کد خبر: ۵۶۶۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
توصیه‌ای به جوانان به مناسبت روز جوان؛

جوانان بیکار! منتظر معجزه دولت نباشید

اساسا بخشی از مقامات همه دولت‌ها در سردادن شعار، ارائه آمار، گزارش کار و متهم کردن اسلاف خود به کم‌کاری مهارت ویژه ای داشته و دارند.
امروز سالروز ولادت جوان برومند امام حسین(علیه‌السلام)، حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) و همچنین روز جوان است. به همین مناسبت جهان نیوز مروری کرده است بر مهمترین مشکل جوانان کشور؛ بیکاری. بی شک یک شغل مناسب بهترین هدیه به خیل عظیم جوانان بیکار ایران اسلامی است که امید می رود دولت با عمل به وعده‌هایش این انتظار عمومی را محقق سازد. اما اوضاع کنونی بازار کار کشور چگونه است؟

به گزارش شیرازه به نقل از جهان؛ کارشناسان معتقدند وقتی نرخ بیکاری جوانان در کشوری به دو برابر نرخ بیکاری عمومی برسد، وضعیت بیکاری جوانان در حالت بحرانی و شرایط نامناسب قرار می گیرد؛ طبق برخی آمارها این رقم در ایران به بیش از ۲ برابر رسیده است. البته محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می گوید: میزان بیکاری در میان جوانان حدود ۱۰ درصد بیش از میانگین آمار کشوری است.

در همین حال، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم با بحرانی دانستن شرایط بیکاری کارجویان جوان کشور، نرخ بیکاری جوانان را رقمی بین ۲۳ تا ۲۶ درصد دانسته است.

از سوی دیگر، ربیعی وزیر کار نیز اخیرا اعلام کرده، ۴۵ درصد کل جویندگان کار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که با توجه به آمارهای رسمی بیکاری کشور که رقم ۲.۵ میلیون نفر را در حال حاضر نشان می دهد، بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افرادی هستند که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و جویای شغل هستند.

به گفته وی بزودی و در سال های آینده ۴.۵ میلیون نفر تحصیل کرده دیگر نیز به این گروه افزوده می شود که مجموعا تعداد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور را به ۵.۶ میلیون نفر بالغ خواهد کرد.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم روز ۱۵ خرداد ماه گفته است: نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دو برابر دیگران است و لازم است سند آمایش آموزش عالی اجرایی و عملیاتی شود.

اساسا بخشی از مقامات همه دولت‌ها در سردادن شعار، ارائه آمار، گزارش کار و متهم کردن اسلاف خود به کم‌کاری مهارت ویژه ای داشته و دارند. مقامات دولت دهم بارها - البته بدون ارائه سند!- مدعی بودند که سالانه دست کم یک میلیون شغل ایجاد کرده اند اما به یکباره مسعود نیلی از راه رسید و گفت که تعداد افراد شاغل در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۰ تنها ۷۱ هزار نفر (سالیانه ۱۴۲۰۰ نفر) است.

البته اگر چنین آماری صحت داشته باشد، به نظر می رسد در سال ابتدایی دولت یازدهم هم همین ۱۴ هزار نفر صاحب شغل نشده اند که حتی با توجه به تعطیلی بسیاری از کار‌گاه‌های تولیدی، تعدادی از شاغلان گذشته هم به صفوف بیکاران پیوسته اند.

با وجود نزدیک شدن دولت تدبیر و امید به تولد یکسالگی اش، هنوز برنامه و کار مشخصی از سوی دولتمردان در زمینه اشتغال انجام نشده است، البته همچنان امیدواری برای گشایش بازار کار وجود دارد.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری روز ۲۱ اردیبهشت ماه گفت: «فرصت اشتغال در دستگاه های دولتی فراهم نیست.» وی در عین حال گفت که ‌در سن اشتغال جامعه حدود ۲ و نیم میلیون نفر بیکار داریم و دولت تلاش می کند برای جوانان در بخش خصوصی اشتغال ایجاد کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد، جوانان بیکار کشور بیش از آنکه منتظر اعلام نیاز برای استخدام یا پاسخ آزمون‌های استخدامی باشند، باید خود دست بکار شوند و با ابتکار و خلاقیت، کسب و کاری هر چند کوچک راه بیندازند و البته انتظار کسب درآمد مناسب در کوتاه مدت را نداشته باشند. بی شک چنین حرکتی از دست روی دست گذاشتن و منتظر معجزه از طرف دولت شدن، بهتر و عاقلانه تر است.

البته این به معنای راحت شدن خیال دولتمردان از عمل به وعده های متعدد خود برای حل مشکل بیکاری نیست زیرا وجود معضل بیکاری سرآغاز مشکلات متعدد دیگری از جمله ازدواج و تولید داخلی است. افزایش نرخ رشد جمعیت، اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و... هم منوط به حل معضل بیکاری است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
0
شما بفرماییید ، بدون سرمایه چیکار میشه کرد ؟؟ آقا یا خانم خلاق !!!