کد خبر: ۵۶۳۹۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

زنجیره انسانی متفاوت این بار در مجتمع تجاری خلیج فارس

پس از تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان مقابل باغ فرزانه و انتقادات برخی مسئولان از این مساله، این بار برخی از مغازه‌داران مجتمع خلیج فارس زنجیره انسانی تشکیل دادند.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ یکی از مهم‌ترین استدلال‌های حامیان مجتمع‌های تجاری چه در شرایط کنونی و چه در سال‌های قبل، اشتغال‌زایی این مراکز بوده است. این استدلال تا جایی اهمیت یافته که سرمایه‌گذاری در این مسیر، نوعی سرمایه‌گذاری برای افزایش پتانسیل‌های گردشگری شیراز تلقی شده و در ذهن برخی مدیران به نوعی الگوی اشتغال‌زایی تبدیل شده است.

اما نگاهی به حال و روز کنونی یکی از عظیم‌ترین مجتمع‌های تجاری در شیراز یعنی «مجتمع تجاری خلیج فارس»، حکایت دیگری از ادعای اشتغال‌زا بودن این مراکز دارد. این مجتمع که در هنگام ساخت و بهره‌برداری نیز با انتقادها و اعتراضات گسترده‌ای مواجه شده بود، این روزها به دلیل اخذ مبلغ بالای هزینه شارژ ماهیانه از مغازه‌داران خود، دچار حاشیه‌هایی شده که قابل توجه است.

یکی از روزهای اول خرداد ماه، مغازه‌داران طبقه اول و دوم مجتمع تجاری خلیج فارس ضمن تعطیل کردن مغازه‌های خود، اقدام به تجمع مقابل مجتمع هایپراستار کردند. علت این تجمع، نارضایتی این افراد از هزینه بالای شارژ ماهیانه (مبلغی بین 250 تا 300 هزار تومان) بود. مدیریت این مجتمع اما برای پایان دادن این زنجیره انسانی که مانع از ورود مشتریان به هایپر استار شده بود، جلسه‌ای با مغازه‌داران معترض تشکیل داد که البته نتوانست این افراد را قانع کند تا دست از اعتراض عملی خود بردارند. معترضان معتقد بودند که مشتریان عمدتا به قصد خرید از هایپر استار به این مجتمع تجاری می‌آیند و در عمل، میان جذب مشتری محدود آن‌ها با شارژ ماهیانه‌ای که باید پرداخت کنند، نستبی وجود ندارد.

این اعتراض اما در حالی رخ داده است که برخی از مدیران و مسئولان شهری و استانی هم‌چنان با ادعای اشتغال‌زا بودن این مجتمع‌ها، سعی دارند تا سرمایه‌گذارانی که صرفا به سود بالا می‌اندیشند را با آغوشی باز پذیرا باشند تا بلکه در امر اشغال‌زایی عملکرد مثبتی از خود نشان دهند. فارغ از مشکلات فرهنگی ناشی از این مجتمع‌ها، آن‌چه در مجتمع تجاری خلیج فارس گذشت، می‌تواند نشان‌دهنده گوشه‌ای از مسایل این مراکز در حوزه اشتغال‌زایی باشد. نبود درآمد پایدار و مکفی به دلیل عدم استقبال مردم از مغازه های این مجتمع، آن‌قدر مشهود شده است که مغازه‌داران در اعتراض به شارژ ماهیانه‌ای که نسبتی با فروش کم آن‌ها ندارد، زنجیره انسانی تشکیل دهند.

لازم به ذکر است که چندی قبل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شیراز در نامه‌ای به استاندار فارس، اشتغال‌زا نبودن این مجتمع‌ها را مطرح و نوشته بودند:

«مجتمعی هم اکنون با 2500 واحد تجاری در شیراز ساخته شده است [مجتمع تجاری خلیج فارس] . ارزش هر واحد تجاری آن هم اکنون به طور متوسط 500 میلیون تومان است و در هر واحد نیز به طور متوسط 2 نفر مشغول به کار شده اند. به عبارت دیگر برای اشتغال 5000-6000 نفر سرمایه‌ای معادل 1250 میلیارد تومان (1.250.000.000.000 تومان ) صرف شده است. از سوی دیگر، دولت محترم در ابتدای سال 93 نرخ سرمایه‌گذاری جهت هر واحد اشتغال را 20 تا 70 میلیون تومان اعلام نمود. چنانچه این رقم به طور متوسط 45 میلیون تومان در نظر گرفته شود به این معنی است که با سرمایه ای که در این مرکز زمین گیر شده است بیش از 27000 شغل می توان ایجاد نمود . به عبارت دیگر مرکز تجاری فوق نه فقط اشتغالی ایجاد نکرده بلکه باعث بیکاری 22000 نفر هم شده است ! در نمونه دیگر که هم اکنون در خیایان عفیف آباد در حال ساخت است متوسط هر واحد تجاری حدود یک میلیارد تومان به فروش می رسد . بر اساس اعلام دولت این سرمایه می تواند اشتغال 20 نفر را فراهم کند ولی حداکثر 4 نفر درآن مشغول به کار خواهند شد. این یعنی بیکار نمودن 16 نفر!!

این اعداد و ارقام اما در حال حاضر به گونه‌ای است که همان تعدادی که در مجتمع خلیج فارس اشتغال دارند، از عدم استقبال مردم از واحدهای تجاری‌شان، ناراضی هستند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
0
مغاز ه دارهای مجتمع اگر بخواهند شارژگزاف بپردازند مجبورند روی اجناس خود قیمت بیشتری بگذارند در نتیجه مشتری از دست می دهند به نظر بنده قیمت مغازه اصلا منصفانه نیست
نوید
United States of America
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
4
این مغازه داران، همان همکاران و همدستان متجمعین چند روز گذشته در مقابل باغ فرزانه هستند. انشالله بزودی شاهد اجرای این پروژه عظیم هستیم.
عسکریان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
0
حیف که مسولان ما از قیل و قال 50 نفر زنجیره انسانی حساب می برند و به نظر یک میلیون نفر همشهری محترم شیرازی اهمیت نمی دهند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
3
این هم یک سند بر بی اعتباری ادعای اشتغالزایی مجتمع های تجاری کی میخواهند متوجه شوند که این مجتمع ها سرمایه گذاری نیست سرمایه برداری است .
شیرازی
United States of America
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
1
اخه مگه پول دولت بوده ؟ به نظر شما کسی که دوست داره سرمایه خودشو بده یک مغازه بخره وما میتونیم بهش بگیم نه الا و بالله باید کاگاه تولیدی بزنی !!؟؟؟؟ آخه این چه منطقی هست . شما فکر می کنید اگه مجتمع سازی در شیراز و ایران ممنوع بشه افراد میرن کارخونه میزنند و اشتغال به وجود میارن ؟؟؟؟ خدایی شیرازه از سایت وزینی مثل شما بعید هست که چنین تحلیل گری داشته باشید !!! باعث بی کاری 20000 هزار آدم خیالی شده وجود این مجتمع !!!!
شیرازی متعصب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
0
به نظربنده مردم باید بیشتر از این مجتمع که باعث افتخار شهر شیراز هست استقبال کنند.پارکینگ خوب و رایگان و فضای بسیار جالب این مجتمع واقعا دیدنی است