کد خبر: ۵۷۵۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

مديركل راه و شهرسازی فارس: با راه‌اندازی فارس ایرلاین مخالفم

نمي‌دانم براي افرادي كه به‌دنبال ايجاد ايرلاين هستند منافعي دارد يا نه اما يقينا منفعتي بايد داشته باشد وگرنه اصلا این طرح دنبال نمي‌شد.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مديركل اداره راه و شهرسازی استان فارس ضمن تاکید بر اینکه توسعه صنعت هوایی فارس با ایجاد ایرلاین امکان‌پذیر نیست، گفت: تعداد ايرلاين‌ها ملاكي براي توسعه يافتگي جوامع نيست بلکه افزایش تعداد صندلی پرواز، کاهش عمر هواپیمای پروازی و استقرار شبانه هواپیما در فرودگاه می‌تواند نشانه توسعه یافتگی باشد.

هوشنگ عشایری در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکنون در كشورهاي پيشرفته جهان و غول‌هاي صنعت هواپيمايي، حداكثر 2 تا 3 ايرلاين در خطوط هوايي فعال است اما در كشور ما بسیاری از استان‌ها درخصوص ايجاد ايرلاين‌هاي استاني سهم‌خواهي می‌کنند درحالی که اينكه يك كشور 15 ايرلاين داشته باشد، هيچوقت ملاكي براي توسعه يافتگي نبوده است؛ اين موضوع هم مثل انتخابات رياست‌جمهوري است كه پدر كشاورز من هم ثبت‌نام مي‌كند اما اين ملاك دموكراسي نيست.

وی با تصريح اينكه تلاش براي افزايش تعداد هواپيماهاي با متوسط عمر پايين و افزايش تعداد پروازهاي يك فرودگاه مي‌تواند ملاكي براي توسعه يافتگي باشد، اظهار عقیده کرد که بهتر است تمام ایرلاین‌ها در ایران ایر ادغام شود چراکه دارای برند بین‌المللی و سابقه 50 ساله است که به همین دلیل تمام پروازهاي ايران‌اير در فرودگاه‌هاي جهان به ترمينال يك هدايت مي‌شود اما پروازهاي ساير ايرلاين‌های کشور به ترمينال‌هاي 4 و 5 می‌روند.

مديركل راه و شهرسازي با تاكيد براينكه اين مباحث را از منظر يك كارشناس مسائل حمل و نقل مطرح مي‌كند، گفت: موضوع ايجاد ايرلاين‌هاي جديد هم مثل توزيع يارانه‌ها شده است چراکه سرمايه‌هاي خرد را در جاهاي مختلف مصرف مي‌كنيم بدون آنكه تاثيرگذاري منطقي و منطقه‌اي داشته باشد حال آنكه مي‌شود با تجميع اين سرمايه‌ها يك يا دو ايرلاين بسيار مقتدر و توانمند داشت.

با راه‌اندازی فارس ایرلاین مخالفم

عشایری تلاش براي افزايش تعداد پروازهاي شب‌خواب در يك فرودگاه را راهكاری براي دست‌يابي به درآمد بیشتر فرودگاه و توسعه صنعت هوايي دانست و تصریح کرد: با راه‌اندازي ايرلاين‌هاي استاني مخالف هستم چراکه راه‌اندازي يك شركت به‌نام فارس ايرلاين نمي‌تواند كمكي به توسعه استان كند؛ اکنون ايران اير با بيش از 55 هواپيما، ماهان با 45هواپیما، آسمان با بيش از 35 هواپيما و تابان با بيش از 26 هواپيما در كشور فعاليت مي‌كنند و شركت‌هايي نظير كيش‌اير و قشم اير با چند هواپيما و در نهايت هواپيمايي سپاهان اصفهان با يك هواپيماي ملخي فعال هستند.

وي با بيان اينكه متوسط عمر هواپيماهاي فعال در شركت‌هاي هواپيمايي ايران بيش از 20 سال است در پاسخ به سوالی گفت: نمي‌دانم براي افرادي كه به‌دنبال ايجاد ايرلاين هستند منافعي دارد يا نه اما يقينا منفعتي بايد داشته باشد وگرنه اصلا این طرح دنبال نمي‌شد.

ساخت سالن‌های فرودگاه شیراز نیازمند سرمایه‌گذار است

عشایری در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه ساخت دو سالن‌ اصلی داخلی و خارجی فرودگاه شهید دستغیب(ره) شیراز به سرمایه‌گذار نیاز دارد، گفت: سالن هایی که در حال ساخت است مجموعه اصلی فرودگاه نیست بلکه سالن ویژه حجاج است و طرح دو سالن مجهز پروازهای داخلی و خارجی با طراحی مهندسین فرانسوی در انتظار جذب سرمایه‌گذار است.

وی افزود: راه اندازی دو سالن فرودگاه شیراز در بسته‌های سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که در دو فاز60 و 40 میلیارد تومانی تعریف شده و نیازمند سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی است.

آزادراه شیراز- اصفهان در سال 96 بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود پروژه آزادراه شیراز- اصفهان به طول 220 کیلومتر که صرفا از شیراز شروع به‌کار کرده است را ویژه‌ترین پروژه استان فارس در زمینه آزادراه عنوان و اظهار کرد: از محل اوراق مشارکت 150 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است.

عشایری با بیان اینکه پروژه آزادراه شیراز- اصفهان در دو فاز 7 قطعه‌ای تعریف شده است، گفت: فاز اول از شیراز تا سده با پیشرفت فیزیکی 23درصد و از ایزدخواست تا سده که سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده 6درصد پیشرفت فیزیکی داشته که درمجموع میانگین پیشرفت این آزادراه تاکنون 16 تا 17 درصد بوده است و از پیمانکار خواسته‌ایم که پروژه ماهانه بین یک ونیم تا 2 درصد پیشرفت داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس افزود: درصورتی که با مشکل کمبود منابع مالی روبرو نشویم در سال 95 یا 96 شاهد بهره‌برداری کامل این پروژه خواهیم بود که با بهره‌برداری از آزادراه شیراز- اصفهان و کنارگذر شرقی اصفهان طول مسیر شیراز- تهران به فاصله 200کیلومتر و حدود 3ساعت کوتاه‌تر می‌شود همچنین این آزادراه باعث کاهش 130 کيلومتري ميسر شيراز به اصفهان خواهد شد.

وی با بیان اینکه طول بزرگراه و آزادراه‌های فارس تا پایان برنامه پنجم توسعه که سال 94 است به هزار و 800کیلومتر خواهد رسید، گفت: طی دو سال گذشته درحالی که با کمبود منابع مالی و بودجه مواجه بودیم، 320 کیلومتر بزرگراه در فارس ساخته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه در طول دو سال گذشته 75 هزار تن قیر یارانه‌ای گرفته‌ایم، اظهار کرد: در این خصوص رتبه اول کشور را دارا هستیم. همچنین در این دو سال توانسته‌ایم از محل فروش سهام شرکت‌ها و کارخانجات دولتی که عمدتا از ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان بوده است، مقدار 85 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وی افزود: بيشترين ميزان بدهي مطالبات پيمانکاران را راه و شهرسازي استان فارس دارد که 90 درصد از اين پيمانکاران بومي هستند و درواقع پیمانکاران وام هاي بدون سود و کارمزد به دولت داده‌اند.

رفع مشکل ترافيک کمربندي شیراز با تک مديريتی کردن آن

عشايري با اشاره به وضعیت نامطلوب و معضل ترافیک در کمربندی شیراز خاطرنشان کرد: در قطعه‌ای از این مسیر از محل اعتبارات امانی و راهداری، راهسازی انجام دادیم که پس از گذشت بیش از یکسال، در سال93 ردیف بودجه مستقل برای این پروژه اختصاص یافت و اکنون پيمانكار پروژه را هم انتخاب كرده‌ايم.

وی ضمن اعتقاد به اینکه کمربندی شیراز بايد تك مديريتي شود، توضيح داد: تا زماني‌كه متولي كمربندي در كلان‌شهرها هم شهرداري و هم راه و شهرسازي باشد، كار به سامان نمي‌رسد چراکه مسائل قانوني در دو حوزه درون و برون‌شهري متفاوت است بنابراین بايد تاجایی که در داخل محدوده قانونی شهر است، كار به شهرداري‌ها سپرده شود تا براساس صلاح‌ديدها و مصلحت‌هاي موجود براي مسير تصميم‌گيري كنند و خارج از محدوده قانونی شهر هم در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد.

عشايري گفت: شايد در شهرها بشود يك مسير را با ايجاد يك محل ايست و نصب چراغ راهنما، بهتر مديريت كرد اما در مسيرهاي برون‌شهري تحت مديريت راه و شهرسازي ما اجازه نصب علائمي نظير چراغ‌قرمز را نداريم.

وي با يادآوري اينكه حتي خط‌كشي مسيرهاي برون‌شهري نيز با درون‌شهري تفاوت دارد، خاطرنشان كرد: قرار است در اولين جلسه شوراي ترافيك استان اين موضوع مطرح و حل شود.

توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیازمند600 ميليارد تومان اعتبار است

عشایری عنوان کرد: طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) در 3 فاز تعريف شده است که دستگاه‌هاي مرتبط با اين طرح در شوراي سياست‌گذاري، اقدامات را هماهنگ می‌کنند تا از تک‌محوري شدن کار جلوگيري شود.

مدير کل راه و شهرسازي فارس با بیان اينکه اين پروژه در 57 هکتار تعريف شده است، خاطر نشان کرد: برآودهای اوليه براي ساخت و تحقق اين پروژه حدود 500 تا 600 ميليارد تومان است که در سال جاري بالغ بر 250 ميليارد تومان بايد به اين پروژه تزريق شود و پيش‌بيني ما تحقق 100 ميليارد تومان بصورت صد درصدي است.

وي تصريح کرد: عمده تملک هاي واحد هاي مسکوني در طرح توسعه حرم شاهچراغ در ضلع شرقي است که حدود 200 پلاک می‌باشد و در سال‌جاري تملک 12 پلاک تصويب شده است.

وی ساخت بیمارستان فسا، جهرم، بیمارستان حضرت زینب(س) ویژه زنان و مرکز توان‌بخشی شیراز را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این اداره‌کل برشمرد و عنوان کرد: بیمارستان بیضا نیز که اکنون با 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

تحویل تمام واحدهای مسکن مهر تا پایان سال جاری

مدير كل راه و شهرسازي فارس اعلام کرد: ساخت 120 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر برای استان فارس تعریف شده بود که تاکنون 60 درصد آن به مردم تحویل داده شده و 40 درصد باقي مانده نیز در سال جاري به مالکان تحويل داده خواهد شد.

عشايري با بیان اينکه از مجموعه 50 هزار واحد باقي مانده، 20هزار واحد به‌صورت 99 ساله است و مابقي به‌صورت خود مالکي به مردم واگذار مي شود، عنوان کرد: براساس سرشماري سال 90 در شهر شيراز 47 هزار واحد مسکن بايد ساخته شود تا عرضه و تقاضا به يک برسد ولي تا کنون 30 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده است.

وی درخصوص مسكن اجتماعي نيز گفت: پيشنهاد وزارت راه و شهرسازی سرمايه‌گذاري افراد در بحث مسكن است بدین صورت که 50 درصد هزينه ساخت مسكن را در قالب تسهيلات ارزان‌قيمت با سود بین 10 تا 14درصد به متقاضي واجد شرايط واگذار كنند به شرط اینکه فرد در بانک سرمايه‌گذاري کرده باشد.

عوارض فست فودي باعث ضابطه فروشي شهرداري مي‌شود

وي با اشاره به اينکه تاکيد دولت به توسعه شهر به سمت شهروندمحوري است، خاطرنشان کرد: عوارضي که شهرداري ازمردم دريافت مي کند به اندازه قيمت يک وعده غذای فست فود هم نيست و اين امر باعث مي شود شهرداري براي تامين منابع مالي خود و اداره شهر، ضابطه فروشي و قانون‌فروشي کند بنابراین زمانی که طبق قانون شهرسازی مکانی با کاربری مسکونی است با اجازه قانونی تبدیل به تجاری می‌شود و تغيير کاربري ها از مسکوني به تجاري اجازه قانوني را از کميسيون‌هاي مربوطه به‌صورت قانوني دريافت مي کند تا از محل آن توسعه شهر را تامين کند هرچند که اين تغييرات مطابق با سيلقه مردم نيست و کالبد محوري است تا شهروند محوري و مربوط به ایراد قانونی و آیین‌نامه‌ای ما میس‌باشد.

سند توسعه حمل و نقل فارس تدوین می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس از تدوین سند توسعه حمل و نقل فارس با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علمی- کاربردی خبر داد و افزود: این طرح طی سه الی چهار ماه آینده تدوین می‌شود که بر اساس آن برای آینده فارس در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی سند توسعه ارائه می‌دهیم لذا از تمام مجامع علمی درخواست داریم برای تدوین این سند به ما کمک کنند.

عشایری ضمن تصریح اینکه همه مجموعه تغییرات منتج به توسعه طی دو قرن گذشته توسط مهندسین انجام شده است، گفت: درصدد هستیم مرکز تحقیقات و پژوهش استان فارس را به منظور تدوین طرح مهندسی آینده نسخه 1414 راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای سال 2025 و اروپایی‌ها هم برای سال 2020 سند مهندسی آینده را پیش‌بینی و تدوین کرده‌اند، گفت: هدف از این سند این است که جامعه مهندسین در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ورود پیدا کنند و به صورت 30 درصد کمی و 70 درصد کیفی بتوانند تبیین‌کننده آینده باشند.

عشایری با تاکید بر اینکه مهندسین نه فقط در فضای ساخت و ساز بلکه در عرصه مدیریتی نیز باید طرح ارائه دهند، اظهار امیدواری کرد که طرح مهندسی آینده در فارس به عنوان پایلوت تدوین شود که در این راستا از تمام انجمن‌های مهندسی، دانشگاهی و مهندسین مشاور آینده‌پژوه برای همکاری دعوت کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سهيد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
1
استاندارو انداختي توي دردسر!مگه نميخاي بري؟شيرازه داره زندت ميكنه
رزمنده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
تمام وعده هات احمدی نژادی و رو هوا قول میدی نمیدونیم این مدیران احمدی نژادی تا کی باید بمونند بابا برین به سلامت دست از سر ما مردم بردارید مردم که به شما نه گفتند خوب بلند بشید برید دیگه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
بابا یکی پیداشه بگه لطفا 1زیرگذر شبدری در تقاطع همت جنوبی با کمربندی بزنید که اینقدر تصادف نشه اونجا...
البته نه مثل زیرگذر کوی وحدت -حسینی الهاشمی- کمربندی که تمام قطعات ماشین رو داغون میکنه با چاله چوله هاش ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۳
0
این آقا فارسی است؟