کد خبر: ۵۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۳
کمیته نجات تالاب زودتر تشکیل شود

ارزشهای تالاب بختگان کمتر از ارومیه نیست

کارشناسان ارزشهای زیست محیطی تالاب بختگان در استان فارس را کمتر از دریاچه ارومیه نمی دانند.
طی سالهای اخیر تالاب بختگان با خشکی مطلق دست و پنجه نرم کرده و باعث مشکلات عدیده زیست محیطی نیز برای منطقه و همچنین شرق فارس شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ این در حالیست که دریاچه ارومیه که ارزشهای اکولوژیکی شبیه به بختگان دارد و از نظر آبداری نیز در وضعیت بهتری نسبت به دریاچه استان فارسی خود به سر می برد هر روز با طرح های مختلف نجات و احیا روبه رو است.

این در حالیست که برای تالابهای فارس به ویژه بختگان عملا طرح مشخصی برای احیا و نجات تالاب در نظر گرفته نشده است.

اخیرا به دستور معاون رئیس مهور قرار است کارگروه نجات تالابهای فارس نیز تشکیل شود که این امر باید به صوزت جدی و در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این دریاچه وارد هفتمین سال خشکسالی شده و وضعیت بحرانی را سپری می کند و می توان این ادعا را داشت که دریاچه پنج سال است که در هیچ فصلی کمترین میزان آب هم نداشته است.

علمدار علمداری ادامه داد: طی چند مدت اخیر وضعیت این دریاچه به قدری بحرانی شده که حتی وضعیت اقلیمی این استان نیز تحت تاثیر خشک شدن آن قرار گرفته و حتی نشانه هایی از ورود کویر به استان نیز دیده شده است.

وی یکی از تاثیرات بسیار زیاد خشک شدن این دریاچه را گرمی بیش از حد هوا عنوان کرد و افزود: متاسفانه طی چند مدت اخیر این نشانه هایی از وورد اقلیم کویری به استان دیده شده اما متاسفانه اقدام مناسبی برای احیاء آن صورت نگرفته است.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: همان اندازه که دریاچه ارومیه در سطح کشور از اهمیت زیادی برخوردار است دریاچه بختگان نیز بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است اما تاکنون برای احیاء آن اقدامی صورت نگرفته است.

علمداری با اشاره به مطرح بودن دریاچه ارومیه در سطح کشور گفت: درست است که این دریاچه از اهمیت زیادی برخودار است اما اهمیت دریاچه بختگان نیز برای استان و اقلیم فارس مانند همان دریاچه ارومیه است که متاسفانه به دلیل عدم پیگیری نمایندگان مجلس و حتی مسئولان استانی حساسیت لازم برای احیاء بختگان ایجاد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید برای احیای دریاچه بختگان وارد شوند، بیان کرد: اگر هر چه سریعتر برای بختگان چاره اندیشی نشود به طور حتم طی چند مدت آینده با یک فاجعه زیست محیطی روبه رو خواهیم شد که تمام استان را در بر می گیرد.

علمداری با اشاره به تاثیر زیاد خشک شدن بختگان بر انجیرستانهای استهبان افزود: در حال حاضر به دلیل از بین رفتن رطوبت ناشی از وجود این دریاچه، وضعیت انجیر در قطب انجیرستانهای دنیا نگران کننده است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه برای احیای بختگان گفت: این امر باید به صورت ویژه از سوی نمایندگان و حتی مسئولان استانی پیگیری شود تا هر چه سریعتر شاهد احیای این دریاچه باشیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به صورت جدی پیگیری وشد انجام مطالعات پیرامون ارائه راهکارهای علمی برای احیاء دریاچه بختگان است.

 این کارشناس حوزه محیط زیست در ادامه سخنان خود از وقوع طوفانهای نمکی خبر داد و افزود: در اين راستا درياچه به يک دشت نمک تبديل شده و تمام شرايط براي ايجاد طوفان نمکي در منطقه وجود دارد.

وي بيان کرد: با هر جريان بادي در منطقه بختگان، نمکهاي کف تالاب بلند شده و در زمينهاي اطراف مي نشيند که اين امر مشکلاتي را به همراه داشته است.

علمداری اظهار داشت: متاسفانه توسعه بی رویه کشاورزی در اطراف بختگان شرایط را برای احیای آن از بین برده زیرا 95 درصد ورودی آب بختگان صرف کشاورزی منطقه می شود.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه وضعیت دریاچه بختگان نیز مانند دریاچه ارومیه بوده و بسیار نگران کننده است.

عزت الله رئیسی افزود: برخی بر این اعتقادند که احداث سدها بر خشک شدن دریاچه بختگان تاثیر گذاشته اما به اعتقاد بنده وجود چاه های غیر مجاز در اطراف دریاچه بیشتر از سدها بر روی خشک شدن دریاچه تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: در این راستا لطمه ای که از حفر این چاه ها به دریاچه بختگان وارد شده بسیار بیشتر از سد است از این رو باید برای پر کردن این چاه ها اقدام شود.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بر لزوم احیای دریاچه بختگان تاکید کرد و افزود: در این خصوص باید یک عزم جدی وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان