کد خبر: ۵۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
در حاشیه تذکر چندباره رهبر انقلاب؛

آیا دانشگاه‌ های شیراز جولانگاه احزاب سیاسی شده‌اند؟

پویایی سیاسی دانشگاه‌ها قطعا مسیری متفاوت از بازی‌‌های سیاسی احزاب در دانشگاه‌ها دارد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ «خدا لعنت کند آن دستهایی را که دانشگاه ما را غیر سیاسی می خواهد»؛ این را رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوایل دهه هفتاد و در زمانی که دولت هاشمی رفسنجانی سعی داشت تا هرگونه اظهار نظر سیاسی منتقدانه به خود را از میان برد، گفته بودند. از آن زمان تا کنون، نسبت دانشگاه‌ها با سیاست دچار تغییر و تحول بسیار شده است. آن‌چه در اندیشه رهبری به خوبی قابل مشاهده است، تفکیک قائل شدن میان دو امر فعالیت سیاسی و فعالیت حزبی-سیاسی در دانشگاه‌ها است. ایشان که در دهه هفتاد، حامیان غیرسیاسی شدن دانشگاه‌‌ها را لعنت می‌کند، چارچوب مشخصی برای این فعالیت‌ها قائل می‌شود تا دانشگاه‌ها جولانگاه احزاب نشوند و بر همین اساس در نوزدهم آذر 92 در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌فرمایند: «دانشگاهها به هيچ دليلي جولانگاه جريانهاي سياسي نشود چرا که اين کار جلوي رشد و شتاب علمي را مي گيرد». اهمیت این مساله در نظر رهبر انقلاب آن‌قدر هست که ایشان روز گذشته در جمع اساتید دانشگاه‌ها دوباره روی آن تاکید کرده و گفتند: مسئولان ذیربط و مدیران دانشگاهها باید با جدیت از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیتهای جریان های سیاسی جلوگیری کنند. ایشان تبدیل دانشگاهها به باشگاههای سیاسی را سم مهلک حرکت علمی کشور خواندند و خاطرنشان کردند: متأسفانه در دوره ای شاهد این پدیده زیان بار بودیم. حضرت آیت الله خامنه ای برای روشن شدن این بحث و عدم تحلیل اشتباه آن با جریانی که مخالف داشتن نگرش سیاسی دانشجویان و اساتید است، با تأیید و دفاع از نگرش، فهم و مشرب سیاسی در میان دانشجویان تأکید کردند: این مسئله با تبدیل مراکز علمی به جولانگاه جریانهای سیاسی تفاوت دارد.

به نظرمی‌رسد این جملات رهبری باید بیش از پیش مورد توجه روسای دانشگاه‌های استان فارس و به خصوص دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی و آزاد این کلان‌شهر قرار گیرد. دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه تحقیق و پژوهش‌های علمی در سطح کشور است؛ افتخاری که طی سالیان دراز به دست آمده است و نباید به دلیل بازی‌های سیاسی احزاب و جریان‌ها که بعضا در میان مسئولین ارشد این دانشگاه نیز افرادی دارند، این افتخار، نشاط و شتاب علمی تحت تاثیر قرار گیرد. حضور شخصیت‌های برجسته‌ای که سابقه‌ای بد در فتنه 88 دارند، اظهار نظرات سیاست‌زده برخی مسئولین و وجود یک تشکل سیاسی دانشجویی که مدت‌ها است، در بازی احزاب اصلاح‌طلب فارس وارد شده، از مواردی است که سابقه علمی دانشگاه شیراز را تهدید می‌کند.

در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز چنین موارد تهدیدی وجود دارد. جایگاه علمی این دانشگاه فراتر از مرزهای ایران است تا جایی که شیراز را به قطب پزشکی در کشور و خاورمیانه تبدیل ساخته است. حاشیه‌سازی‌های گسترده برای رئیس این دانشگاه در چندین ماه، وجود یک تشکل دانشجویی در این دانشگاه که مدتی است سودای انشقاق از اتحادیه متبوع‌اش را دارد و مواردی از این دست، می‌تواند مسیر علمی این دانشگاه را مخدوش کند.

اما دانشگاه‌ آزاد شیراز اگرچه در معادلات علمی کشور از سطح چندان بالایی برخوردار نیست اما، ساختار مدیریتی آن به گونه‌ای است که طی سال‌های گذشته و در انتخابات‌های مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به پایگاهی برای حمایت از برخی کاندیداها تبدیل شده بود. چنین رویه‌ای اکنون شدت یافته است به نحوی که شاخه دانشجویی یک حزب جدید اطلاح‌طلب، با حاشیه‌های فراوان در این دانشگاه افتتاح شد. حوادث روزهای گذشته در خصوص عزل و نصب‌های مدیریتی نیز مزید بر علت شده است تا روند علمی این دانشگاه دوباره تحت تاثیر رفتارهای سیاسی قرار بگیرد. چنین تهدیداتی طی ماه‌های گذشته در دانشگاه صنعتی شیراز، فنی باهنر و برخی دانشگاه‌ها در شهرستان‌های استان نیز افزایش یافته است.

پویایی سیاسی دانشگاه قطعا مسیری متفاوت از بازی‌‌های سیاسی احزاب در دانشگاه‌ها دارد؛ بازی‌هایی که چون در طلب قدرت صورت می‌گیرد، شتاب و نشاط علمی را در حاشیه قرار می‌دهند و همان بلایی را سر پیشرفت علمی کشور می‌آورند که در دوران اصلاحات دچارش شد.
نظرات بینندگان