کد خبر: ۵۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
معاون روحانیت نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس:

در مسئوليت‌های فرهنگی، بايد نظر نماينده ولي فقيه تامين شود/ هر نوع برخورد نامناسب با مردم و خبرنگاران محکوم است

جايگاه نماينده ولي فقيه بالاتر از آن است كه به مسائل جزئي ورود كند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون روحانیت و حوزه‌های علمیه نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس از راه‌اندازی قرارگاه قرآنی در این استان تا پایان ماه رمضان خبر داد.

حجت‌الاسلام امین رصاف در نشست خبری با خبرنگاران قرارگاه قرآنی را یکی از شاخه‌های قرارگاه فرهنگی استان عنوان و اظهار کرد: نماینده مقام معظم رهبری در فارس تأکید دارد که تمام مؤسسات قرآنی تحت پوشش این قرارگاه قرار گیرند تا بتوانیم از ظرفیت استان جهت قطب قرآنی شدن آن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام رصاف با یادآوری اینکه قطب قرآنی شدن فارس یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی است و به عنوان یک دغدغه جدی برای نماینده رهبری مطرح است، گفت: با این قرارگاه زمینه قطب قرآنی شدن استان فراهم می‌شود و در آن از ظرفیت تمام تشکیلات و سازمان‌های مردم نهاد استفاده خواهد شد.

سخنگوی جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه فارس گفت: نماینده رهبری با قوت و قدرت این مسئله را دنبال می‌کند که تمام دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی و هر مجموعه‌ای که کار قرآنی دنبال می‌کند، تحت نظر این قرارگاه فعالیت کنند.

وی با تصریح اینکه از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز حمایت از قرارگاه را خواستار شدیم، گفت: ایشان با روی خوش پذیرفتند که از برنامه‌های قرارگاه قرآنی حمایت کنند و در مدارس ایشان، طرح تربیت حافظان طلاب اجرا شود.

حجت‌الاسلام رصاف همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص همکاری قرارگاه قرآنی جهت برپایی نمایشگاه قرآن در فارس گفت:‌ محدودیتی برای فعالیت‌های قرارگاه قرآنی قائل نیستیم و هرچیزی که در حوزه مسائل قرآنی است، قاعدتاً‌به عنوان دغدغه در این قرارگاه مطرح است و مسئله نمایشگاه قرآن نیز مانند نمایشگاه کتاب دنبال خواهد شد و جزء برنامه‌های قرارگاه قرار خواهد گرفت چراکه برپایی نمایشگاه قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار تاثیرگذار است.

دبیر قرارگاه فرهنگی استان فارس با اشاره به برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سال گذشته در این استان اظهار کرد:‌ اصل این مسابقات و شیوه برگزاری آن مایه مباهات استان بود و در کلان می‌توانیم رضایتمندی خود را از آن ا علام کنیم اما باید دنبال شود که چرا استان فارس مقام شایسته‌ای در این مسابقات به دست نیاورد بنابراین اکنون این قرارگاه قرآنی باید شکل گیرد و ده‌ها کار قرآنی در آن دنبال شود.

وی تأکید کرد: استان فارس که زمینه‌های قرآنی در آن موج می‌زند، باید بدرخشد و در صدر باشد و در این قرارگاه باید به سمت رفع این ضعف‌ها گام برداریم.

دبیر شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر اقدامات نهاد نمایندگی ولی فقیه در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اشاره و اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی نهادی رهبری، پیگیری بحث قرارگاه فرهنگی استان است و قرارگاه یکی از اصطلاحاتی است که مقام معظم رهبری وارد ادبیات فرهنگ ما کرد‌ه‌اند و در رابطه با این مسئله سخنرانی داشته‌اند.

وی با یادآوری اینکه قرارگاه عنوان جایی است که کار مدیریت فرهنگی را به عهده دارد، گفت: بحث مهندسی فرهنگ در شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد اما بحث مدیریت فرهنگی و پیگیری اجرای مصوبات آن و رفع موانع اجرایی بر عهده قرارگاه فرهنگی است.

حجت‌الاسلام رصاف ضمن تاکید بر لزوم توجه رسانه‌ها به قرارگاه فرهنگی و تبدیل آن به دغدغه فرهنگی استان گفت: برای اینکه بخواهیم فرهنگ خود را بیمه کنیم راهی جز حرکت قرارگاهی نداریم و حرکت قرارگاهی به معنای تحت اطاعت یک فرماندهی کلان قرار داشتن و جزیره‌ای عمل نکردن است.

معاون روحانیت و حوزه‌های علمیه نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه روحیه قرارگاهی مانع از انجام موازی کاری می‌شود، گفت: این مسئله باعث هم‌افزایی نهادهای فرهنگی خواهد شد و آثار مناسبی را برای جامعه در بر دارد، بنابراین قرارگاه فرهنگی باید تبدیل به یک دغدغه عمومی هم برای مسئولان و هم مردم شود تا بتوان جلوی تهاجمات فرهنگی دشمن را گرفت.

سخنگوی جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه فارس همچنین از تشکیل بنیاد زائرسرای حضرت رضا(ع) در فارس خبر داد و گفت:‌ هدف از این کار، این است که زمینه زیارت اقشار کم‌برخوردار فراهم شود و قرار است که حداکثر تا مهرماه قطعه زمینی را در اختیار فارس قرار دهند تا بتوانیم برای اقشار کم‌برخوردار با استفاده از پتانسیل خیران و دستگاه‌هایی که می توانند برای مردم استان سرمایه‌گذاری کنند، کار ساخت و ساز این زائرسرا را پیش ببریم.

وی در ادامه بر لزوم تقویت زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه فارس تاکید و اظهار کرد: اکنون بیش از 7 حوزه علمیه زیرنظر مستقیم نماینده مقام معظم رهبری است و در سال جاری حدود 800 طلبه در این حوزه‌ها تحصیل می‌کنند.

حجت‌ الاسلام رصاف ضمن بیان اینکه هیئت امنای قوی برای حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده است، گفت: در آینده نزدیک در بحث ساخت و ساز و مسکن و رفاهیات تحول شایسته‌ای را برای حوزه‌های علمیه دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی نهاد رهبری تقویت مدارس امین است، گفت: در سال نخست راه‌اندازی این مدارس در فارس، 4 مدرسه شروع به فعالیت کرد که این مدارس با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و اکنون این تعداد به 12 مدرسه افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام رصاف با بیان اینکه ایجاد مدارس شبانه‌روزی امین را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار امیدواری کرد که بتوان مدارس امین را در سراسر استان گسترش داد.

وی با بیان اینکه در سال جاری خروجی‌های حوزه‌های علمیه به بار می‌نشیند، اعلام آمادگی کرد که برای سال آینده 60 مبلغ در اختیار ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس قرار می‌گیرند تا در مکان‌هایی که به آن‌ها نیاز است از آنان استفاده شود.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه در سال گذشته با شاعران و هنرمندان جلساتی برگزار شد که امسال نیز برگزار می‌شود، از برپایی نخستین ضیافت افطاری نخبگان و دانشمندان دانشگاه‌های استان در مجتمع ولایت به میزبانی نمایندگی ولی فقیه در فارس در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان خبر داد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم ارتباط دوسویه حوزه و دانشگاه گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالایی که نقش دانشگاه و حوزه علمیه در جامعه دارد، لازم بود که هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین این دو نهاد صورت گیرد لذا شورایی به نام شورای هم‌افزایی و هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان تشکیل شد که در آن نماینده ولی فقیه رئیس و استاندار جانشین است که این شورا در کشور بی‌نظیر است.

حجت‌الاسلام رصاف با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه ضمن اظهار تاسف از اینکه در این روز تنها به برگزاری چند نشست اکتفا می‌شود، گفت: یکی از اقدامات جدی شورای هم‌افزایی و هم‌اندیشی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه این است که بستر و ساز و کار لازم جهت همکاری حوزه و دانشگاه را فراهم کند.

وی ادامه داد: این شورا درصدد است بتواند بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کند تا دانشگاه بتواند تحصیل، تجربه و دانشی که دارند را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند و باعث تعالی کشور شوند.

معاون روحانیت و حوزه‌های علمیه نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس در پاسخ به سوالي مبنی بر موضع نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس درخصوص انتصاب مديران دانشگاهي در فارس خاطرنشان کرد: موضع نهاد نمايندگي ولي فقيه در فارس در اين خصوص همان موضوع مقام معظم رهبري است که با سیاسی شدن دانشگاه مخالفیم و مخالفت خود را با برخی انتصاباتی که در حوزه دانشگاه شائبه سیاسی بودن دارد، اعلام کرده‌ایم چراکه دانشگاه جاي علم، تربیت و تهذيب است.

حجت‌الاسلام رصاف ضمن ابراز گلایه از برخي شيوه‌هاي عزل و نصب مديران در فارس تاكيد كرد: در عزل و نصب‌ها بايد شان و جايگاه مديران حفظ شود و گلایه‌مندیم از این شیوه که گاهی مدیری بدون اینکه خودش یا بعضا مافوق وی و حتی مسئولین کلان استان مطلع باشند به یک‌باره عزل می‌شود که این امر می‌تواند در دانشگاه‌ها موجب تلاطم شود و آن آرامشی که برای محیط دانشگاهی نیاز است را بهم بریزد.

وی درخصوص تاثیر تصمیم نهاد در انتصاب مديران گفت: نهاد در عزل و نصب‌ مدیران اصرار و دخالتي نداشته و ندارد اما در مسئوليت‌هاي تاثيرگذار به لحاظ فرهنگي، بايد نظر نماينده ولي فقيه در استان تامين شود چراکه یکی از کارهای مهم نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس کارهای فرهنگی است لذا كسی که قرار است مسئوليت‌هاي فرهنگي را در استان فارس عهده‌دار شود بايد طبق اصول و اولويت‌هاي فرهنگي جامعه را به‌پيش ببرد.

این مقام مسئول ضمن تاكيد براينكه بومي يا غيربومي بودن مديران فرهنگي ملاك نيست اما قاعدتا کسی که به استان آشنا باشد بهتر می‌تواند کار کند، گفت: بسياري از انتخاب‌ها در استان بدون مشورت انجام مي‌شود که باید عزل و نصب‌ها با رعایت معیارها و اصول و در فضای همفکری باشد.

حجت‌الاسلام رصاف در پاسخ به سوالی درخصوص ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي فرهنگي تصريح كرد: نمي‌‌توان بدون حضور متوليان دستگاه‌هاي مختلف، تمام فعاليت‌ها را در يك يا چند جمله ارزيابي و آن‌ها را رد يا تاييد كرد.

معاون روحانيت و حوزه‌هاي علميه نهاد نمايندگي ولي فقيه در استان فارس همچنين لزوم ترویج فرهنگ مطالبه‌گري در جامعه را مورد تاكيد قرار داد و گفت: مطالبه‌گری فرهنگ خاصی است که با تخریب و زیرسوال بردن فرق دارد که رسانه‌ها مي‌توانند با ايجاد و توسعه روحيه مطالبه‌گري، مديران را به سمت پاسخگويي شفاف و صريح سوق دهند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مطالبه‌گری مردم و خبرنگاران از مسئولین و شیوه برخورد آن‌ها با بیان اینکه قطعا هر نوع برخورد نامناسب که با مردم یا خبرنگاران صورت گیرد را محکوم می‌کنیم، گفت: مرم باید بتوانند حرفشان را در بستر مناسب و قانونی بزنند و مسئولین هم باید پاسخگو باشند؛ اگر فرهنگ پاسخگویی در جامعه رواج یافت هر کسی قبول مسئولیت نمی‌کند و شخصی مسئولیت می‌پذیرد که بتواند پاسخگو باشد.

حجت‌الاسلام رصاف در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: در رابطه با مسائل مختلف منجمله سرمايه‌گذاري، در سطح كلان نظري از سوي آيت‌الله ايماني مطرح شده كه كار، كارشناسي و سرمايه‌گذاري منجر به توليد باشد و مواضع ایشان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان اعلام می‌شود.

معاون روحانيت و حوزه‌هاي علميه نهاد نمايندگي ولي فقيه در استان فارس گفت: شان و جايگاه نماينده ولي فقيه بالاتر از آن است كه به مسائل جزئي ورود و در خصوص آن‌ها اظهار نظر كند و هرگروهي كه خود را در چنين موضوعاتي به ايشان منصوب كند، كار غلطي انجام داده است.

حجت‌الاسلام رصاف در ادامه با اشاره به جنایات داعش در عراق با تصریح اینکه در برخورد نامناسب با شیعیان عربستان و عراق دست وهابیت و بیگانگان به ویژه انگلیس و آمریکا را می‌بینیم، گفت: در این حرکت تروریستی حمایت عربستان را شاهد هستیم که در نهایت به ضرر آن کشور تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: سزاوار است که عربستان راه خود را از تروریست‌های داعش، این ابلهان تاریخ جدا کند و خود را بازیچه وهابیت نکند تا کشورش بتواند امنیت باشد.

حجت‌الاسلام رصاف در خصوص مسائل اخير عربستان و برخورد با يكي از علماي شيعه در آن كشور، ممانعت از انجام فعاليت‌هاي مذهبي توسط مردم را اقدامي زشت و زننده دانست و گفت: با توجه به اينكه 90 درصد مناطق نفت‌خيز عربستان در نقاط شيعه نشين اين كشور قرار دارد، شيعيان عربستان درخصوص مسائل اقتصادي و حفظ امنیت عربستان بسيار تاثيرگذار هستند اما این درحالی است که به شیعیان اجازه فعالیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی مذهبی را نمی‌دهند.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: هرگونه تعرض به جان عالم شيعي در عربستان،‌ واكنش جدي را از سوي شيعيان آن كشور و سراسر جهان به‌دنبال خواهد داشت.


نظرات بینندگان