کد خبر: ۵۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

مقام نخست مسابقات سراسری قرآن از جوانی اش می گوید

مرضیه فیروززاده رتبه اول مسابقات سراسری قران کریم در رشته قرائت حائز مقام گردید که اکنون فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت معلم تهران در رشته روانشناسی تربیتی می باشد و در حال حاضر به عنوان جوان برتر استان فارس در سال 1393 معرفی گردیده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، 19 خرداد مصادف با ۱۱ شعبان المعظم است که به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) "روزجوان" نامیده شده است. با تبریک این روز به همه‌‌ی جوانان عزیز، موج ما گفتگویی با مرضیه فیروززاده جوان برتر استان فارس و نفر نخست مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت داشته که در ادامه می خوانید:

ضمن معرفی خودتان خلاصه ای از سوابق تحصیلی خود را بیان کنید؟

اینجانب مرضیه فیروززاده متولد 1365 فرزند احمد فیروززاده استاد و قاری ممتاز کشوری می باشم که از سن پنج سالگی با تشویق خانواده شروع  به یادگیری قرآن نمودم و در دوره ابتدایی در رشته حفظ قرآن و در دوره راهنمایی در رشته  قرائت تخصصی قرآن زیر نظرپدرم که مشوق اصلی من بود شروع به یادگیری و آموزش کردم .

در دوره راهنمایی با حضور در مسابقات مختلف قرانی توانستمعنوان قاری برتر را در مسابقات دانش اموزان در کارنامه خود به ثبت برسانم و در پایه های مختلف دوره دانش آموزی در مسابقات مختلف رتبه های متعددی را در سطح کشور به دست آوردم.

چگونه شما به عنوان رتبه اول مسابقات قران کریم در سطح کشور انتخاب شدید؟

مسابقات سراسری قرآن کریم هر سال از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور برگزار می گردد که علاقه مندان با حضور در مسابقات مرحله شهرستان و کسب رتبه برتر به مسابقات استانی حضور می یابند.

برگزیدگان مرحله استانی که معمولا از هر استان یک نفر معرفی میشوند تا در مرحله کشوری که در بهمن یا اسفند هرسال در یک استان برگزار می شود حضور پیدا کنند.

این نوع مسابقات به دو گروه سنی کمتر از 16 سال که به عنوان شکوفه ها و بالای 16 سال برگزار می شود  که افراد شرکت کننده از سطح بالایی برخوردار می باشد.

فیروززاده ادامه داد: به عنوان نماینده استان فارس در سی وششمین دوره از مسابقات قران کریم که به میزبانی استان فارس برگزار گردیده بود شرکت کردم که به لطف خداوند توانستم دررشته قرائت تحقیق در قسمت بانوان مقام نخست را به دست آورم.

نفرات برگزیده از مرحله کشوری به مرحله بین المللی راه پیدا می کنند که خواهران به دلیلی مواضین شرعی که وجود دارد اجازه رفتن به مسابقات بین المللی را ندارند که مرحله کشوری به عنوان آخرین مرحله در سطح بانوان مشخص می گردد.

اصلی ترین عوامل موفقیت خود را چه می دانید؟

در هر موفقیت لطف و موهبت خداوند در مرحله اول و وجود یک خانواده قرآنی، مذهبی  تاثیر به سزایی دارد به طوری که علاقه هر فرد به کاری کهانجام  می دهد بسبیار اهمیت دارد  و همانطور که گفتم خانواده و مخصوصا پدرم که همیشه مشوق و تنها استاد من بودند به عنوان تنها عامل موفقیت خود می دانم.

زندگی را وقف قرآن کردم به طوری که روزانه تلاوت قران را با پدر انجام می دادم تا به رفع اشکالات بنده بپردازد که با توکل به خدا و پشتکار، تمرین وزحمات پدرم توانستم مقام اول کشوری را کسب کنم و به عنوان جوان موفق استان فارس در سال 93 انتخاب شوم .

آیا داشتن مقام درزندگی شخصی، رفتار با اطرافیان و دوستان تغییری ایجاد کرده است؟

قرآن آموزان با تدبر در قرآن آموخته اند که وقتی به جایی که برسند حس غرور در آنان دست ندهد و فکر نمی کنند بهترین هستند و نباید با افراد کمتر از خودشان رابطه داشته باشند

به دلیل این که این مقام کشوری اولین مقامی نبود که توانسته بودم به دست آورم و در مسابقات و جشنواره های ملی دانشجویی که خود نیز جشنواره بزرگی است توانسته بودم رتبه های مختلفی از جمله اول تا سوم را در چند سال کسب نمایم، هیچ وقت تاثیری بر روی من نگذاشته است که من بهترینم و باید رفتارم با اطرافیان عوض شود، سعی کردم همیشه خداوند را در نظر بگیرم تا حس غرور و تکبر را در نفس خود از بین ببرم.

اوغات فراغت را چگونه به سر می برید؟

دردوران دانش اموزی تا یک فرصت پیدا می شد با تشویق پدرم سریع به قران روی می اوردم و قران می خواندم و در کنار آموزش قرآن به فعالیت های از جمله خوشنویسی، ورزش والیبال و تفریحات دیگر مثل گذراندن اوقات با دوستان و مطالعه کردن کتاب روی می اوردم ولی اغلب وقت صرف خواندن و یادگیری قرآن کریم بوده است.

داشتن مقام کشوری برای یک نیروی جوان چه تاثیری دارد؟

تاثیرات بسیاری دارد، وقتی که افراد جامعه مشاهده می کنند یک نیروی جوان از هم سن و سال های خودشان توانسته به یک موفقیت بزرگ در همه زمینه کسب نماید خوب خیلی تاثیر گزار باشد.

موفقیت هایی که بعد از به دست آوردن آن رتبه نصیب آن می شود می تواند تاثیر به سزایی بگذارد که یک نفر به عنوان برگزیده استان و یا کشور معرفی می شود و برای دیگران ان قدر مهم می شود که همه به ان توجه می کنند میتواند تاثیر داشته باشد تا دیگران هم به سمت فعالیت های جامعه جذب شوند.

رمز موفقیت یک جوان به نظر شما چیست؟

رمز موفقیت جوانان را در داشتن یک تربیت دینی می دانم. یکی از این تربیت ها محیط می باشد که متاسفانه این محیط خانواده و جامعه از فرامین دینی والهی فاصله گرفته اند.

خانواده باید طوری باشد که در مرحله اول خود دینی باشند و بتوانند فرزندانی را تربیت کنند که برای جامعه مفید باشند

وقتی تربیت دینی و صحیح در محیط خانواده صورت بپذیرد، اسیب های جامعه نمی تواند بر روی افراد جامعه تاثیر بگذارد و مسائلی مانند تشویق و پشتکار و تمرین از عوامل موفقیت در هر زمینه ای است.

جوانان در جامعه امروزی چه مقدار به قران شناخت پیدا کرده اند؟

جوانان امروزی کمتر به سمت قرآن کشیده شده اند که اصلی ترین علت آن خانواده می باشد زیرا نتوانسته است برای خود و فرزندان جا بیندازند که مهمترین قسمت آن  تربیت دینی و پیروی از دستورات و فرامین الهی می باشد.

جامعه هم به عنوان عنصری دیگر متاسفانه کمتر توانسته است مسائل دینی و قرانی را در جامعه تقویت کند.

به عنوان یک فرد قرانی که در مسابقات کشور رتبه اول را کسب نموده است توقعات زیادی دارم که متاسفانه براورده نشده است

اگر به این ها جواب می دادند افراد دیگر جامعه وقتی این ارزش را می دیدند بیشتر به سمت فعالیت های اجتماعی از جمله قرآن روی می اوردند

 متاسفانه یک سری ضد ارزش ها در جامعه امروزی ارزش شده است که باعث گردیده بعضی از ارزش ها از قلم بیافتد که همین علت باعث حضور کمرنگ می شود.

دوست داشتید همیشه جوان بمانید؟

جوانی یک دوره ای است که قابل برگشت نیست، در دوره جوانی علاقه ها و توانمندی ها و خلاقیت های وجود دارد که به  گذشت  زمان که از سن او می گذرد این فرصت ها را از دست می دهد.

یک خاطره قرانی برایمان تعریف کنید؟

بهترین خاطره که مربوط به قران می باشد، زمانی که برای شرکت در مسابقه با قاریانی ازاستان های دیگر آشنا می شویم که انتهای ان مسابقه به خاطره ای شیرین و تلخ تبدیل می شود.

در برخی از مسابقات با فرض اینکه مقام اول را کسب می نمایم، مقام دوم و یا سوم می شدم که این را نمی توانستم بپذیرم و به همین دلیل به خاطره ای تلخ تبدیل می گشت و شیرین ترین خاطره ای که به دلیل به دست آوردن یکی از آرزوهایم در ذهنم تداعی می شود کسب مقام اول مسابقات سراسری قران کریم بود.

مهمترین دغدغه شما به عنوان یک فرد برگزیده قرانی چیست؟

با توجه به این که اینجانب به عنوان معلم پرورشی و فعالیت های قرانی در آموزش و پرورش مشغول به خدمت می باشم، مهمترین دغدغه ای که در بین دانش اموزان به خصوص دبیرستانی ها مشاهده می شود، فرار کردن از مسائل دینی وقرآنی است که همواره ذهن من را به عنوان مهمترین دغدغه در گیر خود کرده است.

برنامه های اتی شما جهت ادامه راه چیست؟

در تلاش هستم در زمینه های مختلف قرآنی مانند تجوید، صوت ولحن و... پیشرفت نمایم و برنامه اصلی این است که حفظ قرآن را شروع کنم زیرا یکی از ارزو هایم می باشد.

آیا دوست دارید در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازید؟

ادامه تحصیل در خارج از کشور را به دلیل این که با مواضین جامعه و ارزش های جامعه ما یک رنگ نیستند و ما در جامعه بهترین دانشگاه ها را در سطوح بسیار بالا را داریم و نیازی به ادامه تحصیل در خارج از کشور را نمی بینم.

چه توصیه ای برای جوانان دارید؟

اولین توصیه به خانواده ها است زیرا خانواده ها باید بیشتر با قران انس بگیرند که یکی از منبعهای گران بهاء که می توان در همه زمینه ها از آن استفاده کرد قرآن کریم می باشد.

به جوانان توصیه می کنم که با ترجمه و تفسیر آیات قرآن در ان تدبر کنیم تا با ان بیشتر اشنا شویم تا در زندگی خود و خانواده استفاده کنند.

نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان