کد خبر: ۵۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

10 تالاب فارس خشک شده است

مدیر کل محیط زیست فارس اضافه کرد: کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی قطعی دارد و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر زمین اوقافی است تاوان آن را نباید کودکان، جانبازان شیمیایی و کهنسالان شیراز بدهند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: اگر مواد سرطان‌زا ماند سموم شیمیایی که در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را کنترل کنیم به احداث روزشمار بیمارستان‌ها نیاز نخواهد بود.
 
وی افزود: در حالی که خودسوزی دشت‌ها و فرونشست خاک و خشکسالی شدید در فارس آغاز شده به درستی باید گفت قهر طبیعت آغاز شده است.
 
ابراهیمی ادامه داد: باید برای شیراز تصمیم بگیریم که یکی از هشت کلان شهر آلوده از نظر هوا است.
 
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مولفه در حوزه تاثیر‌گذاری محیط زیست مشارکت مردمی است چنان که در بحث پسماندها شهرداری امکان ندارد بدون همراهی مردم به اهداف زیست محیطی شهری دست یابد.
 
مرثیه‌ای برای منابع آبی
 
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که ۹.۵ میلیارد متر مکعب آن برای کشاورزی صرف می‌شود و ۷.۵ میلیارد متر مکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مطالعات ما دو میلیارد متر مکعب کسری مخازن را نشان می‌دهد و هر چند همکاران ما در آبفا ارقام دیگری ذکر کنند در اصل مساله تفاوت ندارد و باید در حفظ این میراث مشترک بین‌نسلی کوشید.
 
۱۰ تالاب طبیعی فارس خشک شده است
 
به گفته وی، تمام ۱۰ تالاب طبیعی استان خشک شده که این امر شور شدن اراضی اطراف، تشکیل کانون‌های ریزگرد و آلودگی هوا را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به مسائل اجتماعی مانند مهاجرت روستاییان، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات شهری فراوان می‌شود.
 
وی بیان کرد: تنها ۲۲ میلیون متر مکعب فاضلاب در فارس تصفیه می‌شود در حالی که در استان مجاور ما ۴۰۰ میلیون متر مکعب و در خراسان ۹۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه می‌شود.
 
به گفته وی، از بیش از ۱۰۰ شهر فارس تنها چهار شهر تصفیه‌خانه فاضلاب دارند و برخی نیز شبکه فاضلابدارند اما مشخص نیست به کجا می‌رود که گاه به رودخانه سلطان آباد و تغذیه مردم وارد می‌شود.
 
وی با بیان این که شورا قدرت زیادی دارد، تصریح کرد: شورا در زمینه موارد زیست محیطی بسیار کمک می‌کند اما کافی نیست و در خور شیراز نیست که از هر ورودی شیراز وارد شویم آن را مملو از زباله ببینیم.
 
ابراهیمی دو میلیارد متر مکعب کسری مخزن در منابع زیرزمینی را به معنای سالانه دو تالاب طشک و بختگان در زیر زمین دانست و گفت: ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده درشیراز تردد می‌کند و ۵۰ هزار خودروی فرسوده نیز در این شهر وجود دارد.
 
مدیر کل محیط زیست فارس اضافه کرد: کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی قطعی دارد و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر زمین اوقافی است تاوان آن را نباید کودکان، جانبازان شیمیایی و کهنسالان شیراز بدهند.
 
وی همچنین ابراز داشت: صدا و سیما در زمینه محیط زیست فعالیت خوبی دارد اما ما بودجه ویژه‌ای در این زمینه نداریم و مناسب است صدا و سیما در موارد مرتبط با سلامت مردم بهتر وارد شود.
 
گل و بلبلی در شیراز ندیدم
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس سپس اظهار داشت: من زمای که از استانی دیگر به فارس آمدم تصور دیگری از شیراز داشتم که مطابق با واقعیت نبود و اگر چه در این شهر مردمان گل بسیاری دیدم اما گل و بلبل به معنای زیست محیطی آن ندیدم.
 
به گفته وی، برای توسعه طبق قانون‌های متعدد برنامه توسعه سوم و پنجم باید پیوست زیست‌محیطی در مرحله امکان‌سنجی هر پروژه تهیه و در طول اجرای پروژه موارد آن لحاظ شود تا توسعه پایدار رخ دهد و با این توصیف توسعه امروز فارس پایدار نیست.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: در شهرهایی در این استان بین دو شهر پنج جاده احداث شده یا در جنگل‌های بلوط به سبب احداث جاده، شکار حیوانات که سوسک چوب را کنترل می‌کردند تسهیل شده و انفجار این نوع از سوسک در کنار حریق‌های متعدد، جنگل در معرض نابودی قرار داده است.
 

نظرات بینندگان