کد خبر: ۵۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۳
یک زن فعال بحرینی:

زنان بحرینی تمسک به چادر را از زن ایرانی آموختند/ وقتی نام رهبر ایران برده شود، چشم‌های ما پر از اشک می‌شود

عموم زنان بحرینی به رهبر ایران به‌چشم پدر خود نگاه می‌کنند.
به گزارش شیرازه مردم بحرین از فوریه سال 2011 میلادی اعتراضات مسالمت آمیز خود برای دستیابی به آزادی، عدالت و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان را آغاز کردند که با سرکوبگری شدید رژیم آل خلیفه روبرو شد. رژیم حاکم بر این کشور از هیچ اقدام وحشیانه‌ای برای سرکوب آن‌ها دریغ نکرد و برای رویارویی با این انقلاب از بدترین شیوه‌ها از جمله کشتن معترضان و مجروح کردن آن‌ها با استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای، بمب‌های گازی سمی، زندانی کردن شاخص‌ترین رهبران مخالفان، صدور احکام سنگین برای آن‌ها، محاکمه پزشکان، اخراج کارکنان و کارگران، لغو تابعیت از مخالفان بهره گرفت.

در این میان حمایت قدرت‌های غربی و برخی از قدرت‌های عربی از رژیم آل خلیفه مانع از آن شد که جوامع بین المللی جهت توقف نقض حقوق بشر در بحرین کار مثبتی انجام دهند. و مثل همیشه این مردم هستند که بار سنگین نهضت مقاومت را بدون حمایت مؤثری از دولت‌های منطقه به دوش می‌کشند. مردان، زنان، جوانان و نوجوانان هر کدام به فراخور ویژگی‌های روحی و جسمی نسبت به نهضت مقاومت و مبارزه با دولت آل خلیفه احساس مسئولیت می‌کنند. "فاطمه سلمان" یا "ام محمد" یکی از فعالان فرهنگی بحرین است که در جریان یکی از سفرهایش به ایران با حضور در خبرگزاری تسنیم در مورد فعالیت‌های مختلف زنان مبارز بحرینی و الگوهای مبارزاتی آنان به گفتگو نشست. او از خلأ رسانه برای انقلاب بحرین سخن گفت و به جایگاه ولایت فقیه در میان شیعیانش اشاره کرد. به دلیل ایم‌که احتمال برخورد رژیم آل خلیفه با او وجود داشت تصاویر حضور او منتشر نشد. او حرف‌های سیاسی زیادی هم درباره انقلاب بحرین و نفوذ آمریکایی‌ها در دستگاه آل خلیفه و حتی جدیداً میان برخی از انقلابیون بیان کرد که بخشی از آن‌ها انعکاس داده می‌شود. 

او در بخشی از این گفت‌وگو از علاقه خود به رهبر معظم انقلاب این‌طور می‌گوید: «همه ما سید حسن نصرالله را مایه افتخار عرب مسلمان می‌دانستیم و او را به عنوان الگو برای فرزندان خود معرفی می کردیم. هنگامی که سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌هایش خود را فرزند ولایت فقیه معرفی کرد، همه ما درس ولایت فقیه را در یک لحظه آموختیم و دل به حضرت آیت الله خامنه‌ای دادیم.... عموم زنان مبارز بحرینی به مقام معظم رهبری به چشم پدر خود نگاه می‌کنند و هنگامی که نام ایشان برده می‌شود اشک‌هایشان جاری می‌شود. واقعا علاقمندی شدیدی به ایشان وجود دارد و همه آرزو دارند که ایشان را ملاقات کنند....»گفتگوی تفصیلی با این فعال بحرینی در ادامه می‌آید:

یکی از بارزترین ویژگی‌های انقلاب بحرین حضور چشمگیر زنان است

* تسنیم: زنان بحرینی چقدر در فعالیت‌های انقلابی مبارزین آنجا نقش دارند؟

انقلاب بحرین با انقلاب‌های دیگر قابل مقایسه نیست چرا که این انقلاب ویژگی‌های خاص خودش را دارد که یکی از بارزترین آن‌ها حضور چشمگیر زنان است که همه این‌ها مدیون دعوت علماست البته جبهه لیبرال این حضور زنان را مذمت می‌کند. این حضور به زنان نیروی مضاعف داد و باعث خودباوری آن ها شد. هرچه داریم از مکتب عاشورا و با اسوه قرار دادن حضرت زینب است, حضور زنان با نقاب در راهپیمایی‌ها بیش از بیش به چشم می‌خورد.

زن بحرینی مشخصه‌اش داشتن علم وآگاهی است

زن بحرینی مشخصه‌اش داشتن علم وآگاهی است و فراگیری علوم حوزوی برای او بسیار حائز اهمیت است اما این تحصیلات منجر به نتیجه مطلوب نمی‌شود. چرا که این دروس به صورت عملی و کاربردی آموزش داده نمی‌شوند. صنف حوزوی در برابر صنف دانشگاهیان قرار می‌گیرند این دسته دوم موسوم به تربیت "ان جی اُ"‌ها  و دسته حوزوی موسوم به تربیت گروه‌ها هستند. این نامگذاری‌های مختلف باعث مقابله این دو گروه می شود.با اینکه یک  ان جی اُ بیشتر وجود نداشت نسل جدید,گرایش بیشتری نسبت به ان جی اُ ها داشتند اما امروزه تعداد ان جی اّ ها نیز افزایش یافته است که فعالیت, نفوذ و دستاوردهایشان به نسبت بیشتر شده. آن ها محرک قوی‌تر, زنده‌تر وفعال‌تری برای انقلاب هستند. این به این معنا نیست که دسته دیگر نقشی ندارند. نقش دارند اما بیشتر در پشت صحنه هستند و این امری طبیعی است چرا که نسل جدید است که به مبارزه به پا خواسته است.

الگوهای جدیدی در جاهای خاصی برای زنان پدید آمد مثلا حرکت‌های متحدانه در اتحاد کلیساها وعملکرد جدید موسسه سلمان که بر آن تاکید دارم. در ابتدای انقلاب جمعیت معلمین به عنوان الگویی برای زنان و همچنین الگویی برای معلمان بود که فقط به امور معلمین اهتمام داشت و معلمین هم زیاد نقش پررنگی در این جمعیت نداشتند و تعداد افراد عضو در آن کم بود که این گویای وضعیت ناگوار این جمعیت‌هاست اما وقتی که انقلاب شروع شد، این جمعیت فعالیت‌های خود را به طور جدی آغاز کرد و به فعالیت‌های سیاسی متهم شد اما در تحریک زنان چه معلمان و چه دانش آموزان نقش بسیار مؤثری ایفا کرد. حرکت‌هایی جدی در مدارس آغاز شد به همین دلیل عقوبت شدیدی را برای رئیس و نائب رئیس این جمعیت اعمال کردند .البته در این میان چند تن از زنان به داشتن قدرت روحی و انواع توانایی‌ها شناخته شدند.

با شهادت بسیاری از زنان، تازه مردم آن‌ها را شناختند

* تسنیم: هم اکنون این زنان مشغول چه فعالیت‌هایی علیه رژیم آل خلیفه هستند؟ 

نقش و حضور زنان به جایی رسیده است که در بعضی موارد ریاست گروه‌ها را برعهده دارند. مناطق زیادی وجود دارد که ریاست آن‌ها را زنان برعهده دارند که بیشتر آن‌ها در سنین 23 تا 25 سال هستند. زنان خصوصا در گسترش عفاف و حجاب و التزام به رهنمودهای علما نقش به سزایی دارند و این نمونه‌هایی که از حضور زنان می‌بینیم همه ظرفیت موجود نیست و بسیاری از حرکت‌هایی که توسط زنان انجام می‌گیرد مخفی است و لازمه اش مخفی بودن است مثلا یکی از مادران بعد از شهادت پسرش دست به فعالیت‌های گوناگون زد و شهادت پسرش را رحمتی از جانب خدا می‌داند.

در بحرین زنان از 15 سالگی رهبری مبارزین را عهده دار می‌شوند

تفکرات مردم بسیار تغییر کرد و مردم آگاه شدند ولی با زندانی کردن و شکنجه دادن و قطع کردن یارانه ‌ای مردم ترس دوباره بر مردم مستولی شد و قطع یارانه‌های مردم توهینی بزرگ به مردم است چون بعضی از آن ها راه امرار معاش دیگری ندارند. با شهادت بسیاری از زنان اسرار زندگی آن‌ها آشکار شد و مردم آن‌ها را شناختند. مشخصه دیگر حضور زنان حفظ عفاف و حجابشان در این راهپیمایی‌هاست و اینکه در بعضی مناطق حضور زنان بیشتر از مردان است. زنان از سنین14 یا 15 سالگی رهبری مبارزین را عهده دار می‌شوند.

در زمینه‌های اینترنتی و حقوق انسانی نیز فعالیت گسترده دارند. مثلا شخصیتهایی مثل "زینب خواجه" و خواهرش" مریم خواجه" که از کودکی به خاطر تبعید سیاسی پدرشان در خارج زندگی کرده‌اند حالا که به وطنشان بازگشته‌اند بسیار در زمینه حقوقی فعالیت دارند. اما متاسفانه با همه این‌ها جوانان تحت تاثیر فرهنگ و تفکر غربی هستند. ریشه این بیداری زنان بحرینی از درون گروه‌های حوزوی است که الگویشان اهل بیت(ع) است و اکنون از درون همین گروه‌های مذهبی است که نسل جدید تربیت می‌شوند.

زنان بحرینی تمسک به چادر را از زن ایرانی آموخته‌اند

* تسنیم: زنان کدام کشورها بر زن بحرینی تاثیرگذارتر است؟

زن بحرینی در درجه اول تحت تاثیر زن ایرانی قرار گرفت و در درجه دوم زن لبنانی. اما به خاطر شباهت زبانی با زن لبنانی ارتباط بیشتری برقرار کرد و به رهنمودهای سید حسن نصرالله گوش سپرد. مثلا شبکه المنار بسیار تاثیرگذار است و جنبه‌های مثبت زیادی دارد. اما الگوهای برتر و شایسته‌تر را از زنان ایرانی به دست می‌آورند و تمسک به چادر را از زن ایرانی آموختند.

* تسنیم: با توجه به سخن امام خامنه‌ای در سخنرانی به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) مبنی بر پرهیز از طائفه گری، تاثیر این موضوع را بر آشفتگی‌های بحرین چگونه می‌بینید؟

با انقلاب اسلامی ایران شیعه در همه جای جهان و از جمله بحرین هویت خود را بازیافت

تعداد سنی‌ها در بحرین بسیار کمتر از شیعیان است اما حکومت در دست سنی‌هاست. در طول تاریخ همیشه بین شیعه و سنی در بحرین روابط مسالمت آمیز برقرار بوده است و حتی بین این دو گروه ازدواج هم صورت می گیرد. با انقلاب اسلامی ایران شیعه در همه جای جهان و از جمله بحرین هویت خود را بازیافت و فعالیت‌های خود را از سر گرفت. ازاین رو سنی‌ها هم به خود آمدند و برآن شدند که پایه‌های مذهبی خود را قوام ببخشند مثلا برای خود مرجعیت دینی قرار دهند مانند چیزی که در مذهب شیعه وجود دارد. تعداد مساجد سنی‌ها حتی در مناطق شیعه نشین به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. مراکز سنی، آیین‌های سنی نیز افزایش یافت. افراد از کشورهای مصر، یمن و سوریه وارد این کشور شدند. به طور کلی ظاهر سنی نشین بحرین با این مهاجرت ها بیش از پیش خودنمایی کرد. اما اکنون بعد از گذشت چند سال از انقلاب هر کجا که وارد می شوید چیزی جز ریش‌های بلند و دشداشه‌های کوتاه نمی‌بینید. به خصوص در جزیره "محرق" که مرکزیت سنی‌هاست.

وهابیت در بحرین روز به روز در حال افزایش است

این گویای آن است که وهابیت در بحرین روز به روز در حال افزایش است. وهابی‌هایی که شیعه شده‌اند می گویند که هیچ سنی را نمی‌بینی که بگوید من وهابی هستم. تسلط وهابی‌ها بر افکار مردم واقعا جدی است و شیعیان از ترس جانشان از آشکار کردن هویت خود به خصوص در محل کار خودداری می‌کنند. طائفه گری در بحرین از سمت گروه‌های وهابی به ظاهر سنی شدیدا وجود دارد. وهابی‌ها حتی در دستگاه حکومت وجود دارند و بیشتر از گروه القاعده هستند، ولی این به آن معنا نیست که افراد شریف در حکومت وجود ندارند. نقش شیعه در این طائفه‌گری نقش مثبتی است ولی مواردی مانند لشکر اشتر باعث رعب و وحشت در دل سنی‌ها و تبلیغات منفی در اذهان می‌شود.

امکانات رسانه‌ای برای بازتاب تظاهرات در بحرین محدود است

* تسنیم: مبارزین بحرینی رسانه ندارند. این چیزیست که بارها از بسیاری مبارزین مطرح شده. انقلابیون خلاء رسانه‌ای خود را چگونه برطرف می‌کنند؟

قبل از انقلاب در نظر داشتند شبکه‌ای تاسیس کنند که اخبار انقلاب را بازتاب دهد اما حکومت با تاسیس چنین شبکه‌ای مخالفت کرد. بعد از انقلاب شبکه "لؤلؤ" تاسیس شد که بازتاب تظاهرات مردمی است اما امکاناتش محدود است و در حدی نیست که انقلاب را پوشش دهد. حجم بزرگی از کار به صورت اطلاع رسانی توسط خود گروه‌ها و یا انفرادی صورت می گیرد و حکومت نیز سعی بر آن دارد که این افراد را شناسایی و هدف گذاری کند و بسیاری از این افراد درحال حاضر دستگیر هستند  و در زندان به سر می برند.

شبکه العالم ایران، تنها حامی انقلاب بحرین

* تسنیم: به طور کلی چه کشورهایی از بحرین حمایت رسانه‌ای می‌کنند؟

جز ایران و شبکه العالم کشور دیگری انقلاب بحرین را حمایت نمی‌کند. بیشتر مخاطبین شبکه العالم و یا المنار مبارزین خارج از بحرین هستند. چون اگر از داخل کشور با این شبکه‌ها ارتباط برقرار شود، حکومت این شبکه‌ها را متهم به دروغ پردازی می‌کند و افرادی را که این اخبار را به شبکه‌ها می‌دهند دستگیر می‌کند.

یکی از راه حل‌های موجود این است که گروه ها مثلا گروه "وفاق"خود تمهیدات لازم برای  تنظیم و نشر اخبار را فراهم کند. اطلاع رسانی جدی توسط جوانان صورت می گیرد ولی اطلاع رسانی جهانی است که کمرنگ است.

در بحرین همه آرزو دارند رهبری را ملاقات کنند/همه ما دل به حضرت آیت الله خامنه‌ای دادیم

* تسنیم: ارتباط شما با امام خامنه‌ای به چه صورت است؟ درمورد دیدارتان با ایشان نیز بگویید.

عموم زنان بحرینی به مقام معظم رهبری به چشم پدر خود نگاه می‌کنند و هنگامی که نام ایشان برده می‌شود اشک‌هایشان جاری می‌شود. واقعا علاقمندی شدیدی به ایشان وجود دارد و همه آرزو دارند که ایشان را ملاقات کنند. هنگامی که سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌هایش خود را فرزند ولایت فقیه معرفی کرد، همه ما درس ولایت فقیه را در یک لحظه آموختیم و دل به حضرت آیت الله خامنه‌ای دادیم.

به نوبه خودم ملاقات‌هایی که با ایشان دارم را به منزله رسالتی می‌بینم برای ایفای نقش زن در بحرین. سعی می‌کنیم تا در این ملاقات‌ها هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ وظیفه‌ای که در قبال ایفای نقش درست خود به عنوان زن مبارز بحرینی بر عهده داریم, پرورش و ارتقا پیدا کنیم.به نظر من خطاب رهبر به همه زنان عالم است نه فقط با زنان مسلمان و احساس می‌کنم که زن ایرانی در روز زن با پیشرفت‌های متعدد خود در زمینه‌های مختلف علمی با تمام زنان دنیا ارتباط برقرار می‌کند. امروز فاطمه(س) را همه عالم شناخته‌اند, این شناخت از کجا آمده است؟ همه این نعمت‌ها را مدیون رهبری و رهنمودهای درست و به جای این بزرگوار هستیم.

* تسنیم: در اربعین امسال نمایشگاه عکسی از جنایات بحرین در کربلا برپا شده بود. نظر شما درباره اینگونه فعالیت‌ها چیست؟

این فعالیت ها توسط بحرینی‌های فراری ساکن کربلا انجام می‌شود و در خود بحرین نیز از طرف خانواده شهدا چنین فعالیت‌هایی وجود دارد. این کارها مردم را در جریان اتفاقات بحرین قرار می‌دهد.نسل جدید  بحرینی به ولایت فقیه به عنوان پشتوانه خود نگاه می‌کنند.

نظرات بینندگان