کد خبر: ۵۷۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
مديركل كميته امداد فارس:

سفره‌های افطاری آنچنانی دور از انصاف است/ اراده ای برای برخورد با خیریه‌های متخلف وجود ندارد/ توزیع بسته‌هاي رمضانيه بين مددجويان

امیدواریم شبکه وسیع مراکز نیکوکاری استان فارس تشکیل شود.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان فارس ضمن تشريح برنامه‌هاي این نهاد در ماه مبارك رمضان، گفت: رمضان فرصتي است تا مومنان و متدينان به امور خير و كمك به نيازمندان بپردازند.

علي اللهياري در نشست خبری با تصریح اينكه بسياري از نيازمندان تحت پوشش كميته امداد امام(ره) هستند، گفت: در ماه مبارك رمضان با همكاري و همراهي مردم و نيك‌انديشان، تلاش خواهيم كرد تا اهداف اين خيرانديشان را در راستای یاری‌رسانی به نیازمندان محقق كنيم.

وي با اشاره به تشکیل ستاد ويژه ماه مبارك رمضان در كميته امداد فارس برای جمع‌آوری کمک‌های خیرین، هدف از تشکیل این ستاد را انجام تکلیف این نهاد در راستای مديريت احسان و نيكوكاري در جامعه دانست و افزود: براساس ساماندهی کمیته امداد، كمك‌هاي اندك و خرد مردم تجميع و هدايت موثر می‌شود و درنتیجه کارآمدی و اثرگذاری آن افزايش می‌یابد.

اين مقام مسئول با بيان اينكه كميته امداد در طول 4 دهه فعاليت، تجربه موفقي را در اثربخش كردن كمك‌هاي مردمي كسب كرده است، گفت: با مديريت مناسب مي‌توان كمك‌هاي كوچك را كه به تنهايي اثر بخش نيست، تاثيرگذار كرد چراکه كمك‌هاي ريز مردم وقتي متمركز شود بسيار تاثيرگذار خواهد بود و می‌توان سالانه صدها جهیزیه تهیه کرد و یا واحدهای مسکونی بسیاری برای نیازمندان ساخت.

کمیته امداد در ساماندهی کمک‌های مردمی صاحب سبک است

وی کمیته امداد را در ساماندهی کمک‌های مردمی صاحب سبک دانست و افزود: مدیریت احسان و نیکوکاری به این معنا است که کمک‌رسانی هدفمند شود یعنی با توجه به اینکه تمام اطلاعات ریز نیازمندان در بانک اطلاعاتی کمیته امداد موجود است، کمک‌های مردمی با توجه به نوع نیاز خانواده نیازمند تقسیم می‌شود.

اللهياری کمیته امداد را بزرگ‌ترین و قوی‌ترین سازمان مددکاری توصیف و اظهار کرد: این نهاد با اجرای مدل اسلامی در کمک‌گیری از مردم برای کمک‌رسانی به نیازمندان در راستای فرآیند فقرزدایی توفیق زیادی داشته است.

مدیرکمیته امداد فارس میزان صدقات جمع‌آوري شده از طريق صندوق‌هاي صدقات در سال گذشته در استان فارس را 12 ميليارد تومان اعلام و اظهار کرد: كمك‌هاي اندك مردم در سال گذشته تجميع شد و به 22 ميليارد تومان رسید.

ضرورت ترویج فرهنگ کمک به دیگران

وی با بیان اینکه برای ترويج بيشتر و بهتر فرهنگ احسان و نيكوكاري باید بیشتر تلاش کرد، گفت: بسیاری از مشکلات ریشه در نگاه فرهنگی مردم دارد و اگر فرهنگ کمک به نیازمندان اشاعه یابد فقیری در جامعه نخواهیم داشت؛ امروز با مشارکت مردم، قادر به بازكردن گره فقر خواهيم بود.

مدیرکل کمیته امداد فارس ضمن تاکید بر اینکه باید کارکرد نظام اسلامی را به مردم چشاند، ترویج فرهنگ انفاق و کمک به دیگران را در راستای افزایش شادابی جامعه موثر دانست.

اللهياري مديريت فعاليت‌هاي مرتبط با نيكوكاري و وصل كردن اغنيا به فقرا را از ديگر اهداف كميته امداد در برنامه‌هاي مختلف خصوصا در ماه مبارك رمضان عنوان و اعلام کرد: در سال جاری با توجه به اهداف تبيين شده، بازارچه رمضان را از هفتم تا هفدهم ماه مبارك رمضان در مجموعه فرهنگي اجتماعي آيت‌الله رباني در شيراز برپا خواهيم كرد و با هدف معرفي توانمندي‌ها و تاثيرگذاري طرح‌هاي اشتغالزاي خانگي اجرا شده توسط مددجويان، غرفه‌هايي را ايجاد مي‌كنيم.

وي ضمن دعوت از مردم و مسئولان براي حضور در اين جشن و بازديد از غرفه‌هاي ايجاد شده،‌ گفت: اين يك فرصت براي كساني است كه شعار خواستن توانستن است را باور ندارند چراکه از طریق غرفه‌هاي ايجاد شده و به نمایش گذاشتن فعاليت‌هايي كه با استفاده از تسهيلات خوداشتغالي و سرمايه‌هاي اندك خانوارهاي مددجوي كميته امداد انجام شده است، نشان دادیم که می‌توانیم در عرصه کار و تلاش ورود مبارکی داشته باشیم.

اللهياري با اعلام اينكه تسهيلات اشتغالزاي كميته امداد سال گذشته به 60 هزار مددجو در فارس حداکثر به مبلغ 15میلیون تومان تعلق گرفته است، گفت: بیش از 95 درصد از طرح‌های اشتغالزایی به نتیجه رسیده و به منجر به درآمد شده است.

کمک‌های بلاعوض به مددجویان مکمل خدمات توانمندسازی است

وی در پاسخ به سوالی بر ارائه خدمات بلاعوض همزمان با خدمات توانمندسازی و ایجاد اشتغال به صورت همزمان تاکید و تصریح کرد: کمک‌های بلاعوض به مددجویان مانند مُسکن و مکمل خدمات توانمندسازی است چرا که به یک بیمار هم باید مُسکن داد و هم باید همزمان دارویی که ریشه بیماری را از بین می‌برد داد و برنامه ما در درازمدت، ترویج و توسعه کمک‌های بلاعوض نیست بلکه ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای خانواده‌های نیازمند است.

مدير كل كميته امداد فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول ماه مبارك رمضان برای 500 هزار مددجو طعام و افطاري پیش‌بینی کرده‌ایم، از تمام خيران و نيكوكاران دعوت کرد تا كمك‌هاي كالايي و نقدي خود را براي مشاركت اطعام نیازمندان به كميته امداد تحويل دهند.

الهياري با بیان اینکه خانواده‌ها بیشتر به مواد پروتئینی نیاز دارند از پيش‌بيني سبدهاي كالا شامل برنج، روغن، گوشت و حبوبات براي كمك به نيازمندان در ايام ماه مبارك رمضان خبر داد و مردم را به مشاركت در اين طرح فراخواند و گفت: اين سبدها تحت عنوان بسته‌هاي رمضانيه، هم بين مددجويان تحت پوشش كميته امداد و هم ساير نيازمنداني كه شناسايي كرده‌ايم توزيع خواهد شد.

اللهیاری ارزش سبد کالای ماه مبارک رمضان برای خانواده‌های نیازمند را 100 هزار تومان اعلام و اظهار کرد: کمیته امداد فارس آمادگی دریافت کمک‌های نقدی و کالایی مردم و توزیع آن بین نیازمندان را دارد.

در فارس 5 هزار خیر حامي طرح اكرام ایتام هستند

وی با اشاره به اینکه در طرح اكرام، خیرین بين 10 تا 30 هزارتومان كمك را ماهيانه به ايتام اختصاص مي‌دهند به همکاری 5 هزار خير به‌عنوان حاميان طرح اكرام ایتام در استان فارس اشاره و اظهار کرد: امسال اين طرح را جدي‌تر دنبال می‌کنیم و بر اين باور هستيم كه اگر هر خانواده توانمند در استان فارس يك فقير را در ماه مبارك رمضان اطعام كند، ماه رمضان امسال ماه خوبی برای فقرا خواهد بود.

اين مقام مسئول نقطه اوج فعاليت‌هاي طرح اكرام را در روز ميلاد با سعادت امام حسن(ع) عنوان و اضافه كرد: از 15 ماه مبارك رمضان به مدت هفت روز، با ايجاد پايگاه‌هايي به جذب علاقه‌مندان مشاركت در طرح اكرام ايتام، اقدام خواهيم كرد.

الهياري ضمن اعلام اینکه سال گذشته 950 ميليون تومان فطريه جمع‌آوري شد، خاطرنشان كرد: در ماه رمضان سال گذشته 54 ميليارد ريال كمك مردمي در سطح استان جمع‌آوری شد که 40میلیارد آن با نیت اطعام و افطاری به نیازمندان بوده است.

روش جمع‌آوری کمک‌های مردمی در برخی خیریه‌ها را هیچ‌کس نمی‌پسندد

وي تعامل بين كميته امداد و خيريه‌ها را مطلوب توصيف و از برگزاري نشست هم‌انديشي با هدف تعامل و هم‌افزايي در ايام ماه مبارك رمضان در استان فارس با حضور مديران اين خيريه‌ها خبر داد و گفت: اگر کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیریه‌ها با یکدیگر تعامل داشته و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر بهره بگیرند در راستای فقرزدایی و اثربخش کردن نیت خیر مردم، بسیار موثر خواهد بود.

اللهیاری ضمن تاکید بر مفید بودن وجود خیریه‌ها در جامعه در پاسخ به سوالی تصریح کرد: برخی خیریه‌ها درخصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی روشی را اتخاذ کرده‌اند که هیچ‌کس آن را نمی‌پسندد اما متاسفانه تاکنون در استان اراده‌ای برای برخورد با اینگونه جمع‌آوری کمک ندیده‌ایم.

ضرورت تخصصی کردن خیریه‌ها

مدیرکل کمیته امداد فارس بر تخصصی کردن خیریه‌ها تاکید و اظهار کرد: اگر مجمع خیرین استان فارس با شعب مختلف و با محوریت یک نهاد مانند کمیته امداد تشکیل شود و خیرین سلامت، مدرسه ساز و غیره زیرمجموعه آن باشد، به نظر می‌رسد بسیاری از هم‌پوشانی‌ها دیگر وجود نخواهد داشت و اقدامات موثرتر خواهد بود.

اللهیاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به‌دنبال ارتباط‌گيري موثر با مساجد هستيم و سال گذشته 670 مسجد در قالب طرح مسجدمحوري با كميته امداد همكاري كردند، پیش‌بینی کرد که امسال نيز همين تعداد مسجد با کمیته امداد همكاري داشته باشند.

راه‌اندازی 160مرکز نیکوکاری در محلات

وی ضمن تاکید بر استفاده مطلوب از توان كميته امداد و شبكه مددكاري توانمند اين نهاد اجتماعي گفت: سال گذشته 60 مركز نيكوكاري در محله‌هاي مختلف شهرستان‌هاي استان فارس راه‌اندازي شد و اميدواريم اين اقدام را كه نمادي عيني از مشاركت كامل مردم در امور خير با همكاري كميته امداد است را تا سطح 160 محله افزايش دهيم.

اين مقام مسئول با يادآوري اينكه تاكنون شهرستان‌هاي استان گوي سبقت را در ايجاد مراكز نيكوكاري محله‌اي از شيراز ربوده‌اند، ابراز اميدواري كرد: امسال محلات مختلف شيراز نيز وارد اين موضوع شوند و نيكوكاران در هر محله، نيازمندان همان محله را ياري دهند.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس با اعلام اینکه مراکز نیکوکاری محلات در سه ماهه پایانی سال گذشته مبلغ 20 میلیارد ریال کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کردند، گفت: این مراکز شبکه‌ای را ایجاد می‌کنند که توزان در توزیع کمک‌های مردمی در آن وجود دارد از این طریق که مراکز در سطح قسمت شمال شهر معین مراکز نیکوکاری جنوب شهر خواهند بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با حضور یک نماینده از مراکز نیکوکاری شهرستان‌ها، شبکه وسیع نیکوکاری استان فارس تشکیل شود.

هیچ کودکی به دلیل فقر از تحصیل باز نمی‌ماند

مدیرکل کمیته امداد فارس با اعلام اینکه 14هزار و 200یتیم زیر 18 سال در کمیته امداد امام فارس تحت پوشش هستند، درخصوص کودکان کار هم خاطرنشان کرد: آن دسته از کودکان خیابانی که به دلیل فقر ونیازمندی مشغول به کار هستند تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند و هیچ کودکی به دلیل فقر از تحصیل باز نمی‌ماند اما باید توجه داشت که سایر ارگان‌ها از جمله بهزیستی نیز درخصوص کودکان کار مکلف به اقدام هستند اما متاسفانه در این خصوص شاهد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم.

اسراف به دور از انصاف و ایمان است

وی در پاسخ به سوالی تصریح کرد: دادن سفره‌های افطاری آنچنانی و بعضا وجود اسراف در سفره‌های افطاری برخی ادارات یک عیب بزرگ و به دور از انصاف و ایمان است و معتقدیم اگر اضافات سفره‌ها کنترل شده و اسراف نشود، می‌توان فقر را در جامعه مدیریت کرد که نیاز است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

مدیرکل کمیته امداد فارس با بیان اینکه در این نهاد سفره‌های افطاری را به حداقل رساندیم، خاطرنشان کرد: فقط در برخی موارد سمبلیک مانند افطار یکی از مسئولین با تعدادی از نیازمندان افطاری می‌دهیم و در بقیه موارد، نیازمندان را به صورت اهدای سبد کالا اطعام می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۳
0
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930404001102

ترانه مدافعان حرم