کد خبر: ۵۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در «زنگ حساب شیرازه»:

تیرماه بزرگ‌ترین مزایده بخش معدن فارس را برگزار می‌کنیم

هرچند برخی به این موضوع دامن می‌زدند ولی بحمدالله باهمکاری دیوان محاسبات در این خصوص مشکلی پیش نیامده و وقفه‌ای در کار سازمان ایجاد نشده است؛ پاسخ دیوان محاسبات کشور هم در این خصوص کاملا روشن و موجود است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، به بهانه دومین «زنگ حساب» شیرازه در سال 93، قصد داشتیم طبق روال همیشگی، در دفتر کار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس حضور یابیم و پاسخ سوالات مخاطبان را از علی همتی جویا شویم اما علی رغم چندین بار هماهنگی تلفنی یا دفتر وی، موفق نشدیم تا از نزدیک پاسخ مخاطبان زنگ حساب شیرازه را از مهندس همتی بگیریم، لذا پاسخ سوالات را از طریق روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت فارس دریافت کردیم که به صورت زیر منتشر می شود.

در این زنگ حساب نیز مانند گذشته سوالات شما دقیقا با همان ادبیاتی که برای ما ارسال کرده بودید، پرسیده شد و سعی شده تا پاسخ‌های «علی همتی» هم با حفظ ادبیات وی منتشر شود.

سال قبل چند کارگاه یا شرکت تولیدی در استان تعطیل شده‌اند؟

در سال گذشته واحد تولیدی بزرگی تعطیل نشده است؛ تمام واحدهای تعطیل شده مربوط به سنوات گذشته است بنابراین با همکاری کار‌شناسان سازمان، واحدهای تعطیل شده در گذشته آسیب‌شناسی شده‌اند و تلاش داریم با مساعدت مسئولین کشوری و استانی و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی واحدهای تعطیل شده را با برنامه‌ریزی کوتاه مدت ومیان مدت احیا نماییم.

تحصیلات و سابقه خود در صنعت راذکرنمایید؟

دارای لیسانس زبان و فوق لیسانس مدیریت و همچنین دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک هستم.

سوابق: ۶ سال مدیرعامل ومعاون مدیر عامل کارخانجات مخابراتی ایران در سطح ملی صنایع مکانیک وصنایع الکترونیک؛ عضو هئیت رئیسه نمایشگاهای بین المللی فارس؛ نایب رئیس هئیت مدیره ایران خودرو فارس به‌مدت ۵ سال؛ نایب رئیس انجمن مدیران صنایع فارس به‌مدت ۴ سال؛ شرکت در کارگاهای تخصصی مخابراتی در سطح ملی و بین‌المللی؛ ۱۶ سال مدیرکل پست در استان‌های فارس، بوشهر وسیستان وبلوچستان؛ عضویت در شورای برنامه‌ریزی استان‌های فارس، بوشهر وسیستان وبلوچستان؛ عضویت در شورای ترافیک استان‌های فارس، بوشهر وسیستان وبلوچستان؛ مدیر کل نمونه ملی- استانی در استان‌های فارس، بوشهر وسیستان وبلوچستان؛ معاون مدیرکل راه وترابری استان فارس؛ عضو هئیت رئیسه فوتبال استان فارس به‌مدت ۵ سال.

چندین سوله برای کارخانه‌ها در شهرک صنعتی گراش ساخته شده ولی باگذشت چند سال بلا استفاده مانده است؛ آیا اداره کل صنعت معدن فارس نمی‌تواند با صاحبان آن‌ها برای راه اندازی وارد مذاکره شود؟


هرچند این موضوع مربوط به سنوات قبل است اما قطعا با صاحبان این سوله‌ها وارد مذاکره خواهیم شد تا راه جدیدی را به روی آنان در حوزه تولید باز کنیم.

در رابطه با شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای توضیح دهید؟ چطور مجوز دارند؟ مگر هرمی نیستند؟ پس چطور فعالیت می‌کنند؟

طبق مصوبه ریاست محترم جمهوری، وزارت امور خارجه دستور العملی تدوین نموده است تا از بازاریابی شبکه‌ای خارج از کشور جلوگیری نمایند و ۸ شرکت مجوز دارند که هرمی نیستند بلکه ۷ سطحی می‌باشند در حالی که هرم‌ها سطح ندارند.

درسته که صنف شده بازاریابی شبکه‌ای؟


از حاصل فروش اجناس و کالا‌های شرکت سود مشخص شده‌ای به بازاریاب تعلق می‌گیرد.

اکنون وضعیت تولیدی کشور نسبت به دوره احمدی‌نژاد رو به کاهش است یا افزایش؟ آیا شما هم برنامه‌ای مد نظرتان هست تا جلوی گرانی‌ها گرفته شود؟ و آیا شاهد ارزان شدن جنسی هم در آینده خواهیم بود؟


در تمام جلسات و برنامه‌ها با کار‌شناسان و مسئولین کشوری و استانی رشد و توسعه تولیدات و فعالیت‌های اقتصادی فارس مدنظر است و انجمن حمایت از مصرف کنندگان حامی حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و برنامه‌ریزی‌های مدونی دراین خصوص طراحی و اجرا نموده است.

چرا در شهرک صنتعتی شیراز، به جای اینکه کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی احداث شود، تبدیل به انبار‌ شرکت‌ها شده و عملا با ساخت سوله‌ای از زمین ارزان و سایر معافیت‌های موجود سوءاستفاده شده و به عنوان یک انباری استفاده می‌شود؟

در سنوات گذشته صورت گرفته است اما در دولت تدبیر و امید برنامه ریزی‌ها و یکی از اولویت‌های کاری تلاش مدیریت و کار‌شناسان سازمان و مسئولین استانی و کشوری، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و فراهم نمودن شرایط تولید و فعالیت‌های اقتصادی و رفع تنگنا‌ها و مسائل و مشکلات ایجاد شده است.

می‌گویند شما در انتخابات اخیر اتاق اصناف شیراز گزینه خاصی مدنظرتون بوده و همین موضوع باعث نارحتی برخی از اعضای فعلی شده است. تایید می‌فرمایید؟

خیر، طبق آیین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون نظام صنفی رئیس سازمان به عنوان رئیس کمیسیون نظارت مرکز استان ناظر بر امر انتخابات اتاق‌های اصناف و سایر تشکل‌های صنفی بوده و حضور اینجانب در چهار چوب وظایف قانونی بوده است.

آیا برنامه خاصی برای اشتغال جوانان دارید؟ به خدا متاهل هستم و بیکار و تحصیلات لیسانس. تو را خدا شما مثل بقیه نباشید.

همانطور که عرض کردم برای ایجاد تولید، صنعت و اشتغال آمده‌ایم و دولت تدبیر وامید در راستای رفع بیکاری وایجاد اشتغال و جذب تحصیلکرد‌ها در مراکز واحدهای تولیدی و صنعتی تلاش مضاعف دارد و ظرف ۲ سال آینده به یاری پروردگار با راه اندازی تنها یکی از واحدهای تولیدی در استان فارس ۳۰۰۰ شغل ایجاد می‌شود ودر پی راه اندازی دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی و اقتصادی تعطیل شده و نیمه تعطیل در استان هستیم.

زمزمه‌هایی در رابطه با غیر قانونی بودن مرکز علمی کاربردی بازرگانی فارس از جمله نداشتن مجوز لازم از دانشگاه علمی وکاربردی شیراز مطرح می‌باشد؛ تکلیف کسانی‌که مشغول تحصیل در این مرکز می‌باشند چیست؟


از طریق مراجع قانونی پیگیر موضوع هستیم و مکاتباتی به مراجع ذیصلاح نیز اخیرا انجام شده است.

در انتخابات داخلی اتاق اصناف شیراز شما در دو شب متوالی طی دعوت از برخی منتخبین اقدام به کسب رای برای نفری شدید که احتمالا جزو نفرات آخر می‌شد آیا این موضوع قانونی است؟

در سوال بالا پاسخ دادم که اینجانب رئیس کمیسیون نظارت بر انتخابات هستم و حضور اینجانب در چهار چوب وظایف قانونی بوده است.

با توجه به اینکه شما از سوی طیف خاصی از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شیراز برای تصدی پست مدیرکلی سازمان صنعت، معدن و تجارت حمایت شدید آیا این موضوع در انتخابات آتی اتاق شیراز و انتخاب همفکران شما تاثیر نمی‌گذارد؟

اینجانب هرگز غیر قانونی عمل نخواهم کرد و وامدار هیچ گروهی نبوده و نیسستم لذا همانند انتخابات اتاق‌های اصناف انتخابات فوق الذکر هم دارای آیین نامه و قوانین مدونی است که چندین ناظر بر این انتخابات نظارت کامل دارند و در پایان رای گیری توسط ناظرین صورتجلسه امضاء می‌شود.

پس از حدود ۶ ماه از انتصاب شما به‌دلیل شیوه مدیریتی شما انگیزه کارمندان سازمان کاهش یافته و در پاسخگویی به ارباب رجوع نیز تاثیر گذاشته چه برنامه‌ای برای بر طرف کردن این معضل دارید؟

امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد چراکه اقدامات اینجانب در حوزه رفاهی به‌زودی برای همه همکاران روشن خواهد شد؛ همکاران و ارباب رجوع همواره بار‌ها از انگیزه و رونق کار‌ها صحبت کرده‌اند؛ فضای همدلی، مودت و همکاری و تلاش وکوشش شبانه روزی در همکاران ایجادشده است و همکاران پس از یکی شدن ساختمان‌ها بهتر و بیشتر همدیگر را همکاری می‌کنند وکارهای متقاضیان و ارباب رجوع رونق بهتری یافته است در حالی که درگذشته اینگونه نبوده است ومردم خود بهترین قاضی هستند.

با توجه به اینکه شما از بخش خصوصی به دولتی آمدید و عدم مجوز قانونی برای امضاء اسناد مالی سازمان و ایرادات ذیحساب ودیوان محاسبات آیا ادامه این روند در پرداخت‌های کارکنان سازمان مشکل ایجاد نمی‌کند؟


هرچند برخی به این موضوع دامن می‌زدند ولی بحمدالله باهمکاری دیوان محاسبات در این خصوص مشکلی پیش نیامده و وقفه‌ای در کار سازمان ایجاد نشده است؛ پاسخ دیوان محاسبات کشور هم در این خصوص کاملا روشن وموجود است.

شما در روز معارفه اعلام کردید که ویرانه تحویل گرفته‌اید اکنون بعد از گذشت حدود ۶ ماه از انتصاب شما آیا ویرانه مورد ادعای شما بازسازی شده یا خیر؟ لطفا با آمار، عملکرد خود را در مقایسه به مدت مشابه در بخش‌های واحدهای تولیدی بحران زده، معادن فعال و البته برنامه شما برای رانت‌خواری‌های این بخش، وضعیت تنظیم بازار، نظامندسازی اصناف، وضعیت مبارزه با گرانفروشی بیان فرمائید؟


با شناسایی واحدهای آسیب دیده در پی رفع مشکل اینگونه واحد‌ها هستیم ومشکلات واحد‌ها هر هفته در اداره با کار‌شناسان ذی ربط بررسی و مسائل و مشکلات بیمه، مالیات و بانک‌ها، محیط زیست وگمرک و منابع طبیعی مرتفع می‌شود و اگر نیاز باشد از طریق استاندار محترم و یا مرکز مشکلات تولیدکنندگان، صنعتگران و معدنکاران و تجار مرتفع می‌شود و به اذعان تولیدکنندگان رونق کار‌ها بیش از پیش است و با انتخابات اخیر اتاق اصناف شیراز و سراسر شهر‌های استان وضعیت اصناف بهتر ازگذشته خواهد شد و نظارت بر بازار، کنترل بازار و اعمال قانون بیش از پیش خواهد بود.

لطفا بگوئید در عرض مدت مدیر کلی شما به‌جز جابجایی معاونت‌های تولید و معدن در ساختمان بازرگانی سابق که مورد اعتراض شدید کارمندان قرار گرفت چه اقدامات مثبت دیگری در راستای ارتقای وضعیت صنعت در استان صورت گرفته است؟

بخشی از فعالیت‌ها در مدت زمان حضور اینجانب را به صورت تیتر وار بیان می‌کنم: برگزاری همایش بررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء کیفیت نان؛ سفر به شهرستان‌های استان ازجمله اقلید، بوانات، لار، لامرد، مهر، فسا، آباده، مرودشت، جهرم، دشمن زیاری، سپیدان و... ؛ افتتاح ۱۲ طرح صنعتی ومعدنی در دهه مبارک فجر؛ گردهمایی چالش‌های بخش معدن وصنایع معدنی؛ جشنواره تجلیل از حقوق مصرف کنندگان؛ بازدید از کارخانه دنا؛ افتتاح دهمین نمایشگاه فرش دستباف؛ گشایش ۴ واحد تولیدی در شهرک بزرگ صنعتی شیراز؛ حمایت جدی از توزیع سبد کالا؛ دیدار با روسای ادارات صنعت، معدن وتجارت شهرستان‌ها؛ دیدار با جامعه روحانیت طی ۲ جلسه؛ بررسی اولویت‌های سرمایه گذاری شهرستان خرامه؛ اجرای طرح نظارتی نوروز ۹۳؛ بازدید از سطح شهر ونظارت بر کار بازرسان؛ افتتاح نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا؛ انتخابات هئیت رئیسه اتاق اصناف شیراز وشهرستان‌ها؛ مشارکت در برگزاری مسابقات قرآنی؛ برگزاری جلسات هم اندیشی توانمندی‌ها وظرفیت‌های استان فارس؛ هم اندیشی وحل مسایل ومشکلات تولید کنندگان شیر و فرآورده‌های دامی؛ بررسی مشکلات واحدهای صنعتی ومعدنی اقلید ومهر ولار ولامرد وجهرم وآباده و...؛ بررسی راهکارهای برون رفت مشکلات تولید کنندگان آبهای معدنی؛ کارگروه تخصص امور اقتصادی؛ جلسات کمیسیون تنظیم بازار استان؛ جلسه با انجمن مدیران صنایع؛ جلسه کمیسیون قاچاق کالا وارز؛ جلسه شورای برنامه ریزی استان؛ جلسه تجهیز منابع ودر آمد‌ها؛ پیگیری مشکلات کارخانجات آزمایش مرودشت با حضور معاونین وزیر؛ جلسه آمایش سرزمینی ومحیط زیست؛ کمیته پیشگیری از اراضی ملی؛ کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری؛ کارگروه تخصصی میراث فرهنگی وگردشگری استان کمیسیون ماده ۲۱ و...؛ گردهمایی انجمن بتن؛ انجمن شن وماسه؛ سیمان؛ آب معدنی‌های استان؛ آرد ونان؛ قاچاق کالا و ارز؛ اتاق اصناف؛ بازدید از کارخانه‌های تولیدی استان از جمله آزمایش، بابا برفی، دایتی، فولاد اقلید، استیل البرز، دنا، خسرو پرویز؛ پیگیری مشکلات کارخانه ITI با حضور وزیر محترم ارتباطات و وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت.

لطفا عملکرد خود را در مدت تصدی اعلام فرمایید. ضمنا میزان مرمت ویرانه را نیز و نوع مصالح در مرمت تشریح فرمایید.

در سوال‌های بالا پاسخ دادم.

تکلیف بازرسی که با چندر غاز حقوق آن‌را هم چند ماه با تاخیر بگیرد چیست؟ آیا با توجه به شغل حساس، احتمال خطای ایشان زیاد نمی‌شود در این مورد چه فکری کرده‌اید؟

با پی گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی مشکل این عزیزان زحمت‌کش حل وفصل شده است.

ما کارمندان برای بازگو کردن مشکلات کاری و بعضا شخصی به شما دسترسی نداریم ظاهرا مدیران سازمان نیز این مشکل را دارند، لطفا این وضع را اصلاح کنید.

بدیهی است در اوایل کار سازمان به دلیل مشغله بسیار زیاد ناشی از کارهای عقب افتاده توفیق دیدار تک تک همکاران را کمتر داشته‌ام ولی این موضوع اخیرا رفع مشکل شده است و هفته‌ای یک روز در خدمت دوستان و همکاران می‌باشم. اینجانب هرهفته علاوه بر اینکه با معاونین سازمان جلسه رسمی داریم و مسایل ومشکلات سازمان، همکاران ومردم را بررسی می‌کنیم؛ در طول هفته نیز معاونین و همکاران جهت ارایه گزارش و یا طرح مسایل و موضوعات دیگر با اینجانب دیدار دارند ویا خودم شخصا همکاران را در جلسات مختلف زیارت می‌کنم وحتی بعد از ظهر‌ها هم که در اداره حضور دارم فرصت مناسبی است و تعدادی از همکاران مسایل و مشکلات وگزارش کار خود را ارائه می‌دهند.

چه تعداد از واحدهای صنعتی تعطیل شده در زمان مسئولیت شما راه اندازی و یا رفع مشکل شده. لطفا به‌جز آزمایش که همیشه در مصاحبه‌ها عنوان می‌کنید و نماینده مرودشت نیز تکذیب می‌کند سایر واحدهایی که مشکلشان حل شده را نام ببرید.

اتفاقا باهمکاری و پیگیری نماینده محترم مرودشت در مجلس شورای اسلامی کارخانه آزمایش در حال راه اندازی است و دیگر واحد‌ها در برنامه کاری سازمان و وزارت متبوع می‌باشد و با مسئولین و نماینده گان محترم مجلس جلسات متعددی در استان و مرکز برگزار نموده‌ایم.

از ویرانه چه خبر وضعیت بهتر شده یا در حال تخریب است؟

هرچند مشکلات فراوانی در بحث واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد شده است اما با یاری پرودگار و دقت نظر دولتمردان در دولت تدبیر و امید مشکلات مرتفع می‌شود.

چندین ماه است که می‌خواهیم با جنابعالی ملاقات کنیم متاسفانه موفق نشدیم؛ دفتر شما همیشه اعلام می‌کند یا تهران هستید یا با استاندار در ماموریت و یا... معاونین شما هم اظهار می‌کنند که هفته به هفته نیز جنابعالی را زیارت نمی‌کنند! لطفا برای سال آینده یک وقت ملاقات به تشکل‌های تولیدی بدهید!

در بالا پاسخ دادم که درب اتاق بنده به روی همه عزیزان تولیدکننده، صنعتگر، بازاری وتجار وهمکار باز است.

سال گذشته در جلسه با نانوا‌ها اعلام کردید که وام با بهره ۴درصد می‌دهید؛ ظاهرا به از ما بهترون داده شد! چون هرچی پیگیری کردیم تا حالا موفق نشدیم. نکند خدای نکرده می‌خواهید کاندید مجلس بشوید که همش دارید شعار می‌دهید؟!

با فعالیت و تلاش شبانه روزی و صادقانه می‌فرمایید برنامه دیگری در سر داریم؛ راضیم به رضای خدا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم و این گونه صحبت‌ها و حرف‌ها ما را از هدفی که داریم، باز نمی‌دارد و دلسرد نمی‌کند. در خصوص وام هم هنوز بانک مهر رضا گشایش اعتبار نداشته است.

در جلسه که با معدن‌کار‌ها داشتید خیلی قول‌ها دادید که هیچ کدام تا حالا محقق نشده. لطفا علت عدم تحقق وعده‌های خودتان را با صداقت بیان کنید؟

در اواخر خرداد و یا اوایل تیرماه سال‌جاری بزرگ‌ترین مزایده بخش معدن استان در حال برگزاری است.

تو رو خدا فکری به‌حال تبعیض در پرداخت‌های مالی کنید، تعداد کمی پاداش‌های میلیونی می‌گیرند! بخدا ما که تعدادمان کم هم نیست گرفتاریم.

ان‌شاءالله روند نسبت به گذشته بهتر خواهد شد و با حضور اینجانب تبعیضی صورت نمی‌گیرد و در پی رفع این مشکلات هستم.

گفته می‌شود شما برای برخی انتصابات از سوی تعدادی از همفکران خود تحت فشار هستید آیا این موضوع صحت دارد؟ در ضمن آیا این موضوع با شایسته‌سالاری مطابقت دارد؟

این مسائل در سازمان ما جایگاهی ندارد و با روحیات اینجانب سازگاری نداشته و هرکس شایسته‌تر است در جایگاه لازم قرار می‌گیرد.

شما در بعضی جلسات عملکرد مدیران گذشته را زیر سوال می‌برید، واقعا از عملکرد چند ماهه خودتان راضی هستید؟

مردم عزیز خود قضاوت کنند.

جنابعالی عملکرد ۸ ساله خود را در کارخانه زیمنس چگونه ارزیابی می‌کنید و به خود از ۲۰ چه نمره‌ای را می‌دهید و به‌نظر خودتان در مسئولیت خطیر فوق در چند ماه گذشته موفق عمل کرده‌اید؟

باتوجه به اینکه کارخانه ITI و دنا و آزمایش و برخی دیگر از کارخانه‌های بزرگ به مشکل خوردند ولی زیمنس سرپا ایستاد ومشکلات خودرا حل نمود و بدون تنش ۱۵۰۰نیروی بازنشسته هم حقوق ومزایای خودرا دریافت می‌کنند و اینکه خانواده‌ای در این مجموعه بزرگ آسیبی ندید خدا را شاکرم.

پروژه‌های فولاد استان شامل کوار، فسا، اقلید و نی‌ریز در چه مرحله‌ای هستند؟

شرکت ذوب آهن پاسارگاد کوار واقع در شهرستان کوار با میزان ظرفیت سالیانه ۱۶۰۰ تن در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده است وهم اکنون در حال اجرای فاز دوم شامل افزایش ظرفیت فاز اول و تولید آهن اسفنجی می‌باشد.

همچنین با پیشرفت فیزیکی طرح فولاد نی ریز وابسته به سازمان ایمیدرو در بخش آهن اسفنجی بالغ بر ۷۲ درصد ودر بخش فولادسازی بالغ بر ۲۵ درصد می‌باشد وهم اکنون نیز با توجه به مشارکت سازمان ایمیدرو با بخش خصوصی در این طرح امید است که بخش اول طرح شامل آهن اسفنجی در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری برسد.

طرح فولاد اقلید متعلق به شرکت سلحشوران فارس و در حال آماده سازی و فراهم نمودن زیرساخت طرح است.

آیا از عملکرد رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان فیروزآباد با خبر هستید؟ مردم خیلی راضی نیستند.

عملکرد همه روسا ومدیران شهرستان‌ها هرهفته مورد بررسی قرار می‌گیرد ضمن اینکه مصداق را عنوان نفرموده‌اید.
نظرات بینندگان