کد خبر: ۵۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۳

اعتراض نویسنده معروف تاریخ انقلاب به تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد شیراز

ما نسبت به انتصاباتی که به حرمت افراد آسیب وارد می‌کند حساس هستیم و این ربطی به جناح خاصی ندارد که در این‌باره باید از طریق قانون هرچه سریعتر اتفاقات اخیر این دانشگاه حل شود.
به گزارش شیرازه، پس از برگزاری جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی در پنجم خرداد در دانشگاه آزاد واحد شیراز که با انتقادات صریحی به برخی سیاست‌های دولت‌های حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و دکتر حسن روحانی همراه بود، دکتر حمیدرضا حقیقت رئیس این دانشگاه در 19 خرداد برکنار و دکتر اسدی به عنوان سرپرست جدید منصوب شد.

نسیم آنلاین در گزارشی نوشت: این در حالی بود که پس از این تغییر نیز موجی از تغییرات در این دانشگاه که یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آزاد اسلامی در کشور است، رخ داد. دکتر اسدی، سرپرست جدید این دانشگاه، که چند سال قبل به دلایل اعتراضات صنفی، حکم تعلیق و اخراج تعدادی از دانشجویان را صادر کرده بود، این بار در مدت زمان کوتاه یک روز، چند تغییر صورن گرفت.

این برکناری‌ها موجب اعتراضاتی به دکتر اسدی سرپرست جدید این دانشگاه شده است.

دانشجویان و دانشگاهیان معترض معتقدند اگرچه تغییرات سازمانی امروی طبیعی است اما انتظار می‌رود که این جابجایی‌ها اصولی و بر مبنای شایسته‌سالاری انجام گیرد ؛ حال آنکه به عقیده آنها بیان تاریخ انقلاب باعث برخورد گزینشی با نخبگان دانشگاهی شده است!

اما در پی تغییر و تحولات "اتوبوس‌‌وار" در دانشگاه آزاد شیراز طیف‌های مختلفی از دانشگاهیان و مسئولین فارس ضمن انتقاد، خواستار جلوگیری از این برخوردها و اعمال نظرهای سلیقه‌ای و هدایت مسیر دانشگاه و جامعه علمی کشور به سمت «آرامش، تدبیر و پیشرفت» شدند.

آیا از دید دلسوزان یقه چاک اصحاب فتنه این کار بر خلاف اصول دموکراسی و مقررات حقوق بشر نیست؟

در این راستا حجت‌الاسلام سید حمید روحانی، نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران در یادداشتی با عنوان "در دیدار با رهبری چه گذشت؟!" ضمن تشریح حواشی دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری و انتقاد از فتنه‌گران نوشت: "نگارنده در تاریخ پنجم خردادماه در دانشگاه آزاد شیراز در جمع اساتید و دانشجویان آن دانشگاه سخنرانی کرد و طبق وظیفه اسلامی برخی از کارکردهای ناروای قدرت‌طلبان و دولتمردان را مورد نقد قرار داد، به دنبال آن طبق گزارش‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری شماری از مسئولان آن دانشگاه را به جرم اینکه رخصت داده‌اند این نگارنده در آن دانشگاه سخنرانی کند و یا اینکه پای سخنان من نشسته‌اند بدون چون و چرا به شکل دسته جمعی عزل کرده و از آن دانشگاه بیرون رانده‌اند. آیا از دید این دلسوزان یقه چاک اصحاب فتنه این کار بر خلاف موازین اسلامی و انسانی و اصول دموکراسی و مقررات حقوق بشر نیست؟ آیا اینهایی که به جرم موافقت با حضور یک سخنران آزادمنش که بله قربان‌گو نیست در دانشگاه آزاد شیراز و نشستن پای سخنان او از نان خوردن محروم شده‌اند از ملت ایران نیستند و هیچ حق و حقوقی ندارند و تنها فتنه‌گرانی که عامل کشته‌شدن شماری از بی‌گناهان شده‌اند و آب به آسیاب آمریکا و رژیم صهیونیستی ریخته‌اند حق و حقوقی دارند؟

کیست نداند که دم‌زدن این فریب‌خورده‌ها از فتنه‌گران 88 نه بر پایه انسان‌دوستی و مصلحت‌اندیشی است، بلکه از روی دنباله‌روی بی‌خردانه و کورکورانه از باند قدرت‌طلب و سازشکاری است که جز تسلیم ایران به آمریکا و بر باد دادن حیثیت ایران و ایرانی هدفی و نظری ندارند غافل از اینکه عرض خود می‌برند و زحمت ما میدارند.

بایسته است از ساحت مقدس مقام معظم رهبری عذر تقصیر خواست که امروز ناگزیرند کسانی را تحمل کنند که سطح فکرشان از اینکه روی سر من چند مو دارد فراتر نرفته است."

مسئولان متولی باید پاسخگوی عزل و نصب‌ها باشند

همچنین آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در فارس و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد شیراز در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه عزل و نصب مسئولین نه تنها در دانشگاه که در تمامی ارکان اجرایی باید براساس چارچوب و ضوابط باشد، اظهار کرد: عزل و نصب‌ها باید براساس قاعده قانونی انجام شود.

وی افزود: اگر مقررات اسلام در دانشگاهی که به نام اسلامی مزین شده رعایت نشود، نام بی‌مسمایی به خود می‌گیرد، در این صورت اسم دانشگاه بدون محتوایی می‌شود که در این راستا مسئولان ارشد این دانشگاه باید تلاش کنند در چارچوب و مقرارت اسلامی حرکت کنند. اگر عزل و نصب‌‌ها برخلاف شایسته‌سالاری انجام شود مسئولان متولی باید پاسخگو باشند.

اعتراض نمایندگان به برخورد توهین‌آمیز با ریاست دانشگاه آزاد شیراز

ضرغام صادقی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز در این خصوص بیان کرد: برای توسعه فضای آموزشی دانشگاه‌ها راهی جز تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری در دو محور تولید علم و ایجاد فضای آرام و بدون تنش در دانشگاه نداریم و اصرار داریم از دانشگاه آزاد نیز که این مهم را رعایت کند؛ چراکه هر حرکتی که به این دو موضوع لطمه وارد کند غیرقابل بخشش است.

وی افزود: عده‌ای از نمایندگان در نامه‌ای به میرزاده از برخورد توهین‌آمیز با ریاست این دانشگاه اعتراض خود را نشان دادند. ما نسبت به انتصاباتی که به حرمت افراد آسیب وارد می‌کند حساس هستیم و این ربطی به جناح خاصی ندارد که در این‌باره باید از طریق قانون هرچه سریعتر اتفاقات اخیر این دانشگاه حل شود.

در زمان ریاست دکتر اسدی چند تن از دانشجویان بدون اطلاع کمیته انضباطی اخراج شدند

غلامحسین محمدپور، مسئول تشکل دانشجویی وصال هم در این‌باره گفت: جای تعجب است که چرا باید کسی برای سرپرستی این دانشگاه انتخاب شود که سابقه درخشانی در ساختارهای قابل دفاع نداشته است. انتصاب دکتر اسدی به سرپرستی دانشگاه آزاد واحد شیراز جای تعمد دارد، در زمان ریاست وی در این دانشگاه در سال‌های 83-84 چند تن از دانشجویان بدون اطلاع کمیته انضباطی اخراج شدند که این خود موجب تحصن دیگر دانشجویان شد و نهایتا آقای اسدی از دانشگاه اخراج شدند. این تشکل هنوز اعلام موضع نکرده و تنها یک سوال دارد و آن اینکه آیا کمبود مدیر داشتیم که ایشان دوباره به جایگاه ریاست دانشگاه تحت عنوان سرپرست معرفی شود؟

پویایی دانشگاه باید در سایه آزاداندیشی و نقادی باشد 

ریحانه ثابت، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز نیز با بیان اینکه عزل و نصب دانشگاه زمانی انجام شد که دانشگاه در حال نیمه تعطیل بود و اکثر دانشجویان در دانشگاه حضور نداشتند، گفت: علت این اتفاقات به دلیل صحبت‌های حجت‌الاسلام حمید روحانی در جمع برخی از دانشجویان دانشگاه بود که متاسفانه برخی از مسئولین تحمل انتقاد را نداشتند و برخورد چکشی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه رفتارها نقطه مقابل آزادی بیان است، عنوان کرد: پویایی دانشگاه باید در سایه آزاداندیشی و نقادی باشد، در غیر این صورت دانشگاهی که مهد علم و آگاهی است نه به رونق می‌رسد و نه دانشجو را به رشد فکری می‌رساند. شایسته است کسی به عنوان سرپرست انتخاب شود که دارای استقلال فکری باشد و از مرکز قدرت و ثروت به دور باشد. اسدی در زمان تصدی ریاست این دانشگاه در سال‌ 83 در همان ساعات اولیه ریاست دست به جابجایی و تغییرات گسترده‌ای زد که خود موجب نارضایتی دانشجویان شد.

حفظ آبروی افراد در عزل و نصب‌ها لازم و ضروری است

همچنین حجت‌الاسلام مجدالدین تجرد؛ امام جمعه شهرک‌های غرب شیراز درباره عزل و نصب‌های دانشگاه‌ها در دولت گفت: الان تغییرات دانشگاه‌ها براساس تصمیم‌های جناحی صورت می‌گیرد و جریان‌های مخالف برتابیده نمی‌شود. باید در عزل و نصب‌ها با تقوا برخورد کنیم؛ تغییر و تحول طبیعی است اما باید سعی شود احترام فردی که مدیریت را بر عهده داشته خدشه‌دار نشود. رئیس قبلی دانشگاه آزاد شیراز، فردی متین، متدین، با تقوا و دارای سابقه خوبی بود و اگر به دنبال شایسته سالاری هستید باید فردی جایگزین شود که سطحش مقداری بالاتر باشد و یا حداقل برابر با ایشان باشد.

حجت‌الاسلام تجرد حفظ آبروی افراد در عزل و نصب‌ها را لازم و ضروری دانسته و اضافه کرد: باید به شیوه خوب و مناسبی خبر عزل رئیس قبلی را به وی بدهند و کاری که در دانشگاه آزاد شیراز صورت گرفت روال جدیدی است. کسانی که انتصاب می‌شوند نباید هیچگونه سابقه‌ای در فتنه داشته باشند و با تقوا باشند؛ نباید کارها رابه دست کسانی بدهیم که اهل تقوا و عبادت نیستند. افرادی باید بیایند که پیشینه فرهنگی خوبی داشته باشند و فعال فتنه نباشند. کسی که در فتنه بوده اندیشه در مسائل براندازی دارد و فتنه را قبول کرده که وارد آن شده است، لذا شایستگی حضور در عرصه‌های سیاسی و اجرایی را ندارد.

امام جمعه شهرک‌های غرب شیراز با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد با پول مردم ایجاد شد و در بدو تأسیس چیزی نداشت؛ تصریح کرد: دانشگاه آزاد نباید امروز به نام شخص خاصی باشد که کسی اگر وی را زیر سوال برد؛ عزل شود. عزل رئیس سابق دانشگاه آزاد شیراز بلافاصله پس از سخنرانی انتقادی حمید روحانی؛ نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی در این دانشگاه صورت گرفت؛ در جلسه سخنرانی مذکور کسانی مورد انتقاد قرار گرفتند که در دولت در حاشیه هستند.

وی گفت: ما برای قدرت نیامده‌ایم؛ ما آمده‌ایم تا انقلاب بماند و به عنوان یک معلم عرض می‌کنم که سعه صدرتان را بیشتر کنید تا مورد بی‌مهری مردم قرار نگیرید.

برخی مسائل سرمایه‌های داخلی دولت را خواسته یا ناخواسته می‌سوزانند

در واقع به اذعان کارشناسان؛ برخی مسائل، مرزبندی‌های دولتمردان و تحلیلشان از سرمایه اجتماعی دولت خطای جدی دارد و به جای اینکه در برابر ‌فتنه‌گران سنگر بگیرند، صحنه را اشتباه آنالیز می‌کنند و گل به خودی می‌زنند و سرمایه‌های داخلی دولت را خواسته یا ناخواسته می‌سوزانند؛ امروزه اکثر تحلیلگران سیاسی کشور از همه جناح‌های سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی بر این باورند که نیروهای سکولار هیچ‌وقت جزو سرمایه اجتماعی و شرکاء استراتژیک دولت نبوده و نیستند و مترصد هستند تا در فرصتی مناسب از پشت به دولت محترم خنجر بزنند؛ این در حالی است که نیروهای خودی و فعالان انقلاب، همواره حرمت و تمامیت دولت را مورد توجه قرار داده‌اند.

حذف و برخورد با اساتید و نخبگان منتقد، دولت یازدهم را در آزمون نقدپذیری جدی قرار داده است؛ آزمونی که در آینده می‌تواند نقش بسزایی در نوع رابطه دولت و جامعه داشته باشد .با این حال باید صبر کینم و شاهد باشیم که بعد از این وقایع اخیر، این روند جابجایی در یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آزاد کشور به کجا خواهد انجامید.

نظرات بینندگان