کد خبر: ۵۷۵۳۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۳

این مانتوها برای پوشیدن طراحی شده‌اند؟! + عکس

شاید نیاز به نگاه عمیق کارشناسی نباشد تا درک کرد که این طرح‌ها توان جذب مخاطب داخلی را نیز ندارد و کمتر زن ایرانی، حاضر به پوشیدنش در محیط های عمومی خواهد شد.
با رونمایی از طرح‌های تازه مانتو که از پرچم ایران و نمادهای جام جهانی به عنوان الگوی اصلی طراحی و رنگ بندی استفاده شده، این پرسش پیش آمده که آیا طراحی مانتوهای مورد تأیید بنیاد مد با واقع گرایی و مبتنی بر نیاز عمومی تعریف شده و کارکرد عمومی این پوشش‌ها در نظر گرفته شده است؟

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، خانه مد از جمله مؤسسات تک منظوره‌ای است که بنیاد ملی مد و لباس برای مدسازی و ارائه طرح به بازار تأیید کرده است؛ بنیادی که قرار است در این حوزه پوشش‌های طراحی و تولید شده در داخل را با همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول گسترش دهد و در همین راستا، به تازگی شاهد رونمایی از لباس‌هایی با طرح عجیبی از سوی این مجموعه بودیم و این طرح‌ها بر تن مدل‌های ایرانی روی استیج به نمایش درآمد و رونمایی شد.

در نشست رونمایی از این چهار طرح، مریم مویدی، مدیر خانه مد گفت: فضای موجود جامعه، مربوط به جام جهانی است. به همین علت، رونمایی از آثار ورزشی خالی از لطف نیست؛ البته قرار بود طرح‌ها پیش از جام‌جهانی رونمایی شود، ولی به دلیل مشکلاتی، دریافت مجوز به طول انجامید. چهار طرح به نام‌های پانچو یوز، مانتوزا، آرک ایرانی و مانتو یوز است که هر کدام به دلیل استفاده از المان‌هایی نظیر یوزپلنگ و پرچم ایرانی اینچنین نامگذاری شده‌اند.


هرچند مشخص نیست این طرح‌ها دقیقاً برای استفاده بانوان در محیط‌‌های ورزشی نظیر ورزشگاه‌ها طراحی شده یا استفاده در اماکن عمومی، با توجه به عدم امکان حضور بانوان در مسابقات فوتبال و والیبال و برخی رشته‌های دیگر که تمرکز بیشتری در این دوره بر آنها وجود دارد و همچنین تمایل نداشتن بیشتر بانوانی که در کشورهای خارجی به تشویق ملی می پردازند، از چنین پوشش هایی ـ به دلایل کاملاً مشخص ـ تنها گزینه پیش روی، استفاده در سطح شهرهای ایران است.

شاید نیاز به نگاه عمیق کارشناسی نباشد تا دریافت این طرح‌ها توان جذب مخاطب داخلی را نیز ندارد و نشانه‌هایی چون پرچم آنچنان گل درشت در طرح‌ها مورد پردازش قرار گرفته‌اند که کمتر زن ایرانی حاضر به پوشیدنش در محیط های عمومی خواهد شد و در ورزشگاه ها نیز طبیعتاً امکان حضوری وجود ندارد که قرار باشد این لباس ها کاربرد داشته باشد و صرفاً در ورزشگاه ها استفاده شود!



با این اوصاف، تنها مشتری این طرح‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال خواهند بود که ممکن است تعدادی از این پوشش‌های مصوب را خریداری کرده و رایگان در مسابقات خارجی میان تماشاگران ایرانی پخش کنند و به عبارت ساده تر، بازار اقتصادی مشخصی نمی‌توان در فضای عمومی عرضه لباس برای این پوشش‌ها و طراحی‌های مشابه که با واقع نگری گره نخورده‌اند، متصور شد.

بی گمان طراحی‌های متفاوت و تازه یکی از ابزارهای شناسایی ذائقه مخاطب ایرانی و ارائه گسترده‌تر طرح‌هایی است که این مخاطب به آن گرایش نشان می‌دهد، ولی در این میان آنچه محل تأمل است، بی توجهی به بدیهیات در امر طراحی است. در سال‌های اخیر، قریب به اتفاق تلاش‌ها برای ارائه طرح‌های نو در کشور به ویژه برای پوشش بانوان، به شکست انجامیده و این اتفاق به واسطه در نظر نگرفتن بدیهیاتِ این حوزه است.




خلاصه آنکه با دیدن این طرح‌ها، آنچه به ذهن می‌رسد، علت عرضه آنها بدون در نظر گرفتن پذیرش عمومی شان است. حتی اگر بر فرض ضعیف، اگر این پوشش‌ها با اقبال عمومی روبه رو شوند، آیا دیگر نهادها همچون ضابطین، این طرح ها را پذیرفته اند و بانوان کشورمان می‌توانند با چنین پوشش‌هایی در معابر عمومی ظاهر شوند و با تذکر نهادهایی چون گشت ارشاد مواجه نخواهند شد؟ مد در کشورمان امری بسیار پیچیده تر از دیگر کشورهاست و بیش از طرح تازه، نیاز به اندیشه های تازه است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
6
خاک برسرتان
ناشناس
United States of America
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
22
فوق العاده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
3
مسخره بود
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
4
وقتی مسئولین نمی توانند مدلهای مناسب ارائه دهند چه انتظاری از مردم می توان داشت که از مدل مناسب استفاده نمایند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
0
جهان رسید به کره مریخ اینا تو فکر این اجق وجقا هستن! درسته پرچم نماد ملیه اما میشه جورای دیگه ای به دنیا معرفی بشه
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
2
ای بیچاره ی بدبخت فلک زده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
12
مانتوهای قشنگیه مخصوصا اون توپه
سنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
1
نميدونم چي بگم با اين وضعيت مثثثثثثثثثلا پوشش اسسسسسسسلااااااااميييييييي بايد براي مانتوهاي باحجابشون مُرد.
راویس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
1
من که خوشم نیومد
پیرو ولایت
-
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
1
بانوان ایرانی فهیم تر از این هستن که بخواهند نعوذبالله باخدا بجنگند ای افراد نفهمی که کورکورانه تایید می کنید ومی خواهید به سخیف ترین وجه به دنیا معرفی بشید عکس دوم ازپرچم اسلام ارم الله ش چی شده ؟ماه ضیافت الهی هس به قرآن مراجعه کنید وآینده این طریق قضاوت را از قوم پیشینیان تان که با اسلام جنگیدند رو برا خودتون پیش بینی کنید.(تایید = بی غیرتی=بی ناموسی =....
الهم عجل لولیک الفرج
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۳
0
به جای این کارها ازطراحان خوش سلیقه حمایت کنند تا آنها بتوانند بازار مناسبی برای تولید و عرضه طراحیهایشان داشته باشند نه اینکه حتی برای تولید یک لباس که طراحی کرده اند هم مشکل داشته باشند