کد خبر: ۵۶۳۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
نظرات متفاوت یک عضو شورای شهر درباره مترو

پارسایی: تاثیرگذاری مترو بر ترافیک شیراز کمتر از ده درصد است!

سیزده سال است شهروندان شیراز به امید راه اندازی مترو، مشکلات ترافیکی را تحمل می‌کنند.

به گزارش شیرازه دکتر بهرام پارسایی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه روز گذشته با بیان اینکه کلنگ زنی و شروع بکار احداث مترو در شهر ما دومین دهه خود را سپری می کند، ابراز داشت: آلودگی صوتی و منظرهای نازیبای خیابانهای شهر را به انتظار توسعه شهر و حل مشکلات آن پذیرفتند و نهایت همکاری را داشته اند.

وی با اشاره به این که 13 سال است شهروندان شریف شیراز به امید راه اندازی و استفاده از مترو ،مشکلات ترافیکی و را ه بندان های احداث این صنعت را تحمل می کنند، گفت: بارها شاهد وعده راه اندازی فاز 1 خط 1 بودیم ولی هنوز زمان زاه اندازی آن در ابهام می باشد و چه بسا افرادی که عوارض ساخت مترو را پرداخت نموده اند و آرزوی سوار شدن به قطار آن را سالهاست به گور برده اند .

این عضو شورای شهر در ادامه به اصل پروژه کلان مترو در شیراز پرداخت و با بیان اینکه بنظر می رسد شروع کار بصورت کارشناسی نبوده که زحمات مدیران این مجموعه تا امروز به بار ننشسته، افزود: امروزه یکی از دلایل احداث مترو در دنیا سود آوری این صنعت است بطوری که به ازای هر کیلومتر 12500 یورو و تقریباً معادل 50 میلیون تومان و در کشور ما یعنی در شهر تهران یک پنجم درآمد جهانی و 10 میلیون تومان می باشد که اختلاف بسیار زیادی با هم دارند .

پارسایی ادامه داد: مترو نیاز به سرمایه گذاری عظیم برای احداث و هزینه های گزاف جاری و نگهداری بعد از راه اندازی دارد. درآمد آن در شیراز با توجه به تراکم پائین جمعیتی بسیار کمتر از تهران نیز می باشد چه برسد به درآمد جهانی و امید به برگشت سرمایه انجام شده.

وی سپس با اشاره به اینکه بعید به نظر می رسد و با وجود همه مشکلات و هزینه های سرسام آور احداث و نگهداری و عدم توجیه اقتصادی آن در شیراز ، تأثیر گذاری آن بر ترافیک شهر کمتر از 10% باشد، اظهار داشت: به نظر می رسد مشکل اصلی ترافیک شیراز نبود مترو نمی باشد بلکه نداشتن دیگر زیرساخت ها و کشش پائین خیابانها و عدم وجود خطوط بی آر تی و حمل و نقل عمومی و مهمتر از آن عدم رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی در سطح شهر عامل ترافیک می باشند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای پایبندی مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی باید برنامهریزی شود، به مقایسه ضرورت احداث مترو در تهران و شیراز پرداخت و گفت: در شهر تهران دلایل کافی برای احداث مترو که بهترین گزینه نیز می باشد وجود دارد. تراکم شدید مجتمع ها و آپارتمانهای چند ده طبقه و به تبع آن شلوغی شدید در ایستگاهای مترو که همه ما شاهد سوار و پیاده شدن خیل جمعیتی در ایستگاها بوده ایم که این کثرت مسافرین در درآمد زائی و توجیه اقتصادی مترو در تهران کاملاً مشخص و پیدا است اگر درمقام قیاس شیراز را با تهران مقایسه کنیم در شیراز ، تراکم بسیار پائین، میانگین در دو طبقه و پراکندگی جمعیت توجیه اقتصادی این طرح را کاملاً زیر سؤال می برد .دلیل دیگر الزام مترو در تهران عدم امکان تعریض خیابانهای اصلی بواسطه وجود ساختمانهای عظیم در حاشیه این خیابانها است که هزینه سنگین تملک آنها عملاً امکان تعریض این خیابانها را از شهرداری تهران گرفته و قطار شهری را با همه هزینه هائی که دارد توجیه پذیر تر می کند .اما در شیراز مشکلات تملک و تعریض نسبت به تهران بسیار کمتر می باشد .

پارسایی در ادامه افزود: بعنوان مثال یکی از خیابانهای اصلی شیراز خیابان زند حد فاصل میدان شهداء و نمازی به طول تقریباً 2700 متر می باشد و واحدهای تجاری خطی دو سمت این خیابان که منظره ای بسیار نازیبا را بوجود آورده 376 واحد می باشند یعنی از تعداد واحدهای یک برج تجاری در تهران کمتر می باشد، تنها با بخشی از بودجه سالیانه قطارشهری که امسال این بودجه اعم از نقدی ، اوراق مشارکت و تهاتر بالغ بر 750 میلیارد تومان یعنی معادل یک سوم کل بودجه شهرداری شیراز می باشد ،می توان با ساخت چند مجموعه بسیار زیبا و شکیل همراه با تأمین پارکینگهای کافی و اضافی و سپس تهاتر واحد های اين مجموعه با واحدهاي خطي اين خيابان و سپس توسعه و تعريض اين خيابان هم مشكل ترافيكي را حل نمود و هم با زيباسازي منظر شهري شهري بسازيم در حد نام و آوازه شيراز و با انجام تهاتر با كاسبان اين خیابان و نه به انگيزه ورود کاسبان جديد ، دغدغه نماينده محترم ولي فقيه در استان حضرت آيت اله ايماني كه به حق نگران ركود و كسادي بازار و كار كسبه هاي شهر مي باشند را نيز لحاظ نمائیم.

وی سپس با اشاره به تاکیدان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داشته هاي شيراز گردشگري مي باشد اظهار داشت: همه ما هم معتقديم گردشگري مي تواند گره گشاي مشكل بيكاري باشد با انجام اين قبيل كارها چهره شهر را متحول نمائيم .

خشکسالی از دیگر مواردی بود که این عضو شورای شهر به بیان بخطرات آن پرداخت. پارسایی در این خصوص گفت: نيازهاي ديگري نيز در شهر وجود دارند كه با توجه به مطالب فوق بسيار حياتي تر از خطوط 2 تا 6 قطارشهري مي باشند. طبق پيش بيني كارشناسان با روند فعلي، استان فارس تا سي سال آينده به استاني خشك تبديل مي شود كه اين اخطار را بايد جدي بگيريم . خطر خشكسالي و تهدیدات ناشي از آن و مشكلات و خطرات ناشي از رها شدن فاضلاب در شهر نيز از ديگر مشكلات جدی شهر مي باشند . مي توان تنها با اختصاص بخشي از هزينه هاي مترو ، با احداث تصفيه خانه هاي فاضلاب، هم خطرات ناشي از آلودگي فاضلاب را رفع کرد و در بالا بردن سطح بهداشت و سلامت جامعه نقش اساسي داشت و هم با تأمين آب فضاي سبز شهر از برداشت بي رويه آب چاهها جلوگيري كردو فضای سبز را توسعه داد و آبي كه مايع حيات و ذخيره و نياز نسل فعلي و آيندگان مي باشد را به هدر نداد .

وی در پایان و با اشاره به اینکه خط یک مترو رو به اتمام است، خطاب به حضار گفت: بيائيد به خاطر حفظ منافع شهر و مردم در اين سال با مديريت جهادي سريعتر خط 1 را راه اندازي كرده و باقي خطها را با گرفتن مشاوره از كشورهايي كه در اين زمينه تجربه كافي داشته و موفق بوده اندو تنها با هزينه مشاوره چند ميليارد توماني اجازه ندهيم هزينه هاي سنگين و زمان طولاني خط 1 تكرار شود . من اطمینان دارم در صورت گرفتن چنین مشاورهایی،آنان راه حل هائی بهتر ، کم هزینه تر و سریعتر از مترو را فراروی مسئولین خواهند گذاشت. امروزه در شهرهای توریستی جهان منوریل گزینه اصلی و نسبت به مترو در اولویت قرار دارد چرا که گردشگران می توانند با استفاده از منوریل از مناظر، زیبائی ها و جاذبه های گردشگری به خوبی بهره ببرند در صورتی که در مترو امکان آن وجود ندارد و مضافاً اینکه وجود خود منوریل می تواند به جاذبه های گردشگری یک شهر اضافه گردد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
2
ببخشید ایشون همونی هستند که تخصص دندانپزشکی دارند دیگه نه! بععله!!
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
2
اگر مترو راه بیافته که آقایون نمی تونن هر روز به بهانه سر زدن به کارخانه واگن سازی به کشور دوشت و برادر چین مسافرت کنند! بارها رفتن و برگشتن تازه آقا اومده وعده انتقال تکنولوژی واگن سازی به شیراز رو به عنوان دستاورد بزرگ سفر به چین عنوان میکنه!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
1
متاسفانه صحبتهای مسئولان ما کاملا متناقض است و همه پر ایراد من جمله صحبت آقای پارسایی
دوست عزیز علم و تجربه و تخصص را برای چه گذاشته اند نه آنکه هر کس بدون کارشناسی کار کند
1- مترو عالی است اما نه مترو افتضاح شیراز با این هم.ه تخریب و هزینه
2- خیابان زند را همین چند سال خراب کرده اند با این همه مجوزهای نابخردانه
3-در مرکز شهر میشد تمرکززدایی کرد در عوض در حاشیه شهر خیابان استاندارد ایجاد و تمرکز ایجاد کرد
4-میشد ارتفاع سازی کرد بجاش افقی فضای آزاد ایجاد کرد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
1
حرفای ایشون نشون میده ایشون زره‌ای از علوم نوین شهرسازی اطلاعاتی ندارن
متاسفم
ولیزاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
3
با سلام
جناب آقای دکتر پارسایی حرف سنجیده و علمی با امار داده اند برادران و خواهران عزیز لطفا موضع گیری شخصی نداشته باشیم انشالله.
حرفهای جناب دکتر منطقی است بسیار بهتر بود که 13 سال پیش نسبت به خرید یا معاوضه ملک ها اقدام میشد و شهر شیراز به خصوص نقطه مورد اشاره دکتر پارسا که اتفاقا همه گردشگران الزاما از این مسیر عبور میکنند زیباتر میشد.بنده صحبت های دکتر پارسا را کاملا قبول دارم و انشالله این فکر بکر و منطقی عملی شود و خیابان زند چهره زیبا و شاسیته ای پیدا کند