کد خبر: ۵۶۵۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
سخنی با شورا و منتقدانش

به جای «مجادله» مباحثــه کنید!

آن‌چه به صورت مشخص دیده می‌شود استفاده از برخی کلمات ناشایست از سوی برخی مسئولین است که به منتقدان نسبت می‌دهند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ این روزها هم‌چنان مصوبه اخیر شورای شهر مبنی بر احداث دو برج 25 طبقه در باغ فرزانه شیراز در صدر مهم‌ترین اخبار و مسائل شهری قرار دارد. پای موافقان و مخالفان حالا به صدا و سیما رسیده و طی هفته‌های اخیر برنامه‌های ثریا، پایش و پیک بامدادی رادیو به این موضوع پرداخته‌اند. موافقان طرح، مواردی را مطرح می‌کنند که منتقدان آن را نمی‌پذیرند و بالعکس. اما به نظر می‌رسد این مباحثه می‌تواند ظرفیت کارشناسی طرح‌های شورا را در حوزه‌های مختلف بالا برد به شرط آن‌که با تعبیر قرآنی «جدال احسن» هم‌خوانی داشته باشد؛ جدالی که باید در آن الفاظ مؤدبانه، لحن دوستانه، محتواى مستدل، آهنگ صدا خالى از فریاد و جنجال و هر گونه خشونت و هتک احترام و ... باشد.

هر چند منتقدان طرح شورا هم در ادبیات مطالبه‌گرایانه در برخی موارد تندروی کرده باشند، اما آن‌چه به صورت مشخص دیده می‌شود استفاده از برخی کلمات ناشایست از سوی برخی مسئولین است که به منتقدان نسبت می‌دهند؛ «مریض»، «نق زن»، «گربه صفت»، «یک عده بیکار»، «اردوکشی خیابانی» و ... از جمله این تعابیرند. قطعا این‌گونه تعابیر نه تنها نسبتی با جدال احسن ندارد که حتی موجب تقابلی شدن هرچه بیشتر مواضع و بعضا دور افتادن از اصل ماجرا می شود.

متهم کردن دیگران به این‌که شما فتنه‌گر هستید و متصل به جریان های منحرف از نمونه‌های بارزی است که متاسفانه چند مدتی است که در این بین مشاهده شد. این در حالی است که هر دو گروه از مرزبندی‌های یکدیگر با جریان‌های بدنام داخل و خارج اطلاع دارند. جالب اما این‌که گفته‌های برخی از حامیان اصلی این مصوبه حالا تیتر یک برخی رسانه‌های معلوم الحالی می‌شود که از به کار بردن کلمه «فتنه» برای حوادث پس از انتخابات نیز ابا دارند، اما با بوقلمون صفتی تمام برای گرفتن ماهی از آب گل آلودِ فعلی آستین هایشان که تا دیروز تا مرفق آلوده به لجن فتنه انگیزی بود را بالا زده اند و به حرف های کسانی که تا همین چند مدت قبل چشم دیدنشان را نداشتند استناد می کنند و ...

شیرازه اما اگرچه خود را صاحب رای و نظر در قبال این مصوبه می‌داند اما از همان ابتدا سعی کرد تا در توسعه فضایی که استدلال‌هایی هر دو طرف شنیده شود، بکوشد. شیرازه در تاریخ 27 اسفند 92 یعنی سه روز پس از تصویب شدن طرح مذکور، در حالی که گروه‌های دانشجویی یک روز قبل‌تر، نامه انتقادی خود را برای انتشار، ارسال کرده بودند، ترجیح داد تا قبل از هر موضعی، نظر شورا را در این خصوص پرسیده و منتشر کند لذا به سراغ حقدل رئیس شورای شهر رفت تا نظر او را جویا شود.

طی این مدت، پوشش دادن منظم اخبار و جلسات شورای شهر، دفاعیات آن‌ها از مصوبه مذکور و حتی القاب ناشایستی که بعضا از سوی برخی از آن‌ها به منتقدان نسبت داده می‌شود، همگی در شیرازه منتشر شده است و این در حالی است که گروه‌های دانشجویی، مطالعاتی و حتی بعضا طلاب و روحانیون از شیرازه انتقاد می‌کنند که چرا همه اخبار و بیانیه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.

ضروری است که هر دو گروه در برداشتن گام‌های هم‌گرایانه به سوی هم البته با لحاظ کردن انتقادات کارشناسی و گفتمانی به یکدیگر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. مناظره و مباحثه‌های کارشناسی در صدا و سیما، دانشگاه، مساجد و... با پای‌بندی به اخلاق نقد و نقدپذیری، از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در این فضا موثر واقع شود. «جدال احسن» امروز گمشده مباحث بین شورائیان و منتقدان است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
0
باسلام واحترام به همه دلسوزان،
چه ميشود عزيزاني را كه درجامعه اسلامي باوجود همه دلسوزيهايشان ، ابايي ندارند ازاينكه بجث فني بدون حاشيه و عدم اتهام به طرف مقابل را با مجادله و دائما محكوم نمودن طرف مقابل تعويض و روند حركت كاري مجموعه هاي اثرگذار خود و گروه ديگر را از آن حركتي كه بايد منحرف نمايند.
عزيزان دلسوز - بجاي پرداختن به محكوم نمودن طرف ديگر وكشاندن اين مباحث به كف خيابان و بدنه غير تخصصي به بحث متقن علمي و تخصصي بپردازيد كه رشد جامعه در همين بحث هاي فني تخصصي است. وگرنه عدم تمكين فرمان الهي كه " ولاتنازعوا فتفشلوا " وعدم پرداختن به وظيفه اصلي ازسوي هر گروه مصداق فتفشلوا درشهر وجامعه را بدنبال خواهد داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
0
نظر شورا است به دیگران ربطی ندارد