشاورزان اقدام به آتش زدن کاه و کلش می کنند که احتمالا عامل آتش سوزی کوه سیاه مربوط به همین موضوع بوده است البته هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است و مراتب به صورت قانونی در حال پیگیری و با مقصران این عمل به شدت و از طریق قانون برخورد خواهد شد.

قطع کهنسال ترین درختان چشمه مشهد مرغاب

چشمه مشهد مرغاب، همان تفرجگاه زیبای قادرآباد در آستانه نابودی قرار گفته است. درختان کهنسال این چشمه که یکی از چشم اندازهای زیبای منطقه به حساب می آید به بهانه های عجیب قلع و قمع شده.قبل از پیروزی انقلاب، شرکت کشت و صنعت در این منطقه راه افتاد و سبب اشتغال صدها تن از مردم این دیار شد. درختانی در مسیر چشمه کاشته شد که یکی از بهترین تفریح گاه ها و فضای سبز شمال فارس را خلق کرد. پس از انقلاب این شرکت با قوت به کار خود ادامه داد و با حمایت های دولت، بر اشتغال در بخش های کشاورزی، باغداری و پرورش ماهی منطقه افزود. اما دولت اصلاحات که بر سر کار آمد، شرکت با تمام مزارع و باغات آن به بخش خصوصی واگذار گردید. البته مردم منطقه علی رغم تلاشهایی که شد هیچ گاه موفق به خرید این شرکت نشدند! نکته مهم اینکه پس از این واگذاری فعالیت های اقتصادی و کشارزی رونق سابق را نداشت، تعداد کارگران کم شد ولی مردم باز هم دستشان به جایی نرسید، تا این که در سال های اخیر فضای سبز موجود به دلایل مختلفی که عنوان می شود از بین می رود و چند روز قبل به بهانه وجین کردن و سرو سامان دادن به فضای سبز تعدادی از کهنسال ترین درختان چشمه قطع شدند!

آتش سوزی‌های سریالی در نیریز

طی هفته گذشته بیش از هفت مورد آتش سوزی مراتع و باغات انجیر رخ داد که گسترده ترین آن در روزجمعه موررخ دو خرداد در منطقه کوهستانی بالاتر از قلعه خواجه اتفاق افتاد که منطقه وسیعی در آتش سوخت .همچنین در 31 اردیبهشت در دو آتش سوزی جداگانه در گردنه قدیم نی ریز-استهبان و منطقه بیدبخون، قسمتی از مراتع و باغات انجیر در آتش سوخت. علاوه بر آن در چهار خرداد هم منطقه کوهستانی گردنه لای رز دچار حریق شد که چندین هکتار از جنگل طعمه حریق شد.

قطع درختان صنوبر در کنار سد سیوند

در منطقه ورودی سد سیوند شخصی پس از قطع درختهای صنوبر و گودبرداری در بستر رودخانه (که البته گفته می شود مقداری از آن زمین جزء مستثنیات نامبرده می باشد) اقدام به کشت محصولات کشاورزی کرده است. این منطقه یک منطقه تفریحی گردشگری است و اقدام این شخص در قطع درختان موجب نارضایتی افرادی شده که برای گردش و تفریح در آن‌جا حضور می‌یابند.

و حالا «باغ فرزانه» و دو برج 25 طبقه

اگرچه در موارد فوق، تخریب محیط زیست به صورت عمدی و سهوی صورت گرفته و تا حدی کار از کار گذشته، اما یکی از اصلی‌ترین مواردی که طی هفته‌های گذشته سروصدای زیادی ایجاد کرده، مسئله احداث دو برج 25 طبقه در باغ فرزانه شیراز است. بناست بخشی از این باغ که به گفته کارشناسان در بافت تاریخی-هویتی شیراز واقع شده، تخریب شود.

این مسئله اعتراض گروه‌های دانشجویی، اساتید دانشگاه، علما و طلاب و گروه‌های محیط زیستی را برانگیخته تا جایی که تا کنون چندین بیانیه از سوی این گروه‌های در نقد مصوبه شورای شهر برای احداث این برج‌ها صادر شده و حتی برنامه‌هایی چون «ثریا» و «پایش» از شبکه یک سیما و «پیک بامدادی رادیو» به آن پرداخته‌اند. اما این مصوبه با حمایت‌های عالی‌ترین نماینده دولت در استان یعنی استاندار فارس مواجه شده است تا جایی که او در نخستین همایش ملی گردشگری معاصر در شیراز گفت: «2برج در شیراز می‌خواهد ساخته شود، ببینید چه هیاهویی راه انداخته‌اند از طرف روشنفکران، دانشجویان»، غافل از این‌که این به قول او «هیاهوها» همان از نظر رئیس جمهور، امر به معروف و نهی از منکری است که در حمایت از عملکرد مردم و گروه‌های حامی محیط زیست بیان کرده.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
0
قربانی شدن محیط زیست در این استان در همه سالهای گذشته با اسم رمزی جعلی! به نام توسعه صورت گرفته است. امروز ببینید که استان فارس یکی از عقب افتاده ترین استانهای کشور به لحاظ شاخصهای زیست محیطی است.