کد خبر: ۵۶۸۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
روحانی در نشست خبری:

برخی سرشان را به پشت گرفته و راه می‌روند/ من و اوباما نامه‌های زیادی به همدیگر نوشتیم/ اختلاف با 5+1 در 5 هفته قابل حل است

جمهوری اسلامی ایران اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگران است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت گفت: همه امیدواران عالم منتظر آمدن آن مصلح هستند که به دنیایی توام با عدالت می‌اندیشند.

* انتخابات 24 خرداد احیای اعتماد عمومی مردم بود

وی همچنین با تبریک سالروز انتخابات 24 خرداد سال گذشته اظهار داشت: انتخابات شکوهمند سال گذشته احیای اعتماد عمومی مردم به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی بود.

روحانی با بیان اینکه مردم در انتخابات به خودشان اعتماد کردند، گفت: مردم به رای، نظر، عمل و حضور خود در انتخابات اعتماد کردند و در یک انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز حاضر شدند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مردم در این انتخابات به نظام اعتماد کردند؛ اگر ملتی به نظام خود، صندوق رای آن و دولت‌اش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او چه می‌شود، از صبح زود در صف نمی‌ایستد و با لبخند و افتخار رای خود را به صندوق نمی‌اندازد که بعد از آن منتظر بماند که از صندوق چه کسی بیرون بیاید.

وی ادامه داد: اینکه مردم به راهی که منتخب مردم اعلام کرده بود، اعتماد کردند، نکته مهم دیگری است؛ اکثریت مردم که به راه اعتدال و تدبیر و امید رای دادند به معنای باور این شعار و پذیرفتن این نکته بود که معتقدند که راه ما با جهان راه اعتدال و فاصله گرفتن از افراطی‌گری و خشونت است و این مسیر می‌تواند برای بهبود وضعیت مردم و عزت آنان را تامین کنند.

* تحریم و تهدید در مسیر اصلی و آرمان‌های مردم تاثیری ندارد

روحانی با بیان اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار و تحریم و تهدید در مسیر اصلی مردم و آرمان‌هایشان تاثیر نمی‌گذارد، اظهار داشت: اگر بالاترین هدف تحریم‌کنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند مردم پای صندوق‌های رای اعلام کردند که از نظام و منافع آن جدا نخواهند شد.

* انتخابات 24 خرداد یک نه بزرگ به تندروهای خارج و داخل بود

روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این ملت را نمی‌توان از اهداف بلند و آرمان‌های مقدسش بازداشت.

وی افزود: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت؛ افراطیون خارج که فکر می‌کردند با فشار و تهدید می‌توانند ملت را به زانو در آورند و پیام به افراط‌گران داخل که فکر می‌کردند طرفدار فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند.

رئیس‌جمهور انتخابات 24 خرداد را یک نه بزرگ به تندروهای خارج و افراطیون داخل کشور عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال، راه آشتی، راه صلح و دوستی، راه تعامل با جهان و مسیر توسعهِ متوازنِ هماهنگِ پایدار را انتخاب کرده است و این مسیر، مسیر دائمی برای ملت ایران خواهد بود.

روحانی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در انتخابات 24 خرداد گفت: در اینجا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری به دلیل رهنمودهایشان برای شکوهمند شدن انتخابات 24 خرداد قدردانی کنم.

وی افزود: اگر رهنمودهای ایشان نبود، اگر ایشان اعلام نکرده بودند که حتی آنانی که از نظام و حکومت گله دارند، به خاطر کشور پای صندوق‌های رای بیایند، اگر نگفته بودند که رای مردم حق‌الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری تنها یک رای دارد و کسی از ان باخبر نیست و اگر نگفته بودند به دنبال یک حماسه سیاسی هستیم شاید ما چنین انتخابات شکوهمندی را تجربه نمی‌کردیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: هوشیاری و بیداری مردم ما و ارشادات مقام معظم رهبری البته بالاتر از همه عنایت و لطف خداوند و توجهات حضرت ولیعصر(عج) دست به دست هم داد و ملت ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 92 باشد.

روحانی تصریح کرد: این ملت در صحنه‌های بعد نیز پیروز و موفق خواهد شد و همه موانعی که دوستان نادان و دشمنان پیش پای آنان گذاشته‌اند را کنار می‌گذارد.

در ادامه این نشست، محمود احمدی افزادی مجری برنامه از رئیس‌جمهور خواست به این دلیل که ممکن است تمامی پرسش‌ها در این نشست مطرح نشود روحانی به صورت اختصاصی و کتبی به آنها پاسخ دهد.

روحانی در پاسخ به این خواسته افزادی گفت: اگر به سوالی در فرصت امروز نرسیدیم و سوال‌کننده برای پاسخ اصرار داشت، پاسخ کتبی می‌دهیم.

براساس این گزارش، خبرنگار تهران‌تایمز اولین خبرنگاری بود که برای پرسش از رئیس‌جمهور ثبت نام کرده بود اما این خبرنگار زمان خود را به خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی داد.

* دولت از نقد سازنده استقبال می‌کند/ افراد با شناسنامه حرف بزنند

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی پرسش خود را اینگونه مطرح کرد «بعد از ثبت‌نام شما در انتخابات ریاست‌جمهوری چالش‌هایی برای کشور پیش‌بینی می‌کردند که مصادیق آن بخصوص در حوزه اقتصادی مشخص بود اما نمی‌شد در حوزه سیاسی بخصوص سیاست داخلی مصادیق را مشخص کرد که همین مسائل نیز امروز گریبانگیر دولت شده و برخی تلاش می‌کنند از این طریق برای دولت حاشیه ایجاد کنند، برنامه شما برای مقابله با اینگونه رفتارها چیست؟»

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش این خبرنگار گفت: همانطوری که دولت پیش از این نیز اعلام کرده، از نقد بخصوص نقد سازنده استقبال می‌کند؛ دولت می‌خواهد هر کس حرفی زد، با شناسنامه باشد زیرا برخی نهادها ملی هستند و نمی‌توانند اقدامات حزبی انجام دهند.

روحانی دولت، قوای مجریه و مقننه، نیروهای مسلح، شهرداری، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و صداوسیما را از جمله نهادهای عمومی و ملی برشمرد و گفت: نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزسیون دولت باشند، کار نهادهای ملی تلاش و خدمت به کل کشور و جامعه است.

وی به وزارت ارشاد توصیه کرد که هر حزب و گروهی به دنبال رسانه است به آن مجوز داده شود تا مشخص شود که این رسانه متعلق به آن حزب است.

رئیس‌جمهور مجددا به نهادهای ملی اشاره کرد و با بیان اینکه نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند، اظهار داشت: کار رسانه حرفه‌ای با جنگ روانی متفاوت است، لااقل ما می‌دانیم جنگ روانی یعنی چه و کار حرفه‌ای رسانه چیست.

روحانی اضافه کرد: اگر کسی منتقد دولت است، ایرادی ندارد اما اگر نقدی وجود دارد شناسنامه‌دار بیان شود اما استفاده از بیت‌المال در مسیر دیگر خلاف است؛ من به عنوان رئیس‌جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی در این یک سال چیزی نگفتم اما بعدها به خاطر وظیفه‌ای که قانون اساسی بر دوش من گذاشته مباحثی را خواهم گفت.

* دولت به حاشیه‌ها نخواهد پرداخت

رئیس‌جمهور به چالش کشیدن دولت برای رفع ابهام و ارائه راه‌حل بهتر و مناسب را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر کسی به دنبال این است که مقابل دولت سنگ‌اندازی کرده و حرکت ماشین کابینه را متوقف کند تا همه پیاده شده و آن سنگ را به کناری انداخته و مجددا به حرکت ادامه دهند شایسته نیست؛ دولت هم خود را مشغول نخواهد کرد و به حاشیه‌ها تکیه نمی‌کند.

*تلاش می کنیم مشکل سرمایه در گردش بخش تولید را حل کنیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بخش تولید یکی از بخش‌های مورد توجه شما بوده است بنابراین چه سازوکاری برای عدم تفکیک نیازمندان از غیرنیازمندان و عدم امکان تکرار مشکل کسری اعتبار در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارید و دولت چقدر از اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانی تولید را پرداخت کرده است، گفت: یکی از اهداف مهم ما تولید است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ تولید برای رشد اقتصادی و اشتغال مهم و تاثیرگذار است و در بخش یارانه‌ها نیز بخشی از مبالغ به تولید اختصاص خواهد یافت. به عبارتی دیگر بخشی از 10 هزار میلیارد تومان مورد نظر شما به بخش تولید اختصاص یافته که اطلاع دارید و اعلام هم شده است.

روحانی با طرح این پرسش که اینکه ما امسال چه مقدار از یارانه‌ها را به تولید اختصاص می‌دهیم،‌گفت:‌ حتما امسال بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به تولید اختصاص خواهد یافت اما اینکه رقم آن تا پایان سال چقدر خواهد بود، یعنی کمتر یا بیشتر از 10 هزار میلیارد باشد، باید صبر کنیم.

وی ادامه داد: ما در این دوره اولویت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که مجلس نیز با ما هم‌نظر است؛ یکی از این اولویت‌ها سلامت است بنابراین بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به این بخش اختصاص خواهد یافت تا مردم نگرانی‌شان در بخش سلامت روز به روز کمتر شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تا به امروز در بخش سلامت قدم‌های مهمی برداشته شده ما بیمه را همگانی کردیم و برای همه کسانی که صاحب دفترچه بیمه نبودند دفترچه صادر کردیم. در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی امروز تسهیلات فراوانی در اختیار آنها بوده است و داروهایی که مشمول بیمه بوده است را توسعه و پوشش بیماران صعب‌العلاج را افزایش دادیم.

روحانی ادامه داد: ما در بخش سلامت کمک زیادی کردیم که وقتی یک نفر وارد بیمارستان و بستری می‌شود پولی که باید پرداخت کند 5 الی 10 درصد است که این رقم، رقمی است که برای مردم قابل تأمل است البته بار سنگین مالی بر دوش دولت گذاشته شده است چرا که دولت فکر می‌کند این کار ضروری است تا مردم بتوانند در نظام سلامت آسودگی داشته باشند.

وی امنیت غذایی،‌ محیط زیست و حمل و نقل عمومی را از جمله بخش‌هایی دانست که یارانه به آنها تعلق خواهد گرفت و گفت: ما با شورای هماهنگی اقتصادی دو جلسه در خصوص تولید برگزار کردیم چرا که تولید نیازمندی اولیه آن امروز بخش سرمایه در گردش است. البته بخش تولید نیازمندی اولیه بسیاری دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در بخش سرمایه در گردش مشکلاتی با بانک‌ها داریم، گفت: ما امروز جلساتی با بانک‌ها داریم تا بتوانیم کارها را به گونه‌ای حل کنیم تا آن پولی را که می‌خواستیم به تولید بدهیم، صورت بگیرد؛ تلاش ما این است که سرمایه در گردش و تسهیلاتی که در اختیار آنها گذاشته می‌شود بخش سود تسهیلات را دولت متقبل شود چرا که این تسهیلات با سود کمتری در اختیار تولید قرار گرفته است.

روحانی تاکید کرد:‌ ما این راه را ادامه می‌دهیم و در حد توان درآمدی انشاءالله اجرا خواهیم کرد.

* مدیران باید مجری استراتژی دولت باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان در مورد گذشت 10 ماه از فعالیت دولت و تغییر تنها 45 درصد از فرمانداران و اینکه بعضی از فرمانداران ابقا شده با رویکرد دولت یازدهم همخوانی ندارند و آیا این تاکتیک دولت است یا ترفندی برای جلوگیری از فشار مجلس گفت: آنچه دولت در پی آن است، این است که مدیران، خود را مجری استراتژی دولت بدانند.

وی افزود: اگر مدیری به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند، با توجه به اینکه اصرار دولت بر اعتدال و عقلانیت به علت رای مردم است، به کار خود ادامه می‌دهد.

* تغییرات دولت یازدهم از دولتهای اول گذشته کمتر بوده است

روحانی با اشاره به اینکه نسبت به 4 سال اول همه دولت‌های گذشته، تغییرات در دولت یازدهم از همه کمتر بوده است، گفت: مبنای ما در انتصاب استانداران، شایسته سالاری، بلد بودن کار و میانه‌روی است و اینکه استاندار یا فرماندار به چه جناحی منتسب است، برای ما اهمیت ندارد.

وی با یادآوری اینکه در ترکیب هیات دولت نیز از هر حزب و جناحی حضور دارند، بیان کرد: هر چند بعضی معتقدند اینگونه دولت‌ها موفق نخواهند بود اما من همه جا اینگونه کار کرده‌ام و الان نیز از این ترکیب دولت پشیمان نیستم.

رئیس‌جمهور گفت: البته به استانداران توصیه می‌کنم اگر مدیرانی هستند که مجری سیاست‌های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند، نسبت به تعویض آنها اقدام شود.

* اینکه لغو تحریم‌ها عده‌ای را پولدار می‌کند، کشور را به عقب برده است

در ادامه، خبرنگار لس‌آنجلس تایمز به حضور خود در جمع منتقدان دولت اشاره کرد و  گفت: خلاصه انتقادات مخالفان این بوده است که اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، نتیجه‌ای برای بهبود وضعیت اشتغال نخواهد داشت و صرفا موجب پولدارتر شدن عده‌ای و افزایش شکاف دارا و ندار می‌شود.

وی در سوال دوم خود پرسید: شایعه شده است یک نفر از اصحاب کلیسای آمریکا از سوی رئیس‌جمهور این کشور پیامی برای شما آورده است؛ آیا صحت دارد؟

روحانی در پاسخ به سوال اول گفت: اگر می‌خواهیم برای اشتغال جوانان نسبتا زیادی که در انتظار شغل هستند کاری انجام دهیم، یکی از راه ها به نتیجه رسیدن مذاکرات است. چرا که وقتی تحریم‌ها برداشته شود، سرمایه‌گذاری روانتر می‌شود.

وی رشد اقتصادی را لازمه حل مشکل بیکاری خواند و با اشاره به رشد منفی اقتصادی کشور در سال 91 که طبق آمار اخیر بانک مرکزی به رقم تکان دهنده منهای 7 می‌رسد، اظهار کرد: خیلی می‌خواستیم در سال 92 رشدمان منفی نشود و اکنون تلاش ما این است که در سال جاری رشد ما مثبت شود و انشاالله به این رشد خواهیم رسید.

رئیس‌جمهور رونق اقتصادی را در گرو ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور برشمرد و با اشاره به اینکه دولت باید تلاش کند تا زمینه‌ها را در این راستا آماده کند، گفت: نمی‌گویم اگر تحریم‌ها پایان نیابد مسئله اشتغال حل نخواهد شد بلکه می‌گویم پایان تحریم‌ها به این موضوع کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: این ایده که لغو تحریم‌ها عده‌ای را پولدار می‌کند، کشور را به عقب برده است. چرا که می‌گویند به جای اینکه عده‌ای پولدار شوند، بهتر است همه فقیر بمانند؛ این یکی از مشکلات بینشی ما بوده است.

رئیس‌جمهور از ضرورت اعتماد دادن به مردم سخن گفت و ایده واهمه از تشدید اختلاف طبقاتی را حرف باطلی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری آزاد و آنچه حاکم است قانون است و ما چیزی جز قانون نمی‌پذیریم.

* نامه نگاری روحانی و اوباما/ هیچ پیامی از طریق «کشیش» با اوباما رد و بدل نشده است

روحانی درخصوص برخی اخبار مبنی بر پیام رسانی اوباما به روحانی از طریق یک کشیش، با بیان اینکه این اتفاق نیفتاده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد بین بنده و آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، احتیاج به این همه پیچیدگی نیست. گاهی شده که ایشان نامه دادن من جواب دادم، بنده نامه دادم، ایشان جواب دادند و یا ایشان پیام دادن و من جواب دادم از طرف دیگر مسئولان وزارت خارجه ما با امریکا در حال مذاکره هستند و اگر قرار بر رد و بدل پیام باشد، احتیاج به این کارها نیست.

* اصلاحات حقوق شهروندی انجام شده است

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از وعده‌های شما اعاده حقوق شهروندی بود، دقیقا این منشور در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: موضوع حقوق شهروندی یکی از قول‌هایی بود که در زمان انتخابات به مردم وعده داده بودم که در صورت انتخاب، منشوری را تهیه و در اختیار مردم قرار خواهم داد.

وی با بیان اینکه این منشور در پایان 100 روز دولت آماده شده بود، اظهار داشت: ما این منشور را در اختیار افکار عمومی قرار دادیم و نظرات زیادی نیز جمع شد که بخش حقوقی قرار شد آنها را بررسی و اصلاح کند و تا امروز نیز این اصلاحات انجام شده است.

روحانی تصریح کرد: این منشور پس از اصلاح به من داده شد و خود من باید به اتفاق مشاورینم یک دور این متن را بخوانم و امیدوارم تا پایان یک ساله دولت، این اصلاحات انجام شود و متن منشور در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به مبنای تهیه منشور حقوق شهروندی با استناد به فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت اظهار داشت: نکاتی مانند فرمان 10 ماده‌ای و 8 ماده‌ای امام(ره) و همینطور فرامین رهبری نیز در این منشور مدنظر قرار داده شده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: پس از نهایی شدن این منشور، بخش‌هایی از آن وجود دارد که دولت آن را اجرا می‌کند؛ یعنی برای آن در هیات وزیران مصوبه ایجاد شده و به دستگاه‌ها اجرا می‌شود و بخشی نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر است که اگر قانونی وجود داشته باشد ما به آن برای اجرای منشور استناد می‌کنیم و اگر نیاز به قانون داشته باشد، به صورت لایحه آن را به مجلس می‌فرستیم تا مراحل خود را طی کند؛ به هر حال یکی از چیزهایی که در اختیار دولت نیست و نباید هم باشد وضع قانون است که در اختیار مجلس قرار دارد.

روحانی در پاسخ به درخواست خبرنگار روزنامه اعتماد درباره یکی از خبرنگاران این روزنامه که در بازداشت به سر می‌برد، گفت: نسبت به فردی که گفتید در حد توانی که داریم از قوه قضائیه این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

* آماده کمک به دولت عراق هستیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع ایران در قبال حوادث عراق و همچنین اظهار نظر روحانی مبنی بر تحمل نکردن خشونت در منطقه و برنامه احتمالی ایران برای مقابله با داعش گفت: موضوع تروریسم در منطقه موضوع مهمی است و شما می‌دانید که این مسئله سال‌هاست که شروع شده و ابتدا در افغانستان و پاکستان و پس از آن به دیگر مناطق سرایت کرد.

وی با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در سوریه در ماه‌های اخیر تصریح کرد: در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل وجود داشتند ولی نتیجه انتخابات آنها را عصبانی کرد؛ اینکه تروریسم دموکراسی را تحمل نمی‌کند یک موضوع اساسی است و در واقع دموکراسی می‌گوید صندوق رای و تروریسم می‌گوید صندوق مهمات و دعوای اصلی بین این دو جعبه است.

روحانی با اشاره به برگزاری انتخاباتی موفق در عراق اظهار داشت: اینکه پس از انتخابات عده‌ای بیایند شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کنند، پذیرفتنی نیست و اگر می‌بینید شهر موصل سقوط می‌کند به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست و مسئله دیگری وجود دارد و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

روحانی با تاکید بر اینکه شکست‌خوردگان در انتخابات عراق متوسل به سلاح شده‌اند و این یک اشتباه بزرگ است، افزود: نمی‌شود شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد و جمهوری اسلامی ایران اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگران است.

روحانی با اشاره به سخنرانی خود در سازمان ملل و مطرح کردن طرح مقابله با افراطی‌گری و خشونت در منطقه تصریح کرد: در اجلاس سیکا در شانگهای نیز طرح ویو را مطرح کرده و کشورهای منطقه نیز آن را تایید کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی دوست و همسایه عراق هستیم و روابط خوبی با دولت و ملت عراق داریم، تاکید کرد: اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد ما به آن رسیدگی می‌کنیم و البته تا امروز درخواست کمک خاصی صورت نگرفته ولی آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی و درخواست ملت عراق کمک‌ها را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همکاری احتمالی بین ایران و آمریکا در زمینه مقابله با تروریست‌ها در عراق صورت خواهد گرفت، گفت: ممکن است آمریکایی‌ها بخواهند کاری انجام دهند ولی من از آن آگاه نیستم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مسئله‌ مهم برای ما، خواست ملت و دولت عراق است، افزود: می‌خواهم به ملت خود اطمینان دهم که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند.

روحانی با اشاره به فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر اینکه هر کس که می‌تواند سلاح به دست گیرد و از کشور خود دفاع کند، این فتوا را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در عین حال اگر ملت و دولت عراق کمکی از ما بخواهد، آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی به دولت عراق کمک کنیم.

* اگر تروریستها به مرزهایمان نزدیک شوند، قطعا برخورد خواهیم کرد

در ادامه، خبرنگار آریا پرسش خود را از رئیس‌جمهور اینگونه مطرح کرد: «با توجه به طرحی که داعش برای درگیری مستقیم در کربلا و نزدیک شدن به مرزهای ایران دارد، احتمال برخورد مستقیم ایران با گروه تروریستی داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا با پشتیبانان مالی گروه داعش از جمله عربستان و قطر و دیگر کشورها صحبتی داشته‌اید؟»

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: اینکه گروهک‌های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می‌شوند آشکار است و جای هیچ تردیدی نیست.

وی افزود:بعضی کشورها، گروهک‌های تروریستی را از لحاظ مالی حمایت می‌کنند بعضی کشورها هم از لحاظ تسلیحاتی. البته کشورهای قدرتمند دیگری نیز هستند خصوصا غربی‌ها که هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ تبلیغاتی و هم مالی و تسلیحاتی به این گروهک‌های تروریستی کمک می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع تروریسم به نفع هیچ کشوری نخواهد بود، گفت: همین تروریسم بلای جان خود کشورهای حمایت‌کننده آن نیز خواهد شد. یک مقام رسمی غیرغربی به من می‌گفت اروپایی‌ها در تلاش هستند تا همه گروه‌های تروریستی در سوریه کشته شوند و به کشورهای خودشان برنگردند تا خطری برای خود نباشند.

روحانی چنین برخوردی را دو رویی و نفاق بزرگ تاریخی خواند و گفت: چنین اقداماتی از آن دورویی‌ها و نفاق‌های بزرگ تاریخی است که کشوری که باید از تبعه خود حمایت کند، آرزو می‌کند که تبعه خود در درگیری از بین برود.

رئیس‌جمهور پیرامون احتمال ورود گروه‌های تروریستی به مرزهای ایران گفت: اگر یک گروه تروریستی به مرزهایمان نزدیک شود ما قطعا برخورد خواهیم کرد چرا که ما وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی خودمان را داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که کمک کردن یک مقوله است و ورود مقوله دیگر. حال اگر دولت عراق از ما کمک بخواهد به آنان کمک خواهیم کرد اما تا به حال بحث ورود نیروهای ایرانی مطرح نبوده است.

«از اول جمهوری اسلامی تا به امروز ما چنین اقدامی را انجام نداده‌ایم که نیروهای ما وارد عملیات در کشور دیگر شوند. البته ما نظر مشورتی خود را به کشورها خواهیم داد.»

* مساله هسته‌ای تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد

در ادامه خبرنگار CBS پرسش خود را پیرامون مذاکرات هسته‌ای چنین عنوان کرد: با توجه اینکه زمان توافق نهایی در موضوع هسته‌ای نزدیک است در صورت به نتیجه نرسیدن آن و طولانی‌تر شدن مذاکرات، آیا موضع جمهوری اسلامی همان اعتدال و نرمشی است که در پیش گرفته‌اید و یا با تغییر هیات حاکمه آمریکا و روی کار آمدن جمهوریخواهان که احتمال دارد موضع سخت‌تری داشته باشند، مواضع شما تغییری خواهد کرد؟

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: ما در مذاکرات با 1+5 از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت آمادگی کامل برای مذاکره دارد و معتقد است مساله هسته‌ای تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد.

وی افزود: ما شاهدیم که پس از تشکیل دولت، مذاکرات در زمان نسبتا کوتاهی به نتیجه رسید و دو طرف به توافق اولیه دست پیدا کردند البته بعضی‌ها چنین وضعیتی را پیش‌بینی نمی‌کردند و تندروها نیز عصبانی شدند و ما دیدیم که صهیونیست‌ها چقدر از این توافق عصبانی بودند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است. حال عده‌ای تندرو در آمریکا وجود دارند و شاید هم در ایران عده‌ای تندرو وجود دارد که از این بابت خوشحال نیستند.

* جمهوری اسلامی اهل مذاکره جدی است

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنیا نشان داد که به دنبال مذاکره است، گفت: اگر در گذشته در این موضوع تردیدی وجود داشت که آیا جمهوری اسلامی آماده مذاکره است یا خیر و آیا در مذاکره جدی است یا خیر، در حال حاضر، این موضوع مشخص شد که جمهوری اسلامی هم اهل مذاکره است و هم در مذاکره جدی است.

* شرایط به عقب برنخواهد گشت

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ وقت شرایط به گذشته بر نخواهد گشت، گفت: اگر ما در مذاکرات در پایان تیر ماه به توافق نهایی دست پیدا نکنیم، هیچ وقت شرایط به شرایط قبل برنخواهد گشت و حتی اگر آمریکا و 1+5 و همه جمع شوند شرایط گذشته تکرار نخواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام روابط خارجی ما تنها موضوع هسته‌ای نیست، گفت: نظام تحریم شکسته شده است و آنان می‌بینند که جمهوری اسلامی به فعالیت خود ادامه داده است. تمام روابط خارجی ما تنها به موضوع هسته‌ای مربوط نمی‌شود. ما روابط اقتصادی‌مان را با دنیا داریم و غربی‌ها باید بدانند که هیچ گاه شرایط به قبل بر نخواهد گشت.

وی افزود: حال اگر این مذاکرات روزی به شکست بینجامد، افکار عمومی دنیا می‌دانند که این تندروهای آمریکا بودند که مانع این توافق شدند و اینکه جمهوری اسلامی به دنبال حل این مسئله بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت برای هر شرایطی پیش‌بینی لازم را انجام داده است، گفت: ما با تمام کارشناسان نشستیم و بحث کردیم که تورم را تا پایان سال به 25 درصد برسانیم آن هم با وجود شرایط تحریم. ما شاهد رونق اقتصادی‌مان هستیم. هنوز که مذاکرات نهایی به نتیجه نرسیده تورم نقطه به نقطه ما از 42 درصد به 16 درصد در کمتر از 10 ماه رسیده است که این در تاریخ کشور ما سابقه نداشته است.

* اختلافات اساسی با 1+5 داریم

روحانی در ادامه تصریح کرد: ما هنوز معتقدیم که مسئله هسته‌ای تا تیرماه قابل حل و فصل است البته هنوز اختلافاتی وجود دارد که بعضی از آنان اساسی است اما در دو مسئله هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

وی افزود: اولین مسئله این است که ایران غنی‌سازی خود را ادامه خواهد داد و در این موضوع هیچ بحثی وجود ندارد. نباید در مخیله فردی بیاید که غنی‌سازی در ایران متوقف می‌شود. مسئله دوم نیز این است که اگر توافقی انجام شود باید تحریم‌ها برداشته‌ شود چرا که یکی از بندهای توافق نهایی برداشته شدن کامل تحریم‌هاست البته بعضی تحریم‌ها مانند فلزات گرانبها، ماشین و نفت در همین توافق 6ماهه نیز برداشته شد.

* اگر توافقی‌ حاصل نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت

رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین راه حل در موضوع هسته‌ای، توافق است، گفت: البته اگر توافقی‌ نیز حاصل نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت اما حل این موضوع در 5 هفته باقی مانده بهترین فرصت است که غرب باید از آن استفاده کند.

روحانی در ادامه، استراتژی ایران برای تعامل با جهان را چنین عنوان کرد: ایران برای تعامل سازنده با جهان مصمم است و این موضوع را باید دنیا بداند. این موضوع مهم‌تر از بحث  هسته‌ای است و ما بر روی تعامل سازنده با جهان که جزو شعارهای انتخاباتی بنده بود، ایستاده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر با روسیه، چین و همچنین همسایگانمان ارتباط داریم و اکثر روسای کشورهای همسایه ما به ایران سفر کرده‌اند. ما با تعاملاتی که با کشور ترکیه داشتیم، تصمیم گرفتیم روابطمان را از 15 میلیارد به 30 میلیارد برسانیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین ما 4 فاز پارس جنوبی را به اتمام می‌رسانیم و فعالیتمان را در منابع مشترک نفتی به شدت دنبال می‌کنیم و شاهدیم که این موضوعات ربطی به مسئله هسته‌ای ندارد.

روحانی با اشاره به ترک خوردن دیوارهای تحریم گفت: هیچ کس نیست که ترک خوردن دیوارهای تحریم را قبول نداشته باشد و بنده این را اعلام می‌کنم که بازگشت به شرایط قبل وجود ندارد.

وی پیرامون حل مسئله هسته‌ای خطاب به غرب گفت: اگر غربی‌ها با حسن نیت و اراده جدی برای مذاکرات هسته‌ای ورود کنند، قطعا مسئله هسته‌ای ظرف 5 هفته قابل حل و فصل است و ما می‌توانیم به توافق نهایی دست یابیم.

* موضوع هسته‌ای همه برنامه‌ دولت نیست

رئیس‌جمهور پیرامون اقدامات اقتصادی دولت گفت: ما شاهدیم که در داووس سرمایه‌گذاران خارجی چه استقبالی برای سرمایه‌گذاری در ایران کردند. این واقعیت‌ها غیرقابل انکار است. ما بزرگترین منابع گاز دنیا را جهان داریم و جایگاه استراتژیک ایران در جهان آشکار است.

روحانی تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که ما نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم که موضوع هسته‌ای به کجا می‌رسد اما حقیقت این است که موضوع هسته‌ای بخش کوچکی از برنامه‌ بزرگ دولت است البته اگر موضوع هسته‌ای در 5 هفته دیگر حل و فصل نشود، 10 روز دیگر و یا یک ما دیگر ادامه می‌دهیم و بنده اعلام می‌کنم اگر حسن نیت و اراده طرف مقابل وجود داشته باشد، رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است.

* مذاکرات با 1+5 بر مبنای برد- برد است

روحانی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر درباره اینکه آیا تاکید ایران بر توافق با کشورهای 1+5 موجب این نخواهد شد که ایران نیازمند این توافق جلوه داده شود، گفت: به نکته مهمی اشاره کردید طرف مقابل اگر بخواهد در توهم زندگی کند، مشکل پیدا می‌کند. من در بخشی از سخنانم به این نکته اشاره کردم که ما راهی که برای کشور در پیش گرفتیم جدای از این است که با آنها به تفاهم نهایی برسیم یا نرسیم.

وی افزود: ما در اقتصاد و سیاست جلو خواهیم رفت. شما بدانید هم در مسائل منطقه‌ای و هم در مسائل بین‌المللی جایگاه امروز جمهوری اسلامی ایران با دیروز کاملا متفاوت است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من فکر نمی‌کنم در دنیا امروز کسی باشد که باور نداشته باشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جدی است. البته من از اول گفته بودم که این مذاکرات با 1+5 بر مبنای برد- برد است. یعنی موفقیت مذاکرات هم به نفع ماست و هم به نفع 1+5 خواهد بود. اگر این توافق به نتیجه نرسد به معنای باخت- باخت خواهد بود نه به نفع ماست نه به نفع آنها.

روحانی گفت: نیاز آنها برای به توافق رسیدن، بیش از ما خواهد بود. ما که راه خودمان را ادامه می‌دهیم. ایران کشوری است که به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را می‌تواند جذب کند. سرمایه‌گذاری که برای کشورمان رونق و برای آنها سود عادلانه خواهد بود. آنها جایگاه ایران را می‌دانند. ما یک فرهنگ و تاریخ گذشته و یک ملت بزرگ داریم و این قابل تغییر نیست.

وی افزود: اگر طرف مقابل ما اراده لازم و حسن نیت لازم را داشته باشد، توافق شدنی است و ما می‌توانیم طی 5 هفته آینده به توافق برسیم. ولی اگر نرسیدیم، به مذاکرات ادامه می‌دهیم. فاجعه بزرگی اتفاق نیفتاده است. منتهی شرایط منطقه و شرایط جهان روشن است. ایران یک کشور تاثیرگذار در منطقه است و آنها هم این واقعیت را لمس کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: توافق با 1+5 به معنای پایان تعامل با دنیا نیست بلکه به معنای آغاز آن است یعنی قدمی است که ما می‌توانیم در پشت آن قدم‌های فراوانی برداریم که قدم‌های فراوان بعدی باز هم برد-برد خواهد بود. بنابراین ما فکر می‌کنیم که در این مرحله به تدوین برسیم اما در این مذاکرات که شروع می‌شود ممکن است به مرحله تدوین برسد.

* توافق ایران با 1+5 دشمنان جدی دارد

روحانی گفت: کار بزرگی در حال انجام است. توافق نهایی با 1+5 یکی از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی جهان است و دشمنان جدی دارد مثل برخی از کشورهای منطقه که البته اشتباه می‌کنند، صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا که به وضوح فریاد می‌زنند. توافق با 1+5 به نفع منطقه و جهان و توسعه خواهد بود.

وی افزود: اگر آنها مشکلی دارند و می‌گویند که ما باید دلمان قرص شود که شما بمب نمی‌سازید، ما می‌توانیم مشکل آنها را حل کنیم ولی اگر قصد دیگری داشته باشند، کاری نمی‌توانیم بکنیم.

* شکست خوردگان انتخابات عراق پشت تروریستها هستند

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پاسخ به سؤال خبرنگار الاتجاه عراق پیرامون ورود داعش به شهرهای مهم عراق و واکنش احتمالی ایران در این رابطه گفت: در عراق انتخاباتی واقع شد و این انتخابات باید موجب آرامش بیشتر می‌شد اما آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای ورود گروهک‌های مسلح آماده کردند.

روحانی گفت:‌شما می‌دانید داعش که نتوانست موصل را اشغال کند اگر در موصل نیروهایی که بودند به خوبی دفاع می‌کردند، داعش چیزی نبود که ما موصل را بگیرند. معلوم است مشکلات دیگری به صورت روحی روانی و در جمع‌هایی به وجود آمده و زمینه‌سازی کرده و شرایط را به گونه‌ای شکل داده که گروهک‌ها از آن استفاده کردند.

وی افزود: ‌گروهک‌ها همواره بین سوریه و الانبار در حال تردد بودند و بعد آمدند در عراق فعال شدند. اینکه عده‌ای از افراد در مرز عراق دستگیر شده باشند همیشه بوده است و اگر وابستگی به القاعده داشته باشند، دستگیر می‌شوند. حالا هم این کار شده است و این مسئله یک چیز عادی است. نیروهای اطلاعاتی ما کاملا حواسشان جمع است و ما مطمئن هستیم مردم عراق با یکپارچگی خود، در مقابل این گروهک می‌ایستند.

* سرعت تورم را کاهش دادیم

در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه اطلاعات این سوال را پرسید «مسئولان اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر بارها تاکید کردند که نرخ تورم کاهش یافته و جنابعالی نیز هم‌اکنون بر مهار تورم تاکید کردید، چیزی که امروز بیش از هر چیز دیگری مردم ما را زجر می‌دهد گرانی است، با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت چه زمانی مردم می‌توانند کاهش تورم را لمس کنند؟»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم امروز هم می‌توانند کاهش تورم را لمس کنند، گفت: ما ممکن است یک اختلاف بیان با مردم داشته باشیم، تورم یک رشد فزاینده‌ای داشت و ما این رشد فزاینده را متوقف و حرکت آن را کُند کردیم.

وی اضافه کرد: (تورم) همانند یک خودرو با سرعت بالا در حرکت بود و ما سرعت آن خودرو را کاهش دادیم، شما اگر نگاه کنید می‌گویید خودرو در حال حرکت است و ما نیز گفته‌ایم سرعت آن را متوقف کرده‌ایم، در چنین شرایطی هر دو راست می‌گوییم اما این ماشین به جای آنکه 100 کیلومتر برود با 20 کیلومتر حرکت می‌کند.

روحانی در بیان مثالی گفت: در سال گذشته این موقع برای خرید اجناس مصرفی روزمره اگر کسی به فروشگاه مراجعه می‌کرد، اختلاف امروز با دو روز قبل در شرایط فعلی به یک ماه تبدیل شده است؛ این موضوع را تمامی آمار و ارقام می‌گوید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم خواستار ارزانی هستند و معتقدند جنس خریداری شده در بازار ارزان‌تر شود، تصریح کرد: امروز کاری که ما انجام داده و مدعی آن هستیم و البته نهادهای نظارتی نیز آمار آن را ارائه کرده‌اند، این است که ما امروز اسب سرکش تورم که در حال دویدن بود را کنترل کردیم و همین باعث شده امروز این اسب با آرامی حرکت کند.

وی با بیان اینکه نرخ تورم قابل قبول نیست و باید یک رقمی شود، گفت: در صورت یک رقمی شدن نرخ تورم، قابل قبول است یعنی نرخ تورم 7، 8 یا 9 درصد بشود؛ مشکل این است که ما هم‌زمان می‌خواهیم رونق هم ایجاد کنیم؛ رونقی که تورمی نباشد. یعنی ما می‌خواهیم دستمان در جیب بانک مرکزی نرود. این موضوع همانی است که پیشتر در مسکن مهر انجام شد.

روحانی اضافه کرد: در مسکن مهر، دست در جیب بانک مرکزی کردند یعنی پول گرفته و با آن مسکن ساختند. همین باعث شد یک مرتبه پایه پولی 40 درصد بالا برود؛ مثلا اگر پایه پولی ما به طور مثال 60 تومان بوده، 100 شده است. بخش زیادی از رشد بی‌حساب تورم به مسکن مهر مربوط است.

رئیس‌جمهور در همین زمینه تصریح کرد: دولت می‌تواند هر اقدامی درباره بانک مرکزی انجام دهد، من هم می‌توانم تمامی جاده‌های ایران را اتوبان، دوبانده و آسفالت کنم و برای همین از بانک مرکزی استقراض کرده و این مسائل را اجرایی کنم اما نتیجه این می‌شود که شاهد گرانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما مراقبت کردیم تا پایه پولی بالا نرود، تصریح کرد: تمامی اعضای بانک مرکزی می‌دانند که من چقدر بر این موضوع تاکید کردم، شاید رئیس بانک مرکزی هم به میزان من پافشاری نکرده باشند دلیل این پافشاری نیز مهار تورم بود؛ زمانی که ما جلوی پایه پولی را می‌گیریم شرایط ما برای رونق سخت‌تر می‌شود.

* در موضوع یارانه نظر دیگری داشتم اما تسلیم کارشناسان شدم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما تصمیمات یک شبه نگرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: در دولت ما اینکه شب خوابیده و پس از دیدن خوابی، تصمیم بگیریم، وجود ندارد، ما جلسات متعدد گذاشته و طی آن بحث می‌کنیم حتی اگر در جلسه‌ای بنده نظری داشتم اما دیدم نظر اکثریت چیز دیگری است من عقب‌نشینی کردم به طور مثال من در یارانه تصمیمات دیگری داشتم اما جمع اقتصادی من نظرات دیگری داشتند و در نهایت تسلیم آنها شدم.

روحانی با بیان اینکه ملت به ما اختیار داده‌اند اما اختیار آنها بدین معنا نیست که ما به صورت شخصی از آن استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: این اختیار به من داده شده که با مشورت، خرد جمعی و استفاده از نظر مشاورین مباحث را پیگیری کنیم.

وی پرهیز از اخذ تصمیمات تنش‌زا در اقتصاد کشور را سومین راهکار دولت در فضای فعلی کشور عنوان کرد و گفت: ما مرتبا مواظبت می‌کنیم تا آرامش به وجود آمده و ثبات به پیش رود و این بزرگترین دستاورد است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم از 24 خرداد 92 تا امروز 10 نتیجه را دیده‌اند یکی از آنها ثبات و آرامش امروز است، تصریح کرد: مردم مشاهده کردند که پرش‌های آنچنانی نداشته‌ایم و بر روی تصمیمات فکر می‌شود؛ ما معصوم نیستیم و اگر تمامی جمع ما نیز تصمیمی بگیرد، ممکن است اشتباه باشد اما اگر اشتباه کردیم به مردم خواهیم گفت.

* شهامت پذیرش اشتباه را داریم

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه من و اعضای دولتم شهامت اعلام و پذیرش اشتباه را داریم، اظهار داشت: دولت متعلق به مردم است و ما خادم مردم هستیم، حتما ما عذرخواهی کرده و به مردم خواهیم گفت که اشتباه کرده‌ایم؛ کسی که اشتباه خود را نپذیرد هیچ‌وقت ترقی نمی‌کند دولت هم برای پیشرفت ممکن است اشتباه کند و باید به اشتباه خود اعتراف و آن را حل کند و در نهایت به دنبال راه‌حل بهتر باشد.

وی با بیان اینکه به مردم وعده دادیم که تورم قدم به قدم کاهش یابد، تاکید کرد: این اقدام را انجام داده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد سال آینده نیز همین موضوع را دنبال می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: در سیاست خارجی به مردم قول داده‌ایم دشمن‌تراشی نکنیم، تلاش می‌کنیم تنش‌ها را کاهش دهیم و این اقدام را انجام داده‌ایم مردم شاهد این موضوع باشند که روابط ما با دنیا با دیروز متفاوت است.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: امروز اگر رسانه‌های دنیا را بنگرید، خواهید دید چهره جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل متفاوت است و این قولی بود که ما به مردم دادیم چه بسا قول‌هایی هم داده باشیم که هنوز نرسیده باشیم آنها را انجام دهیم اما باید انشاءالله در آینده با کمک مردم و قوای دیگر حل و فصل کنیم.

روحانی نسبت به آینده ابراز امیدواری کرد و با بیان اینکه مسائل کشور تا روزی که همه با هم باشیم و نگذاریم بین‌مان اختلافی بیفتد به خوبی پیش خواهیم رفت، خاطرنشان کرد: اگر 3 قوه با هم باشند، هدایت‌های رهبری مستمر باشد، ما همه با یکدیگر بوده و دست به دست همدیگر دهیم، شرایط مطلوب خواهد بود.

* اینقدر گذشته را به یاد نیاوریم

وی افزود: اینقدر گذشته‌ها را مدام به یاد نیاوریم، برخی سرشان را به پشت گرفته و راه می‌روند، اینگونه راه بروی به زمین خواهی خورد، به جلو و آینده بنگر، ما نیز می‌ترسیم این افراد که همواره به پشت نگاه می‌کنند به زمین بخورند؛ حالا یک وقتی یک کاری صورت گرفت از آن بگذریم. هی می‌خواهیم مسئله را کش داده و بادش کنیم.

رئیس‌جمهور در همین زمینه تصریح کرد: در این کشور هر کس هر جرمی مرتکب شده، قوه قضائیه وی را دستگیر و با آن برخورد می‌کند و اگر نگرفت یعنی پاک است پس رها کنید، اگر کسی دستگیر نشده و در خیابان راه می‌رود یعنی جرمی مرتکب نشده و نباید صبح تا شب آنها و افراد دیگر را متهم کنیم.

روحانی ادامه داد: من نمی‌دانم گفتن برخی حرف‌ها برای ما و مردم چقدر سخت است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز در مورد اینکه شما از اهمیت تعاملات با دنیا و نیز مبارزه با تروریسم سخن گفته‌اید، اگر از شما خواسته شود که در مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری کنید آیا می‌پذیرید؟ گفت:‌همه کشورها باید در مبارزه با تروریسم دست به دست هم دهند؛ در عراق امروز آنکه در صحنه مبارزه با تروریسم هستند دولت و ملت عراق و هستند و هنوز کسی دیگری وارد صحنه نشده است. از آمریکا هم که شما می‌پرسید ما چیزی ندیده‌ایم که تصمیمی گرفته شود یا کاری انجام داده باشد.

وی ادامه داد:‌هر وقت که آمریکایی‌ها علیه گروه‌های تروریستی وارد عمل شدند و ما دیدیم آنوقت می‌شود در مورد آن فکر کرد اما هنوز زود است چرا که ما اثری ندیده‌ایم و این نکته رامی‌خواهم تاکید کنم از آنجا که شما اسم آمریکا را بردید واقعیت این است که این گروه تروریستی از کجا آمده است؟ از سوریه آمد و وارد عراق شد. در سویه اینها از کجا آمدند؟

روحانی با اشاره به اینکه این همان حرفی است که این دولت در طول این یک سال همواره آن را می‌گوید، ادامه داد: که این تروریست‌ها را اگر تقویت کردیم اینها بلای جان خود شما و منطقه می‌شوند.

وی گفت: اشکال و ایراد سؤال ما این است که چرا کشورهای بزرگ به طور خاص چرا آمریکایی‌ها که ما یک سال پیش به آنها گفتیم اینها خطرناکند، متاسفانه به گونه‌ای عمل کردند که به نفع تروریست‌ها شد؛ همکارانشان و یا خودشان سلاح فرستادند.

رئیس‌جمهور با یادآوری سخن یکی از مقامات آمریکایی پس از انتخابات سوریه که ما برای تروریست‌های سوریه سلاح مرگبار ارسال خواهیم کرد،‌ اظهار کرد: اگر همچنین تفوهات و سخنانی در آمریکا باشد جای بسیار تاسف است؛ ما همه باید در مقام قول و عمل تلاش کنیم که مقابله کنیم با تروریسم زیرا این پدیده به نفع کسی نخواهد بود.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر ارزیابی رئیس‌جمهور از بیشترین و کمترین موفقیت دولت در 5 حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفت: این سؤال سخت است و من هم نمی‌دانم در مقایسه این‌ها که البته در مورد همه این حوزه‌ها تلاش خود را انجام داده‌ایم چه پاسخی بدهم.

وی در این باره تصریح کرد: در حوزه اقتصادی و مشکلات حاد در سیاست خارجی داشتیم ابتدا در این دو زمینه سرمایه‌گذاری کردیم. ممکن است در این دو حوزه چند قدم جلوتر باشیم. احتمالا به این دلیل که ما در این دو بخش مشکلات بیشتری مشاهده می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بخش فرهنگی کار بسیار زیادی انجام گرفته است، گفت: من می‌خواهم هم از وزرای فرهنگی تشکر کنم، همچنین از دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها، مراکز آموزشی، مراکز تحقیقاتی، بخش فناوری و مسئولیتی که بر عهده آنها است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش مربوط به ارشاد واقعا تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. امروز الحمدالله دانشگاه آرام و بانشاطی را مشاهده می‌کنیم؛ در بخش فناوری حرکت بسیار خوبی آغاز شده است که باید از همه اینها تشکر کنیم و نیز در بخش‌های دیگر فرهنگی شور و نشاط را می‌بینیم از جمله در بخش هنر شاهدیم که نشاط بیشتری وجود دارد و فضای فکری، سیاسی، اجتماعی که در جامعه است که هنرمندان که می‌توانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

رئیس‌جمهور به فضای امنیتی کشور اشاره کرد و گفت الحمدالله جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور امن است هم در مورد امنیت منطقه ما خیلی تلاش کردیم. به عنوان مثال خیلی تلاش کردیم در داخل سوریه جنگ رخ ندهد. با اینکه در آغاز کار دولت ما بود.

وی با اشاره به تماس‌های دولت با برخی مقامات در داخل و خارج از منطقه گفت: حتی روزی دوبار تماس می‌گرفتیم و پیام می‌فرستادیم و خیلی خوشحالیم از اینکه حمله نظامی به سوریه صورت نگرفت که می‌توانست خیلی‌ فاجعه‌بار باشد.

روحانی به مسائل دیگر منطقه در افغانستان و پاکستان و دیگر نقاط اشاره کرد و با تاکید بر کمک ایران برای برقراری صلح و ثبات در این مناطق گفت: آنها همواره از ما خواسته‌اند که به صلح و ثبات منطقه کمک کنیم. لذا ما در حد این 10 ماه تلاش خودمان را در این باره انجام دادیم اما اینکه دقیقا این موفقیت‌هایمان را با هم مقایسه کنیم و بگوییم کدام جلوتر و کدام عقب‌تر است، انشاءالله سازمان مدیریت اینها را محاسبه و مقایسه کرده و اینها را به مردم اعلام کند.

*تیم ملی در جام جهانی صعود کند به آنها خبرهای خوبی می‌دهیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که قصد داشت از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس سوال کند اما از وی در مورد تیم ملی فوتبال در جام جهانی سوال کرد، گفت:این روزها ایام ورزش است و افکار عمومی هم پیگیر اخبار ورزشی است و ملت ما هم به این موضوع علاقه‌مند هستند. مردم ما به ورزش و به خصوص به فوتبال علاقه دارند و این علاقه هم خوب است که بتواند باعث توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای شود.

وی ادامه داد: شور و نشاط ورزشی باعث می‌شود که حرکت خوبی داشته باشیم و من درکل از اعضای وزارت ورزش، مربیان و همینطور مردمی که مشتاقانه پشتیبان تیم‌های ملی هستند تشکر می‌کنم چرا که حمایت‌ آنها به ورزشکاران دلگرمی می‌دهد.

روحانی افزود: من در پیامی که به بازیکنان تیم ملی فوتبال در آستانه جام جهانی دادم به آنها گفتم که مردم از شما بازی خوب و شجاعانه طلب می‌کنند حالا هر نتیجه‌ای هم به دست بیاید مهم نیست هر چند که دل ما می‌خواهد به مرحله بعد برویم. ملی‌پوشان باید بدانند که حرفه‌ای بازی کردن مهم است. دلاورانه بازی کردن مهم است. شاید تیمی قدری از ما قوی‌تر باشد اما اگر بازیکنان روحیه نداشته باشند مردم ناراحت می‌شوند. باید با روحیه بازی کرد چرا که مردم ما با قلب و نگاهشان پشتیبان تیم ملی هستند.

رئیس‌جمهوری کشورمان تصریح کرد: ملی‌پوشان باید در این مدت از تکنیک‌ها و آموزش‌هایی که دیده‌اند استفاده کنند اما گاهی می‌بینیم که بر سر مسایل جزیی هماهنگی نیست و اگر اینطور نباشد این باعث تاسف است. باید ادب و اخلاق در بین ملی‌پوشان ما دیده شود چرا که آنها پیام‌آوران ایران در مسابقات جهانی هستند و دولت هم همه توانش را به کار گرفته تا از تیم ملی حمایت شود.

وی ادامه داد: خود من شاهد هستم که زمانی که پول نبود محمدباقر نوبخت می‌گفت که من پول را تامین می‌کنم و تامین می‌کرد. اگر آنها از این مرحله موفق شوند و پیام‌آور خبر خوبی برای ما باشند ما هم خبر خوبی به آنها می‌دهیم.

روحانی در پایان با اشاره به موفقیت‌های تیم ملی والیبال خاطرنشان کرد: به ملی‌پوشان بابت پیروزی بر برزیل در این کشور و همچنین بازی دیشب تبریک می‌گویم و امیدوارم که این راه ادامه داشته باشد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
0
اینقدر گذشته‌ها را مدام به یاد نیاوریم، برخی سرشان را به پشت گرفته و راه می‌روند، اینگونه راه بروی به زمین خواهی خورد، به جلو و آینده بنگر، ما نیز می‌ترسیم این افراد که همواره به پشت نگاه می‌کنند به زمین بخورند؛ حالا یک وقتی یک کاری صورت گرفت از آن بگذریم. هی می‌خواهیم مسئله را کش داده و بادش کنیم.

کاش یه نفر اونجا از آقای روحانی سوال می کرد شما که این حرف رو می زنید پس چرا خودتون مرتب به پشت سر نگاه می کنید و مرتب دولت سابق را می کوبید و تخریب می کنید؟؟؟
آقای روحانی به عمل کار برآید به سخن دانی نیست!!!