کد خبر: ۵۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

استاندار فارس: شیراز و هلسینکی می‌توانند خواهرخوانده شوند/ سفیر فنلاند:زمانیکه شما قصر می‌ساختید، نیاکان ما در غارها زندگی می‌کردند!

به گفته این مقام فنلاندی، در حوزه کشاورزی زمینه خوبی برای صادرات میوه و سبزیجات ایران و فارس به شمال اروپا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاندار فارس با اشاره به وجود زمینه‌های مشترک فراوان برای همکاری استان فارس با کشور فنلاند گفت: فارس و فنلاند می‌توانند در زمینه تبادل دانش، استاد، دانشجو و صنایع الکترونیک همکاری بیشتری داشته باشند.

سیدمحمد احمدی در دیدار دوستانه سفیر فنلاند تصریح کرد: شیراز در زمینه صنایع الکترونیک سابقه فعالیت دیرپایی داشته و زمینه همکاری مشترک در زمینه صنعت الکترونیک بین شیراز و فنلاند وجود دارد.

مقام ارشد اجرایی استان فارس خاطرنشان کرد: شیراز از مراکز معماری محسوب می‌شود و این استان در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی توانمندی‌های بسیاری دارد.

شیراز و هلسینکی می‌توانند خواهرخوانده شوند
احمدی با بیان اینکه زمینه عقد قرارداد خواهرخواندگی بین شیراز و هلسینکی وجود دارد، گفت: شهر شیراز و هلسینکی می‌توانند با عقد قرارداد خواهرخواندگی در زمینه تبادل فرهنگ و توسعه گردشگری گام‌های بزرگ‌تری بردارند.

وی خطاب به سفیر فنلاند افزود: نقش سفرا در گسترش روابط بین کشورها بسیار برجسته است و من با شناختی که از فعال بودن و انگیزه شما دارم، می‌دانم در این امر موفق خواهید بود.

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه ما می‌توانیم از تجارب شما در زمینه مدرنیزاسیون کشاورزی و همچنین جنگل‌داری استفاده کنیم، ابراز داشت: توریسم و گردشگری نیز یکی از زمینه‌هایی است که قابلیت همکاری را برای استان فارس و فنلاند فراهم می‌آورد.

استاندار فارس با اشاره به جاذبه‌های شیراز گفت: از طریق وزارت امور خارجه و سفیر ایران در فنلاند همکاری‌های بیشتر استان فارس و کشور فنلاند در زمینه‌های گوناگون را پیگیری می‌کنیم.

سفیر فنلاند هم در این دیدار اظهار داشت: ما در فنلاند، شیراز را به عنوان یک شهر باستانی و تاریخی می‌شناسیم.

هاری کمراینن علت سفر خود به شیراز را بازدید از نمایشگاه عکس معماری و شهرسازی فنلاند عنوان و ابراز خورسندی کرد که نمونه‌هایی از معماری فنلاند در شیراز به نمایش درآمده است.

زمانی که ایرانیها قصر می‌ساختند، نیاکان ما در غارها زندگی می‌کردند

وی گفت: سرزمین فارس نقش ویژه‌ای در تمدن‌سازی داشته است چراکه بیش از دو هزار سال پیش زمانی که شما قصر می‌ساختید، نیاکان ما در غارها زندگی می‌کردند.

سفیر فنلاند با بیان اینکه شیراز دانشجویان واساتید توانمندی دارد، گفت: دانشگاه شیراز تصویر خوبی در جهان دارد. همچنین معماری اسلامی شهر شیراز همواره الهام‌بخش معماران و طراحان و شعر شیراز الهام‌بخش شاعران جهان و فنلاند بوده است.

سفیر با اشاره به زمینه همکاری دانشگاه‌ها و تبادل دانشجو بین فنلاند و ایران گفت: من در مدتی که در ایران هستم هر جا رفتم با دانشجویان خوش فکر ایرانی برخوردم و می‌دانم دولت شما در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است.

وی اعلام کرد: برای نخستین بار سه هفته پیش گروهی از دانشجویان فنلاندی از ایران بازدید کردند و امید داریم فرصت تبادل دانشجو بین دو کشور بیشتر شود.

کمراینن تصریح کرد: دانشگاه هلسینکی و صنعتی شریف در حال برگزاری طرح‌های مشترکی هستند و دانشگاه آلتو فنلاند در زمینه بیزینس پیشتاز است و در بین کشورهای منطقه، ایران را نخستین هدف خود در این زمینه می‌داند.

کمراینن با اشاره به بازدید از موزه زیبای فرش شیراز بیان کرد: مطمئن هستم شهر شیراز و استان فارس زمینه‌های بسیاری برای معرفی به گردشگران جهان دارد.

سفیر فنلاند خاطرنشان کرد: امسال در عید پاک مقارن با اوائل اردیبهشت ماه که به شیراز آمدم مشاهده کردم که تعداد گردشگران فنلاندی در شیراز نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: امید داریم این جذابیت و پذیرایی شما از گردشگران همچنان استمرار داشته باشد.

کمراینن ابراز داشت: «آلوار آلتو» مشهورترین معمار فنلاند طرحی برای موزه هنر شیراز داده است و به همین سبب شیراز در جامعه معماران فنلاند شناخته شده است.

سفیر فنلاند برای همکاری مشترک با فارس در زمینه‌های مختلف اعلام آمادگی کرد و گفت: زمینه‌های سرمایه گذاری و تجاری مشترک نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

فنلاند بهترین آسانسورهای دنیا را می‌سازد

وی اظهار کرد: فنلاند کشور کوچکی است اما محصولات آن در تمام دنیا شناخته شده است و ایرانیان نام یک برند گوشی همراه آن را به خوبی می‌شناسند.

کمراینن در ادامه بیان کرد: فنلاند بهترین آسانسورهای دنیا را می‌سازد و در ساخت موتورهای ماشین‌آلات کشاورزی در جهان پیشرو است و همچنین در زمینه فناوری اطلاعات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی گفت: کارایی انرژی و تکنولوژی‌های مربوط به آن برای فنلاند بسیار مهم است چرا که ما ذخائر گاز و نفت نداریم.

کمراینن ادامه داد: کشوری مانند چین در زمینه آلودگی هوای پکن از متخصصان فنلاندی استفاده می‌کند و این کشور کوچک می‌تواند همراه و شریک خوبی برای کشور بزرگ ایران باشد.

به گفته این مقام فنلاندی، در حوزه کشاورزی زمینه خوبی برای صادرات میوه و سبزیجات ایران و فارس به شمال اروپا وجود دارد.

تقدیر استاندار فارس از شیرازه

گفتنی است در حاشیه این دیدار، استاندار فارس در جمع خبرنگاران ضمن مطالبه از آنان برای انعکاس کامل رویدادهای استان فارس در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های کشوری از پایگاه خبری تحلیلی شیرازه و روزنامه خبرجنوب به دلیل پوشش کامل دومین کنفرانس خبری وی قدردانی کرد.

بنابراین گزارش سفیر فنلاند به دعوت حوزه هنری فارس برای شرکت در نشست تخصصی «هنر فنلاند به روایت معماران استان فارس» و بازدید از نمایشگاه عکس معماری و شهرسازی فنلاند به این استان دعوت شده است. این نمایشگاه 28 خردادماه افتتاح شد و به مدت یک هفته برپا می‌باشد.

نظرات بینندگان